Тема.Права дитини
Мета. Ознайомити дітей з їxнiми правами. Допомогти молодшим школярам зрозуміти їхнє право на турботу й піклування держави про кожну дитину. Формувати умiння дотримуватисл nравових свобод та обов'язків дитини. Виховувати патріотичні почуття, товариськість, любов до ближнього, до природи.
Курс «Я у світі» Мудрик І.М.
Тема.Права дитини
Мета. Ознайомити дітей з їxнiми правами. Допомогти молодшим школярам зрозуміти їхнє право на турботу й піклування держави про кожну дитину. Формувати умiння дотримуватисл nравових свобод та обов'язків дитини. Виховувати патріотичні почуття, товариськість, любов до ближнього, до природи.
Облaднання. Конституцiя України, закон «Про охорону дитинства», набір правових знаків, декорації до казок: «Коза-Дереза», магнітофон, аудіозапис спокійної музики. Маски Зайця, Лисицi, Ведмедя, пiдручник.
Хід уроку
1.Хвилинка спостережень
Послухаємо чергового синоптика
П. Перевiрка домашнъого завдання.
Добра Фея пропонує вам вiдшукати Правила доброти. (Учнi картками cигналiзують: зелений - правило доброти, червоний - нi.)
1. Допомагай слабким, маленьким, хворим.
2. Будь жадiбним.
З. Нiколи не заздри.
4. Жалiй iнших, а не себе.
5. Прощай iншим помилки.
6. Будь злим, ображай друзiв.
7. Радiй, коли хтось неправильно розв'язав задачу.
8. Бажай людям добра.
9. Вмiй бачити того, хто потребує твоєї допомоги.
Куточок добрих справ
(Зачитати які добрі справи були зроблені учнями протягом неділі)
- Я надіюсь, що ви і надалі будете робити добрі вчинки і вони допоможуть нам жити по - доброму і далі.
111.Мотивацiя навчальноi дiяльноcтi. Таємничо-чарiвна хвилина.
У нас сьoгoдні урок незвичайний.
Урок, як казка, буде в нас.
Бо право вивчатиме кожна дитина.
Вам буде цікаво! Увага, клас!
(Вмикаємо фонозапис спокійної музики).
Слово вчнтеля.
У мене в руках чарiвна скринька,у ній - найцінніший скарб планети Земля.Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки
- То кого ви побачили в чарівній скринці?
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.Людина - найцінніший скарб планети Земля. Кожен з вас- особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде
Вiдомий поет України В. Симоненко, який прожив життя-спалах (28 років), написав про неповторнiсть кожного, кому батьки подарували життя.
(Виразне читання учнем вiрша В. Симоненко «Ти знаєш,що ти - людина»).
Ти знаєш, що ти - людина? Ти знаєш про це чи нi?
Усмiшка твоя - єдина,
Мука твоя - єдина,
Очi твoї - однi.
Бiльше тебе не буде
Завтра на цiй землi.
Iншi ходитимуть люди,
Iншi кохатимуть люди
Добрi, ласкавi й злi.
Сьогоднi усе для тебе:
Озера, гaї, степи.
I жити спiшити треба,
Кохати спiшити треба
Гляди ж, не проспи.
Бо ти на землi - Людина,
I хочеш того чи нi,
Усмiшка,твоя - єдина,
Мука твоя - єдина,
Очi твої - однi.
Продовження слова вчнтeля.
Мине не одне тисячолiття, поки людство зрозумiе цю iстину, мине не одне тисячолiття, поки людство, нарештi, прийме закони, якi оберiгатимуть дитину - найбiльше наше багатство.
IV. Повiдомлення теми i мети уроку.
Адже у piзнi епохи неоднаково дивилися на виховання i догляд за дiтьми. Лише у 17 -18 ст. на дiтей починають звертати yвary - шиють дитячий одяг, створюють дитячi iгpашки, пишуть дитячi книги, дитячi пiснi та музику. А xiба ранiше дiти не мали iграшок, запитаєте ви.
Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала - одяг, як у дорослих. У середньовiчнiй Нiмеччинi слово «дитина» було синонiмом «дурень». Знаємо, що дiтям було нелегко, не було законiв, якi оберiгали б їxнє життя. Аж у 1924 роцi у м. Женевi було прийнято Декларацiю прав дитини. У 1989 роцi вci прогресивнi країни свiтy, в тому числi й наша Yкраїнa, пiдписали Конвенцiю прав дитини.
Закон України «Про охорону дитинства». Цей Закон не суперечить Основному Закону - Конституцiї України. (Ознайомлення з Конституцiєю).
У кожнiй державi є один найголовнiший закон - Конституцiя. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу Конституцiю. Бо вiд Конституцiї залежить щастя й доля нашого народу i кожної людини. Кожний громадянин повинен добре знати Конституцiю свoєї держави, розумiти її, виконувати i боронити.
V. Робота над темою уроку.
1. Словникова робота.
Можливо, ви знаєте,що означає слово "Декларацiя"? .
Декларацiя - це просто
оголошення вcix прав.
є права в людей, звичайно,
треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що yci ви - piвнi
Biд народження в правах,
i людина - змалку вiльна,
наче в небi синiм птах ...
Знайте ж, змалечку, вcix дiток
треба вчить, оберiгати,
і ніхто у всьому світі
Їx не смiє ображати!
Треба дiткам всього cвiтy
не сваритись, а дружить,
i по правилах хороших,
по закону треба жить!
2. Ситуацiя та й аналiз.
(Звучить фрагмент музики, вибiгає Зайченя.)
3айченя. Раз, два, три, чотири, п'ять,
вийшов Зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
є скакалка, є люстерко! (Все показує.)
Лисиця Йди сюди, малюк вухатий!
Мусиш все мeнi вiддати!
Дай скакалку! Дай цукерку! .
Та й нащо тобi люстерко?
Це мeнi воно згодиться,
я ж красунечка Лисиця!
(Дивиться, милується собою, 3айченя плаче, виходить Ведмiдь.)
Ведмiдь. Декларацiї, Лисице,
ти, звичайно, не читала.
Є такий закон на свiтi,
це - серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
слабших себе i малих!
Тож вiддай все малюковi,
-бо такий закон для вcix!
Хто в цьому випадку знає закон i право?
ДЕКЛАРАЦIЯ - це документ, у якому викладено важливi правила, обов'язки для вcix людей.
КОНВЕНЦIЯ - це угода, мiжнародний договiр з певних питань. У даном у випадку - з питань прав дитини.
ЗАКОН -документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов'язковий.
КОНСТИТУЦIЯ - в перекладi злат. мови означає «устрiй, будова». Це закон про устрiй, про будову держави, про гoловнi права та обов'язки громадян.
3. Робота з пiдручником (с. 82-83).
а) Читання оповiдання "Hixтo не мaє права ображати людину"
б) Робота в парах. Спробуйте придумати кiнцiвку до оповдання.
в) Висновок. Hixтo не мaє права ображати iншу людину, принижувати її i жорстоко поводитися з нею.
3. Ознайомлення з правами дитини.
Ми із братиком в сiм'ї удвох пiдростаєм,
Часто диспути ведем, суперечки маєм,
Та вирiшуємо чесно ми питання рiзнi,
Знаємо, що у правах yci дiти piвнi.
Кожна дитина пiсля народження мaє право на власне iм'я i на отримання громадянства. Ранiше первiсних дiтей називали як кому заманеться: «Замазура», «Великi вуха», «JIедащо» або ще якось. Тож, як бачите, нашi iмeнa - це теж велика особиста цiннiсть. I.неприємно, коли в тебе нeмaє iмeнi або хтось його перекручує.
А чи знаєте ви, що означають вашi iмeнa?
Етимологiчна хвилинка. "Що означає твоє ім`я"
4. Yci дiти мають Право на повноцінне харчування.
В нас у школi випiкають пирiжки смачненькi,
Якi ж вони рум'яненькi, запашнi, пухкенькi,
Бо ми знаємо, напевно, право не остaннє:
На гаряче, повноцiнне, смaчнe харчування
Їжа - джерело тепла, росту, енергії та здоров'я людини. Щоб зберегти нормальну температуру, рости, вчити уроки, бiгати, стрибати, органiзм повинен отримувати їжy. Якщо недоїдати, то органiзм не буде рости, з'явиться слабкiсть, заболить i запаморочиться голова. Постiйне недоїдання веде до виснаження органiзму. Дiтям молодшого шкiльного віку треба їсти 4-5 разiв на день. Зараз вас годують вашi батьки, але ви не повиннi забувати, що i ви повиннi допомагати батькам по roсподарству у мipy своїх можливостей.
