Семінарське заняття "Філософія європейського середньовіччя та епохи Відродження"

Про матеріал
Розробка семінарського заняття «Філософія європейського середньовіччя та епохи Відродження» містить: творчі завдання, філософські задачі, тестові завдання та завдання інтерпретаційного характеру Запропоновані завдання дозволять студентам засвоїти теоретичну базу, провести узагальнення вивченої теми. Викладачеві - здійснити контроль знань та умінь.
Перегляд файлу

Семінар

з навчальної дисципліни Основи філософських знань

Тема

Філософія європейського середньовіччя та епохи Відродження

Мета

Охарактеризувати періодизацію історії філософії Середніх віків, особливості філософії цього періоду; ознайомити студентів з основами філософії патристики, схоластики: дати визначення поняття «Відродження», «гуманізм», «протестантизм»; познайомити студентів з поглядами найвизначніших представників епохи Відродження; формувати науковий світогляд, розуміння важливості свідомого володіння системою філософських знань; виховувати повагу до нових філософських  теорій та поглядів.

Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН

Роздатковий та довідниковий матеріал, словник філософських термінів, презентації; комп’ютер; проектор.

Час – 2 години

План проведення семінару

Структура лекції

 

Відведений час

Методичні вказівки

1 Організаційна частина

5 хв.

Викладач вітає студентів, що має на меті привернути увагу, забезпечити контакт викладача з аудиторією; визначає присутність студентів на занятті.

2 Повідомлення теми, формулювання мети та основних завдань

15 хв.

Викладач формулює мету семінарського заняття.

 Огляд головних питань семінару:

1. Радикальні зміни у світогляді при переході від античності до середньовіччя.

2. Роль християнської патристики у формуванні ідейних засад середньовічного світобачення.

3. Схоластика та містика як провідні напрями середньовічної філософії. 

4.   Поняття «Відродження» і характерні риси духовного життя цієї доби.

5. Провідні напрями ренесансного філософствування: гуманістичний антропологізм, платонізм, і натурфілософія.

Дидактична гра «Я точно знаю, що…»

  1. Епоха Відродження – це…
  2. Епоха середніх віків -  це…
  3. Сутністю гуманізму є …
  4. Найвідомішими представниками відродження є …
  5. Реформація-це…
  6. Протестантизм стверджує, що…
  7. Дж. Бруно став легендою як символ раціоналістичного світобачення та вільного пошуку правди всупереч…

Правильна відповідь(1 бал), неправильна(-1 бал).

Робота з ілюстраціями

Викладач послідовно демонструє портрети Дж. Бруно,М. Кузанського, Мішеля Монтеня, М. Кузанського.

3 Основна частина

55 хв.

Виступи студентів про видатних представників філософської думки епохи Середньовіччя та Відродження.

Головне місце викладач приділяється обговоренню питань (розгляд рефератів, доповідей, презентацій тощо), поточному контролю (виконання тестових завдань, вправ, роботі з першоджерелами, перевірці доповідей та рефератів)

4 Заключна частина

   Домашнє завдання:

 

5хв.

Викладач робить висновки, аналізує, оцінює роботу студентів на занятті.

 

Література

 

1.Академічне релігієзнавство [Текст] : підр. / за ред. А. Колодного. – К.: Світ знань, 2000. – 862 с.

2.Основи філософських знань [Текст] : підр. / за ред. В. А. Канке. – М. : Логос, 2000. – 288 с.

3.Петрушенко, В. П. Основи філософських знань[Текст] : В. П. Петрушенко. – К. : Каравела, Львів : Новий світ-2000, 2001 – 448 с.

4.Подольська, Є. А. Кредитно-модульний курс з філософії: філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство [Текст] : навч. посібник / Є. А.  Подольська. – К. : Центр навчальної літератури, Інкос, 2006. – 624 с.

5.Філософія [Текст] : курс лекцій. / за ред. О. Ф. Надольного. – К.: Вікар, 2000. – 516с.

6.Філософія [Текст] : підр. / за ред. Г. А. Заїченка, В. М. Сагатовського.- К.: Вища школа, 1995. - 455 с.

7.Кунцман, П. Філософія [Текст] : пер. с англ. / Петер Кунцман, Франц-Петер   Буркард, Франц Відман ; 10-те вид., актуалізоване. – К. : Знання-Прес, 2002.- 270 с.

8.Пазенюк В. С. Філософія [Текст] : навч. посібник / В. С. Пазенюк. – К. : Академвидав, 2008.-280 с.

9.Практикум з філософії [Текст] : навч. посібн. / за. ред. В. А. Петрушенка. – Львів: Новий Світ-2000, Магнолія плюс, 2003. – 256с.

10.Філософія [Текст] : підр. для студентів вищих закладів освіти / І. В.Бичко, І. В. Бойченко, В. Г. Табачковський та ін.

 


 

Перелік питань до семінару

1 Співставте ціннісно-світоглядні орієнтації людини епохи Античності та Середньовіччя. 2 Охарактеризувати сутність суперечки номіналістів та реалістів.

3 Дати пояснення, як і чому змінився статус філософії в епоху Середньовіччя у порівнянні з Античністю.

4 Проаналізуйте, які основні світоглядні ідеї формуються в епоху Середньовіччя.

5 Прокоментувати основні погляди Августина Блаженного

6 Дайте характеристику раціональних доказів буття Бога, що їх навів Фома Аквінський.

7 Проаналізуйте, чим відрізняється уява про людину в епоху Відродження від традиційних уявлень Середньовіччя.

8 Проаналізувати, які античні погляди на людину відроджує ренесансний гуманізм.

9 Проаналізуйте, які нові моральні орієнтири висунуті італійськими гуманістами у порівнянні з середньовічною філософією.

10 Визначте особливості італійського гуманізму XIV- XV ст.

 

Теми для написання доповідей та рефератів

Теми доповідей:

  1. Гуманізм та його сутність.
  2. Філософські погляди Августина Блаженного.
  3. Філософські погляди Томи Аквінського.
  4. Італійський гуманізм та його філософські основи.
  5. Перехідний характер філософії Відродження.

 

Теми рефератів:

 

  1. Пізня схоластика.
  2. Виникнення і розвиток схоластики.
  3. Апологетика і патристика.
  4. Дж. Бруно - символ раціоналістичного світобачення.
  5. Філософські погляди М. Монтеня.
  6. Філософські погляди М. Кузанського.
  7. Філософські погляди Петрарки.
  8. Філософія і теологія, віра і розум. Теоцентризм.
  9.  Характер та основні етапи розвитку філософії середньовіччя.
  10.  Філософсько-релігійна концепція Аврелія Августина.
  11.  Боротьба номіналізму та реалізму в середньовічній схоластиці.
  12.  Філософія Фоми Аквінського (томізм).
  13.  Етичне вчення християнства.
  14. Специфіка середньовічної філософії Візантії.
  15. Арабо-мусульманська і єврейська середньовічна філософія.
  16.  Середньовічні єретичні рухи

 

 

 

 

Завдання для контролю знань студентів

  1. Розкрити зміст понять:

Монотеїзм_____________________________________________________________________

Патристика____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Схоластика__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Креаціонізм___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Теологія______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Які зміни відбулись в духовному житті середньовічного суспільства.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Порівняйте античний та середньовічний світогляди за їх основними характеристиками, розмістивши необхідну інформацію в таблицю:

 

             Античний світогляд

        Середньовічний світогляд

                     Політеїзм

 

 

Бог є духовною сутністю, яка перебуває за межами світу (трансцендентність)

 

Вихідна якість Бога – любов до людини

 Боги впорядковують та оздоблюють світ

 

Головне життєве завдання людини - здійснення  подвигу

 

Людина спирається у своїх вчинках на знання

 

 

Всі люди є рівними перед Богом

 

  • Люди поділяються за етнічними та родовими ознаками
  • Головне життєве завдання людини – спасіння душі
  • Монотеїзм
  • Боги є частиною природи  або уособленням природних стихій
  • Людина в усьому покладається на віру в Бога
  • Вихідні якості богів: сила та могутність
  • Бог творить світ із нічого природа не має власної сутності і не може існувати без припливу божественної енергії.

4. Тестові завдання:

1.Приберіть зайве: патристика, схоластика, атомізм, Сократ, номіналізм.

2. Представниками номіналізму були:

1. А. Кентерберійський;

2.Т. Аквінський;

3. Тертулліан;

4. І. Росцелін

3.Філософія є служницею: 

1. природи;

      2. людини;

      3.  богослов’я;

      4.  релігії

4. «Шкільна філософія» - це

 1. апологетика;

 2. патристика;

 3. схоластика;

 4. теологія

5. Вихідним джерелом середньовічного світобачення постає:

 1 Коран;

 2. Тора;

 3. Біблія

№ завдання

1

2

3

4

5

Варіант відповіді

 

 

 

 

 

 

foma    index     Tertullian

         Тома Аквінськи                      Августин Аврелій                           Тертулліан  

 

5. Розкрийте природу універсалій. Заповніть таблицю.

 

              Позиція номіналізму

           Позиція реалізму

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Що означає вислів Фоми Аквінського:

Якщо людський розум виявляє нездатність раціонально осягнути зміст тих або інших «божественних істин, то він повинен «упокорено» схилитись перед вірою.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Порівняйте вчення про матерію Ф. Аквінського та Аристотеля. Заповніть таблицю.

Позиція Аристотеля

Позиція Фоми Аквінського

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 Поміркуйте. Як співвіднести дотримання заповіді «Не убий» з воїнським обов’язком? Чи актуальні наступні цінності в сучасному суспільстві:

«військова звитяга», «мужність», «відвага». Якщо так, то якими принципами, ідеалами, нормами вони можуть бути обґр

 


9. Попрактикуємо з кольором. «Таємниця кольору». Мефістофель, зазвичай  зображувався в чорному плащі з червоним підбоєм. Червоний – колір Кармен. «Червоне та чорне» - роман Стендаля. Спробуйте осмислити кольорову символіку зла. Чому таке гармонійне сполучення кольорів сприймається, що найменше, як небезпечне?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

304915ef19281d70305eba0ba3633690c988380ev2_00    images    fullimage_21_21

 

 

 

docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
1249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку