СЕМІНАР «ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНІК ЗОБРАЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ».

Про матеріал
Знайомити молодих педагогів з нетрадиційними техніками зображувальної діяльності; навчити практичного застосування нетрадиційних технік; розвивати творчі здібності педагогів.
Перегляд файлу

1

 

СЕМІНАР «ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНІК ЗОБРАЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ».

 

Мета: продовжувати знайомити педагогів з нетрадиційними техніками зображувальної діяльності; навчити практичного застосування нетрадиційних технік; розвивати творчі здібності педагогів.

Матеріали і обладнання: аркуші формату А4, фарби гуаш, акварельні,свічки, листя, коктельні трубочки, нитки і т. д., баночки з водою, пензлики, серветки, мішечок, коробочки.

План семінару

1. Теоретична частина. Консультація для педагогів «Використання нетрадиційних технік зображувальної діяльності у формуванні творчих здібностей дітей дошкільного віку».

2. Знайомство з нетрадиційними способами зображення. Презентація.

3. Практична частина.

4. Рефлексія. Підбиття підсумків.

5. Використана література

Хід семінару

1. Теоретична частина.

       Консультація для педагогів «Використання нетрадиційних технік зображувальної діяльності у формуванні творчих здібностей дітей дошкільного віку».

 

                                                                                      Кожний малюк — художник

Пабло Пікассо            

         У зображувальній діяльності закладені великі можливості для розвитку творчих здібностей дітей, реалізація яких багато у чому залежить від ефективного педагогічного керівництва. Якщо дитина байдуже проходить повз квітучу вишню, не радіє жовтогарячим кульбабам, не реагує на нову картину, яку вихователь розмістив на видноті, ми замислюємось: «Чому так сталося?» А сталося це тому, що дитину не навчили помічати прекрасне у навколишньому, емоційно реагувати на нього, радіти красі. На жаль, це непоодиноке явище трапляється як серед дітей, так і серед дорослих. Тож миритися з цим не можна, адже духовне становлення особистості залежить від відчуття прекрасного, здатності до естетичного сприймання, а з цього і починається розвиток художніх здібностей.

        Висока пластичність нервової системи дошкільників робить їх особливо чутливими до зовнішніх впливів. Ось тому однією з найважливіших передумов естетичного сприймання  є організація безпосереднього спілкування з природою. Зелені луки та ліси, яскраві квіти та барвисті метелики, жуки та птахи — усе це багатство і розмаїття природного середовища привертає увагу малят, активізує мислення. І ось що цікаво: малята, які мають високий рівень естетичного сприймання, завжди прагнуть привернути увагу дорослих, однолітків до об'єкта, який їм сподобався, бо в такій ситуації діти не можуть залишатися нейтральними спостерігачами, утриматися від оцінки об'єкта з точки зору своїх естетичних інтересів, уподобань, потреб.  

        Для дитини дошкільного віку малювання — це захопливий світ яскравих, дивовижних образів. Створені дітьми малюнки вражають дорослих своєю безпосередністю, оригінальністю, бурхливістю фантазії. Особливий інтерес викликають у дошкільників нетрадиційні техніки малювання. Адже процес творчості за допомогою нетрадиційних інструментів — зовсім не складний, нагадує цікаву гру, а результат його — завжди позитивний незалежно від здібностей та обдарувань дитини

         Дошкільне дитинство — дуже важливий період у житті дітей. Саме в цьому віці кожна дитина уявляє себе маленьким дослідником, з радістю і здивуванням відкриває для себе незнайомий і такий вражаючий навколишній світ. Що різноманітніша дитяча діяльність, то гармонійніше відбувається всебічний розвиток дитини, реалізуються її потенційні можливості й перші прояви творчості. Ось чому одним з найближчих і найдоступніших видів роботи з дітьми в дитячому садку є зображувальна, художньо-практична діяльність, що сприяє залученню дитини до творчості, дає їй змогу створювати щось красиве, незвичайне.

         Нетрадиційні техніки малювання допомагають вихователям розвинути особистість дитини, навчити її висловити свій творчий початок і власне «Я» через утілення своїх ідей під час створення надзвичайних творів образотворчого мистецтва. На заняттях з малювання вихователі мають учити дітей сприймати багатогранний навколишній світ за допомогою нетрадиційних способів малювання. Ці способи демонструють незвичайні поєднання матеріалів та інструментів. Техніка їх виконання цікава і доступна як дорослому, так і дітям. Нетрадиційні техніки малювання допоможуть дітям почуватися вільними, допоможуть побачити і передати на папері те, що у звичайні способи зробити значно важче. Нетрадиційні техніки малювання дають дитині можливість дивуватися і радіти світу.

         У дошкільному закладі можна використовувати такі нетрадиційні техніки малювання, а саме: монотипію, малювання на вологому папері, малювання пальцями, восковими олівцями та аквареллю, зім’ятим папером, свічкою, зубною щіткою, квачиком, ватними палочками, кляксографія, ниткографія, тампонуванню, крапковому малюнку тощо.

        Використання нетрадиційних технік та засобів малювання в різних вікових групах:

-молодший дошкільний вік - різновиди кляксографії, малювання долонькою, пальчиком, кулачком, відтиснення зім'ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою, «печатками» з картоплі тощо;

-середній дошкільний вік - до вищезазначених технік додаємо відбиття листям, малювання гілочкою, жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з використанням шаблонів та трафаретів, чорно-білий гратаж, набризк звичайний, монотипію предметну, пейзажну, живопис із розлитих фарб тощо;

-старший дошкільний вік - крім уже відомих дітям технік, використовуємо нові - кольоровий гратаж, аплікація з яєчної шкарлупи (пофарбованої крупи, солі тощо), малювання свічкою з пропискою аквареллю, гуашшю, малювання мильними бульбашками тощо.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Дуже важливо, щоб кожна дитина мала змогу самостійно обрати ті засоби для зображувальної діяльності, які їй найбільше припали до смаку. За таких умов у дітей не формується шаблонний, заданий спосіб дій.

Нетрадиційні інструменти:

   тички різних розмірів

   тонкі гілочки з дерева

   поролон

   печатки, штампи

   палички від морозива

   ватні кульки, ватні палички

   зубні щітки

   піпетки

   йоржики для миття пляшок

   гумки

   свічки

   пір'я тощо

        Численність матеріалів ставить перед дітьми нові завдання й активізує уяву та фантазію. Кожна з цих технік - маленька гра, їх використання дає дітям змогу відчувати себе розкутими, сміливими, неординарними, розвиває уяву, творчі здібності, креативне мислення, надає повну свободу для самовираження.

 І НА ОСТАНОК 

«Пробудити закладений у дитині творчий потенціал, навчити працювати, допомогти зрозуміти і віднайти себе, зробити перші кроки в творчість для радості  життя - до цього прагнуть педагоги які себе поважають, які завжди пам'ятають просту істину: бездарних дітей немає, є діти, яким дорослі вчасно не допомогли розкрити свій творчий потенціал».

2. Знайомство з нетрадиційними техніки малювання  (презентація,опис технік)

1. Пальцевий живопис (одним пальцем або усіма)

        Цей спосіб можна пропонувати дітям у молодшій групі. Діти мають доповнити запропонований вихователем сюжет (малюють дощ, сніг, бруньки на деревах, намистинки, ялинкові іграшки). Кожен палець фарбують різною фарбою.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/1.bmp

2. Малювання долонею

       Дитина наносить па долоню фарбу, робить відбиток на папері, а потім домальовує зображення.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/2.bmp

3. Малювання зім’ятим  папером           

      Для цього прийому малювання потрібно розвести акварельну фарбу в блюдці. Зіжмакати папір або поліетиленовий кульок, занурити у фарбу і зробити відбиток на папері. Потім пензликом домалювати деталі малюнка.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/4.bmp

 4. Малювання методом тичка

         Для тичка достатньо взяти який-небудь предмет (ватяну паличку, цупкий пензлик), занурити його у фарбу та ударити ним по аркушу паперу зверху вниз. Буде залишатися чіткий, певної форми відбиток. Якщо тичок робити цілеспрямовано по готовому контуру або у середині нього, то зображувальний предмет вийде цікавої неоднорідної фактури.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/5.bmp

 

5. Малювання по зволоженому аркуші паперу

       Для роботи готують папір для акварелі або цупкий ватман. На аркуш простим олівцем наносять малюнок, а потім зволожують його великим пензлем чи ватним тампоном. Важливо рівномірно зволожити папір (але не залити його водою!). Маючи насичений водою папір, акварель розводять на палітрі значно густіше, ніж зазвичай. Нахил дошки при малюванні "по мокрому" має бути мінімальний.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/6.bmp

6. Монотипія

     Аркуш паперу складаємо навпіл, прогладжуємо лінію згину. На лінію згину наносимо кілька ляпок різного кольору. Аркуш знову складаємо, прогладжуємо рукою, щоб ляпки розтеклися. Розгорнувши, отримуємо несподівані зображення, у яких можна впізнати знайомий образ і домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим. Або на одній половині аркуша намалювати малюнок чи нанести фарбою яскраві плями і притиснути іншою половиною аркуша – отримаємо два однакових зображення.

/Files/images/litvin_sv/монотопия.jpg

7. Свічка

    Свічкою малюють дивовижні пейзажі, надто зимові, створюють казковий предметний світ, а ще вона може брати участь у цікавих фокусах. Щоб створити зимовий пейзаж, на білому папері свічкою малюють лінію горизонту, дерева, кущі, ялинки, снігові кучугури, сніжинки, місяць тощо. Потім усе тло замальовують акварельними фарбами синього, фіолетового, блакитного кольору.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/8.bmp

8. Малювання зубною щіточкою

       У цьому методі замість пензлика використовується стара зубна щітка. На неї набирається фарба потрібного кольору і наноситься на аркуш паперу.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/13.bmp

9. Малювання губкою

      Губку вмочити у фарбу, зробити відбиток на аркуші, потім домалювати зображення. Губкою можна затонувати фон, а також передати зовнішні ознаки предмета.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/14.bmp

10. Гратаж

      Це спосіб виконання малюнка шляхом видряпування гострим предметом. Цупкий аркуш паперу натирається свічкою, зверху наноситься туш, у яку додається декілька крапель рідкого мила.  Заздалегідь поверхню аркуша можна пофарбувати фарбою одного кольору або нанести плями фарби яскравих кольорів – тоді зображення буде кольоровим. Коли основа висохне, загостреною паличкою видряпується малюнок до появи білого чи фарбованого шару. Основу під гратаж виконує дорослий, тому що це процес клопіткий, потребує терпіння і витрат часу. Але робота на незвичайній поверхні викликає у дітей інтерес до такого нетрадиційного способу зображення.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/17.bmp

11. Ниткографія

    Ниткографія — техніка отримання зображення на па­пері або картоні за допомогою нитки. Подаємо приклад організації такої роботи. Аркуш паперу А4 зігнути навпіл по довжині чи ширині й розгорнути. Вмочити нитку у фарбу, великим та вказівним пальцями зняти зайву фарбу; промити пальці у воді та витерти серветкою. Підняти над однією із сторін підготовленого паперу фарбовану нитку й вільно опустити її так, щоб кінчик, що в руці, звисав із краю аркуша. Знову зігнути папір, накрити його цупким картоном. Однією рукою тиснути на картон, другою — тягнути за кінчик нитки, що звисає.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/18.bmp

12. Кляксографія, видування

      Аркуш паперу складаємо навпіл, на одному боці ставимо краплю фарби, накриваємо її другою полови­ною, а коли розгортаємо, бачимо на обох боках аркуша симетричні плями з різними відтінками кольору. При цьому діти фантазують, домальовують їх, отримуючи зображення тварин, птахів, казкових істот.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/19.bmp https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/20.bmp

 13. Малювання  мильними бульбашками.

        Для роботи потрібно у склянку з водою додати шампунь та зафарбувати її різнокольоровими фарбами. Трубочку для коктейлю занурити у склянку та з невеликим зусиллям подути в неї. Над склянкою піднімуться бульбашки. Приложіть аркуш паперу до різнокольорової піни і на ньому віддрукуються мильні відбитки. Уважно подивіться на них та домалюйте візерунок. Для кожного кольору потрібно мати окрему склянку з мильною водою.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/21.bmp

14. Набризкування

        Спочатку розводять фарбу середньої густоти; потім викладають сюжет чи візерунок на аркуші паперу. Після цього пензликом накладають фарбу на зубну щітку і труть по гребінцю. Цей метод дуже подобається дітям, ним ми починаємо користува­тися у старшій групі.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/22.bmp

 

15. Малювання на жмаканому папері

     Малювати по жмаканому папері дуже просто – треба лиш охайно зіжмакати аркуш паперу. Потім охайно розрівнюємо долоньками і починаємо працювати.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/24.bmp

16. Тампонування

    Цей метод можна поєднувати з технікою «Трафарет». Спочатку беремо готовий трафарет або вирізаємо його. Потім, притиснувши його пальцем до листа паперу, обведемо по контуру легкими дотиками тампона. Обережно піднімаємо трафарет. Чіткий і ясний слід залишиться на папері.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/57.bmp

17. Штампування

    Дуже цікаво й зручно малювати за допомогою штампа. Як штамп можна використати готові предмети з певною поверхнею, так і зроблені з підручного матеріалу. Щоб знайти або виготовити штамп, треба уважно озирнутися навколо себе та трішки пофантазувати, уявивши собі які відбитки можуть залишити звичайні предмети. Як штампи використовують опале листя з різних дерев, вирізані штампи з поролону, дерев’яну котушку від ниток, валик, ґудзики, пробки з пластикових пляшок. Також вирізають штампи з овочів та фруктів: картоплі, моркви, буряка, яблук, редису, ріпи, солодкого перцю… Як штампи можна використовувати свіжу апельсинову або лимонну кірку, скручену у вигляді спіралі.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/56.bmp

18. Крапковий малюнок

        Для реалізації можна узяти фломастер чи олівець, поставити його перпендикулярно до білого аркуша паперу і почати робити безліч крапок, швидко-швидко б’ючи по аркушу. Але краще всього виходять крапкові малюнки фарбами. Можна використовувати цупкий пензлик, а можна – сірник, очищений від сірки й туго замотаний невеликим шматочком вати. Його занурюють у фарбу й починають творити.

 

19. Малювання квачиком

        Квачиком малюємо так само, як і звичайним пензликом. Для малювання треба підготувати фарби – акварельну або гуашеву, баночку з водою, папір білий або кольоровий, довільного розміру та форми квачик тримаємо у руці трьома пальцями, як і пензлик. Добре змочуємо квачик у воді, набираємо на нього фарби та малюємо. Квіти краще малювати напівсухим квачиком або кінчиком.

https://veselka.lvivedu.com/uploads/editor/6451/441599/sitepage_193/images/64.bmp

 

Музична руханка

3. Практична частина.

Гра « Чарівний мішечок»

В « Чарівному мішечку» знаходяться картки з певним номером, а на окремому столі стоять коробки під номерами, в кожній коробці лежить обладнання відповідного виду нетрадиційної техніки малювання. Коли всі педагоги дістали собі картку з номером, тоді підходять до столу, беруть коробочку зі своїм номером, роздивляються в ній матеріали та обладнання, вгадують техніку малювання.

Пальчикова гра

Вихователі виконують  малюнок за задумом нетрадиційною технікою , яку обрали.

4. Рефлексія. Підбиття підсумків.

       Кожна з цих технік - це маленька гра. Їх використання дозволяє дітям відчувати себе розкутіші, сміливіші, безпосередніше, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження.

       Такі заняття зберігають психічну рівновагу, дають можливість безпечного виходу емоцій, при цьому дитина має можливість реалізувати свій творчий потенціал, творити так, як хочеться саме йому, бути вільним від будь-якого тиску, нав'язування чужої думки.  Так само зміцнюється віра дитини у власні сили, розвивається індивідуальність, автономність.

        Найголовніше - діти люблять і з нетерпінням чекають занять. І це велике щастя, коли бачиш сяючі дитячі очі і знаєш, що приносиш радість і щастя в дитячі серця!

        Пробуйте і у вас обов'язково все вийде!

        Питання педагогам:

• Яка техніка була використана Вами?

• Чи вдалося мені втілити Вам свій задум?

• Що викликало Ваші труднощі?

4. Використана література

1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. – К., 1998.

2. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина». – К.,2016.

3. Закон України «Про дошкільну освіту».

4. Скрипка Н.Г. Використання новітніх технологій в зображувальній діяльності //Бібліотечка вихователя. – 2005. – №5-6. – с.49-51.

5. Інтернетресурси

 

 

docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
4216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку