Схема патопсихологічного дослідження порушень психічної діяльності дитини молодшого і середнього шкільного віку

Про матеріал
Схема патопсихологічного дослідження порушень психічної діяльності дитини молодшого і середнього шкільного віку Приблизна схема психологічного дослідження порушень психічної діяльності дитини молодшого та середнього шкільного віку
Перегляд файлу

Схема патопсихологічного дослідження порушень психічної діяльності дитини молодшого і середнього шкільного віку

 

Приблизна схема психологічного дослідження порушень психічної діяльності дитини молодшого та середнього шкільного віку

 

1. Вивчення психічних процесів та функцій має включати такі обов'язкові параметри:

 

а) дослідження розумової працездатності з вияв­ленням показників гіпостенічної або гіперстенічної виснажуваності, утрудненої впрацьовуваності, фазових коливань працездатності;

 

б)      вивчення уваги — її обсягу, здатності дитини до довільної концентрації, розподілу та переключення;

 

в)      дослідження процесів запам'ятовування та від­творення. Психолога цікавлять механічні та смислові, асоціативні запам'ятовування (різниця в їх успішнос­ті), вербальні та невербальні відмінності між можли­востями самостійного відтворення або впізнання. Ба­жано   також   виявити   обсяг  пам'яті  та   можливості тривалого утримування інформації;

 

г)       в деяких випадках — вивчення процесу сприй­няття (якщо виникає підозра щодо порушення цього процесу): зорового, фонематичного; сприйняття рит­мічних  послідовностей;

 

д)      вивчення  інтелекту,  що іноді перетворюється на самостійне завдання (таких станів, як олігофренія або затримка психічного розвитку).

 

У сфері інтелекту важливо виявити рівень розвитку вербального та невербального інтелекту, формування шкільних умінь та навичок, життєвої орієнтованості, можливостей роз­витку інтелекту в процесі навчання;

е)       дослідження процесу мислення, оскільки при ви­вченні інтелекту психолога насамперед цікавить його рівень. Спрямовується на пошук специфічних фено­менів мислення, характерних для порушень психічного розвитку. Це такі явища, як конкретність, інерт­ність  або  спотворене  мислення.   Вивчення  процесу мислення має проводитися у всіх випадках, коли є підозра щодо порушення психічного розвитку та неза­лежно від визначеного рівня розвитку інтелекту;

є) дослідження особливостей мови. Може виступа­и як одне із завдань патопсихологічного обстеження Психолога цікавлять розвиток та збереження смисло­вої, змістової структури мови, наявність порушень у вигляді фонетичних дефектів, заїкання, недостатності функції читання та письма. Докладніше вивчення особливостей мовного розвитку дитини належить до компетенції логопеда;

ж)      вивчення емоцій. Відіграє велику роль у вияв­ленні причин поведінки дитини, дає змогу визначити її ставлення до світу. Бажано знати такі особливості емоцій, як: переважаючий емоційний фон, наявність різних коливань емоцій, феномени страхів, тривож­ності взагалі та шкільної особливо, наявність схиль­ності до концентрації негативних емоцій;

з) дослідження особистісних особливостей. Має включати такі параметри, як головна мотивація діяль­ності, самооцінка та ставлення до оточуючих, рівень домагань та його динаміка в разі успіху та невдачі, наявність внутрішньо-особистісних конфліктів та меха­нізмів компенсації, реакції в стані фрустрації. В дея­ких ситуаціях може бути бажаним з'ясування парамет­рів екстраверсії, нейротизму, особливостей темпера­менту тощо.

На основі отриманих даних психолог може дійти таких висновків:

-       чи є взагалі в даної дитини порушення психічної діяльності або її проблеми пов'язані тільки з недоліка­ми мікросоціальної ситуації розвитку;

 

-       якщо є, то який тип порушень переважає в даному випадку, які механізми привели до його формування (структура первинного та вторинного дефектів, явище ретардації, асинхронії тощо);

-       чи потребують виявлені як психологічний діагноз феномени втручання чи ні (є соціальна дезадаптація, формується вторинний

docx
Додано
13 червня 2020
Переглядів
1967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку