Безумовні рефлекси. Інстинкти.

Про матеріал
У своїй роботі «Рефлекси головного мозку» І.М.Сєченов вперше висловив думку про те, що всі види свідомого й несвідомого життя людини являють собою рефлекторні реакції. Він розглядає рефлекс як універсальну форму взаємодії організму з навколишнім середовищем.
Перегляд файлу

Урок № 53

Безумовні рефлекси. Інстинкти.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями:

1.Що таке вища нервова діяльність?

2.Які властивості нервових процесів визначають тип нервової системи?

3. Що таке темперамент?

4. Який є взаємозв’язок між типами нервової системи і темпераментом?

5.Охарактеризуйте типи темпераменту.

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Безумовні рефлекси людини, їх види

Розповідь вчителя:

     У своїй роботі «Рефлекси головного мозку» І.М.Сєченов вперше висловив думку про те, що всі види свідомого й несвідомого життя людини являють собою рефлекторні реакції. Він розглядає рефлекс як універсальну форму взаємодії організму з навколишнім середовищем.

Пригадайте:

  • Що таке рефлекс?
  • Що таке рефлекторна дуга?
  • З яких ланок складається рефлекторна дуга?

 Очікувана відповідь учнів:  Організм здатний відповідати за впливи навколишнього середовища за допомогою рефлексу, структурною основою якого є рефлекторна дуга – це послідовно з’єднаний ланцюжок нервових клітин, що забезпечує здійснення реакції на подразнення.

Розповідь вчителя:

   Людина і тварини народжуються з наявністю вже відповідної кількості готових рефлексів. Ці рефлекси сформувались і закріпились у процесі еволюції, закодовані генетично і передаються нащадкам. Такі рефлекси одержали назву безумовних. Безумовні рефлекси належать до видових тому, що утворились і закріпились у процесі тривалого розвитку людини (безумовні рефлекси, які сформувалися в процесі еволюції виду, однакові для всіх його представників і мало залежать від конкретних умов існування).

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження

Тема: Визначення реакції зіниць на світло

Обладнання: кишеньковий ліхтарик

Хід дослідження

(роботу виконують парами)

1.Один учень наближає кишеньковий ліхтарик до очей іншого учня на відстань 10-15 см. Поперемінно включаючи і виключаючи ліхтарик (через 10-15 с), направляє промінь світла на око учня, спостерігаючи при цьому за реакцією його зіниць. Опишіть зміни, що відбуваються із зіницями при вмиканні і вимиканні ліхтарика.

2. Дати відповіді на запитання:

  • Чому відбувається зміни із зіницями  при вмиканні і вимиканні ліхтарика?
  • Яке це має значеннядля організму?

Розповідь вчителя:

      Безумовні рефлекси людини класифікують за різними критеріями, наприклад, за особливостями рецепторів або за їхнім біологічним значенням. За біологічним значенням вони  розподіляються на  дихальні, харчові, хапальні,  захисні, статеві, орієнтувальні.

Робота  в групах

Завдання групам:

1 група – Охарактеризувати дихальні та харчові  безумовні рефлекси

2 група – Охарактеризувати хапальні та захисні безумовні рефлекси

3 група – Охарактеризувати статеві та орієнтувальні  безумовні рефлекси

За результатами роботи учнів складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне запитання:

  • Як ви вважаєте, чи всі рефлекси проявляються відразу після народження?

Очікувана відповідь учнів:

Багато безумовних рефлексів проявляється не відразу після народження, а через деякий час. До таких рефлексів належать, наприклад, орієнтувальний і статевий.

Завдання учням:

  • Пригадайте будову центральної нервової системи. Центри яких безумовних рефлексів розташовані у довгастому, середньому, проміжному мозку та мозочку? Складіть схему класифікації рефлексів за місце розташуванням їх центрів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Практикум» (цю вправу можна провести в групах)

Дослід 1.

Ковтніть слину кілька разів підряд. Що спостерігаєте на 5-6 раз?

(ковтання неможливе, оскільки  задня стінка глотки не подразнюється((рефлекс довгастого мозку))

Дослід 2

 Доторкніться до брів, вій, внутрішнього та зовнішнього краю ока.

  • Що спостерігається?

(мигальний захисний рефлекс довгастого мозку)

Дослід 3

Зробіть  декілька швидких та глибоких вдихів та видихів. Чому після них дихання зупиняється?

(дихальний рефлекс довгастого мозку)

Дослід 4

Візьміть олівець, помістіть його на відстані 20 см від очей товариша і запропонуйте йому зафіксувати на цьому предметі погляд. При наближенні олівця до очей – вони зводяться до носа. Поясніть це.

(рефлекс середнього мозку)

Дослід 5

Попросіть піддослідного прийняти нестійке положення, поставивши ліву ногу перед правою так, щоб ступні утворили одну пряму лінію. Очі піддослідний повинен закрити. Легенько підштовхніть його.

  • Що спостерігається? Чому він відставляє ногу вбік, або балансує?

(піддослідний балансує для збереження рівноваги положення тіла (рефлекс середнього мозку))

Дослід 6

Один учень стукає олівцем по столу. Яка реакція у всіх інших учнів?

Якщо несподівано покласти руку на плече учня, який відвернувся. Яка реакція учня?

(орієнтувальний рефлекс середнього мозку)

Дослід 7

Спробуйте із заплющеними очима з’єднати руки в замок над головою.

(рефлекс мозочка)

Дослід 8

Вчитель пропонує учням закрити очі і простягнути руку з витягнутим вказівним пальцем вперед. Потім учні торкаються кінчиком пальця до носа. В цьому русі бере участь 30 м’язів. Поясніть узгодженість роботи цих м’язів.

(рефлекси мозочка)

 Дослід 9

Пригадайте, чи підвищується температура після гарячої ванни або душа?

(температура стала, рефлекс проміжного мозку)

 

2.Поняття про інстинкти людини, їх значення

 

Розповідь вчителя:

Більш складні форми вродженого поведінки називаються інстинктами.

Пригадайте:

  • Що таке інстинкти?
  • Які інстинкти проявляються у тварин?

Пояснення вчителя:

    Інстинкти – це складна вроджена форма поведінки, що виникає у відповідь на певні зміни навколишнього середовища та має велике значення для виживання організму. Інстинкти особливо яскраво виявляються у тварин.  Вони являють собою видові стереотипи поведінки, які виникають на базі безумовних рефлексів. У ролі подразників, що запускають стереотипні поведінкові реакції, виступають стимули, які стосуються харчування, захисту, розмноження та інших потреб організму.

Запитання до учнів:

  • Які інстинкти характерні для людини?

Після обговорення відповідей, вчитель пропонує  учням звернутись до підручника і перевірити вірність своїх припущень

  • Яке значення інстинктивної поведінки?

Очікувана відповідь учнів:

У людини інстинктивна поведінка відіграє підпорядковану роль і перебуває під контролем соціальних норм моральності.

 

5.Узагальнення і закріплення знань

5.1.«Закінчи речення»

  • До основних видів безумовних рефлексів належать….(дихальні, орієнтувальні, захисні, статеві, хапальні, харчові)
  • Дихальні рефлекси – це..(рефлекторні дихальні рухи, що забезпечують вдих і видих)
  • Статеві рефлекси пов’язані з ..(розмноженням і турботою про нащадків)
  • Рефлекси, які проявляються не відразу після народження….(орієнтувальний та статевий)
  • Харчові рефлекси – це..(виділення слини, жовчі, травних соків, жування, ковтання)
  • Захисні рефлекси забезпечують…(захист організму  від дії різних чинників)
  • Захисні рефлекси – це…(мигання повік, відсмикування руки від гарячого чи уколу, зіничний рефлекс)
  • Значення безумовних рефлексів..(пристосування людини до стабільних умов життя)

5.2. Гра «Хрестики – нулики»

Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з безумовних рефлексів, які відносяться до одного виду:

Дихальні рухи

Кашель

Реакція на звук

Жування

Ковтання

Виділення жовчі

Турбота про нащадків

Чхання

Зіничний рефлекс

Вірна відповідь:

Харчові рефлекси: жування, ковтання, виділення жовчі.

 

Мигання повік очей

Виділення слини

Дихальні рухи

Чхання

Звуження зіниці

Виділення травних соків

Розмноження

Відсмикування руки від гарячого

Кашель

Вірна відповідь:

Захисні рефлекси: мигання повік очей, звуження зіниці, кашель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
4641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку