Серія занять до тематичного дня "Гроші"

Про матеріал

Тематичний день "Гроші" присвячений вивченню державної валюти, складається з 3 занять протягом дня за темами "Національна валюта нашої держави","Маленькі гривні" та "Кишенькові гроші". Заняття містять інсценізацію,групові ігрові вправи та творчі завдання. Заняття опробоване під час впровадження спецкурсу "Культура добросусідства".

Перегляд файлу

 

Заняття проходять протягом тематичного дня «Гроші»

Заняття № 1

 Тема : Національна валюта нашої держави

                                                          Хід заняття

I.Релаксація

1.Звучить музика

  • Мої любі друзі, запрошую вас у подорож країною Добросусідства. А екскурсоводом, як завжди, буде наша знайома бджілка Меліса яка іграшка).

Посміхніться Мелісі, як котик.

Сонечко світить яскраво….

Гріє спинку…

Котику тепло…

Він потягується …

Посміхається бджілці, сонечку, сусіду (сусідці)…

А тепер і ви посміхніться, як сонечко.

Ось у такому доброму настрої ми і почнемо нашу подорож.

II Актуалізація знань

1.Гра «Що я візьму у подорож»

2.- А я візьму з собою у подорож…

Спробуйте відгадати, що це…

Без рук, без ніг, без голови,

А всю країну обійшли.(Гроші)

3.Розповідь учителя

Гроші – найбільш популярний і очевидний матеріальний ресурс. В Україні гроші називають гривнями.

III   Мотивація діяльності учнів

1.Вправа «Припущення»

- А чому гроші  так потрібні і під час подорожі, і взагалі у житті людини?

- Чи можна жити без грошей? Чому?

- А чи знаєте ви історію виникнення наших грошей?

- А коли народилися гривні?

IV Повідомлення теми заняття

- На ці та інші цікаві питання ми і будемо шукати сьогодні відповіді. Бо героями подорожі будуть дійсно гроші. Отож вмощуйтеся зручніше і послухайте розповідь про наших сьогоднішніх героїв. Їх рівно дев’ять. Це паперові гроші. Є в них і молодші «сестрички» - копійки. Але про все по порядку.

V Робота над матеріалом подорожі

1.Слово вчителя з опорою на презентацію

Слово «гривня» на стародавній мові, на санскриті "griiv'aa", означає потили­цю. Схоже на більш розпов­сюд­жене сучасне слово «загривок», чи не так? Вчені вважають, що така спорідненість пов'язана з прикрасою у вигляді обруча з дорогоцінних металів, яке носили на шиї.

 

 

 

 

 

Більшість вчених – істориків вважають, що перші згадки про гривню сягають 11 століття, саме так називалася валюта в Київській Русі. Перша гривня мала шестикут­ну форму. Була виготовлена з чистого срібла. Ось так вона виглядала і важила від 140 до 204 грами в різні періоди в різних куточках сучасної України. 

 Перший раз ввести гривню в Україні хотіли ще в 1918 році. Тоді навіть були надруковані ескізи купюр номіналом 2, 10, 100, 500, 1000 і 2000 гривень. Але, через різні історичні подій тоді гривня таки не була введена як національна валюта України.

 Гривня була введена в Україні в 1996 році. Річниця введення гривні щорічно відзначається 1 вересня і цього року вона «відсвяткує» 22 роки.

    Серед національної валюти України є одна пані, всі інші – чоловіки.

    Вісім чоловіків – то є зображені на банкнотах (саме так називають паперові гроші) видатні поети, письменники, митці, науковці та керівники держави. Одна жінка – відома і талановита поетеса.

З народження гроші мали таке вбрання (демонстрація),  а у 2003-2007 роках по черзі змінили свої «одежі» на нові.

Ну що, давайте знайомитися ближче. Адже кожен із героїв може розказати цікаві історії.

2. Інсценізація

Гаманець :

  • Добрий день, друзі. Я – «домівка» для грошей. «Домівки» ж такі є в кожної мами і тата. Можливо, таку «домівку» маєте і ви. Хто ж я такий? (Гаманець)
  • Швидше відкривайте мене, щоб послухати цікаві історії.

1 гривня:

  • Привіт, друзі! Мене звуть 1 гривня.

     На одному боці моєї купюри зображений князь Володимир Великий. Він був безперечно талановитою і цікавою людиною, розвивав країну, за що отримав від людей прізвище Великий.

 На моєму зворотньому боці спочатку зображали руїни давнього міста Херсонес, які існують і досі у Севастополі. Колись князь Володимир приймав там хрещення.

 На сьогоденних купюрах зображено історичний центр Києва. Картинка, яку помістили на банкноту, зображує Київ кінця Х століття, яким він був під час правління Володимира Великого. 

2 гривні

  • А я 2-гривнева купюра. На мені ви бачите іншого Князя - Ярослава Мудрого. Мабуть, ви вже помітили, що у Князів були цікаві прізвища, які у свою чергу описували риси людини: мудрий, великий тощо. Часи Ярослава Мудрого увійшли в історію України як період розквіту, економічної і політичної могутності, становлення в країні цивілізованого суспільства.

На зворотньому боці купюри зображений собор Святої Софії. Точніше те, як він виглядав у 1036 році.

5 гривень

  • А я запрошую вас, друзі, познайомитись з давнім містом Суботів Черкаської області. Цікава назва, правда? Хоча назва і співзвучна з назвою дня тижня, історія міста пов’язана з річкою Субою (Суботкою). На звороті банкноти зображена Іллінська церква, яку звели у 1653 році за наказом Богдана Хмельницького, відомого гетьмана України і дуже освіченої людини.

 10 гривень

  • Друзі, з вами все просто. А ось як мене оформити дуже довго думали, бо було декілька кандидатів для зображення на лицьовій стороні. Врешті решт вибір зупинили на гетьманові Івані Мазепі. Його іще називали гетьманом Лівобережної України. Він був меценатом, любив витвори мистецтва та архітектури. Особливо цінував і розвивав такий стиль як українське бароко. Дуже багато він зробив для відновлення Києво-Печерської Лаври, яка і зображена на моїй зворотній стороні .

Гаманець:

  • Діти, а чи відомо вам з якої казки ці рядки?

Був собі дід Андрушка, а в нього — баба Марушка, а в баби — донечка Мінка, а в дочки — собачка Хвінка, а в собачки — товаришка, киця Варварка, а в киці — вихованка, мишка Сіроманка.

  • А хто автор цієї казки?

20 гривень

  • Дуже пишаюсь тим що на лицьовій стороні моєї купюри зображено саме відомого українського письменника Івана Франка.

Його твори досить легко читаються, тому що письменник дуже вдало підбирав слова. Він був наче композитор, тільки його нотами були літери.

Важливу частину свого життя він провів у Львові, полюбляв ходити до оперного театру. Музика надихала його складати нові твори. А сама будівля Львівської опери зображена на тильній стороні банкноти.

50 гривень

  • Почекайте – почекайте! Я перенесу вас думками до міста Києва, але, як машина часу, на століття назад. На лицьовій стороні моєї банкноти зображений Михайло Грушевський. Він був відомим істориком, науковцем, політиком, дуже освіченою людиною. Також він дуже любив писати твори, перші з яких він створив іще будучи учнем, трохи старшим за вас.Адже більшість часу він займався політикою і просвітницькою діяльністю, вивчав розвиток та секрет успіху інших держав, намагався втілити деякі ідеї на території тогочасної України. На моїй зворотній стороні зображений сучасний будинок вчителя у м.Києві, який за часів Михайла Грушевського належав Центральній Раді (українському уряду тих часів).

100 гривень

  • Привіт усім! Я -  банкнота – модниця, бо свій «кожушок» - оформлення – я змінювала частіше за всіх. На моїй лицьовій стороні незмінно зображали Тараса Шевченка, вже відомого вам поета. Крім віршів Тарас Григорович був талановитим митцем, красиво малював, робив ілюстрації до своїх творів.На зворотньому боці ви можете побачити різні види. Один із них – краєвид над Дніпром у місті Каневі з бандуристом і хлопчиком-поводарем.

200 гривень

  • Ну, нарешті, дійшла й моя черга. Давайте знайомитись. Я – банкнота 200 гривень. І я хочу познайомити вас з цікавою, обдарованою та незвичайною пані – Лесею Українкою. Вона була письменницею та перекладачем і єдина з українських жінок потрапила на лицьову сторону гривні. Наша країна багата на поетів і письменників, чому ж саме пані Леся була зображена? По-перше, її талант проявлявся змалку, вона була дуже здібна і надзвичайно обдарованою. Почала читати у 4 рочки і вже у 5 намагалася скласти свої думки у розповіді. Трохи старша за вас, а саме у 9 років, вона пише свій перший серйозний твір - вірш «Надія», у 13 років (приблизно у 6 класі) вже друкує свої твори у дорослих виданнях. У цьому ж віці вона досить вільно спілкується 7 мовами. Не зважаючи на важку хворобу, багато подорожує. Зокрема містечками Україні: на Одещині, Полтавщині, Криму, центральній частині України. Одним з її улюблених міст був Луцьк, старовинний Луцький замок – місце частих ігор і забавок у дитинстві. Саме цей замок зображено на звороті банкноти.

500 гривень

  • Мої вітаннячка усім! Я - остання купюра і наймолодша з усіх. Мені 12 рочків і народилася я у 2006 році.

Але я купюра з найбільшим номіналом (вартістю). І людина, чий портрет зображено на мені, безумовно заслуговує розповісти історію моєї банкноти. Отже, знайомтесь із Григорієм Сковородою. Він жив в Україні 300 років тому, але його думки і вислови можна застосовувати і в нашому сьогоднішньому житті. Він був філософом і людиною з нестандартним мисленням. Григорій Сковорода все життя продовжував навчатися, відвідувати різні куточки України. Знав багато мов (більше 10), міг вільно спілкуватися під час подорожей за кордоном, але завжди прагнув повернутися додому. В останні роки життя він жив на Харківщині. А на звороті купюри ви побачите Києво-Могилянську Академію, в якій він з перервами навчався маже 19 років.

Гаманець:

  • Ось, діти, для кого я є домівкою. Ростом вони невеликі, але цінні. Кожен із них розказав вам цікаву історію і про видатних людей, і про куточок України, тому що носить певне зображення на собі. А самі вони великі мандрівники, бо подорожують всією нашою країною із міста в місто, з гаманця в гаманець…

VI ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

  1. Гра « Тугий гаманець » (у групах)
  • Давайте перевіримо, наскільки уважними ви були під час зустрічі з паперовими банкнотами. Перед собою ви бачите зворотній бік різних купюр з історичними будівлями та подіями. Придивіться уважно до зображених на звороті об’єктів та напишіть поруч відповідну цифру 1, 2, 5 гривень і т.д. , а потім покладіть банкноту до гаманця.

_______      _______ 

_______      _______

_______      ________

_______      _______

_______

 

  1. Ігрова вправа «Гривня майбутнього»

Наразі за розробку дизайну, облік та друк грошей на території України відповідає головний банк країни – Національний Банк України. Ти міг чути цю назву у розмовах дорослих чи у новинах. Скорочено цей банк називають НБУ.

Спробуй запропонувати новий дизайн гривні. Намалюй нижче гривню майбутнього – тобто як на твою думку буде виглядати одна гривня у 2026 році, коли ти закінчиш школу. Можливо, колись саме «твоїми» гривнями ми будемо сплачувати покупки.

 

 

Заняття № 2

 Тема: «Маленькі гривні»

                                                          Хід заняття

I.Емоційне налаштування на заняття

II Актуалізація знань

  1. Ігрова вправа «У гості до гаманця» на відтворення попередньої інформації

III   Мотивація діяльності учнів

1.Вправа «Чарівна торбинка»

 Діти передають торбинку по колу, ставлять питання до вчителя стосовно предмета, що знаходиться у торбинці.

  • Так, це монетка, «маленька» гривня. Цікаво, а навіщо , окрім паперових грошей, мати ще й монети?
  • Як називають монети?
  • А чи замислювались ви над тим, чому монети названо саме копійками?

IV Повідомлення теми заняття

V Робота над матеріалом подорожі

1.Розповідь учителя

 - Існує легенда про те, що перші копійки на території нашої країни називалися "кроки". Так і думали назвати найменший номінал (вартість) нашої валюти у 1992 році. Але було прийнято рішення, що називатися вони все-таки будуть копійками –більш зрозуміла і звична назва для населення.

