Web 2.0 — методика проектування систем, які шляхом обліку мережних взаємодій стають тим краще, чим більше людей ними користуються. Особливістю Web 2.0. є принцип залучення користувачів до наповнення і багаторазової перевірки інформаційного матеріалу. Сучасна глобальна мережа Інтернет – це не лише сукупність комп’ютерних машин, об’єднаних між собою, а і велика кількість людей, об’єднаних між собою спільною роботою, обміном інформацією та дружбою. На сьогоднішній день створено багато спеціальних послуг (сервісів), за допомогою яких людство може обмінюватися своїми думками, пропозиціями, ідеями, творчими здібностями та корисною інформацією. Такі сервіси називають соціальними сервісами або Веб 2.0. Веб 2.0 – друге покоління мережевих сервісів Інтернету. На відміну від першого покоління сервісів (the mostly read-only Web) Веб 2.0 (the wildly read-write Web) дозволяє користувачам спільно діяти - обмінюватися інформацією, зберігати посилання та мультимедійні документи, створювати та редагувати публікації, тобто відбувається налагодження соціальної взаємодії.
Один з головних ідеологів Веб 2.0 Появу терміну Веб 2.0 прийнято пов’язувати зі статтею Тіма О’Рейлі «Що таке Веб 2.0». Тім О’Рейлі - засновник компанії «O'Reilly Media», яка підтримує безкоштовне програмне забезпечення та є прихильником руху за вільне програмне забезпечення. «Веб 2.0 – це не просто інтеграція сервісів, це ідея використання колективного розуму». Тім О’Рейлі
Типологію соціальних сервісів здійснено у відповідності до видів діяльності членів мережевого співтовариства. Так до основних типів можна віднести:· соціальні пошукові системи;· засоби для збереження закладок;· соціальні сервіси збереження мультимедійних ресурсів;· мережеві щоденники (блоги);· віківікі (wikiwiki);· соціальні геосервіси.
Використання технологій Web 2.0 дозволяє знайти шляхи переходу від репродуктивного характеру навчальної діяльності до творчого дослідницького характеру розв’язування поставлених задач. Це дає можливість використовувати диференціацію навчання та застосовувати індивідуальний підхід, що підвищує самостійність учнів, сприяє розвитку інформаційної компетентності.
Аудіо, відео. Вікі-Вікіце середовище для дистанційного навчання, публікації методичних матеріалів, проведення навчальних проектів, створення віртуальних екскурсій. Мере-жеві щоден-никиможна використовувати для консультування і здобуття додаткових знань, створення педагогічних "віртуальних мереж", шкільних щоденників тощо. Сайти потокового аудіо й відео дають можливість створювати і зберігати відео і аудіо-матеріали. Блог це веб-сайт, основний зміст якого — записи, що регулярно додаються, посилання, зображення або мультимедіа. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значимості.
Хмарні техно-логіїІнте-лект-картидля створення нових ідей, аналізу та впорядковування інформації, ухвалення рішень і вивчення навчальних предметів. Це дуже природний спосіб організації мис-лення учнів та вчителів.Інтер-актив-ні модулідля створення інтерактивних вправ, пазлів, кросвордів, прописів, дидактичних карток, ребусів, інтерактивних плакатів, конспектів.це електронне сховище даних у мережі Інтернет, яке дозволяє зберігати, редагувати, а так само ділитися файлами й документами. Соціальні пошукові системи дають можливість зберігати колекцію закладок-по-силань, що їх зацікавили. Додаткові сервіси дозволя-ють представити системи закладок як карти знань, на базі яких організувують навчальну діяльність учнів.
Створення ефективного освітнього інформаційного середовища на базі технології Wiki дозволяє:1 Забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів всім учасникам навчального процесу2 Організовувати педагогічне спостереження3інтенсивний обмін знаннями; висока мотивація в осягненні нового; взаємна підтримка; обмін досвідом; самоорганізація. Формувати мережеві спільноти учнів, для яких характерні:
Вікі-ВікіВікі-Вікі (wikiwiki )– це гіпертекстове середовище, яке відносять до сервісів Веб 2.0, колекція взаємопов’язаних між собою текстових сторінок, до яких кожний зареєстрований користувач інтернету може вносити свої зміни (за виключенням певної кількості статичних веб-сторінок) або створити нову сторінку. Середовище Вікі-Вікі має переваги над іншими веб-ресурсами: можливість багатократно правити текст; облік змін, що були внесені до змісту сторінки, та можливість повернутися до попередньої версії; сторінка обговорень до кожної статті, де відвідувач може залишити свої коментарі.http://wikipedia.org – Wikipedia (багатомовний інтерфейс) http://ua.wikipedia.org – Вікіпедія (україномовний інтерфейс)
Використання ІКТ у навчальному процесі є одним із інструментів навчання, яким повинен володіти вчитель.. Усі ці засоби мають бути оцінені та застосовані відповідно певним цілям уроку. Тож я пропоную декілька власних матеріалів, створених на сервісах Web 2.0, які допомагають зробити навчання цікавим, актуальним і креативним.
Можливості використання хмари слів у навчанніможна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; скласти пропозиції з певної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; можна прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; скласти пропозиції або розповідь, використовуючи якомога більше слів із хмари; створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, пригадати, про що були ці тексти, в якому саме контексті використовувалися слова; показати «хмару», складену зі слів, узятих з незнайомого тексту, і визначити зміст тексту.
Області застосування Інтелект-карт:1. Навчання - створення зрозумілих конспектів лекцій, максимальна віддача від читання підручників, написання рефератів, курсових проектів, дипломів. 2. Запам’ятовування - підготовка до іспитів.3. Мозковий штурм - генерація нових ідей, творчість,колективне вирішення складних завдань.4. Прийняття рішень - чітке бачення всіх «за» та «проти»,більш зважене і продумане рішення.