Серце: будова та функції

Про матеріал
Мета: Навчальна: вивчити особливості будови серця у зв’язку з його функціями, властивості серцевого м’яза, фактори, що впливають на працездатність серця. Розвивальна: розвивати пам'ять, мислення, вміння аналізувати, синтезувати, вміння порівнювати та узагальнювати; порівнювати органи кровообігу людини і тварин; характеризувати будову й функції серця; вміння працювати з додатковою літературо, інтернет- джерелами. Виховна: виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’ я і здоров’я оточуючих
Перегляд файлу

Тема уроку: Будова і функції серця.

Мета:

Навчальна:   вивчити особливості будови серця у зв’язку з його функціями, властивості серцевого м’яза, фактори, що впливають на працездатність серця.                                                                                                                    Розвивальна:  розвивати пам'ять, мислення, вміння аналізувати, синтезувати, вміння порівнювати та узагальнювати; порівнювати органи кровообігу людини і тварин; характеризувати будову й функції серця; вміння працювати з додатковою літературо, інтернет- джерелами.                                                

Виховна: виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’ я і здоров’я оточуючих.     Тип уроку: формування компетентностей.                                  

Наочність та обладнання: таблиці: «Будова серця», « Еволюція кровоносної системи і серця хребетних тварин», фільм «Робота серця», «Звуки серця», презентація «Будова серця людини»

                                                                    Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Розпочнемо наш урок з простого способу, який використовували з давніх часів для підвищення імунітету. Цей спосіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і його можна використовувати за бажанням у  будь – який час. Як ви гадаєте,  про що йдеться. А спосіб цей – посмішка, сміх, гарний настрій. Отже посміхнемось один одному й почнемо наш урок.

 Мандруючи лабіринтами біологічних знань,  протягом останніх уроків ви дізналися дуже багато таємниць із життя нашого організму та певних фізіологічних систем органів. Сьогодні ми продовжимо своє дослідження.

Отож , давайте налаштуємось на активну роботу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Біологічна розминка.

Знайдіть правильні твердження.

1. Кров відноситься до сполучної тканини (так)

2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6 л

3. Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)

4. Еритроцити виконують дихальну функцію (так)

5. Переливання крові між людьми з її різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта (ні)

6. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)

7. Лейкоцити виконують захисну функцію (так)

8. Кількість води в крові сягає 90 % (так)

9. До складу крові не входять органічні речовини (ні)

10. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)

11. Люди з І групою крові теоретично є універсальними донорами (так)

12. Люди з ІV групою крові теоретично є універсальними реципієнтами (так)

А тепер перевіримо ваші відповіді за допомогою слайду №2, обмінявшись зошитами з сусідом по парті (взаємоперевірка).

2. Тестування. (індивідуально)

(в учнів на партах лежать конверти із тестовими завданнями, після виконання вони кладуть їх до скриньки)

1. До рідкої частини крові належить:

а) лімфа; б) вода; в) плазма.

2. Характерні особливості будови і функції еритроцитів:

а) ядра немає; б) двояко вигнута кругла форма;

в) містить гемоглобін; г) транспортують кисень.

3. Характерні особливості будови і функції лейкоцитів:

а) ядра немає; б) є ядро;

в) здатний до активного руху; г) знищують бактерії.

4. Позначте групу крові, в якої відсутні аглютиногени в еритроцитах:

а) І; б) II; в) III; г) ІV.

5. Позначте групу крові, в якої відсутні аглютиніни в плазмі крові:

а) І; б) II; в) III; г) ІV.

6. Вкажіть захворювання, до якого призводить зменшення гемоглобіну в крові:

а) недокрів'я; б) гемофілія; в) лейкоцитоз; г) лейкопенія.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Запропонувати учням розв’язати задачу:

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 70 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків?

Рішення

70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х70 = 220500 мл = 220,5 л крові перекачується за 1 урок.

220,5 л х 6 уроків =  1323 л крові перекачується за 6 уроків.

Це титанічна робота, чи не так?

Серце – орган, який починає працювати першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. І з жодним іншим органом не пов’язано стільки легенд, інтриг і романтики. Наприклад, у словах відомого українського поета В. Сосюри також згадується цей величний орган:

«Всім серцем любіть Україну свою

І вічні ми будемо з нею …»

Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. У яйці, що лише одну добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений вигукнув: «Живе в живому!». Він зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця. В чому ж секрет серця, що дає йому виконувати таку титанічну роботу і чи дійсно висловлювання Арістотеля «Живе в живому» було вірним?

Проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?

IV. Тема уроку: Будова та робота серця

Завдання уроку: ознайомитися з органами кровообігу, будовою серця, з властивостями серцевого м’яза та охарактеризувати серцевий цикл.

Очікуванні результати:

В кінці уроку ти зможеш:

 назвати органи кровообігу

 описати будову серця

 перечислити властивості серця

 охарактеризувати серцевий цикл

 Епіграф уроку

                            Серце – джерело життя, початок всього, сонце мікрокосмусу,

                            від якого залежить вся сила і свіжість організму.

                            Ніщо не може замінити серця і взяти на себе його функції…

 

Вільям Гарвей,

англійський фізіолог  ХVІІ ст..

 

Учитель.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Лекція – діалог

Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. При усій своїй геніальній будові, серце – це всього лише м'язовий насос. Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.

Що включає в себе анатомічно серцево-судинна або кровоносна система?

Система органів кровообігу включає в себе серце й усі судини тіла, від найбільших (артерій та вен до самих дрібних капілярів). Нагадаю, що  судини, які йдуть від серця називаються артерії, які йдуть до серця – вени. Кровоносна система - це гігантська по площі  судинна мережа, завдяки якій кров доставляється до всіх органів і тканин тіла та відтікає від них. Рух крові крові по судинах забезпечується ритмічним скороченням серця, яке мов насос перекачує кров по кровоносній системі. Серце складається з двох таких насосів- лівого та правого. Правий прокачує кров через легені, де вона збагачується киснем. Потім кров надходить до лівої частини, звідки вирушає до всіх  тканин організму. Адже клітини організму, особливо нервові, не можуть функціонувати без кисню та поживних речовин які переносяться кров’ю.

2. Значення серця, його розташування й маса

 

Слово «серце» походить від слова «середина». Серце людини на 2/3 розміщене у лівій частині грудної порожнини, верхівкою спрямоване вперед, вниз і ліворуч. ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма.

Це порожнистий м'язовий орган. Маса серця людини коливається в межах 250-360 г. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить. У худих людей серце розміщене вертикально, у повних – горизонтально, у решти людей – косе розміщення. Основна його функція – насосна.

 

Учням пропонують попрацювати з підручником з подальшим обговоренням.

З’ясувати будову серця камери, оболонки, клапани серця та закінчити схему

( Розповідь з елементами бесіди . Демонстрація слайдів)

Камери серця

Серце людини чотирикамерне і складається з двох передсердь і двох шлуночків.

Серце чотирикамерне, розташоване в лівій частині грудної порожнини між правою та лівою легенями. Серце — це порожнистий м'язовий орган, що складається з двох передсердь і двох шлуночків. Ліва і права його частини мають спільну перегородку, що повністю розділяє артеріальну та венозну кров, виключає можливість її змішування. У правій половині тече венозна кров, у лівій — артеріальна.

Клапани серця

Важливими для роботи серця є клапани(два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові. Між передсердями і шлуночками є клапани, вони не пропускають кров назад до передсердь. Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. На виході аорти з лівого шлуночка, а легеневої артерії з правого розташовані півмісяцеві клапани. При захворюванні або дисфункції, що виникла внаслідок будь-якої вади розвитку одного з чотирьох клапанів серця з метою відновлення його працездатності може бути проведена заміна природного клапана на його протез. Як правило, це потребує оперативного втручання на відкритому серці.

 

Стінки серця

Стінка серця утворена трьома оболонками: внутрішньою - ендокардом (від грец. ендон - всередині -і кардіа- серце), середньою м'язовою - міокардом (від грец. міос - м'яз - і кардіа) - і зовнішньою сполучнотканинною - епікардом (від грец. є пі ~ зверх - і кардіа).