2. Ігрове завдання «Скринька Меліси»

- Бджілка Меліса пропонує вам із закритими оченятами навмання впізнати монетки з її скриньки.

3.Гра «Розміняй –но» ( у групах)

 Гравці мають монети. Ведучий викладає на стіл паперову банкноту. Завдання гравців – якнайшвидше розміняти її монетами.

4.Знайомство учнів з пам’ятними монетами (учні заздалегідь готували інформацію).До класу приносили справжні пам’ятні та ювілейні монети.

5.Гра з памятною монеткою «Орел чи решка»

 

 

Заняття № 3

Тема: Кишенькові гроші

                                 Хід заняття

I Емоційне налаштування на заняття

II Актуалізація опорних знань учнів

-Як ми вже казали, гроші великі «мандрівники», сьогодні вони живуть у одній «домівці» - гаманці, а завтра їдуть до іншого міста і з новим господарем.

- А як гроші потрапляють взагалі до господаря, до гаманця?

- А як називаються гроші, які заробляють ваші батьки? А дідусь з бабусею?

Дійсно, гроші, які отримують ваші батьки, можуть називатися заробітною платнею, гонораром (оплатою за виконану роботу), частиною прибутку тощо. Гроші, які отримують за навчання студенти, називають стипендією. Ваші дідусь чи бабуся, мабуть, отримують гроші у вигляді пенсії.

  • А як називаються гроші, які видають вам , вашим одноліткам?

III Мотивація діяльності учнів

  • А чи є у вас власні гроші?
  • Навіщо вам кишенькові гроші?
  • А чи вмієте ви користуватись власними грошима?
  • Спробуйте швидко придумати невеличку розповідь про те, як гривня потрапляє до вашого гаманця.

V Повідомлення теми заняття

IV Робота над матеріалом уроку

1. «Рецепт» кишенькових грошей

Для того аби отримувати кишенькові гроші тобі потрібно:

  1. Домовитися з батьками про те, що ти хочеш мати власні кошти і вчитися ними розпоряджатися.
  2. Навчитися рахувати (віднімати та додавати) щонайменше у межах 100. Адже тепер ти будеш розраховуватися за деякі покупки і маєш правильно порахувати, чи вистачить тобі коштів. Доведеться вирішувати, чи варто почекати і ще назбирати грошей. Також ти маєш правильно розраховувати решту з кожної покупки.

Давайте перевіримо, чи вмієте ви добре рахувати у межах 100.

Уявіть наступну ситуацію: друг запросив вас на день народження. Для придбання подарунку вам потрібні 100 грн. Наразі у вас є особисті заощадження. Відкривши власний гаманець ви знайшли дві купюри по 20 гривень і одну купюру 10 гривень.

 

Батьки дали вам іще 4 купюри для придбання подарунку. Таким чином у вас  назбиралася необхідна сума – 100 гривень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до задачі:

  1. Скільки коштів вам дали батьки? ______гривень
  2. Які це були купюри? (можливо кілька вірних відповідей) _________________

__________________________________________________________________

 

Молодці! Ця важлива навичка – рахувати у межах 100 – у вас є. Ви добре впорались із завданням.

2. Обговорення прочитаної кишенькової історії

Роздивляючись перші весняні листочки за вікном Ромчик і не помітив, як пролунав дзвоник на перерву. Зазвичай Ромчик був уважним на уроках, йому подобалась більшість предметів і спілкування з однокласниками. Але від приємного очікування сьогоднішнього вечора йому було важко всидіти на уроці. Вся справа в тому, що він домовився з батьками: відтепер щотижня він буде отримувати кишенькові гроші. У нього була мрія, придбати гіроскутер. Разом з татом вони переглянули кілька моделей і визначились з однією. Яка коштувала 4000 грн. Така сума здавалася великою не тільки батькам, Ромчику також було важко уявити, як виглядає така кількість грошей. Спочатку засмутившись від того, що мрія віддаляється від нього, вони все ж таки знайшли рішення разом з батьками. На цю мрію Ромчик буде відкладати кошти самотужки. Було вирішено, що отримуючи 200 гривень на тиждень, хлопець зможете назбирати кошти на омріяну річ за 5 місяців і у вересні вже кататися на «власно заробленому» гіроскутері. Ромчик вмів добре рахувати і розумів, що можна купити на 200 гривень. Адже ця сума досить велика для перших кишенькових грошей. А чи знаєш ти, що можна придбати на 200 гривень в магазині або на ринку? Поділись своїми ідеями з нами у розділі «Запитання після історії».

Отже повернемося до нашого герою. На перерві він поділився новиною з однокласником Іванком, який був у захваті від такої ідеї. Ввечері Іванко переговорив з батьками і попросив про таку ж можливість для нього: він також хотів отримувати кишенькові гроші і придбати гіроскутер.

Ромчик тим часом підписав з батьками перший договір про те, яка в нього мрія, як часто він буде отримувати гроші, хто несе відповідальність за їх втрату (сам Ромчик) та інші важливі питання.

Пройшов перший місяць і в обох хлопців накопичилась непогана сума кишенькових грошей. Зазираючи до власної скарбнички дуже хотілося якнайскоріше їх назбирати. В той же час приходили думки, чи не витратити на нову гру, телефон тощо. До того ж одного разу хлопці не витримали і поділилися своєю історією з однокласниками. Щоб довести свої слова вони навіть показали скарбнички. Всі були вражені тим, скільки грошей вдалося назбирати хлопцям. Вони якраз гуляли на дворі, було жарко і багато хто захотів пити. Хлопці запропонували піти у клас, та пити воду однокласникам було нудно. Адже в школі є буфет, а у хлопців є гроші. Що станеться, якщо одного разу вони пригостять своїх приятелів у класі. За відмову їх б точно обізвали жадібними. Не помітивши як промайнув час у шкільному буфеті ввечері кожен з них порахував залишок в скарбничці. У Ромчика «непомітно» витратились 150 гривень, у Іванка так само. Обидва хлопці розповіли про ситуацію батькам. Іванкові батьки заборонили брати до школи скарбничку і сказали, що тепер всі витрати він буде обговорювати з ними. Ромчикові батьки засмутилися, але то були його гроші і його мрія. Батьки разом з хлопцем іще раз поговорили про його мрію, чи не змінилася вона. Також обміркували, як не потрапляти у пастку сьогоденних спокус і бажань витратити гроші. Потім розібралися з тим, як чемно відмовляти однокласникам і друзям, якщо ті наполягають на витрачанні кишенькових грошей, а власник цих грошей має інші плани щодо них. Дійшли до висновку, що врешті решт тільки Ромчик вирішує, як витрачати кошти і чи здійсниться його мрія восени.

Почалися канікули, хлопці роз’їхалися до дідусів та бабусь. Під час перебування у бабусі Ромчик отримував свої кишенькові гроші так само (батьки передали конверт з грошима на цілий місяць). Спокуса витрати гроші при зустрічі з цікавою іграшкою все ще виникала, але відповідальність брала гору. Часто Ромчик ходив із бабусею за покупками і вже розумів, наскільки великою є сума у його скарбничці. Одного разу дідусеві терміново потрібні були кошти на ліки. Коштів з пенсії не вистачало, а придбати потрібно було терміново. Хоча Ромчику все ще хотілося досягти мрії якнайшвидше, він взяв свою скарбничку і віддав усі гроші бабусі для придбання ліків. Він зрозумів, що ця спонтанна витрата, на відміну від пригощання всіх однокласників, не є марною. Навіть, якщо він не зможе похизуватися гіроскутером у вересні. На вихідних приїхали батьки. Дізнавшись історію, вони повернули витрати хлопцеві, на що він навіть не розраховував спочатку.

Перед першим вересня Ромчик із батьками поїхав обирати свій власний гіроскутер. В магазині, де вони здійснювали покупку, можна було показати табель з оцінками і отримати приємну знижку. Так як Ромчик добре навчався, він отримав знижку 5%, а саме 200 грн. Таким чином за допомогою старань у школі він перекрив витрачені з однокласниками в шкільному кафе кошти. Після уроків і святкування він зміг покататися на ньому і дав трошки покататися однокласникам. Виявилось, що багато хто з них тепер також отримує кишенькові гроші і розуміють, як важко їх не витратити в перший же тиждень. Іванкові ж, нажаль, не вдалося назбирати необхідну суму. В середині літа він був у розважальному центрі і не зміг встояти, щоб не витратити кошти. Батьки знову потім сварилися. Йому було соромно, але, зрозумівши, що вже точно не назбирає на гіроскутер, він сказав, що буде просто витрачати гроші на інші речі.

Ввечері Ромчику вручили неочікуваним сюрприз від дідуся та бабусі: шолом за наколінники, які якраз пасували до нового гіроскутера. Інколи, варто почекати з витратами, а інколи – бути готовим відмовитися від своєї мрії, щоб допомогти іншим.

 Запитання після історіі:

Чи є в тебе мрія, на яку ти б хотів збирати гроші?_____________________________

_______________________________________________________________________

Заради яких випадків ти готовий витрати всі свої кишенькові гроші на іншу справу?

_______________________________________________________________________

Що я можу придбати на 200 гривень у магазині?

_______________________________________________________________________

Чому батьки Ромчика не відкладали ці гроші замість нього?____________________

_______________________________________________________________________

Чому Івану не вдалося зібрати кошти на гіроскутер? Чи була це дійсно його мрія?

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

Чи потрібно витрачати кошти, які довго збираєш на свою мрію, якщо однокласники чи друзі просять піти погуляти чи подарувати їм? _____________________________

_______________________________________________________________________

Якщо батьки або хтось з близьких терміново просить в тебе кошти, чи повинні вони повернути їх тобі згодом?__________________________________________________

  1. Вправа «Продовж речення»
  • Я хочу мати кишенькові гроші, щоб…

4.Пропоную вам з батьками або бабусею та дідусем обговорити договір про отримання кишенькових грошей. Наприклад таких, як наведено нижче.

 

Договір про кишенькові гроші

Я, _____________________________________________________________________

(твоє прізвище, ім’я та по-батькові)

Вмію добре рахувати у межах 100. Буду отримувати кишенькові гроші з «__»___________ 20___року у розмірі ______гривень на тиждень. І буду їх витрачати або накопичувати на наступні цілі:

  1. __________________________________________________________________
  2. __________________________________________________________________
  3. __________________________________________________________________

 

Всю відповідальність за збереження кишенькових коштів я беру на себе і, у разі втрати, батьки не будуть відшкодовувати витрати. Я маю право радитися з батьками, просити про допомогу у розрахунках. Але остаточне рішення про витрати буду нести сам/сама.

Я не буду просити про дострокову виплату кишенькових грошей «наперед» у разі, якщо вже витратив тижневий запас.

Підписи сторін:

 

_____________________       _________________

(твій підпис)        (підпис батьків)

 

  1. Вправа «Дерево пропозицій»
  • Як можна отримати кишенькові гроші, щоб не просити у дорослих?
  • Які гроші будуть «легшими» на вашу думку?
  • Які гроші витрачати вам буде жалкіше?
  • На які цілі ви не пожалкуєте грошей?
  • Гроші – це матеріальний ресурс, який як витрачається, так і поповнюється. Але про гроші говорять так: «Хто їх не рахує, тому їх бракує. Хто їх поважає, той достаток має.» Як ви це розумієте?

5. Маленькі секрети гривні

Завваж, на купюрах немає жодного зайвого знаку чи символу. Художники та історики, а також фахівці головного банку країни – Національного Банку України – працюють над тим, щоб кожна банкнота та монета «говорили» про символіку та цінності, відображали частинку історії нашої країни. Друкувати гроші має право тільки Монетний Двір, свого роду фабрика, на спеціальному папері, визначеними фарбами та розміщувати спеціальні символи і системи захисту грошей. Наприклад на 100 гривневій купюрі зразка 2014 року з’явився новітній оптичний елемент SPARK, який змінює колір паперу із золотавого на зелений при певному нахилі банкноти. Візьми купюру в руки та спробуй нахилити її до себе, від себе і сам побачиш ці зміни.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я у світі, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 вересня 2018
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку