Середньовічні школи. Університети

Про матеріал
охарактеризувати стан розвитку середньовічної освіти .Розвивати ключові компетентності:хронологічну,логічну,мовленнєву та розвивати в учнів дослідницькі уміння, спостережливість, уміння узагальнювати, розвивати аналітичне мислення, уміння працювати з текстовими та візуальними історичними джерелами
Перегляд файлу

 

Тема уроку :Середньовічні школи. Університети

Мета: охарактеризувати стан розвитку середньовічної освіти .Розвивати ключові компетентності:хронологічну,логічну,мовленнєву та розвивати в учнів дослідницькі уміння, спостережливість, уміння узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення, уміння  працювати  з  текстовими  та  візуальними історичними  джерелами.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

Знати:

  • університетські центри Середньовіччя, поняття «університет».

Вміти:

  • показати на карті університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження;
  •  обґрунтовано оцінити вплив церкви на культуру й освіту;
  • визначити причини і наслідки виникнення університетів.

 

Обладнання: Всесвітня історія :О.Гісем, підручник для 7класу,

атлас «Історія середніх віків» «Картографія»,презентація

 

Тип уроку:вивчення нового матеріалу,формування знань і навичок учнів.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних  знань учнів.

     Бесіда

- Що ми розуміємо під поняттям освіта?

- Чому виникає потреба суспільства в освіті?

- Від чого залежить зміст і рівень освіти?

- Який вплив на середньовічну освіту мала церква?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Учні розглядають  на екрані малюнок «Середньовічна школа» і співставляють зображене на ньому з текстом наукового документу.

Обговоріть в парах і зробіть висновок про те, чому і як навчали в середньовічній парафіяльній школі.

      Церковні школи були важливим інструментом релігійного виховання. У них вивчали Біблію, богословську літературу. Майже в повному нехтуванні було фізичне виховання. Християнські вчителі керувалися догматом: "Тіло - ворог душі". У школах панували жорстокі покарання: голод, карцер, побиття. До XI ст. учнів били по щоках, губах, носі, вухах, спині, пізніше - по голому тілу. Покарання розглядалися як природна і богоугодна справа. Переважна кількість церковних шкіл обмежувалося елементарною освітою.

      У більшості шкіл три роки вчили початків грамоти, співу псалмів, дотримання релігійних ритуалів; іноді до цього додавали початки астрономії. 
Основними навчальними книгами були Абецедарій і Псалтир. Абецедаріем називалося посібник, що нагадує сучасний буквар. Псалми заучували спочатку напам'ять. Спочатку вчитель читав матеріал для сприймання (латинською мовою звичайно), а учні всі разом повторювали його вголос з метою вивчити почуте напам’ять. Потім кожний учень викликався до дошки i повинен був повторювати вивчене без будь-яких затримок. Після засвоєння алфавіту  псалми не тільки заучували, а й читали. Потім вчили письму. Писати вчилися на навощених дерев'яних дощечках металевою загостреною паличкою (стило).

Дайте відповідь на питання:

  • Хто навчає школярів?
  • Скільки дітей учиться?
  • Які методи навчання використовують?
  • Де відкривали перші школи?
  • Які відбулись зміни в середньовічному суспільстві,що збільшилась необхідність в освічених людях?

 

Об’єднуємо  учнів класу у три групи.

І група користуючись картою «Культура і освіта в Західній Європі ХІ-ХУст.», позначає на контурній карті місця розташування та дату заснування зазначених у тексті перших університетів

 

 

ІІ група користуючись документом «Середньовічні університети»

Заповнює  таблицю «Навчання на підготовчому факультеті університету»

Ступінь

Предмети, що вивчаються

 

 

 

 

 

Ініціаторами заснування університетів виступали, як правило, вчені, які були незадоволені тим, що церковні школи ігнорували нові знання, оскільки вони не відповідали догматам віри.

   Середньовічна вища школа мала зазвичай такі факультети: юридичний, медичний та філософський (богословский). Але якщо підготовка майбутнього медика чи юриста продовжувалась 5-6 років, то на філософському факультеті навчання велось цілих 15.

  Заняття в університеті мали назву лекції — їх читали професори латинською мовою, лекції доповнювалися диспутами (обговорення). Учні називались студентами, що з латинської означає старанно вчитися.

   Серед перших були засновані університети в Болоньї (1158 р. , Італія, Став визнаним центром юридичної науки. Одним із ректорів університету був українець-русин за походженням Юрій Дрогобич. До Болонського університету приймали вчитися жінок), Оксфорді (1168 р. , Англія), Кембриджі (1209 р. , Англiя), Парижі (1253 р. , Франція), Празі (1348 р. , Чехія), Кракові (1364 р. , Польща) та iн.

Перед тим як вступити до одного з факультетів, студент повинен був закінчити артистичний факультет, який  був підготовчим i виконував роль середньої школи (термін навчання– 6-7 років). Там вивчали «сім вільних мистецтв» («артис» латиною – «мистецтво»).

Студенти факультету мистецтв вважалися "школярами", тому їх дозволялося шмагати  різками  за  непослух  і  лінощі.  На  інших  факультетах  фізичні покарання не практикувалися.

Система вільних мистецтв складалась з двох рівнів. Перший ступінь – граматика (навчання грамоти), риторика (вміння правильно будувати фразу), діалектика (вчили робити правильні висновки з посилок). Другий ступінь – арифметика (зводилася до чотирьох основних дій), геометрія (переважно вивчали властивості поверхні – землемірне мистецтво), астрономія (вивчали розташування сузір’їв, щоб вміти обчислювати перехідні свята християнського календаря) , музика (вивчення церковного співу). [Західноєвропейська середньовічна школа і педагогічна думка. Вип.1, ч.1-2. М., 1989-1990. ]

 

 

ІІІ група  з допомогою підручника  складає  схему «Сім вільних наук»

 

 

 

 

Учні переглядають  відеопрезентацію та дають відповідь на питання :

  • Які спільні риси мають середньовічні університети?
  • Чим навчання в ньому відрізнялось від школи?
  • Чому в багатьох  європейських містах існували латинські квартали?

 Випереджувальне завдання « Життя середньовічного студента» за планом:

1.Хто та яким чином міг стати студентом у середньовіччя?

2. В яких умовах жили середньовічні студенти?

3.Хто такі «ваганти» та чому стала можливою поява мандрівних студентів?

4.Які традиції мали середньовічні студенти?

ІІІ. Закріплення знань.

1.Що змінилося в системі освіти у період розквіту Середньовіччя?

 2.Які якості розвивала в учня середньовічна школа? Вивченню яких предметів приділяли основну увагу в церковних парафіяльних школах?

3.Як вплинув на рівень освіти суспільства винахід Йоганна Гутенберга ?

4.Чому виникають університети?

 5.Як ви вважаєте, чому студенти і викладачі різних країн розуміли один одного?

 6.Які предмети вивчали в університетах?

ІV.  Домашнє завдання:

1.Опрацювати параграф 17 підручника.

2.Скласти  лист середньовічного студента  додому.

3. Завершити роботу на контурній карті та надписати університетські центри й міста, пов’язані з початком Відродження.

4.Створити колаж « Я навчаюсь в середньовічній  школі» (для бажаючих учнів).

docx
Додано
5 квітня 2023
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку