Щоб адаптація пройшла безболісно
Семінар з елементами тренінгу для вихователів груп раннього віку та помічників вихователів щодо адаптації дітей до умов дошкільного закладу
МЕТА: - підвищувати обізнаність вихователів і помічників вихователів із проблемами адаптації дітей до умов дошкільного закладу; - розвивати психологічну компетентність педагогічного колективу щодо проблем виховання та взаємодії з дітьми в період адаптації.
МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: - пензлики; - фарби; - склянка з водою; - сіль та перець; - жменя землі; - папір; - ватмани; - маркери; - аудіозаписи фонової музики.
ХІД СЕМІНАРУ: Перед початком семінару ведучий ознайомлює учасників із правилами роботи. Учасники приймають правила, після чого ведучий закріплює їх на стенді.
Правила роботи під час семінару: - діяти за принципом «тут і тепер»; - дотримуватися принципу добровільної активності; - позитивно ставитися до себе та інших; - говорити лише від свого імені; - не оцінювати інших і не засуджувати; - діяти за правилом: Я + ТИ = МИ.
Вправа «Самопрезентація» Учасники сідають кружка, передають з рук у руки велике м’яке іграшкове серце, називають своє ім’я та закінчують таке речення: «Мені найліпше вдається робити…» або «Найліпше я вмію…». Це підвищує самооцінку педагогів та налаштовує їх на майбутній успіх.
Інформаційне повідомлення «Що таке адаптація?» Ведучий пояснює педагогам зміст поняття «адаптація», з огляду на особливості вікового розвитку дітей раннього віку та завдань, що покладені на колектив дошкільного закладу.
Вправа «Особистісні якості вихователя» Кожен з учасників називає одну якість, яка має бути притаманна вихователю, а також описує, як вона знадобиться в період адаптації дітей до умов дошкільного закладу.
Практичне завдання «Визначаємо ступені адаптації» Учасники об’єднуються в три підгрупи з такими назвами: «Веселки», «Сонечка», «Хмаринки». Ведучий пропонує кожній підгрупі обговорити один з трьох ступенів адаптації: - Веселки – легку (1-2 тижні); - Сонечка – середню (від 2-3 тижнів до 2-3 місяців); - Хмаринки – складну (від 3 місяців до півроку). Предметом обговорення є індивідуальні особливості дітей та зовнішні чинники, які обумовлюють тривалість кожного ступеня адаптації.
Інформаційне повідомлення «Чинники, які ускладнюють процес адаптації» Ведучий акцентує увагу педагогів на низці соціальних чинників, що можуть позначатися на перебігу адаптації. Це такі чинники: - невідповідність домашнього режиму і режиму дошкільного закладу; - брак у дітей досвіду спілкування з однолітками й незнайомцями; - конфліктні взаємини в родині; - неповна родина; - надмірні вимоги до дітей; - гіперопіка. Ведучий пояснює вихователям та їхнім помічникам, що вплив соціальних чинників можна зменшити, аби він не мав негативних наслідків для розвитку дітей загалом та/або для їхнього входження в нові умови життєдіяльності зокрема. Такі знання допомагають вихователям адекватно вибудовувати взаємодію з кожною дитиною та її батьками.
Вправа «Взаємодія вихователів та їхніх помічників» Учасники, незалежно від посади, об’єднуються в дві команди «Вихователі» та «Помічники вихователів». Після цього, користуючись методом мозкового штурму, команди обговорюють узгодженість дій вихователів та їхніх помічників під час режимних моментів.
Практичне завдання «Портрет новачка» Учасники словесно «малюють» портрет «новачка» дошкільного закладу, а потім описують його стан, зокрема емоції, контактність, мовлення, сон, рухову активність тощо. Ця вправа допомагає працівникам дитячого садка усвідомити, що деякі поведінкові прояви чи емоційні реакції є нормальними для дитини, що опинилася в змінених умовах.
Ігрова вправа «Шукаємо вихід зі складних ситуацій» Кожен з учасників семінару отримує картку з описом складної ситуації, деякий час обмірковує її, відтак висловлює свою думку щодо можливих шляхів розв’язання цієї ситуації. За потреби учасники наочно демонструють свої дії.
Орієнтовні варіанти ситуацій: - Дитина плаче, розлучаючись на порозі дошкільного закладу з мамою. Ваші дії. - Дитина відмовляється їсти. Ваші дії. - Дитина відмовляється лягати в ліжко під час денного сну. Ваші дії. - Дитина в пісочниці кидає пісок на інших дітей. Ваші дії. - Дитина розбила чашку, тарілку. Ваші дії.
Обмін досвідом «Ігри Малюкового королівства» Учасники обмінюються практичним досвідом із таких питань: у які ігри можна грати з новачками? Як їх розважити і відволікти? Які потішки, забавлянки для малюків можна використовувати? За потреби свої поради дає й ведучий. Окрім того, він може вказувати на певні суперечливі нюанси в досвіді учасників.
Вправа-демонстрація «Осад» Ведучий звертає увагу учасників семінару на те, що істотно впливати на дітей можуть як добрі, ласкаві слова, так і неприємні речі, висловлені грубим тоном. За допомогою досліду він демонструє учасникам вплив слова на малюків. Для цього використовує матеріали, що символізують: - склянка води – діти – чисті, прості, наївні; - сіль – грубі слова; - перець – пекучі, образливі слова; - жменя землі – байдужість, неуважність до дитини. Усе це ведучий перемішує в склянці та показує учасникам. Утворена брудна суміш символізує стан дітей, які не відчувають тепла та підтримки, не чують ласкавих слів з боку дорослих. Звісно бруд із часом осяде, погані слова забудуться, але у разі повторення ситуації – усе здійметься вгору. Таке ставлення до дітей провокує у них стреси та неврози.
Вправа «Серце, сповнене любові» Ведучий підводить учасників семінару до думки, що педагогам варто й самим вчасно «адаптуватися» до кожного новачка, зрозуміти його, відчути, допомогти йому. Кожен з учасників отримує шматочок великого паперового серця, на якому пише початок фрази «Я буду…» та записує усі свої майбутні дії, що сприятимуть швидкій адаптації дітей. Після цього всі шматочки з’єднують, утворюючи одне велике серце – серце, сповнене любові, доброти та взаємодопомоги.
Підбиття підсумків Ведучий підбиває підсумки семінару та дякує всім учасникам за активну роботу.