Урок № 53
Безумовні рефлекси. Інстинкти.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями:
1.Що таке вища нервова діяльність?
2.Які властивості нервових процесів визначають тип нервової системи?
3. Що таке темперамент?
4. Який є взаємозв’язок між типами нервової системи і темпераментом?
5.Охарактеризуйте типи темпераменту.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Безумовні рефлекси людини, їх види
Розповідь вчителя:
У своїй роботі «Рефлекси головного мозку» І.М.Сєченов вперше висловив думку про те, що всі види свідомого й несвідомого життя людини являють собою рефлекторні реакції. Він розглядає рефлекс як універсальну форму взаємодії організму з навколишнім середовищем.
Пригадайте:
Очікувана відповідь учнів: Організм здатний відповідати за впливи навколишнього середовища за допомогою рефлексу, структурною основою якого є рефлекторна дуга – це послідовно з’єднаний ланцюжок нервових клітин, що забезпечує здійснення реакції на подразнення.
Розповідь вчителя:
Людина і тварини народжуються з наявністю вже відповідної кількості готових рефлексів. Ці рефлекси сформувались і закріпились у процесі еволюції, закодовані генетично і передаються нащадкам. Такі рефлекси одержали назву безумовних. Безумовні рефлекси належать до видових тому, що утворились і закріпились у процесі тривалого розвитку людини (безумовні рефлекси, які сформувалися в процесі еволюції виду, однакові для всіх його представників і мало залежать від конкретних умов існування).
Складання опорної схеми:
Лабораторне дослідження
Тема: Визначення реакції зіниць на світло
Обладнання: кишеньковий ліхтарик
Хід дослідження
(роботу виконують парами)
1.Один учень наближає кишеньковий ліхтарик до очей іншого учня на відстань 10-15 см. Поперемінно включаючи і виключаючи ліхтарик (через 10-15 с), направляє промінь світла на око учня, спостерігаючи при цьому за реакцією його зіниць. Опишіть зміни, що відбуваються із зіницями при вмиканні і вимиканні ліхтарика.
2. Дати відповіді на запитання:
Розповідь вчителя:
Безумовні рефлекси людини класифікують за різними критеріями, наприклад, за особливостями рецепторів або за їхнім біологічним значенням. За біологічним значенням вони розподіляються на дихальні, харчові, хапальні, захисні, статеві, орієнтувальні.
Робота в групах
Завдання групам:
1 група – Охарактеризувати дихальні та харчові безумовні рефлекси
2 група – Охарактеризувати хапальні та захисні безумовні рефлекси
3 група – Охарактеризувати статеві та орієнтувальні безумовні рефлекси
За результатами роботи учнів складання опорної схеми:
Проблемне запитання:
Очікувана відповідь учнів:
Багато безумовних рефлексів проявляється не відразу після народження, а через деякий час. До таких рефлексів належать, наприклад, орієнтувальний і статевий.
Завдання учням:
Вправа «Практикум» (цю вправу можна провести в групах)
Дослід 1.
Ковтніть слину кілька разів підряд. Що спостерігаєте на 5-6 раз?
(ковтання неможливе, оскільки задня стінка глотки не подразнюється((рефлекс довгастого мозку))
Дослід 2
Доторкніться до брів, вій, внутрішнього та зовнішнього краю ока.
(мигальний захисний рефлекс довгастого мозку)
Дослід 3
Зробіть декілька швидких та глибоких вдихів та видихів. Чому після них дихання зупиняється?
(дихальний рефлекс довгастого мозку)
Дослід 4
Візьміть олівець, помістіть його на відстані 20 см від очей товариша і запропонуйте йому зафіксувати на цьому предметі погляд. При наближенні олівця до очей – вони зводяться до носа. Поясніть це.
(рефлекс середнього мозку)
Дослід 5
Попросіть піддослідного прийняти нестійке положення, поставивши ліву ногу перед правою так, щоб ступні утворили одну пряму лінію. Очі піддослідний повинен закрити. Легенько підштовхніть його.
(піддослідний балансує для збереження рівноваги положення тіла (рефлекс середнього мозку))
Дослід 6
Один учень стукає олівцем по столу. Яка реакція у всіх інших учнів?
Якщо несподівано покласти руку на плече учня, який відвернувся. Яка реакція учня?
(орієнтувальний рефлекс середнього мозку)
Дослід 7
Спробуйте із заплющеними очима з’єднати руки в замок над головою.
(рефлекс мозочка)
Дослід 8
Вчитель пропонує учням закрити очі і простягнути руку з витягнутим вказівним пальцем вперед. Потім учні торкаються кінчиком пальця до носа. В цьому русі бере участь 30 м’язів. Поясніть узгодженість роботи цих м’язів.
(рефлекси мозочка)
Дослід 9
Пригадайте, чи підвищується температура після гарячої ванни або душа?
(температура стала, рефлекс проміжного мозку)
2.Поняття про інстинкти людини, їх значення
Розповідь вчителя:
Більш складні форми вродженого поведінки називаються інстинктами.
Пригадайте:
Пояснення вчителя:
Інстинкти – це складна вроджена форма поведінки, що виникає у відповідь на певні зміни навколишнього середовища та має велике значення для виживання організму. Інстинкти особливо яскраво виявляються у тварин. Вони являють собою видові стереотипи поведінки, які виникають на базі безумовних рефлексів. У ролі подразників, що запускають стереотипні поведінкові реакції, виступають стимули, які стосуються харчування, захисту, розмноження та інших потреб організму.
Запитання до учнів:
Після обговорення відповідей, вчитель пропонує учням звернутись до підручника і перевірити вірність своїх припущень
Очікувана відповідь учнів:
У людини інстинктивна поведінка відіграє підпорядковану роль і перебуває під контролем соціальних норм моральності.
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.«Закінчи речення»
5.2. Гра «Хрестики – нулики»
Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з безумовних рефлексів, які відносяться до одного виду:
Дихальні рухи |
Кашель |
Реакція на звук |
Жування |
Ковтання |
Виділення жовчі |
Турбота про нащадків |
Чхання |
Зіничний рефлекс |
Вірна відповідь:
Харчові рефлекси: жування, ковтання, виділення жовчі.
Мигання повік очей |
Виділення слини |
Дихальні рухи |
Чхання |
Звуження зіниці |
Виділення травних соків |
Розмноження |
Відсмикування руки від гарячого |
Кашель |
Вірна відповідь:
Захисні рефлекси: мигання повік очей, звуження зіниці, кашель