Семінар з елементами тренінгу
Моральне виховання як один із чинників загального розвитку дошкільників
Мета: Розширити знання педагогів про пріоритети загальнолюдських цінностей та завдання з морального виховання дошкільників. Сформувати творчий підхід до комплексного розв’язання завдань морально-етичного виховання дітей у різних видах діяльності на заняттях і в повсякденному житті.
Хід.
Ведуча: Змінюються часи, люди, але вічним залишається прагнення людини до добра, любові, краси. Зберегти людяність в наших дітях, зберегти основи буття, навчити їх жити серед людей - ось головні ідеї виховання моральних почуттів в дітей . Те, що ми закладемо в душу дитини зараз, проявиться пізніше, стане її і нашим життям.
Душа дитини - це чаша. Саме від дорослих залежить чим вона буде наповнена.
Вправа «Чаша бажань»
Ведуча: Якими ми хочемо бачити наших дітей? Якими якостями ми б хотіли їх наділити? У кожного із вас є сердечко , напишіть , якими якостями ви хочете наділити дитину
(На мольберті намальована чаша, куди педагоги приклеюють підписані сердечка)
Подивіться яку гарну душу ми хочемо бачити в наших дітей.
Ведуча: Діти при розмові завжди наділяють себе позитивними якостями (що вони хороші, красиві, слухняні, добрі). Ми також хочемо їх такими бачити. Чому ж інколи в дітей ми бачимо прояви злості, жадності, агресію?
Диспут «Чому діти злі, жадні, агресивні?»
Ведучий: Як ви вважаєте, хто має першочергове значення на формування в дітей таких людських цінностей як доброта, справедливість, щедрість, любов?
Вправа «Я думаю це - »
Якими ж повинні бути дорослі люди, серед яких живе дитина, щоб ця чаша не розплескалася, не розбилася, а стала ще повнішою.
(На долоньках написати побажання, якими мають бути дорослі, щоб виховати гарних дітей)
Міні-лекція «Що таке моральне виховання»
Моральне виховання – це цілеспрямований процес залучення дітей до моральних цінностей людства і конкретного суспільства. Формування моральних якостей, рис характеру , навичок і звичок поведінки.
Вправа « Термінологічний ланцюжок «Загальнолюдські моральні якості» (Педагоги діляться на дві групи і кожній групі пропонується підібрати визначення термінів)
(ВВІЧЛИВІСТЬ) - моральна якість, що виражається у постійному поважному ставленні до оточуючих... Вона споріднена з такими якостями вихованої людини як тактовність, люб'язність, делікатність, доброзичливість, уважність.
(ДОБРОТА) - чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.
(ДРУЖБА) - стосунки, відносини, в основі яких лежить, взаємна прихильність,
довір'я, відданість, товариська солідарність, духовна близькість, спільність
інтересів.
(ЛАГІДНИЙ) - який виражає спокій, доброту, ласку, ніжність, приємний для сприймання.
ЛІНОЩІ - це прагнення відмовитися від подолання труднощів, тривале
небажання здійснювати вольове зусилля для виконання будь-якої роботи.
МИЛОСЕРДЯ - співчутлива і діяльна любов, виражена у готовності надати допомогу кожному, хто її потребує.
ПАТРІОТИЗМ -любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові. Готовність для них на жертви й подвиги.
СКРОМНИЙ - який не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства. Хизуватися ними, який не претендує на особливе становище, стриманий у поводженні.
ЧЕСНІСТЬ - морально-психологічна риса особистості людини, яка впливає на її стосунки з іншими людьми, тісно пов'язана з її принциповістю.
СПІВЧУТТЯ - чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхось переживань
ЧУЙНІСТЬ -бережне та уважне ставлення до людей, здатність жити їхніми радощами та турботами, відгукуватися на їхні проблеми.
Ведучий: Основою морального виховання є мораль. Під мораллю розуміють історично сформовані норми і правила поведінки людини, що визначають його ставлення до суспільства, праці , людей.
Моральне виховання - це один з найважливіших напрямів виховання.
