Компетентність – нова одиниця виміру освіченості людини, результат навчання, який дозволяє їй діяти в проблемних ситуаціях. Компетентнісний підхід – спрямваність освітнього процесу на формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості . Предметна компетентність – сукупність знань, умінь та характерних якостей, що дають змогу учневі автономно виконувати певні дії у межах конкретного предмета для розв’язання навчальної проблеми (завдання, ситуації), вони формуються засобами навчальних предметів. Компетентний – той, який має досвід у певній галузі і здатний до відповідної діяльності.
Завдання сучасного уроку, зорієнтованого на реалізацію компетентнісного підходу• підвищення рівня мотивації учнів (ситуативної і перспективної); • використання життєвого досвіду дітей; • творче застосування набутих знань на практиці ;• формування навичок роботи з різними джерелами інформації; • чітка організація уроку; • підвищення самоосвітньої та творчої активності учнів; • наявність контролю, само- і взаємоконтролю за процесом навчання; • формування моральних цінностей особистості; • розвиток соціальних і комунікативних здібностей учнів; • впровадження проблемного навчання;• створення ситуації успіху.
Вимоги до підготовки та організації урокупідготовка та використання демонстраційного і роздавального матералуможливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом вчителявикористовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завданьпри підготовці виділити складні моменти нової теми, продумати методику їх пояснення
Вимоги до змісту уроку, процесу навчання, техніки проведенняурок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнівформувати якості особистості здобувачів освітисприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчанняпевний ритм і темп уроку вибирати оптимальний для учнів класусприяти психологічному клімату на уроцівзаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний тактвикористовувати різні види діяльності учнівпідтримувати інтерес до уроку
Моделювання сучасного уроку в контексті компетентісного підходу • чітке визначення місця уроку і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчального курсу, розділу, теми; • формулювання загальної мети вивчення матеріалу; • вибір педагогічних методів, прийомів, технологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом; їх конкретизація; • визначення виховних і розвивальних завдань; • прогнозування результатів; • опрацювання змістової частини матеріалу; • визначення методів, прийомів роботи; • прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на уроці;• чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення уроку; • запис дій учителя та передбачення дій учнів; • раціональний розподіл часу; • виділення структурних елементів навчальної діяльності.
Методи навчанняфронтальна бесідаусне опитування, усна розповідь, бесіда, конференція, семінариробота зі схемами, рисункамипрогнозуванняробота з текстом підручника, різними джерелами інформаціїсамоперевірка, взаємоперевіркапрактичні, лабораторні, демонстраційні роботи, розв’язування завдань ( задач)коментуванняспостереженнядискусія, дебатистворення проблемної ситуаціїграінтерактивнірелаксаційні
За вимогами до сучасного компетентнісного уроку: МЕТА ПОВИННА БУТИ КОНКРЕТИЗОВАНА, тобто визначені предметні та ключові компетентності відповідно до конкретного уроку. МЕТА Є СУКУПНІСТЮ ПРОВІДНИХ І СУПРОВІДНИХ ЦІЛЕЙ, які, з одного боку, зумовлюються закономірностями засвоєння знань, умінь і навичок, а з іншого, - змістом навчального матеріалу, який має бути засвоєним на уроці. ПРОМІЖНІ ЦІЛІ складають генетичну клітинку в побудові уроку, його структурі. ЦІЛІ визначають тип уроку, тип – його структуру, структура - розподіл часу на різних етапах уроку.
Вчитель повинен керуватись правиламиØ Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.Ø На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень — завтрашній активний член суспільства.Ø Ставте учнів у ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами, що спостерігаються, та наявним знанням.Ø Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.Ø Слід якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити причинно-розуміння причинно-наслідкових зв'язків є обов'язковою умовою розвивального навчання.Ø Пам'ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.Ø Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.Ø Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.Ø Вчителі з будь-якого предмета, не тільки мови і літератури, мають слідкувати за способом та формою висловлення думки учнів.Ø Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
Використовуйте схеми, плани, щоб забезпечити засвоєння системи знань.Ø Оскільки міцність запам'ятовування інформації, що засвоєна у вигляді логічних структур, є більш високою, ніж міцність розрізнених знань, закріплювати слід ті знання, що подані у цілісних логічних структурах.Ø У значних блоках інформації легше встановлюються логічні зв'язки, чіткіше простежується головна думка, котру легше виділити й показати учням.Ø У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.Ø Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.Ø Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями із свого предмета.Ø Заохочуйте дослідницьку роботу здобувачів освіти. Знайдіть можливості ознайомити їх із технікою експериментальної роботи, алгоритмами розв'язання винахідницьких задач, обробкою першоджерел і довідкових матеріалів.Ø Суспільно-історичною практикою доводьте необхідність наукових знань, які вивчаються в закладі. Навчайте так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю.Ø Пояснюйте здобувачам освіти, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів. Любіть дітей і свою роботу!