Розробка уроку з теми "СЕРЕДНЬОВІЧНІ УНІВЕРСИТЕТИ" 7кл. Описано процес зародження й розвитку університетів; показано релігійний характер середньовічної освіти.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань. -
.
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. 7 КЛАС
Тема: СЕРЕДНЬОВІЧНІ УНІВЕРСИТЕТИ. ІЗ ПІТЬМИ ДО СВІТЛА
Мета: описати процес зародження й розвитку університетів; показати релігійний характер середньовічної освіти; розвивати логічне і критичне мислення; формувати світоглядне уявлення про те, що ніхто не має права привласнювати собі монополію на знання та істину; виховувати в учнів шанобливе ставлення до культурних досягнень людства.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань. -
Форма уроку: рольова гра.
Обладнання: карта «Головні центри культури в Європі в XII—XV ст.», картини: «В університеті», «Середньовічне місто», підручник, дидактичні матеріали, музичний супровід.
Епіграф
■ Розумію, щоб вірити.
П'єр Абеляр
■О чудове і піднесене призначення людини — досягти того, до чого вона прагне і бути тим, ким вона хоче!
Піко делла Мірандола
■ Немає нічого більш гідного за вивчення мудрості, що проганяє морок неуцтва.
Роджер Бекон
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Світлу знання та освіти, було важко пробитися крізь морок темного Середньовіччя. В умовах панування християнського віровчення церква затято боролася за монополію на Істину. До кого зверталися люди Середньовіччя із питанням: «Чому?» — до церкви, а зона відповідала: «Не чому, а за що?», — і уточнювала: «За гріхи ваші!» Так народжувалися марновірства і страхи. Поінформованих людей у середні віки було відносно небагато. У ранньому Середньовіччі вони . були переважно серед духівництва, яке жило в монастирях. Піднесення Європи, що розпочалося у X ст., сприяло виникненню потреби в поінформованих людях. Так починається боротьба Світла і Пітьми. Пізнання і Неуцтва. «Усе найбільш благородне, що є в моралі нашого цивілізованого
суспільства, закладено у ті часи», — говорив Віоле де Дюк. Освіта поступово почала виходити за межі монастирів. І вже в XI—XII ст. з-під їхнього крила вивільняються приватні нецерковні школи, створювані дрібними церковниками або вихідцями з рицарського стану і міщан. У них учні самі оплачували своє навчання, і ці навчальні заклади ставали центрами нових світських ідей. Ну що ж, до Парижа, на навчання!
III. ПРОВЕДЕННЯ РОЛЬОВОЇ ГРИ
Учитель. Раннім вересневим ранком, дорогою з Орлеана до Парижа рухався озброєний купецький караван, а з ним група студентів, які поспішали до початку занять у славетному Паризькому університеті.
ПІСНЯ СТУДЕНТА
Во французской стороне, на чужой планете
Предстоит учиться мне в университете.
До чего ж тоскую я, не сказать словами,
Плачьте ж, милые друзья, торькими слезами.
На прощание пожмем мы друг другу руки,
И покинет отчий дом мученик науки...
Вот стою, держу весло,
Через миг отчалю,
Сердце бедное свело скорбью и печалью,
Тихо плещется вода, голубая лента,
Вспоминайте иногда своего студента.
Много зим и много лет прожили мы вместе,
Сохранив святой обет верности и чести.
Ну, так будьте же всегда живы и здоровы!
Верю, день придет, когда свидимся мы снова.
Всєх вас вместе соберу, если на чужбине
Я случайно не помру от своей латыни,
Если не сведут с ума римляне и греки,
Сочинившие тома для библиотеки...
Если те профессора, что студентов учат,
Горемыку школяра насмерть не замучат,
Если насмерть не упьюсь на хмельной пирушке,
Обязательно вернусь к вам, друзья-подружки.
Учитель. Серед веселих молодих людей виділявся хлопець Жан де Вільє, син-збіднілого лицаря з Монлері.
Жан. Мій брат Пьєр уже декілька років навчається в Парижі. У Монлері я відвідував школу при церковному соборі. У школі я вивчав латину, трохи знаю граматику. Моя перша навчальна книга - Псалтир. Оскільки школу я успішно закінчив, то батько вирішив продовжити моє навчання у Паризькому університеті. Я давно про це мріяв. Довгими зимовими вечорами, коли сім'я збиралася біля вогнища, батько читав вголос листи П'єра, у яких той розповідав про своє життя в Парижі і навчання в університеті. Це загадкове слово «університет» викликало в моїй голові уявлення про величезну будівлю, подібну собору, про професора в мантії, що проповідує з кафедри. Тому я дуже хочу побачити університет, який приніс Парижу славу «нових Афін».
Учитель. І ось мрія Жана здійснилася: він їде до Парижа! Серед його супутників були як він, учорашні школярі і досвідчені студенти, які слухали лекції вже не в одному університеті Європи. Кожний ділився своїм враженнями.
1-й студент. Найбільший університет в Європі — Болонський. Ніде так детально не вивчають римське право. У Болонії юридична школа виникла ще в XI ст. Королі і римські папи протегують Болонському університету, користуються порадами юристів у боротьбі з феодалами і непокірними містами. Адже в римських законах сказано «Государ вищий за закони... чого бажає государ, то становить закон». І університет отримав особливі права — привілеї, допомогу грошима, підтримку в суперечках з міською владою. У Болонії живуть і навчаються тисячі студентів з різних міст Європи. У деяких знаменитих професорів так багато слухачів, що вони вимушені читати лекції на площах міста.
2-й студент. Звичайно, вивчення юридичних наук приносить людині почесті і посади. Недаремно кажуть, що перед юристами відкриваються двері палаців. Але і бідняку, і королю, і вам, юристам, — усім потрібен лікар. Багато років я вивчаю медицину. Бував і в Іспанії, у знаменитому університеті міста Саламанки, навчався у славетних докторів університету французького міста Монпельє. Але немає ніколи, кращої та більш відомої, ніж італійська медична школа в Салерно. Недарма лише їй королі дозволили надавати звання лікаря. Там вивчають праці Гіппократа, досягнення арабських медиків. Вісім років навчається майбутній лікар у Салернській школі, а потім рік проходить обов'язкову практику.
3-й студент. А я стверджую, що немає університету, кращого за Оксфордський в Англії. Де повніше, ніж там викладають математику, астрономію і фізику? Я вже мовчу про оптику. Там викладав сам Роджер Бекон, якого прозвали «дивним доктором» за його прагнення вивчити природу і поставити її на службу людям.
4-й студент. Ми дарма сперечаємося. Кожний університет має знаменитих у своїй галузі науки професорів і відомі факультети. Якщо в Салерно це медичний, то в Парижі — відомий в усій Європі богословський факультет. Він готує відданих служителів церкви. Сам папа протегує Паризькому університетові, направляє туди викладачами відданих йому людей. Богослови, що закінчили цей факультет, роз'їжджаються по" різних країнах. Дивишся — і вчорашній студент уже став єпископом.
5-й студент. Але ж Паризький університет відомий також іншими факультетами, які уславили не тільки Париж, але й усю Францію. Недарма існує приказка: «В Італії — папство, у Німеччині — імперія, у Франції — університет». Жан. А що означає слово «університет»?
6-й студент. «Університет» —у дослівному перекладі означає «сукупність», маючи на увазі «сукупність усіх наук». Ця своєрідна співдружність учителів і студентів, організована для захисту їхніх інтересів. Студенти з інших місць не могли сподіватися на підтримку міста або міського суду У разі сутичок з місцевими жителями. Тому вони й об'єдналися в союз — університет. У тривалій боротьбі з міськими властями університети домагаються самоврядування, мають виборних керівників, свій суд. Студенти називають університет «альма-матер» — «мати-годувальниця».
Учитель. Незабаром перед студентами відкрилася панорама великого міста, оточеного високим кам'яним муром. Над містом височіла громада собору Паризької Богоматері. Пройшовши крізь міські ворота, Жан незабаром під'їхав до будинку П'єра. Наступного дня вони пішли записуватися до університету. Заплативши вступний внесок, Жан був занесений до списків студентів. П'єр зустрів своїх друзів, а Жан з подивом розглядав невелику кімнату, у якій, окрім кафедри, не було ніяких меблів.
Жан. Це і є університет?
Пьєр. Паризький університет — це союз викладачів і студентів. А їх дуже багато: близько 7 000. До того ж до університету входять всі, хто обслуговує його: книгопродавці, переписувачі рукописів, ремісники, які виготовляють пергамент, пір'я, чорнильний порошок, шинкарі і навіть лихварі, що позичають гроші школярам і викладачам. Викладачі об'єднуються у факультети: богословський, юридичний, медичний, артистичний або філософський. Членами факультету можуть бути тільки ті, хто має учений ступінь доктора або магістра. Вони обирають найстарішого з викладачів деканом, і він очолює факультет, а весь університет очолює обраний ректор.
Жан. А де ж велична будівля університету?
7-й студент. Для проведення занять університет не має єдиного приміщення. Викладачі проводять заняття або у себе вдома, або в студентських гуртожитках, або в спеціально орендованих для занять будинках. Таких будинків найбільше на вулиці Соломи. Вона і називається так, тому що звичайно викладач займає кафедру, а студенти сидять на підлозі, підклавши солому.
Жан. Коли і чому виник Паризький університет?
8-й студент. Раніше, при соборі Паризької Богоматері була єпископальна школа. Місто збільшувалося і дедалі більше вимагало освічених людей. Єпископальна школа не могла охопити усіх охочих навчатися. Відкриваються нові (платні) школи. Слава про паризькі школи поширювалась, і до Парижа рушили усе нові вчителі і школярі.
9-й студент. Їм було нелегко жити в чужому місті, між ними і городянами постійно виникали конфлікти через ціни на продовольство і платню за квартиру, що швидко зростали. Часто між студентами виникали бійки. Городяни скаржилися королю і місцевій владі. Для захисту своїх прав магістри і школярі об'єдналися в єдиний союз та утворили Паризький університет.
10-й студент. Після низки конфліктів, коли викладачі загрожували припинити заняття і виїхати з Парижа, університет отримав від папи і короля свої привілеї. Найважливіший —незалежність від світських властей, наданий університету 1200 року. Цю дату вважають днем народження Паризького університету. Від того часу магістри і студенти отримали право на свій суд, друк, а також жити за своїми правилами — статутами, затвердженим на загальних зборах університету. Вони самі обирали осіб, які опікувались університетом. Викладачі і студенти звільнялися від військової повинності, платили за житло менше, ніж інші приїжджі. Багато студентів жили в Сорбонні. Так спочатку називався найстаріший гуртожиток для студентів Паризького університету. Пізніше так почали називати сам університет.
Жан. А які права надав університету папа?
11-й студент. Він обмежив втручання єпископа у справи університету і заборонив карати студентів, що завинили, без його відома. Папа дозволив магістрам припиняти заняття у разі порушення незалежності університету і його прав, всіляко заохочував господарську діяльність навчальних закладів. До того ж саме папа санкціонував одноманітну систему організації університетів і видання вчених ступенів, що сприяло їхньому високому авторитету, завдяки чому ці ступені користувалися загальноєвропейським визнанням.
Учитель. У такий же спосіб виникали і досягли незалежності й інші європейські університети.
Метод «Мозковий штурм»
1. Отже, що означає слово «університет»?
2. Як називали людей, що мають вчені ступені?
3. Назвіть найбільш відомі університети. 4. Хто очолював факультет?
5. Чи мав університет єдину будівлю?
А зараз ми з вами з'ясуємо, як і чого навчали в університетах. Минуло декілька днів. Жан та інші новачки почали відвідувати заняття на артистичному факультеті. Розкажіть про свої враження. Невже ви будете артистами?
Жан. Артистичний факультет — це підготовчий факультет, що надає учням знання основ наук. Він обов'язковий для усіх студентів. Його випускники можуть удосконалюватися далі на богословському, медичному або юридичному факультетах. А називається він так, тому що його програма включає «сім вільних мистецтв». Слово «мистецтво» латиною звучить як «артис», тому факультет — артистичний, а ми — артисти. «Сім вільних мистецтв» складаються з двох циклів. Навчання починається з тривіума, що містить граматику, діалектику і риторику. Наступним ступенем навчання вважається квадривіум, що складався з арифметики, геометрії, астрономії і музики.
Учитель. Чи довго вам навчатися тут?
12-й студент. На артистичному факультеті навчаються. 6 років. Після цього школяр може скласти іспит, щоб здобути перший ступінь — бакалавра. Після циклу лекцій, диспутів й іспиту бакалавр здобував звання магістра вільних мистецтв. Він діставав право навчатися на одному з трьох вищих факультетів. Якщо йти на медичний або юридичний факультет, то потрібно було вчитися ще 5 або 6 років, а на богословському — 15 років. Повний курс навчання завершується здобуттям вищого вченого ступеня — ступеня доктора.
Учитель. А як студенти складають іспити?
13-й студент. Випускний іспит триває 12 годин: з 6 ранку до 6 вечора. Протягом усього іспиту випускник бере участь у 20 диспутах, що змінювали один одного щопівгодини. Сам же студент за цей час не має права на відпочинок, йому не дають ні їсти, ні пити. Тільки після цього випробування студент отримує бажаний учений ступінь.
Учитель. Чи усім студентам вдається закінчити університет?
14-й студент. Чимало з тих, що вступили до університету, його не закінчували. В одній пісні були такі слова:
Я кочующий школяр...
На меня судьбина
свой обрушила удар,
что твоя дубина.
е для суетной тщеты,
не для развлеченья –
из-за горькой нищеты
бросил я ученье.
На осеннем холоду,
лихорадкой мучим,
в драном плащике бреду
на дожде колючем.
Тривалий термін навчання і висока його ціна: потрібно платити за навчання, витрачатися на подарунки і пригощання з нагоди іспитів, купувати книги і письмові обладнання, життя протягом тривалого часу без родини, рідних і близьких.
Учитель. Розкажіть докладніше про предмети, що вивчають в університеті.
15-й студент. У рукописних книгах і на вітражах соборів граматика, з якої починається університетське навчання, зображується у вигляді величної жінки з ключем в одній руці і з латинською азбукою — в іншій. Це означає, що граматика — ключ до пізнання решти наук. Навчання проводять латиною, якою вже ніхто не говорить, але нею пишуть книги, читають молитви, записують закони.
16-й студент. Риторика вчить мистецтві красномовства — вміння проголошувати промови. Викладачі риторики також навчають писати листи, прозаїчні і віршовані твори, ознайомлюють з основами правових знань, складати ділові документи. Навчаючи діалектики, професори виробляють уміння захищати свою думку і спростовувати чужі, вчать мистецтву суперечки -диспуту.
17-й студент. Арифметика знайомить з рахунком, геометрія — з методами вимірювання будівель, земельних площ. До геометрії входить і географія — опис землі. Астрономія пояснює рух небесних світил, вивчає принципи складання календарів.
Учитель. Як організований навчальний процес?
18-й студент. Навчання усне. Письмових завдань не дають. Щоб полегшити запам'ятовування, використовують спеціальні прийоми, наприклад, граматичним правилам надають віршованої форми. Основна форма навчання — лекція, що в перекладі з латини означає «читання». Лекції діляться на ординарні (обов'язкові) та екстраординарні (додаткові). Обов'язкові лекції проходять на світанку і до 9 години ранку; а екстраординарні читають по обіді. Лекція триває 1-2 години. Статути забороняють нам вимагати повторення або повільного читання. Школярі мають на лекції книги, щоб кожний міг безпосередньо ознайомитися з текстом. Книги дуже дорогі, тому ми беремо тексти напрокат.
19-й студент. Ще одна форма навчання — це докладне пояснення окремого тексту з різних сторін, з урахуванням усіх можливих сумнівів і заперечень. Поширений також діалог між учителем та учнем. Учитель ставить питання* і за відповідями судить про успіхи учня. Звичайно ж, проводиться повторення частини прочитаного. Як казали у давнину: «Repetitio est mater studiorum», що означає «Повторення — мати навчання». А ще ми готуємося до диспутів. Перед диспутом викладач , дає студентам будь-яку тему для обговорення. На диспуті висловлюють доводи «за» і «проти» щодо певної думки.
Учитель. Керівництво університетів надавало диспутам неабиякого значення. Найцікавішим і найурочистішим був диспут «Про що завгодно», що проходив на підготовчому факультеті. Теми диспутів були дуже різноманітними. Так, треба було довести або спростувати силогізм Аристотеля «Усі люди — тварини. Сократ — людина. Отже, Сократ — тварина». Протягом цілого дня міг тривати диспут про те, чи можлива проповідь слова Божого про заборону світської влади? Чи можна зв'язати заклинанням демонів і сили пітьми? Чи допускається поєдинок і турнір за канонічними законами? Чи може бути більше одного ангела в одному і тому ж місці?
Університетська влада прагнула на диспутах академізму. Заборонялися різкі висловлювання, крики та образи. Проте, диспути дійсно часто переходили у бійки магістрів і школярів. Не рятував і дубовий бар'єр, залучались не тільки вагомі, але й важкуваті аргументи.
Зараз ми побуваємо на диспуті в Сорбонні.
Тема: «Філософський камінь. Чи існує він?» Прошу висловитися «за» і «проти».
20-й студент. Я вважаю усі ці алхімічні заняття цілковитою нісенітницею.
1-й студент. Ви вважаєте цілковитою нісенітницею найбільшу задачу людства — пошук філософського каменя? Пошук чудодійного засобу, що здатний перетворювати на золото неблагородні метали, лікувати усі хвороби, повертати молодість і продовжувати життя?
2-й студент. Як ви можете говорити подібну дурницю? Адже ви вивчаєте медицину, майбутній лікар. Ви вивчаєте внутрішню будову людського тіла і повинні знати, що різні хвороби походять від різних причин. Отже, вилікувати усі їх одним засобом неможливо. «apparet et etiam caeco» — зрозуміло, як Божий день.
3-й студент. Знаменитий лікар Парацельс відкрив 4 причини виникнення хвороб: атмосферне явище, отруйні речовини, що потрапили в організм з їжею і рідиною, психічний вплив і, нарешті, Боже потурання. І він говорить, що задача хіміка — не відшукувати чудодійний філософський камінь, а виготовляти ліки.
4-й студент. Я чув, що ваш знаменитий Парацельс у Базелі публічно спалив твори усіх своїх попередників, у тому числі й Авіценни.
5-й студент. Що робити, Парацельса охопила гординя, і він вважає себе засновником нової медицини. Але погодьтеся, що він дійсно першим подивився на процеси, що відбуваються в людському організмі, як на процеси хімічці.
6-й студент. Ось бачите! Ви самі визнаєте, що медицина та алхімія нерозривно позв'язані. Базілій Валентин, великий алхімік, стверджував, що всі природні тіла, органічні й неорганічні, складаються з трьох основних первинних елементів: сірки, ртуті і солі, що знаходяться у різних співвідношеннях. І якщо за допомогою філософського каменя можна буде змінити співвідношення цих елементів, то ми зможемо перетворювати неблагородні метали на золото, а хворе людське тіло — на здорове.
7-й студент. Усі тіла складаються зі ртуті, сірки і солі? Ха-ха-ха. Отже, змішуючи ці речовини, можна отримати усе, що завгодно? Крістофер Вагнер! Я не вірю у твою позірну ученість! Ти не вчений, ти — шарлатан!
8-й студент. Ви навмисне вдаєте, що не розумієте. Йдеться не про звичайну сірку, ртуть і сіль, а про філософські. Це не матеріальні речовини із властивостями природних тіл. Сірка означає горючість, ртуть — випаровування, а сіль — стійкість. Якщо ці властивості перебувають у рівновазі, то метал — благородний, а людина — здорова, але якщо рівноваги немає, то метал виходить неблагородним, а людина хворіє. У людському організмі надлишок сірки спричиняє лихоманку і чуму, ртуті — параліч і смуток, солі — водянку і розлад шлунка.
9-й студент. І ваш обов'язок ліками або хірургічним шляхом лікувати хвороби, від чого б вони не утворювалися, а не намагатися робити фальшиве золото, подібно до тих ганебних і корисливих людей, яких останнім часом так багато з'явилося серед алхіміків і які ганьблять звання вченого.
10-й студент. Ви ображали мене, Келлере, порівнюючи з цими шахраями. Ви знаєте, що я не шукаю користі. Я хочу пізнати властивості речовин, щоб змінити їх на свій розсуд, хочу, щоб вони були підвладні мені.
11-й студент. Ось-ось! Знову гординя. Але «arrogantia facit stultum» — від гордині крок до дурості. Хоча ви й займаєтеся потрібною справою — вивчаєте властивості речовин і ставите хімічні досліди, які вельми корисні в металургії і для виробництва фарб, скла, мозаїки, емалі, але все розумне й корисне тоне у вас в океані порожнього базікання.
12-й студент. І припиніть себе називати «філософом з-філософів», Верінгере. Ви не зможете дізнатися за допомогою алхімії, що рухає світом і на чому тримається цей світ. Як казав Аристо-тель: «Жодна людина усього не знає. Учений — це людина. Висновок: учений усього не знає».
13-й студент.Doctum doces— не повчай ученого!
Учитель. Я гадаю, що наші вчені можуть ще довго вестимуть дискусію з даної теми, використовуючи вагомі, проте не важкуваті аргументи. Хоча й дотепер філософський камінь не знайдений, алхімія, попри усі свої помилки, уже була кроком вперед — від пітьми марновірства до світла пізнання. У середні віки уже розуміли взаємозалежність макрокосму — природи і людини. Нові знання були ліками від страху, нерозуміння. З'явилися вчені, які стверджували, що головне джерело пізнання — розум. Роджер Бекон говорив, що «розум — є путівник правої волі і спрямовує її до порятунку. Немає більшої небезпеки, ніж неуцтво. Немає нічого більш гідного за вивчення мудрості, що проганяє морок неуцтва». Все своє життя вони вчилися самі і навчали інших, живучи за правилом «Docendo discimus» — навчаючи, вчимося.
Яких ви знаєте учених-викладачів?
14-й студент. Одним із видатних філософів Середньовіччя був П'єр Абеляр. Гордий, палкий, упевнений у собі, він уславився як прекрасний лектор і непереможний на диспутах оратор. На його оригінальні лекції приходили натовпи слухачів. У Парижі і навколишніх містах Абеляр засновував школи, де збиралися допитливі та мислячі школярі. Абеляр наполегливо доводив користь світських знань, зокрема античної науки, у справі пошуку людиною істини. «Істинне тільки те, що доведене розумом», — стверджував Абеляр.
15-й студент. Відомим богословом був Фома Аквінський. Засвоївши наукові знання, Фома сам почав читати лекції з богослів'я в Парижі, пізніше — в Римі, а наприкінці життя — у Неаполі. Робота в університетах і написання численних богословських творів були його основними заняттями. Він працював надзвичайно швидко: міг диктувати водночас декілька творів декільком секретарям, при цьому висловлював свої думки дуже чітко й логічно. Книги Фоми Аквінського були дуже популярними, але викликали запеклі суперечки. Головна праця — «Сума теології» — об'єднала усі тодішні уявлення про Бога і людину.
Учитель. Оскільки викладання в університетах велось латиною, то це давало можливість студентам почати навчання в одному університеті, а закінчувати в іншому. Студентів, які переходили з одного університету в інший, називали вагантами (бродягами).
«Життя на світі добре, коли душа вільна, а вільна душа Господові бажана», — стверджували ваганти. Сьогодні у нас в гостях мандрівні школярі —: студенти Пейре Кардіналь і Вальтер Шатільонський.
Пейре. Ми, ваганти, — мандрівні школярі, веселе і безстрашне плем'я, не бажаємо підкорятися лицемірним повчанням священиків. Йдемо ми з країни до країни, з міста до міста. Шукаємо вчителів трохи кращих, життя більш: вільне, збираємо знання по школах, як бджоли свій мед по квітах. Саме слово «вагант» означає мандрівний (від латинського слова «вагари» — бродити). Серед вагантів можна зустріти і сина лицаря, і хлопця з купецької'сім'ї, як я, але переважно колишніх кліриків (нижчих служителів церкви), які втекли з монастирів. Багато і містян.
Вальтер. Утім, нас мало цікавить, хто чий син. Ми відірвалися від своїх сімей, від рідних місць. Говоримо усіма мовами Європи, але наша спільна та улюблена мова — латина. Вона не знає меж. її розуміють освічені люди у Франції, Англії, Німеччині, Італії — словом, усюди.
Учитель. Прослухайте пісню ваганта Пейре Кардіналя і визначте, проти чого виступає автор.
Поповский трон — амвон,
И под церковный звон
Даятель обольщен,
А поп обогащен.
Чем выше он сидит,
Тем меньше башковит,
Тем больше лжет и мстит,
Тем меньше укротим,
Тем больше риска с ним.
Попы не церкви чада,
Они — исчадье ада.
Попами осквернен всевышнего закон —
Так не был испокон
Господь наш оскорблен.
Відповіді учнів.
Пейре. Так, ваганти з церквою не в ладу. Церковники нас переслідують, називаючи бісівськими виродками, балаганними блазнями, зажерами, опивалами, пересмішниками. Ми зневажаємо неуцтво і жадобу ченців, чванство знаті, грубість і віроломство лицарів.
Учитель. Автор наступної пісні Вальтер Шатільонський. Яка тема пісні?
Рим и всех, и каждого
грабит безобразно;
Пресвятая курия —
это — рынок грязный!
Там права сеньоров
продают открыто.
Там всего добьешься ты .,
при мошне набитой.
Кто у них в судилище
запрещает дело,
тот одну лишь истину
пусть запомнит смело?
Хочешь дело вииграть —
выложи монету.
Нету справедливости,
коли денег нету.
Відповіді учнів.
Учитель. Мріючи про свободу і людяність, оспівуючи їх у своїх віршах, ваганти хотіли, щоб навколишній світ став більш добрим і справедливим. Вони створили своєрідне братство і назвали його «Орденом вагантів». Віршований «Статут Ордену вагантів» хоча і написаний в жартівливій формі, має глибокий зміст. У ньому проголошується рівність, братство усіх людей незалежно від їхнього походження, чинів і звання.
Будет нынче учрежден
Наш союз вагантов
Для людей любых племен,
Званий и талантов.
Все — храбрец ты или трус,
Олух или гений—
Принимаются в союз
Без ограничений...
Все желанны, все равны,
К нам вступай в братство, .
Невзирая на чины,
Титулы, богатство.
Наша вера не в псалмах!
Господа мы славим
Тем, что в горе и слезах
Братьев не оставим.
Кто для ближнего готов
Снять с себя рубаху,
Восприми наш братский зов,
К нам спеши без страху!
Наша вольная семья —
Враг поповской швали.
Вера здесь у нас своя,
Здесь свои скрижали.
Учитель. А в Паризькому університеті сьогодні посвячення в студенти. Цього дня Жан не
забуде ніколи.
На кафедрі сидить магістр у мантії з широким білим коміром. Перед ним лежить велика розгорнута книга.
Магістр Гийом. Перш ніж почати курс, я за чинними правилами повинен прийняти від вас присягу. Підведіться і повторюйте за мною!
Присягайтеся бути вірними університету! (Присягаємося!)
Присягайтеся захищати його незалежність! (Присягаємося!)
Присягайтеся поважати і почитати своїх викладачів! (Присягаємося!)
Присягайтеся любити книгу. Книга — джерело знань! (Присягаємося!)
Звучить студентський гімн «Гаудеамус».
Магістр Гийом. І наостанок нагадую вам, що слово студенти латиною означає «ті, що займаються» І успіху досягне той, хто весь свій час віддаватиме навчанню, а не буде вештатись вулицями з компанією гуляк.
Учитель. Але було й інше посвячення в студенти — жартівливе. «Не встигли новачки після лекції вийти на вулицю, як їх оточив галасливий натовп студентів.Кожному новачкові чіпляють на голову роги будь-якої тварини — козла, барана, корови — із пустотливими жартами ведуть містом. І лише вдосталь нагулявшись і насміявшись, урочисто знімають роги — символ дурості. Так завершується вступ до лав студентів. Свято завершується пригощанням, і студенти ще довго блукають вулицями міста, турбуючи сонних городян криками і співом», — писав серєдньовічний автор.
Потекли дні навчання. Яким же було життя студента?
16-й студент. Нелегко доводиться бідному студенту. У будинку, де я живу постояльцем, на мене дивляться як на слугу: посилають за м'ясом на базар, за водою до колодязя, а якщо зволікаю, то можу і запотиличник отримати. По закінченні лекцій сам піклуюся про свій прожиток. Якщо вдасться роздобути декілька цибулин і трохи черствого хліба, то це вже добрий обід. Але і це буває не щодня. Студент вічно голодний.
17-й студент. Магістр часто карає нас:- б'є лінійкою по руках і різками по спині. Про люди? Ну, що здобула освіту кажуть, що вона «виросла під різкою вчителя». «Doctrinae est fructus dulces amarae» означає, що «без муки немає науки». Після лекцій повторюємо уроки, заучуючи напам'ять довгі уривки латинського тексту. Від утоми і постійного безсоння, я часто засинаю на заняттях і прокидаюся від удару лінійкою. Увечері часто засинаю без вечері, тремтячи взимку від холоду, оскільки господар будинку, економлячи дрова, не дозволяє розпалювати комин. А вранці усе знову повторюється. І так з року в рік.
Учитель. Батьки часто отримували листи з проханням про допомогу. Ось лист, складений П'єром і Жаном.
«Своїм дорогим батькам, лицарю де Вільє та його дружині, посилаємо привіт і синову слухняність!
Теперішнім часом повідомляємо, вас, що ми проживаємо у доброму здоров'ї і старанно присвячуємо себе заняттям. Ми знімаємо добру кімнату неподалік школи, так що можемо щодня ходити на-заняття; майже не замочивши ніг. У нас є добрі товариші, які живуть разом з нами, а також в Сорбонні. Вони старанні у вивченні науки і вирізняються чудовою поведінкою. Оскільки успіхи в науках залежать від матеріального добробуту, ми просимо надіслати нам грошей — стільки, скільки потрібно для купівлі пергаменту, чорнил, дощок та інших речей, у яких ми маємо потребу, щоб ми не потерпали від недостатньої допомоги, але з успіхом завершили заняття та зі славою повернулися додому.
Ваші сини П'єр і Жан»
Учитель. Минуло багато років. Нові покоління учнів прийшли на зміну Жану, П'єру та їхнім товаришам. Менше стало на дорогах Європи мандрівних школярів і студентів. І не тому що вичерпалася тяга до знань, а тому що університетів стало значно більше. До кінця XV ст. в Європі налічувалося близько 70 університетів. І вже дітям з Польщі і Чехії не потрібно було їхати на навчання до далекого Парижа.
Таким був навчальний процес у середньовічному західноєвропейському університеті. Попри всі свої Недоліки, він все ж таки давав можливість здобути непогану освіту. В університетах навчали і викладали такі відомі діячі культури, як П'єр Абеляр, Роджер Бекон, Фома Аквінський, Сигер Брабантський та багато інших. Середньовічні університети були складним організмом, що, перебуваючи у центрі культурного життя Європи, завжди реагував на всі перипетії соціальної і класової боротьби. Багато школярів жили відповідно до поради, яку давав у XIII ст. своїм учням відомий викладач з Оксфордського університету Едмонд Абінгдонський: «Вчися так, як ніби тобі судиться жити вічно; живи так, як ніби ти маєш завтра померти».
Я сподіваюся, що ваш потяг до знань ніколи не вичерпається. Пригадуйте частіше, які труднощі доводилось долати середньовічним школярам, щоб здобути освіту.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати невелику розповідь «Я — студент Сорбонни».
ГОСПОДАРСЬКЕ ТА ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ ЄВРОПІ.
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК. 7 КЛАС
Мета: показати основні стадії розвитку та становлення господарського та повсякденного життя середньовічної людини; з'ясувати зміст понять «замок», «донжон»; розвивати вміння порівнювати історичні явища та процеси, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки; закріпити в учнів повагу до прагнення людини самовдосконалюватися.
Інтеграція на уроці:
Інтегрований предмет |
Міжпредметні та внутрішньопредметні зв'язки |
Вид інтеграції |
Всесвітня історія |
Види землеробства, 6 клас. Тема «Виникнення рільництва та скотарства» |
спадкоємна |
Українська мова |
Розвиток мовлення. Опис інтер'єру, 6 клас |
спадкоємна |
Художня культура |
Відомі архітектурні пам'ятки світу. 9 клас |
випереджальна |
Світова література |
Національний колорит у романі Вальтера Скотта «Айвенго». 7 клас |
випереджальна |
Математика |
Цілі вирази. Розв'язування задач. 7 клас |
синхронна |
|
|
|
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель історії. Сьогодні ми зануримось у незвичайний, часом незрозумілий для сучасників світ господарського та повсякденного життя середньовічної людини. Ми спробуємо переконатися в тому, що розвиток та самовдосконалення є Постійними супутниками людини. Наш урок буде певною мірою незвичним для вас, оскільки мені у проведенні уроку допомагатимуть вчителі інших предметів. Ця зумовлено тим, що нам необхідно показати повну картину життя середньовічного суспільства.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розвиток сільського господарства в середні віки
Учитель історії. Основним видом господарювання у середні віки стало землеробство. Наявність великої кількості вільної землі дало підстави віддати перевагу саме цій галузі господарської діяльності. Пригадаймо з курсу «Історія Стародавнього світу» основні системи землеробства.
(Відповіді учнів.)
Отже, ви правильно визначили основні системи рільництва — перелогове та підсічне. Зазначимо, що в ті часи використовували обидві системи, хоча перевагу з часом почали віддавати саме перелоговій системі. Люди помітили, що після того, як земля виснажиться і їй хоча б рік дати відпочити, то вона «відновить» свої сили. Так виникає двопільна система, коли одне поле засівали, а інше залишали під пар. Ще через деякий час людство почало використовувати трипільну систему. На одному полі сіяли ярові культури,, на другому — озимі, а третє поле залишалося під паром. В епоху раннього середньовіччя сільськогосподарські культури мало збагатилися новими видами порівняно з попереднім періодом. Серед зернових набуває поширення пшениця, особливо твердих сортів. її вирощували в районах Середземного моря. Ячмінь частіше траплявся у народів Центральної Європи. Його використовували як продукт і як корм для сільськогосподарських тварин, а також як сировину для виготовлення пива. У деяких північних районах він був основною, а подекуди і єдиною зерновою культурою.
Просо вирощували у неперезволожених районах. Археологи вважають його однією з найдавніших зернових культур. Жито й овес трапляються нечасто. Вони виступають як доповнення до основних культур. Починаючи з VIII ст. жито витісняє просо і ячмінь, овес перетворюється на основну кормову культуру для коней. Поряд із землеробством інтенсивно розвивалося тваринництво. Бесіда
1. Поміркуйте, яких, на вашу думку, свійських тварин найбільше цінували в селянському господарстві.
2. А яка тварина була найбільш шанованою для феодала?
(Відповіді учнів.)
Учитель історії. Так, усе залежало від зони проживання. У степових зонах селяни переважно тримали корів та волів, а на височинах та в горах розводили овець. Поступово в сільському господарстві середньовічної Європи почали виникати спеціалізовані райони. Так, провідною галуззю в Англії стало вівчарство, а, наприклад, у Франції — виноградарство.
Технічні винаходи середньовічної епохи
Гра «Відгадай за підказками»
Учням зачитують підказки про той чи інший середньовічний винахід, а вони, використовуючи якомога меншу кількість підказок, мають відгадати винахід.
(Після відгадування зображення винаходу демонструють на проекторі).
1 винахід
• Цю річ донині вважають ознакою визначних розумових здібностей у людини;
• на жаль, ближче до старості майже кожен матиме цю річ в себе:
• щоб мати змогу носити цю річ, потрібно мати ніс та вуха.
Відповідь: окуляри.
2-й винахід
• Винайдення цієї речовини дало змогу відтіснити рицарів на задній план;
• якщо необережно поводитись з цією речовиною, то можна опинитися в лікарні, а саме —
в опіковому відділенні;
• якщо змінити першу літеру в назві цієї речовини, то отримаємо одну бобову рослину.
Відповідь: порох.
3-й винахід
• Коли винайшли цю річ, то монахи зітхнули з полегшенням;
• для роботи з цією річчю потрібні чорнила;
• те, що виготовляють за допомогою цієї речі, ми зазвичай читаємо.
Відповідь: друкарський верстат.
Історична довідка
• Винайдення окулярів приписують італійцям. Винахід припадає на ХНІ ст. Перше зображення окулярів можна побачити на фресці однієї італійської церкви, зробленої 1352 року.
• Порох був відомий ще у XI ст. в Китаї, тривалий час його використовували для виготовлення феєрверків. Лише пізніше, помітивши його величезну потужність, порох почали застосовувати для ураження живої сили проти" вішка під час бойових дій.
• Винайдення друкарського верстата у Європі приписують Йоганну Гутенбергу — німецькому ювелірові та винахідникові. Він першим почав друкувати книги на .верстатах особистого виготовлення в середині XV ст. Цікавий факт: портрети, де зображений Гутенберг, вигадані художниками. Справжній вигляд винахідника нам невідомий. .
• Компас був винайдений у Китаї, В Європі з ним «познайомилися» в XII—XIII ст. Його поява дала змогу кораблям відпливати на довші відстані, при цьому уже не було потреби триматися берега.
• Цей винахід був справжнім проривом у техніці середніх віків. Колесо застосовували під час обробляння металу, на млинах, на лісопильнях, для виготовлення паперу.
4-й винахід
• Робота цього приладу була б неможливою, якби не існувало магнітного поля Землі; .
• ми починаємо шкодувати, що не взяли цю річ з собою, коли блукаємо в лісі;
• цю річ можуть замінити зорі, сонце чи мох на деревах.
Відповідь: компас.
5-й винахід
• Цей винахід тривалий час відігравав роль двигуна, проте для його роботи пальним була вода;
• для правильної роботи ця річ повинна мати форму кола;
• воно буває заднє, переднє, ліве, праве, бокове, запасне.
Відповідь: водяне колесо.
Замок феодала. Житлові будинки та їхній інтер'єр
Учитель художньої культури. А зараз ми здійснимо віртуальну екскурсію середньовічним замком. Послухайте уважно розповідь екскурсовода, який ознайомить вас зі швейцарським замком Шільйон. Ми ще повернемось до цієї подорожі, коли будемо вивчати відомі архітектурні пам'ятки світу у 9-му класі.
Учень-екскурсовод {розповідь супроводжується демонстрацією слайдів).
Наша подорож -— до середньовічного замку Шільйон, що розташований у Швейцарії на березі Женевського озера. Замок побудований у романському та ранньому готичному стилі. Незважаючи на відносно невеликі розміри, цей замок був надзвичайно важливим. Першу літописну згадку про нього датовано 1160 роком. Його будівництво було зумовлено тим, що дорога, яку ви можете побачити і яка була тривалий час єдиною, що сполучала Північну Європу з Південною, потребувала захисту. Замок був добре захищений: з одного боку-він був неприступним завдяки міцному муру, а з іншого його захищало озеро. Внутрішній двір замку вражає своєю неприступністю. Товсті, до 3 метрів, стіни були надійним захистом від ворога. Головна башта, яка називається донжон, заввишки сягала 25 метрів. Це була свого роду фортеця у фортеці: у цій башті перебував феодал, саме тут була його їдальня, тут він відпочивав. На території замку розташовані підвали, які були викарбувані в скелі. Підвали поділені на відсіки, які відігравали роль складів та в'язниці. У одному з таких підвалів шість років перебував знаменитий в'язень Франсуа Бонівар. Він відкрито виступив проти католицької церкви, за що і був ув'язнений. Шість років він був прикутий до колони, доки його не звільнили однодумці. Майже через 300 років після цих подій Джордж Байрон напише поему «Шільйонський в'язень», у якій уславить Бонівара, його мужність та сміливість. Завершимо ми нашу екскурсію оглядом стін та бійниць замку. Зверніть увагу на ретельно сплановане розташування вікон та бійниць. Це дозволяло під час штурму замка вести вогонь по ворогу в усіх напрямках.
Бесіда
І.Без чого неможливо уявити середньовічний замок?
2. Як ви Вважаєте, чому до нашого часу збереглося так багато середньовічних замків?
Учитель української мови. Для ознайомлення із житлом селянина нам потрібно використати знання української мови.
Бесіда
1. Які види описів вам відомі?
2. Яку роль відіграє інтер'єр?
З.Які висновки можна зробити, споглядаючи інтер'єр?
(Відповіді учнів.)
Ви правильно визначили роль інтер'єру. Подібно до детектива, ми можемо зробити висновок, як жила людина, які були в неї захоплення тощо. Ви маєте зображення інтер'єру жител феодала та селянина. Порівняйте їх і зробіть висновок.
Робота у парах
|
|
|
Критерії для порівняння |
Інтер'єр житла феодала |
Інтер'єр селянського житла |
Призначення кімнати |
|
|
Розмір, форма |
|
|
Освітлення |
|
|
Кольори інтер'єру |
|
|
Меблі, речі |
|
|
Висновок |
|
|
|
|
|
Транспорт та пошта в середні віки. Військовий арсенал середньовічного воїна
Учитель математики. У середні віки досить значну увагу приділяли транспортним шляхам та поштовому зв'язку. Щоб бути в курсі подій, що відбувалися в державі, монарх мав дбати про швидкий зв'язок із найвіддаленішими куточками своєї країни. Для цього потрібна була ціла система поштового зв'язку. Серйозно гальмувала пошту відсутність якісних доріг. Дороги зазвичай були ґрунтовими. Весняні відлиги та осінні дощі робили ці дороги непрохідними. Тому листи часто отримували із запізненням. Основними способами передання кореспонденції залишалися кінні екіпажі та голуби. У деяких народів, наприклад у інків, листи передавали бігуни.
А зараз порівняймо швидкість різних способів поштового зв'язку та з'ясуймо, який із цих способів був найбільш ефективним.
Задача
Хто швидше і на скільки доправить листа на відстань 1 000 кілометрів, якщо гінці-бігуни відстань в 500 кілометрів долають за 2 дні, а кінні екіпажі долають відстань у 3 000 кілометрів за 30 днів?
Розв'язок: 1)500:2 = 250 км (дистанція, яку за один день долають гінці-бігуни). 2)1000:250 = 4 днів (кількість днів, за яку гінці-бігуни доправлять листа на відстань 1 000 км). 3) 3000: 30 =
100 км (проходить кінний екіпаж за один день), 4)1000:100 = 10 днів (кількість днів, за яку
кінний екіпаж доправить листа на відстань 1 000 км). 5) 10 - 4 = 6 днів (різниця у днях; гінці-бігуни доправлять листа на 6 дні швидше, ніж кінний екіпаж).
Учитель математики. В епоху Середньовіччя чи не найбільше з усіх майстрів цінували зброярів. Давайте ознайомимося ближче з основними видами зброї.(Демонстрація слайдів)
Спробуймо визначити дальність польоту кожного з цих видів зброї.
Задача
Відомо, що дальність польоту стріли англійського лука на 40 метрів менша, ніж арбалета. У арбалета — на 100 метрів менша, ніжу требушета. А у требушета ядро пролітає втричі меншу відстань, ніж стріла «скорпіона», яка долає дистанцію у 900 метрів. Визначте дальність польоту кожного виду зброї.
Розв’язок
1. 900:3 = 300 м (дальність польоту ядра требушета).
2. 300-100 = 200 м (дальність польоту стріли арбалета).
3.200-40 = 160 м (дальність польоту стріли англійського лука).
Одяг та їжа
Учитель світової літератури. Значну увагу середньовічна людина приділяла своєму одягу та прикрасам. Проаналізуймо уривки з роману Вальтера Скотта «Айвенго», з яким ви ще ознайомитесь у цьому навчальному році, та спробуймо визначити, як одягалися у середні віки три стани суспільства.
1-й уривок
«На плечах — одяг, пошитий із чудової матерії. Плащ із каптуром з найкращого сукна, спадаючи красивими широкими бганками, підкреслював його ставну постать. Одяг його був розкішним: рукави плаща були підбиті й облямовані дорогим хутром, а мантію застібали на золоту пряжку, і весь орденський одяг був вишуканий і ошатний. У руках він тримав срібний хрест, що
висів на ланцюжку з того ж самого металу, та Біблію, що була оздоблена коштовним камінням».
2-й уривок
«Цей вершник був одягнений у довгий плащ червоного кольору; Під плащем виднілася несумісна із чернечим саном кольчуга з рукавами й рукавичками із дрібних металевих кілець; вона була зроблена надзвичайно майстерно й так само щільно й пружно прилягала до тіла, як наші светри, сплетені з м'якої вовни. Наскільки дозволяли бачити зморшки плаща, його стегна захищала така сама кольчуга; коліна були вкриті тонкими сталевими пластинками, а литки — металевими кольчужними панчохами. За пояс був заткнутий великий двосічний кинджал — єдина при ньому зброя».
3-й уривок
«За одяг йому правила шкіряна куртка, пошита хутром нагору з дубленої шкіри невідомого звіра; від часу хутро так витерлося, що за кількома жмутиками, які залишилися, неможливо було визначити, якій тварині воно належало. Цей первісний одяг покривав свого господаря від шиї до колін і заміняв йому всі частини звичайного вбрання. Комір був такий широкий, що куртку надягали через голову, як наші сорочки або стародавню кольчугу. Щоб куртка щільніше прилягала до тіла, чоловік підперезався широким шкіряним поясом із мідною застібкою. До нього була підвішена з одного боку сумка, з іншого – баранячий ріг із сопілочкою. За поясом стирчав довгий широкий ніж із роговим ратищем. Взутий був у такі собі сандалі на ремінцях із ведмежої шкіри, а тонші й вужчі ремені обвивали литки, залишаючи коліна оголеними. Голова ж не була нічим захищена, окрім густого сплутаного волосся».
Запитання
1. У якому уривку описано одяг, що носив перший, другий та третій стан?
2. Чим одяг середньовічної людини відрізняється від сучасного?
3. Як ви вважаєте, одяг визначав становище людини в суспільстві чи, навпаки, становище визначало стиль одягу?
Учитель світової літератури. Досить схожою була ситуація з їжею, яку споживали різні стани середньовічного суспільства. Проаналізуймо ще один уривок з роману «Айвенго».
4-й уривок
«Частування, розставлене на столах,аж ніяк, не потребувало вибачень господаря будинку. На нижній стіл була подана свинина, приготовлена різними способами, а також безліч страв зі свійської птиці, оленини, козлятини, зайців і риби, великі короваї хліба, печиво й усілякі ласощі, варення з ягід та мед. Дрібну дичину, якої було також чимало, подавали не на тарелях, а на дерев'яних спицях або рогачах. Пажі й прислуга пропонували їх кожному гостю по черзі; гості вже самі брали собі стільки, скільки їм заманеться. Біля кожного почесного гостя стояв срібний келих; на нижньому столі пили з великих рогів».
Запитання
1. Представник якого стану міг так харчуватися?
2. Що в уривку вказує на те, що так харчувався саме феодал?
Учитель світової літератури. Пропоную звернути увагу на нижченаведений уривок.
5-й уривок
«Стара жінка радо зустріла гостя, швиденько напекла йому коржів, а потім поклала спочити й почала розповідати: «У мене троє синів, і всіх їх оголосили розбійниками тільки за те, що вони минулої зими вбили одного королівського оленя, щоби не померти з голоду».
Запитання
1. З якого твору цей уривок?
2. Про який суспільний стан йдеться у ньому?
3. Чому третій стан у середні віки голодував або вживав низькокалорійну їжу?
4. Поміркуйте, від чого залежала різноманітність страв на столах різних станів.
IV. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель історії. Спробуймо зараз перевірити, настільки добре ви засвоїли сьогоднішній урок.
Запитання на повторення (за наявності вільного часу)
1. Чи вважаєте ви, що інформація, яку ви сьогодні отримали на уроці, є важливою та корисною для вас? Чому саме?
2. Який висновок можна зробити із почутого сьогодні на уроці?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Записати основні поняття в зошит.
3. Підготуватися до уроку узагальнення.
Надруковано===========
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. 7 КЛАС
СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ.
ТУРНІР РИЦАРІВ ШКІЛЬНОГО ДВОРУ.
Мета: повторити та закріпити вивчений матеріал, набуті вміння та навички; узагальнити знання учнів з теми; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу, вдосконалювати уміння набуті в процесі вивчення теми; використовувати набуті знання та уміння для виконання завдань уроку; сприяти формуванню пізнавального інтересу до всесвітньої історії.
Тип уроку: урок узагальнювального повторення.
Обладнання: шкільна дошка, ілюстрації до турніру телевізор, відеомагнітофон, відеофільм «Балада про хороброго рицаря Айвенго».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення-теми та мети уроку
Учитель. Сьогоднішній урок незвичайний. Ми проведемо урок-вікторину - рицарський турнір. Мета нашого турніру: повторити та закріпити матеріал теми. Під час заняття ми маємо приділити більше уваги питанням, пов'язаним з епохою Середньовіччя, епохою рицарства, культу «прекрасної дами». А вдома вам необхідно буде повторити матеріал теми, зміст понять, термінів, тлумачення яких викликає у вас труднощі.
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Проведення турніру-вікторини
Ведучий (вчитель історії). Сьогодні зібрались в залі прекрасні і благородні дами, почесні гості і жителі навколишніх сіл: Провансу, Гасконі, Лангедока й Оверни. Дозвольте розпочати турнір рицарів шкільного двору! В усі часи людство шукало свої моральні орієнтири, духовні цінності, які є одвічними. Сьогодні ми,звертаємось до середньовічної цивілізації.
Шлях середньовічного рицарства — це шлях внутрішньої досконалості, який заснований на службі «Богу, жінці, королю».
Чому Богу і жінці? Тому що творцем усього сущого на землі є Бог, тому що Бог і жінка були носіями мудрості і великих людських цінностей. Так думали середньовічні рицарі, тому й існував культ «прекрасної дами» в середні віки. Король виступав гарантом порядку в суспільстві.
Рицарство — це система духовного виховання, яка складалась із трьох ступенів — паж, зброєносець і рицар.
Головною дійовою особою на турнірі завжди був герольд, гербований король, як його тоді називали, якому підкорявся сам король. Адже ніхто, крім герольда, не знав так досконало генеалогію
дворянських родин.
Таким чином, герольдом сьогодні на турнірі, з вашого дозволу, буду я.
Сьогодні у великому залі Шкільного двору відбудеться рицарський турнір. За цими столами зібралися рицарі «круглого столу», найбільш шановані із шанованих. Вам було надано завдання придумати назву команди, девіз, герб.
Капітани презентують свої команди, назву, девіз, герб і присутніх рицарів (за представлення ~— максимальна кількість-10 балів).
Команда «Зброєносці»
1. Артур: «Хоробрість у бою — обов'язок кожного рицаря!».
2.Ланселот: «За честь, за правду, за Вітчизну!»
З.Орландо: «Життя в ім'я короля!»
Команда «Рицарі»
1. Айвенго: «Де мудрість і хоробрість —- там честь, і перемога!»
2. Рено: «Зі щитом або на щиті!»
3. Річард: «Честь, перемога і корона!»
Герольд нагадує правила турніру.
Командам пропонують три запитання. Першою відповідає команда, капітан якої першим підняв руку. На обдумування, надається 1 хв. Максимальна кількість балів за відповідь — «5», за, неправильну — «0» балів, за неповну відповідно «4», «З», «2», «1». Якщо команда надає неправильну відповідь, то право на відповідь передають іншій команді. Якщо ж відповідь не повна, то друга команда її доповнює і бали розподіляються відповідно.
Ведучий. Зараз ми переглянемо фрагмент фільму про рицарський турнір (5 хв.).
Дивіться уважно, можливо, це допоможе вам у вікторині.
І тур
Ведучий. Починаємо І тур змагання, питання якого стосуватимуться життя суспільства доби Середньовіччя.
1.Що означає слово «герб»? Яка наука досліджує правила та історію виникнення гербів? («Герб» — спадок, наука — геральдика)
2. Де ще, окрім щита, можна було: побачити зображення родового герба рицаря? (На обладунках, прапорах, замках феодалів, на покривалі коня.)
З.Що входило до обов'язків герольда? (До обов'язків герольда входило; стежити за дотриманням правил. Під час турнірів герольд вирішував усі суперечки, його рішення було остаточним, і ніхто не міг його скасувати, навіть король.)
4. Охочий отримати рицарське звання повинен спочатку служити на нижчих сходинках військового звання. Яких саме? (Паж і зброєносець)
5. Встановлення відносин між сеньйором і васалом супроводжувалося спеціальним обрядом. Розкажіть і покажіть цей обряд. (Васал знімав зброю, ставав на коліна перед сеньйором і вкладав свої руки до його рук, тобто визнавав себе «його людиною».)
6. Як називали рицаря в побуті? (Міссір, монсеньйор, месьє)
7. Що вважалось неприпустимим для рицаря? (Неправда, зрада, підлість)
8. Що рицарі шанували вище за життя? (Честь)
9. Одна з основних статей рицарського закону не дозволяє нікому висловлювати зневагу щодо... (жінок, прекрасних дам).
10. Я назву три стани феодального суспільства, а ви скажете, хто до них належав: «ті, що моляться», «ті, що воюють», «ті, що працюють». (Духівництво, світські сеньйори, або рицарство, селянство.) , Герольд. Закінчився перший тур рицарського турніру. Переходимо до другого туру.
ІІ тур
Ведучий. Хочу нагадати, що на загал рицарі розподілялися на рицарів битви, приступу, підкопу.
Наші рицарі не будуть виявляти чудеса хоробрості на полі битви, займатися підкопом шкільного двору, у них сьогодні більш благородна місія — завоювати серце і руку чарівної і шляхетної дами.
До чарівних дам рицарі будуть звертатися мовою середньовічних поетів.
Рицарі! Перед вами весь шляхетний світ Франції і Шкільного двору: герцоги, барони, віконтеси. Вперед! На штурм! (Кожний з рицарів виводить даму на середину класу і читає вірші, ставши на коліно. Максимальна кількість балів — 10.)
Герольд. Наш турнір продовжується, тому прошу, шляхетних рицарів відвести чарівних дам на місце.
III тур
1. Назвіть привілеї, яких були удостоєні лише рицарі? (Носити золоті шпори, сидіти біля своїх благородних дам, ставити на даху свого замку флюгер.)
2. Як називали рицаря-дворянина в Іспанії? (Ідальго)
3. Королем якої країни був легендарний король Артур? (Британії)
Ведучий. А зараз давайте подивимося фрагмент фільму, а потім продовжимо запитання. (5 хв.)
4. Де переважно будували замки феодали? (На горі або високому пагорбі, на острові.)
5. Здолавши усі перешкоди, ви дісталися головної башти. Як вона називалась? (Донжон)
6. Чому феодал у башті зі своїми воїнами міг витримати тривалу облогу? (Там містилися колодязь і значні припаси продовольства)
7. Скільки у цінах того часу коштувало спорядження рицаря та його коня? (Вартість облаштунків дорівнювала вартості 45 корів)
8. У якому віці відбувалося посвячення юнаків у рицарі? (18-20 років)
9. Хто такі трубадури? (Поети, автори ліричних віршів).
10. Щойно посвяченому рицареві вручали... (золоті шпори).
Ведучий. Таким чином, рицарі, виконали умови турніру, виявили волю, мужність, затятість,шляхетність, високі духовні якості. Сьогодні рицарі Шкільного двору зійшли на першу сходинку на шляху духовного розвитку. Тому зараз відбудеться посвячення в рицарі, яке здійснить король Артур.
(Король читає кодекс рицарів Шкільного двору, після чого прикладає до плеча меч. Звучить присяга рицаря.)
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Визначення команди-переможниці, найбільш активної команди, найкращого знавця. Оцінюють діяльність учнів, вручають дипломи.
Герольд. Сьогодні у великому залі Шкільного двору відбувся турнір рицарів. У рицарі посвячені... (називаються прізвища та ім'я посвячених в рицарі).
Рицарський турнір не відбувся б, якщо б не присутність прекрасних дам, в ім'я яких і відбувались сьогоднішні подвиги. (Звучить музичний фрагмент фільму «Балада про хороброго рицаря Айвенго».)
Зараз будуть представлені дами, і нам належить оцінити костюм кожної з них. На рицарському турнірі були присутні: король, рицарі, знатні дами, жителі навколишніх сіл і, звичайно ж, королева.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення про чернечі ордени: бенедиктинців, францисканців, домініканців.
Кодекс рицарів шкільного двору
(Читає король Артур.)
Ми, рицарі Шкільного двору клянемося!
Підносити шляхетний дух, вірність, звитягу, милосердя, повагу.
Бути вірним Богові.
Берегти свою честь і ніколи не зрадити своєму королю, своїм друзям і побратимам.
На честь Дами серця здійснювати величні подвиги.
Клятва наша міцніша за сталь.
Надруковано==================