Зовні серце оточене перикардом (від грец. пері - біля - і кардіа) - еластичною навколосерцевою сумкою, яка оберігає його від перерозтягнення, коли воно наповнюється кров'ю. Сумка заповнена рідиною, що зволожує серце і зменшує його тертя під час скорочень.

6. Будова стінки серця

Стінка лівого шлуночка приблизно в три рази товще, ніж стінка правого шлуночка, так як лівий повинен бути достатньо сильним, щоб виштовхнути кров у велике коло кровообігу для всього організму (опір крові у великому колi кровообігу  в кілька разів більше, а тиск крові в кілька разів вище, ніж в малому колі кровообігу).

Закріпимо вивчене  Підпиши малюнок 

Фізкультхвилинка

  • Напишіть в повітрі  носом цифру, яка відповідає кількості камер в серці
  • Напишіть лівим плечем цифру, яка відповідає кількості передсердь у серці людини
  • Напишіть правим плечем цифру, яка відповідає кількості шлуночків у серці людини
  • Напишіть тазом цифру, яка відповідає кількості стінок у серці людини
  • Напишіть колінами цифру, яка відповідає кількості клапанів у серці людини.
  • Намалюєте в повітрі одночасно двома руками сердечка та подаруйте їх усім присутнім.

 

7. Робота в парах Попрацюйте  з текстом підручника з’ясуй властивості серцевого м’язу та складіть відповідність між властивістю та її визначенням.

 

Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості:

збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм.

 

Збудливість – здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників.

Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь – якій ділянці, по всьому серцю.

Скоротливість – здатність м’язової тканини серця скорочуватись під впливом збудження.

Автоматія – здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів, що виникають у самому серці.

Кровопостачання серця (перегляд відеофільму).

Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин.

Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини.

На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями.

За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

 

3. Робота серця.

 В основі роботи серця лежить серцевий цикл. Давайте розглянемо з яких фаз він складається. Яке це має значення для роботи серця?

    Серцевий цикл – послідовні скорочення передсердь і шлуночків та їх загальне розслаблення.

                                                     Серцевий цикл

 

                   /                                             І                                             \                                             Скорочення  передсердь    Скорочення  шлуночків   Розслаблення передсердь і

(систола)  0,1с.                       (систола) 0,3с.                     шлуночків (діастола) 0,4с.

1.Скорочення (систола) передсердь

Розслаблені, стулкові клапани, півмісяцеві - закриті. Шлуночки відкриті. Кров з  передсердь надходить у шлуночки.

2. Скорочення (систола) шлуночків

Передсердя розслаблені, стулкові клапани закриті, півмісяцеві - відкриті.  Кров з шлуночків надходить у легеневу артерію і аорту.

3. Розслаблення передсердь і шлуночків (діастола)

Стулкові клапани відкриті, півмісяцеві - закриті. Кров з вен потрапляє в передсердя і частково стікає в шлуночки.

 

V.Узагальнення і систематизація знань учнів 

«Термінологічне сердечко»

  Сердечко дати визначення епікард, міокард, ендокард, перикард.

 

ІІІ група. «Лови помилку»

«Лови помилку»

Центральним органом кровоносної системи людини є  серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього  (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів- місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

Було поставлене проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним.

 

Узагальнимо знання

      Рух крові по судинах є необхідною умовою для підтримання життєдіяльності організму. Серце і кровоносні судини утворюють систему кровообігу. Серце - це порожнистий м'язовий орган, основна функція якого - перекачування крові по судинах. Серцевий м'яз здатний  проводити збудження і скорочуватися. Серце скорочується під впливом імпульсів, що виникають у самому серці. Цю його властивість називають автоматією.

 

Методичний прийом «Сенкан» до слова «Серце»

1) Іменник _____

2) Два прикметника ____________    ____________

3) Три дієслова ________    _________    _________

4) Речення з чотирьох слів ____    _____  _____   _____

5) Синонім до іменника _______

                   РЕФЛЕКСІЯ

Людина живе, поки б’ється серце!

Ставтесь з повагою до свого серця і до сердець інших!

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

 

 

VІ.Домашнє завдання. Параграф       Підготувати повідомлення (презентацію) про М. Амосова – видатного українського кардіохірурга, досягнення кардіохірургії .

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 січня
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку