Тематичний день "Гроші" присвячений вивченню державної валюти, складається з 3 занять протягом дня за темами "Національна валюта нашої держави","Маленькі гривні" та "Кишенькові гроші". Заняття містять інсценізацію,групові ігрові вправи та творчі завдання. Заняття опробоване під час впровадження спецкурсу "Культура добросусідства".
Заняття проходять протягом тематичного дня «Гроші»
Заняття № 1
Тема : Національна валюта нашої держави
Хід заняття
I.Релаксація
1.Звучить музика
Посміхніться Мелісі, як котик.
Сонечко світить яскраво….
Гріє спинку…
Котику тепло…
Він потягується …
Посміхається бджілці, сонечку, сусіду (сусідці)…
А тепер і ви посміхніться, як сонечко.
Ось у такому доброму настрої ми і почнемо нашу подорож.
II Актуалізація знань
1.Гра «Що я візьму у подорож»
2.- А я візьму з собою у подорож…
Спробуйте відгадати, що це…
Без рук, без ніг, без голови,
А всю країну обійшли.(Гроші)
3.Розповідь учителя
Гроші – найбільш популярний і очевидний матеріальний ресурс. В Україні гроші називають гривнями.
III Мотивація діяльності учнів
1.Вправа «Припущення»
- А чому гроші так потрібні і під час подорожі, і взагалі у житті людини?
- Чи можна жити без грошей? Чому?
- А чи знаєте ви історію виникнення наших грошей?
- А коли народилися гривні?
IV Повідомлення теми заняття
- На ці та інші цікаві питання ми і будемо шукати сьогодні відповіді. Бо героями подорожі будуть дійсно гроші. Отож вмощуйтеся зручніше і послухайте розповідь про наших сьогоднішніх героїв. Їх рівно дев’ять. Це паперові гроші. Є в них і молодші «сестрички» - копійки. Але про все по порядку.
V Робота над матеріалом подорожі
1.Слово вчителя з опорою на презентацію
Слово «гривня» на стародавній мові, на санскриті "griiv'aa", означає потилицю. Схоже на більш розповсюджене сучасне слово «загривок», чи не так? Вчені вважають, що така спорідненість пов'язана з прикрасою у вигляді обруча з дорогоцінних металів, яке носили на шиї.
Більшість вчених – істориків вважають, що перші згадки про гривню сягають 11 століття, саме так називалася валюта в Київській Русі. Перша гривня мала шестикутну форму. Була виготовлена з чистого срібла. Ось так вона виглядала і важила від 140 до 204 грами в різні періоди в різних куточках сучасної України.
Перший раз ввести гривню в Україні хотіли ще в 1918 році. Тоді навіть були надруковані ескізи купюр номіналом 2, 10, 100, 500, 1000 і 2000 гривень. Але, через різні історичні подій тоді гривня таки не була введена як національна валюта України.
Гривня була введена в Україні в 1996 році. Річниця введення гривні щорічно відзначається 1 вересня і цього року вона «відсвяткує» 22 роки.
Серед національної валюти України є одна пані, всі інші – чоловіки.
Вісім чоловіків – то є зображені на банкнотах (саме так називають паперові гроші) видатні поети, письменники, митці, науковці та керівники держави. Одна жінка – відома і талановита поетеса.
З народження гроші мали таке вбрання (демонстрація), а у 2003-2007 роках по черзі змінили свої «одежі» на нові.
Ну що, давайте знайомитися ближче. Адже кожен із героїв може розказати цікаві історії.
2. Інсценізація
Гаманець :
1 гривня:
На одному боці моєї купюри зображений князь Володимир Великий. Він був безперечно талановитою і цікавою людиною, розвивав країну, за що отримав від людей прізвище Великий.
На моєму зворотньому боці спочатку зображали руїни давнього міста Херсонес, які існують і досі у Севастополі. Колись князь Володимир приймав там хрещення.
На сьогоденних купюрах зображено історичний центр Києва. Картинка, яку помістили на банкноту, зображує Київ кінця Х століття, яким він був під час правління Володимира Великого.
2 гривні
На зворотньому боці купюри зображений собор Святої Софії. Точніше те, як він виглядав у 1036 році.
5 гривень
10 гривень
Гаманець:
Був собі дід Андрушка, а в нього — баба Марушка, а в баби — донечка Мінка, а в дочки — собачка Хвінка, а в собачки — товаришка, киця Варварка, а в киці — вихованка, мишка Сіроманка.