Моральне виховання здійснюється на національному ґрунті шляхом засвоєнні національних норм і традицій, багатої духовної культури народи тих моральних норм і якостей, які є регуляторами взаємовідносин у суспільстві, узгодження дій і вчинків людей. Такими нормами є насамперед гуманізм і демократизм, що виявляються в ідеалі вільної людини: любов до батьків, до Вітчизни, до рідної мови; правдивість і справедливість, працьовитість і скромність; готовність захищати слабших, турбуватися про молодших, зокрема дітей; шляхетне ставлення до дівчини, жінки, матері, бабусі; вміння скрізь і всюди діяти благородно, шляхетно, виявляти інші чесноти.
Вправа « Народна мудрість про мораль»
(Ввічливий) та чемний усім приємний.
Про (добре) серце треба змалку дбати.
(Дружній) череді і вовк не страшний.
(Ласкаві) слова, що весняний дощ.
(Лінивий) у своїй хаті змокне.
(Скромність) – окраса людини.
Все з рук валиться, а він (хвалиться).
Хто (честі) не має, тому й сто ковалів її не скують
Навіть у птахів є (Батьківщина).
Ведучий:Основи морального виховання дітей дошкільного віку закладаються в той період, коли діти починають спілкуватися з однолітками, їх діяльність розширюється, а знання про оточуючий світ постійно поповнюються.
Якщо 2-3 річна дитина ще не відчуває почуття провини за негативний поступок, то діти 4-5 років вже відчувають, що зробили щось не так.
Як же визначити ту грань , коли дошкільник вже готовий до засвоєння моральних норм і їх дотримання? Це можна визначити за допомогою тестування:
Тест: Попросити дитину не повертатися, коли ви будете за його спиною розгортати пакет з новою цікавою іграшкою (про це повідомляємо дитині). Витримала, не повернулася - значить дитина вже навчилася управляти своїми бажаннями і поривами. Дитина вже готова, щоб виконувати прості моральні норми.
З якого віку дитина має нести відповідальність за негативні дії та вчинки? (думки педагогів)
Академік Мирослав Стельмахович наводить приклад, що мав місце в гуцульській етнопедагогіці. Дитині підносили запалену свічку. Якщо маля тягнулося до свічки і прагнуло схопити її полум'я, то дитя ще не розумне, не знає , що робить. Якщо маля ховає руку від полум'я свічки, отже, воно усвідомлює, що добре, а що погано і у такому разі повинно нести відповідальність за свої негативні дії та вчинки.
Етапи формування особистості в процесі морального виховання:
1 етап - формування соціальних емоцій і моральних уявлень;
2 етап - накопичення знань і формування моральних уявлень;
3 етап – перехід знань у переконання і формування на цій основі світогляду і ціннісних орієнтацій;
4 етап – втілення переконань в конкретну поведінку, яку можна назвати моральною.
Ведучий: Моральне виховання нині є одним із найважливіших завдань дошкільної освіти, як зазначено в Базовому компоненті.
Моральне виховання червоною ниткою проходить в усіх освітніх лініях інваріантної складової:
• "Мовлення дитини" - "мораль у словах", що сприяє формуванню комунікативної компетенції.
Ведучий: Повномірно воно віддзеркалене і в значній кількості чинних програм виховання, навчання і розвитку дітей дошкільного віку
Робота вихователів з таблицею « Завдання освітньої лінії «Дитина у соціумі» програми «Українське дошкілля»:
(Педагоги мають визначити з якого віку починають формувати в дітей дані духовно-моральні якості)
Духовне виховання |
|
Формування основ духовно-моральних якостей |
З якої віковій групі (заповнюють вихователі) |
Вчити дітей не заздрити, порадіти успіхові іншої дитини |
Середня |
Формувати уявлення про доброзичливість, чесність, співчуття |
старша |
Ознайомлювати з основними людськими чеснотами: доброта, любов, милосердя |
ІІ молодша |
Пояснювати що таке толерантність |
старша |
Фомувати вміння радіти чужому успіхові, засмучуватися через чужу невдачу |
І молодша |
Сім'я |
|
Вчити вживати слова, які виражають прохання, подяку |
І молодша |
Вчити розуміти, що батьки потребують душевної теплоти і ласки, виявляти чуйність та уважність, висловлювати свою любов та ніжність. Розповідати, що до батьків і до старших осіб на знак глибокої поваги звертатися на «Ви» |
старша |
Вчити помічати настрій батьків (втомлений, зажурений, веселий) і відповідно поводитися |
середня |
Розповідати, що до батьків і до старших осіб на знак глибокої поваги звертатися на «Ви». |
ІІ молодша |
Ставлення до ровесників та інших дітей |
|
Учити вмінню спілкуватися по телефону |
середня |
Формувати такі риси, як співчуття та чуйність |
старша |
Виховувати у дівчаток скромність |
старша |
Вчити під час розмови виявляти стриманість, вислуховувати співрозмовника до кінця |
ІІ молодша |
Поведінка у громадських місцях |
|
Поступатися місцем дівчаткам |
старша |
Вітатися при зустрічі із знайомими |
ІІ молодша |
Без нагадування поступатися місцем старшим |
середня |
Зайшовши в транспорт не вимагати місця |
яслі |
Ведучий: Закінчити наше заняття я хочу легендою:
Одна індійська бідна жінка щоранку пекла два коржі. Один для членів сім'ї, а другий, додатковий, для випадкового перехожого. Другий корж жінка завжди клала на підвіконня, і будь-яка людина, що проходила повз могла його взяти. Кожен день, коли жінка клала корж на підвіконня, вона читала молитву за свого сина, який пішов з дому шукати кращу долю. Протягом багатьох місяців мати нічого не знала про свого хлопчика і завжди молилася про його безпечне повернення.
Незабаром вона помітила, що якийсь горбань приходить кожен день і забирає другий корж. Але замість слів подяки, він тільки бурмотів: "Зло, яке Ви робите, залишається з Вами, а добро повертається Вам!" і продовжував свій шлях. Це тривало день за днем. Не отримуючи очікуваних слів подяки, жінка відчувала себе обдуреною. "Кожен день цей горбань вимовляє одне і те ж! Але що він має на увазі?"
І одного разу, будучи особливо роздратованою, вона вирішила покінчити з цим.
"Я позбудуся цього противного горбаня!", сказала вона собі і додала отрути у другий корж.
Але коли вона зібралася покласти його на підвіконня, руки жінки затремтіли. "Що ж я роблю?" - подумала вона. І негайно кинула отруйний корж у вогонь, приготувала інший і поклала його на підвіконня.
Горбань, як зазвичай, взяв корж, пробурмотівши незмінні слова: "Зло, яке Ви робите, залишається з Вами, а добро повертається Вам!" і продовжив свій шлях, не підозрюючи про вируючі всередині жінки емоції.
Того ж вечора хтось постукав у двері. Коли жінка їх відкрила, вона побачила свого сина, що стоїть в дверях. Виглядав він жахливо: голодний, худий і слабкий, в рваному одязі.
"Мама, це просто чудо, що я тут! Я був від дому всього лише на відстані однієї милі, але був такий голодний, що знепритомнів і впав. Я, напевно, помер би, але саме тоді якийсь старий горбань пройшов повз і був такий добрий до мене, що віддав цілий корж. І сказав, що це його єдина їжа на цілий день, але він бачить, що я маю потребу в ній більше, ніж він».
Коли мати почула ці слова, її обличчя зблідло, і вона притулилася до дверей, щоб не впасти. Вона згадала отруєний ранковий корж. Адже якщо б вона не спалила його у вогні, її власний син загинув би!
Ось тоді жінка зрозуміла сенс слів: "Зло, яке Ви робите, залишається з Вами, а добро повертається Вам!"
Мораль історії: Прагніть робити добро завжди, навіть якщо цього зараз ніхто не цінує.
Підсумок : Вправа: «Закінчіть фразу»
- На цьому занятті мені запам’яталося….