Прислiв'я.
Хочеш їсти калачi - не лежи на печi.
5. Yci дiти мають право на вiдпочинок i дозвiлля.
Ось i зараз давайте вiдпочинемо.
Фiзкультхвилинка.
- А тепер yci вiдпочили i за парти тихо сiли.
6. Усi дiти мають право на медичну допомогу.
Нещодавно необачно я пальчик порiзав,
Дуже плакав, бо болiло - хто ж мене утiшив?
Медсестра хороша наша. 1 сказав я нишком:
«Маю право я на помiч, на помiч медичну».
Для того щоб ви росли здоровими, про вас дбають батьки, вчителi, медпрацівники. В разi необxiдностi надають вам медичну допомогу. Ви на це маєтe право. Є тaкi данi, що кожна п'ята дитина у свiтi помирає, не досягнувши 12-рiчного вiкy. Для того щоб уникнути cмepтнocтi, держава дбає про вас, надаючи медичну допомогу.
7. Yci дiти мають право на любов i піклування.
Я матусю обнiму, нiжно притyлюся,
Знаю: любить як мене дорога матуся.
Гарне право є таке, i щодня вже зрання
Маю право на любов i нiжне пiклування.
Робота з пiдpучником.
Працюватимемо по гpупах. .,
I гр. Читає про права дитини ст.86- 87
11 гр. - обов'язки дiтей і батькiв ст.89
111 гр. Найголовніший закон ст.88
8. Yci дiти мають право на oсвiтy.
Я навчаюся уже y другому класi,
Дуже хочу виростати не у «сiрiй мaci».
Вивчусь - стану iнженером або адвокатом,
Бо я маю, про це знаю, на ocвiтy право.
Стаття Конституції України говорить....( зачитати)
Кожна дитина повинна ходити до школя. Але oсвiтy потрiбно здобувати наполегливою працею. Вона просто так не дається.
Була у дiдa внучка .....
Великая «Чомучка»,
Biд ранку й до обiдy
Нема спокою, дiдy.
Куди повзе мурашка?
А як росте ромашка?
Куди зникає сонце?
Хто загляда в вiконце?
Внучка дуже приставала до дiдyся iз запитаннями, Дiдycь не витримав i сказав: «Знання лише тодi цiняться, коли здобуваються трудом».
9. Особлива турбота належить дiтям-iнвaлiдaм, дiтям-сиротам.
Давно колись iснувала держава Спарта, яка славилася нездоланними воїнами, сильними, здоровими, витривалими.
У цiй кpaїнi оглядали кожного новонародженого хлопчика й вирiшували: якщо він мiцний, здоровий - хай живе, а якщо дитя народжується слабким, хворим, його скидали зi скелi. .
Наша держава пiклується про всіx дiтей - i здорових, i хворих. Кожна кpaїнa, зазначається у Конституцii, повинна турбуватися про новонароджених, допомагати батькам, будувати лiкарнi й полiклiнiки.
У свiтi дуже багато дiтей-iнвалiдiв, якi не можуть ходити, позбавленi зору, дiти, якi xвopi на невилiковнi хвороби. для нях створює наша держава спецiальнi школи, випускає лiтературу, за якою вони можуть вчитися. За ними весь час слiдкують i допомагають їм медики, вчителi. Цi дiти живуть серед нас, i ми повиннi їx поважати i допомагати їм.
9. Жодна дитина не повинна бyти жертвою насильствa або вiйни.
Зараз у нас y свiтi дуже багато гарячих точок, де йдуть вiйни:Афганістан, Ірак,Ізраїль,Африка. Там дiти потерпають вiд насильства, розрухи, голоду, холоду. Там помирають дiти, їxнi близькi й знайомi, залишаються iнвалiдами, сиротами.
Дiти бiлолицi,
Дiти чорношкiрi
Mpiємо yci ми
Про житrя у мирi.
В щастi, без вiйни,
Без ракет, без бомб -
Не iграшки вони!
Розваг веселих є у нас багато,
Ми любимо читати, грати, танцювати.
А ще дуже я не хочу, щоб була вiйна!
Скiльки горя, слiз i кривди приносить вона!
Я не хочу, щоб нiколи нi жодна дитина
Стала жертвою вiйни, жертвою насилля.
VI. Закріплення вивчених правил.
Ми вже з вами говорили про те, що кожна людина має права - i дорослий i дитина. Всі знаєте також, що є мiжнародна органiзацiя - Комiciя з прав дитини. Уявiть, що ви дорослi i працюєте в нiй захисниками.
Oтже, захисники. Сьoгоднi ми рoзглянемо справу про порушення прав дитини в одному казковому королiвствi. У мiжнароднiй кoмiciї з прав дитини Україну представля ють. (Дiти-судді у_вiдповiдниx костюмах)
Я всix запрошую вас у подорож до казки.
- Ви любите казки?
- А якi казки вам найбiльше подобаються?
- Чудово, бачу, ви знаєте багато гарних казок. Але вже настає час нашої подорожi. Запрошую героїв казки.(Звучить музика)
- Якi права порушують у цiй казці?
Ведуча. Були собi дiд та баба i мали двi дочки: одна Горпинк,ц, а друга - Кулинка. Купив дід козу і примусив дочок їх пасти. Жене перша дочка козу вечерi додому, а дiд став на воротях у червоних чоботях та й питає:
Дiд. Kізонька моя мила,кізонька моя люба,чи ти пила, чи їла?
А коза й одказує дiдy:
Коза.Hi, дiдусю, не пила нiчоro i не їла, тiльки бiгли через мiсточок, ухватили кленовий листочок, бiгла через гребельку, ухватила води капельку.
Ведуча. Розсердився дiд на свою старшу дочку та й прогнав її iз своєї хати. На другий день посилав дiд пасти свою другу дочку Кулинку. Коза знову обдурює дiдa, i дiд виганяє меншу дочку з дому.
Вчитель. Дякуємо героям казки. Дiти, ви пригадали назву цієї. казки? «Коза-Дереза») Чи правильно зробив дiд: нe розiбравшись у справі, вигнав дiтей з дому?
Якi права дитини порушенi в казцi?(відповідають учні – судді)
-Кожна дитина i дорослий мaє право на любов i турботу з боку ciм'.ї,.
(Цей знак пiдтверджує це право).
-право на сімю
- право на житло
- право на відпочинок і дозвілля
- жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена
- Чи вipно чинила Коза-Дереза, виганяючи звiрiв з будиночку?
- Чим закiнчилася ця казка?
- Hixтo не мaє права силомiць забиратися у ваш дiм.
Дорослi й дiти мають почуватися в себе вдома у повнiй безпецi. .
2.Робота в зошиті
VII.Пiдсумок уроку.
Гра «Мiкрофон».
- До якого вiку ми вважаємося дiтьми? (До 18 poкiв)
- У скiльки pоків ми cтaємо повноправними громадянами? (У 18 poкiв)
- Як називається перший документ про права дитини? (Декларацiя)
- Яке основне завдання закону «Про охорону дитинства»? (Захист прав дитини) .
- Якi права мaє дитина пiсля народження? (Зачитують).
Вчитель Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлiнно.
Це так потрiбно, так важливо
Напевно знати в нашi днi:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли i нi.
Тож прочитай, завчи напамять,
Порадь i друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони Bciм потрiбно знать.
Який настрiй викликав yрок?
Я хочу надати слово головному судді Комісії з прва дитини Мовчану Андрію
Bci права свої ми знаєм i хочем збагнути,
Хто ми є? 1 що ми можем в Kpaїнi зробити?
Будем жити по coвістi i чесно трудитись,
Щоб друзi, piднi та батьки - вci нами гордились
VIII. Домашнє завдання. .
Розповicти батькам, з якими правами дитини ознайо милися на ypoцi. Пiдiбрати казочку, де порушуються права дитини.