20 гривень
Його твори досить легко читаються, тому що письменник дуже вдало підбирав слова. Він був наче композитор, тільки його нотами були літери.
Важливу частину свого життя він провів у Львові, полюбляв ходити до оперного театру. Музика надихала його складати нові твори. А сама будівля Львівської опери зображена на тильній стороні банкноти.
50 гривень
100 гривень
200 гривень
500 гривень
Але я купюра з найбільшим номіналом (вартістю). І людина, чий портрет зображено на мені, безумовно заслуговує розповісти історію моєї банкноти. Отже, знайомтесь із Григорієм Сковородою. Він жив в Україні 300 років тому, але його думки і вислови можна застосовувати і в нашому сьогоднішньому житті. Він був філософом і людиною з нестандартним мисленням. Григорій Сковорода все життя продовжував навчатися, відвідувати різні куточки України. Знав багато мов (більше 10), міг вільно спілкуватися під час подорожей за кордоном, але завжди прагнув повернутися додому. В останні роки життя він жив на Харківщині. А на звороті купюри ви побачите Києво-Могилянську Академію, в якій він з перервами навчався маже 19 років.
Гаманець:
VI ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
_______ _______
_______ _______
_______ ________
_______ _______
_______
Наразі за розробку дизайну, облік та друк грошей на території України відповідає головний банк країни – Національний Банк України. Ти міг чути цю назву у розмовах дорослих чи у новинах. Скорочено цей банк називають НБУ.
Спробуй запропонувати новий дизайн гривні. Намалюй нижче гривню майбутнього – тобто як на твою думку буде виглядати одна гривня у 2026 році, коли ти закінчиш школу. Можливо, колись саме «твоїми» гривнями ми будемо сплачувати покупки.
Заняття № 2
Тема: «Маленькі гривні»
Хід заняття
I.Емоційне налаштування на заняття
II Актуалізація знань
III Мотивація діяльності учнів
1.Вправа «Чарівна торбинка»
Діти передають торбинку по колу, ставлять питання до вчителя стосовно предмета, що знаходиться у торбинці.
IV Повідомлення теми заняття
V Робота над матеріалом подорожі
1.Розповідь учителя
- Існує легенда про те, що перші копійки на території нашої країни називалися "кроки". Так і думали назвати найменший номінал (вартість) нашої валюти у 1992 році. Але було прийнято рішення, що називатися вони все-таки будуть копійками –більш зрозуміла і звична назва для населення.
2. Ігрове завдання «Скринька Меліси»
- Бджілка Меліса пропонує вам із закритими оченятами навмання впізнати монетки з її скриньки.
3.Гра «Розміняй –но» ( у групах)
Гравці мають монети. Ведучий викладає на стіл паперову банкноту. Завдання гравців – якнайшвидше розміняти її монетами.
4.Знайомство учнів з пам’ятними монетами (учні заздалегідь готували інформацію).До класу приносили справжні пам’ятні та ювілейні монети.
5.Гра з пам’ятною монеткою «Орел чи решка»
Заняття № 3
Тема: Кишенькові гроші
Хід заняття
I Емоційне налаштування на заняття
II Актуалізація опорних знань учнів
-Як ми вже казали, гроші великі «мандрівники», сьогодні вони живуть у одній «домівці» - гаманці, а завтра їдуть до іншого міста і з новим господарем.
- А як гроші потрапляють взагалі до господаря, до гаманця?
- А як називаються гроші, які заробляють ваші батьки? А дідусь з бабусею?
Дійсно, гроші, які отримують ваші батьки, можуть називатися заробітною платнею, гонораром (оплатою за виконану роботу), частиною прибутку тощо. Гроші, які отримують за навчання студенти, називають стипендією. Ваші дідусь чи бабуся, мабуть, отримують гроші у вигляді пенсії.
III Мотивація діяльності учнів
V Повідомлення теми заняття
IV Робота над матеріалом уроку
1. «Рецепт» кишенькових грошей
Для того аби отримувати кишенькові гроші тобі потрібно:
Давайте перевіримо, чи вмієте ви добре рахувати у межах 100.
Уявіть наступну ситуацію: друг запросив вас на день народження. Для придбання подарунку вам потрібні 100 грн. Наразі у вас є особисті заощадження. Відкривши власний гаманець ви знайшли дві купюри по 20 гривень і одну купюру 10 гривень.
Батьки дали вам іще 4 купюри для придбання подарунку. Таким чином у вас назбиралася необхідна сума – 100 гривень.
Запитання до задачі:
__________________________________________________________________
Молодці! Ця важлива навичка – рахувати у межах 100 – у вас є. Ви добре впорались із завданням.
2. Обговорення прочитаної кишенькової історії
Роздивляючись перші весняні листочки за вікном Ромчик і не помітив, як пролунав дзвоник на перерву. Зазвичай Ромчик був уважним на уроках, йому подобалась більшість предметів і спілкування з однокласниками. Але від приємного очікування сьогоднішнього вечора йому було важко всидіти на уроці. Вся справа в тому, що він домовився з батьками: відтепер щотижня він буде отримувати кишенькові гроші. У нього була мрія, придбати гіроскутер. Разом з татом вони переглянули кілька моделей і визначились з однією. Яка коштувала 4000 грн. Така сума здавалася великою не тільки батькам, Ромчику також було важко уявити, як виглядає така кількість грошей. Спочатку засмутившись від того, що мрія віддаляється від нього, вони все ж таки знайшли рішення разом з батьками. На цю мрію Ромчик буде відкладати кошти самотужки. Було вирішено, що отримуючи 200 гривень на тиждень, хлопець зможете назбирати кошти на омріяну річ за 5 місяців і у вересні вже кататися на «власно заробленому» гіроскутері. Ромчик вмів добре рахувати і розумів, що можна купити на 200 гривень. Адже ця сума досить велика для перших кишенькових грошей. А чи знаєш ти, що можна придбати на 200 гривень в магазині або на ринку? Поділись своїми ідеями з нами у розділі «Запитання після історії».
Отже повернемося до нашого герою. На перерві він поділився новиною з однокласником Іванком, який був у захваті від такої ідеї. Ввечері Іванко переговорив з батьками і попросив про таку ж можливість для нього: він також хотів отримувати кишенькові гроші і придбати гіроскутер.
Ромчик тим часом підписав з батьками перший договір про те, яка в нього мрія, як часто він буде отримувати гроші, хто несе відповідальність за їх втрату (сам Ромчик) та інші важливі питання.
Пройшов перший місяць і в обох хлопців накопичилась непогана сума кишенькових грошей. Зазираючи до власної скарбнички дуже хотілося якнайскоріше їх назбирати. В той же час приходили думки, чи не витратити на нову гру, телефон тощо. До того ж одного разу хлопці не витримали і поділилися своєю історією з однокласниками. Щоб довести свої слова вони навіть показали скарбнички. Всі були вражені тим, скільки грошей вдалося назбирати хлопцям. Вони якраз гуляли на дворі, було жарко і багато хто захотів пити. Хлопці запропонували піти у клас, та пити воду однокласникам було нудно. Адже в школі є буфет, а у хлопців є гроші. Що станеться, якщо одного разу вони пригостять своїх приятелів у класі. За відмову їх б точно обізвали жадібними. Не помітивши як промайнув час у шкільному буфеті ввечері кожен з них порахував залишок в скарбничці. У Ромчика «непомітно» витратились 150 гривень, у Іванка так само. Обидва хлопці розповіли про ситуацію батькам. Іванкові батьки заборонили брати до школи скарбничку і сказали, що тепер всі витрати він буде обговорювати з ними. Ромчикові батьки засмутилися, але то були його гроші і його мрія. Батьки разом з хлопцем іще раз поговорили про його мрію, чи не змінилася вона. Також обміркували, як не потрапляти у пастку сьогоденних спокус і бажань витратити гроші. Потім розібралися з тим, як чемно відмовляти однокласникам і друзям, якщо ті наполягають на витрачанні кишенькових грошей, а власник цих грошей має інші плани щодо них. Дійшли до висновку, що врешті решт тільки Ромчик вирішує, як витрачати кошти і чи здійсниться його мрія восени.
Почалися канікули, хлопці роз’їхалися до дідусів та бабусь. Під час перебування у бабусі Ромчик отримував свої кишенькові гроші так само (батьки передали конверт з грошима на цілий місяць). Спокуса витрати гроші при зустрічі з цікавою іграшкою все ще виникала, але відповідальність брала гору. Часто Ромчик ходив із бабусею за покупками і вже розумів, наскільки великою є сума у його скарбничці. Одного разу дідусеві терміново потрібні були кошти на ліки. Коштів з пенсії не вистачало, а придбати потрібно було терміново. Хоча Ромчику все ще хотілося досягти мрії якнайшвидше, він взяв свою скарбничку і віддав усі гроші бабусі для придбання ліків. Він зрозумів, що ця спонтанна витрата, на відміну від пригощання всіх однокласників, не є марною. Навіть, якщо він не зможе похизуватися гіроскутером у вересні. На вихідних приїхали батьки. Дізнавшись історію, вони повернули витрати хлопцеві, на що він навіть не розраховував спочатку.
Перед першим вересня Ромчик із батьками поїхав обирати свій власний гіроскутер. В магазині, де вони здійснювали покупку, можна було показати табель з оцінками і отримати приємну знижку. Так як Ромчик добре навчався, він отримав знижку 5%, а саме 200 грн. Таким чином за допомогою старань у школі він перекрив витрачені з однокласниками в шкільному кафе кошти. Після уроків і святкування він зміг покататися на ньому і дав трошки покататися однокласникам. Виявилось, що багато хто з них тепер також отримує кишенькові гроші і розуміють, як важко їх не витратити в перший же тиждень. Іванкові ж, нажаль, не вдалося назбирати необхідну суму. В середині літа він був у розважальному центрі і не зміг встояти, щоб не витратити кошти. Батьки знову потім сварилися. Йому було соромно, але, зрозумівши, що вже точно не назбирає на гіроскутер, він сказав, що буде просто витрачати гроші на інші речі.
Ввечері Ромчику вручили неочікуваним сюрприз від дідуся та бабусі: шолом за наколінники, які якраз пасували до нового гіроскутера. Інколи, варто почекати з витратами, а інколи – бути готовим відмовитися від своєї мрії, щоб допомогти іншим.
Запитання після історіі:
Чи є в тебе мрія, на яку ти б хотів збирати гроші?_____________________________
_______________________________________________________________________
Заради яких випадків ти готовий витрати всі свої кишенькові гроші на іншу справу?
_______________________________________________________________________
Що я можу придбати на 200 гривень у магазині?
_______________________________________________________________________
Чому батьки Ромчика не відкладали ці гроші замість нього?____________________
_______________________________________________________________________
Чому Івану не вдалося зібрати кошти на гіроскутер? Чи була це дійсно його мрія?
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Чи потрібно витрачати кошти, які довго збираєш на свою мрію, якщо однокласники чи друзі просять піти погуляти чи подарувати їм? _____________________________
_______________________________________________________________________
Якщо батьки або хтось з близьких терміново просить в тебе кошти, чи повинні вони повернути їх тобі згодом?__________________________________________________
4.Пропоную вам з батьками або бабусею та дідусем обговорити договір про отримання кишенькових грошей. Наприклад таких, як наведено нижче.
Договір про кишенькові гроші
Я, _____________________________________________________________________
(твоє прізвище, ім’я та по-батькові)
Вмію добре рахувати у межах 100. Буду отримувати кишенькові гроші з «__»___________ 20___року у розмірі ______гривень на тиждень. І буду їх витрачати або накопичувати на наступні цілі:
Всю відповідальність за збереження кишенькових коштів я беру на себе і, у разі втрати, батьки не будуть відшкодовувати витрати. Я маю право радитися з батьками, просити про допомогу у розрахунках. Але остаточне рішення про витрати буду нести сам/сама.
Я не буду просити про дострокову виплату кишенькових грошей «наперед» у разі, якщо вже витратив тижневий запас.
Підписи сторін:
_____________________ _________________
(твій підпис) (підпис батьків)
5. Маленькі секрети гривні
Завваж, на купюрах немає жодного зайвого знаку чи символу. Художники та історики, а також фахівці головного банку країни – Національного Банку України – працюють над тим, щоб кожна банкнота та монета «говорили» про символіку та цінності, відображали частинку історії нашої країни. Друкувати гроші має право тільки Монетний Двір, свого роду фабрика, на спеціальному папері, визначеними фарбами та розміщувати спеціальні символи і системи захисту грошей. Наприклад на 100 гривневій купюрі зразка 2014 року з’явився новітній оптичний елемент SPARK, який змінює колір паперу із золотавого на зелений при певному нахилі банкноти. Візьми купюру в руки та спробуй нахилити її до себе, від себе і сам побачиш ці зміни.