СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Чи почули всі дзвінок?
Він покликав на урок Стали, діти, всі рівненько, Посміхнулися гарненько.
І сказали: «Добрий день!»
Настрій на урок взяли?(вивісити на дошку )
Усміхніться один одному.
Роботи у нас багато і тому пропоную:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати, Дружно і плідно працювати.
Наша виховна година присвячена Тарасу Григоровичу Шевченку, адже 9 березня виповнюється 200 років від дня народження великого поета і художника. Прочитаймо епіграф до уроку. Але спочатку згадаємо: щ так епіграф?
Довідка. Епіграф – влучний вислів чи уривок, який визначає головну думку,
тему.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами…
Максим Рильський
Як ви думаєте, про якого Тараса говорить Максим Рильський? Звичайно, про
Тараса Шевченка.
Епіграф визначає тему нашої виховної години: «Великий син українського народу».
А чому саме його називають великим і які таланти він мав, ми будемо зараз
з’ясовувати.
Давайте разом прочитаємо акровірш Дмитра Білоуса:
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він, Садок вишневий коло хати?
Яке ж слово в ньому зашифровано? ТАРАС.
Ім'я Т.Г.Шевченка невіддільно пов’язано з Україною. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна. У ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив.
Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, адже він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких
струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.
Наш сьогоднішній урок – це одна сторінка минулого, історія нашої
держави, доповнення наших знань про великого співця України Т.Г. Шевченка.
Пригадаймо, що ми вже знаємо про Т.Г.Шевченка.
Коли народився Тарас Шевченко?
Де саме?(Показують на карті України с.Моринці і прикріплюють
прапорець).
В якій він сім’ї народився?
Хто такий кріпак?
Довідк . Кріпак – людина закріплена за паном, працювала на нього. Пан міг
продати, виміняти чи купити кріпака.
На сьогодні ви вчили вірші Тараса Шевченка. Саме час їх послухати. (Діти
розказують вірші) (ДОД. 1)
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Ви всі молодці. Гарно справилися із завданням. А тепер давайте з вами, аби ближче познайомитися з Тарасом Шевченком,
подивимося невеличкий фільм про Кобзаря.
Чи знаєте ви, що … ✔ Тарас Шевченко любив гармоніку і грав на ній.
✔ У «Кобзарі» слово калина Шевченко вжив 385разів, а всього у своїх
творах він згадував про неї 965 разів.
✔ Український композитор Микола Лисенко написав музику більш, ніж на 100 творів Шевченка.
✔ Шевченко-художник був нагороджений 3 срібними медалями за акварель «Циганка-ворожка» та малюнок «Хлопчик-жебрак».
✔ 2 вересня 1860 року за роботи в техніці гравюри він був удостоєний
звання академіка гравірування.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Тепер ми з вами хвилинку відпочинемо.
УКРАЇНА, (діти розводять руки)
РІДНИЙ КРАЙ, ( піднімають руки вгору )
ПОЛЕ, РІЧКА, ( повороти тулуба вправо-вліво )
СИНІЙ ГАЙ. (пританцьовують)
ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ ( ходьба на місці )
ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ! ( беруться за руки ).
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. А щоб ви не сумували, спробуємо розгадаємо ребуси.
Ану ж бо, хто з вас найкмітливіший?
Кобзар
, , |
, |
Черкаси
, |
‘ ЦІ |
Моринці
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Чи сподобалося вам, діти. Тепер трішки пограємося.
Із слів складіть назви творів Т.Г. Шевченка.:
- «з-під, вода, тече, явора»;
- «край, палає, світає, неба»;
- «з гаєм, розмовляє, вітер».
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. А тепер час відпочити.
Руки в боки. Нахились вперед, Нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири – Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товарища всміхнись.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Діти, ми часто чуємо, що Шевченка називають Кобзарем?
Хто такі кобзарі?
Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя. Співаючи вони грали на старовинному
інструменті - кобзі. Назва інструменту і дала назву - кобзарі.
Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.
Свою першу збірку поет назвав «Кобзар»
Зберіть та наклейте пазли. Доберіть уривок з вірша Шевченка, який
демонструє зображене (роздруковані уривки лежать в конвертах).
1 група
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
2 група
Тече вода із-за гаю
Та попід горою. Хлюпощуться качаточка Помеж осокою.
3 група
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
4 група
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма.
5 група
Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї Сонце зустрічає.
Перевірка. (Представники груп демонструють ілюстрацію та зачитують
уривок із вірша).