Урок в 11 класі на тему:
Шкала електромагнітних хвиль. Властивості електромагнітних хвиль різних діапазонів частот. Електромагнітні хвилі в природі та техніці.
Мета. Навчити учнів систематизувати знання, якими оволоділи, бачити їх цілісність та взаємозв'язок, вміти пояснювати явища природи на основі отриманих знань і умінь, практично застосовувати фізичні знання у побуті та на виробництві; розвивати в учнів логічне мислення, уміння користуватися методами індукції та дедукції, аналізу та синтезу, робити висновки та узагальнення; формувати в учнів науковий світогляд та діалектичне мислення, озброювати учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної та практичної діяльності, виховувати працелюбність та наполегливість.
Тип: урок-залік з елементами гри, лабораторної роботи, бесіди.
Обладнання: джерело світла, дзеркальце, олівець, склянка з водою, дифракційна решітка, білий лист паперу, дві скляні пластини, розчин мила та тоненька трубка, шматок капрону, скляні пластини червоного, синього, білого та чорного кольору, тригранна призма.
Оформлення дошки: Газети на дану тематику, виставка рефератів.
« Те, що ми знаємо,- обмежене, а те , чого не знаємо, - безмежне…» П’єр Лаплас
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
На рівні обов'язкових знань проводиться змагання трьох команд, на які розділено клас: Фотони, Кванти та Спектр.
У кожної команди є кінцева мета — зібрати першою кольоровий спектр. Переможе та команда, яка
найшвидше отримає всі кольори спектру. Але зібрати веселку буде нелегко. За кожен колір треба буде
отримати відповідну кількість балів:
за червоний — 2 бал,
оранжевий — 3 бали,
жовтий —4 бали,
зелений—5 бали,
блакитний — 6 балів,
синій —7 балів,
фіолетовий — 8 балів.
Отже, за працю.
Пропоную вам змагання — продовжте формулювання раніше вивчених означень, правил, законів (в прямому та зворотному напрямках).
Спочатку пригадаємо основні закони і поняття з розділу «Електромагнітні хвилі».
За кожну правильну відповідь команда отримає 1 бал,
2. Конкурс « Літературний»
Деякі фізичні явища про природу світла описували відомі письменники: Марк Твен, Микола
Гоголь, Віталій Савченко. За уривком твору зробіть висновок про яке явище йде мова.
Правильна відповідь — 1 бал.
— Подумайте і скажіть про яке явище писав Марк Твен:
«Мильна бульбашка, літаючи у повітрі, спалахує всіма відтінками кольорів, властивим
навколишнім предметам. Мильна бульбашка найвишуканіше диво природи».
Так про яке явище писав відомий англійський письменник? (Про інтерференцію світлових хвиль).
— Слухайте другий художній опис відомого фізичного явища:
«У кімнаті, куди ступив Іван Іванович, було зовсім темно, бо віконниці були позачинювані, і сонячний промінь, пробиваючись крізь дірку, зроблену у віконниці, грав як веселка і, вдаряючись в протилежну стіну, вимальовував на ній яскравий краєвид з очеретяних дахів, дерев та порозвішуваного на подвір'ї одягу, \ тільки все було в зміненому вигляді». (Микола Васильович Гоголь «Повість про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоровичем»).
Поясніть походження цього явища. (Явище зумовлено прямолінійністю поширення світла крізь малий отвір у віконниці).
--- А тепер останній уривок:
Ось відгриміла гроза промовиста,
Хмари кудлаті кудись понесло,
Сонце з'явилось, як жар променисте,
Світлом навколо усе залило.
Сім основних кольорів із веселки
Дружно шикують веселий парад.
Зверху червоний, оранжевий — нижче ...
Продовжте далі (жовтий, зелений, блакитний, синій,Фіолетовий).
Ті ж кольори й у веселці знайомій,
Строгий порядок усіх кольорів:
Явище в фізиці добре знайоме
В досліді Ньютон давно вже зустрів.
Фізики звуть його мудро ...(дисперсія).
3. Конкурс « Творчий»
Всім знайоме прислів’я про райдужний спектр кольорів « Каждый охотник желает знать где сидять фазаны» Кожна команда складає своє прислів’я і захищає відповідним малюнком.
4. Конкурс « Експериментальний»
Пропоную вам показати досліди із запропонованих приладів, що пояснюють і демонструють вам закони і властивості поширення світлових хвиль, які ми раніше опрацьовували в лабораторних роботах. За кожен правильно виконаний - 1 бал.
Команди тягнуть пелюстки квітів на кожному з яких написане фізичне явище.
Прилади: дзеркальце, джерело світла, олівець, склянка з водою, дифракційна решітка, білий лист дві скляні пластини, розчин мила та тоненька-трубка, шматок капрону, скляні пластини черво-синього, білого та чорного кольору, тригранна призма
Отже, покажіть та поясніть:
Повідомлення деяких фізичних фактів із рубрики цікаво знати
А зараз відпочиньте і послухайте.
ІІ ст. до н.е., а розв'язали цю проблему Снеліус і Декарт в XVI ст.
4.Хімічна, фізіологічна та інші дії світла на речовину обумовлені електричними, а не магнітними коливаннями.
4.Конкурс « Екологія» За правильну відповідь 1 бал.
1. Які промені використовують для знезараження води? (ультрафіолетові)
2.За допомогою якого випромінювання медики виявляють тромби, пухлини, запальні процеси? (інфрачервоного)
3.Яким випромінюванням лікарі руйнують ракові клітини? (рентгенівським)
4. Який вид випромінювання веде до засмаги під сонцем? (ультрафіолетове)
5.Чому жучки під дією інфрачервоного випромінювання гинуть, а зерно – ні. (жучки чорні, тому інтенсивно вбирають випромінювання )
6.Чому ртутні лампи ультрафіолетового випромінювання роблять не зі скла, а з кварцу?(скло не пропускає ультрафіолетове випромінювання)
7.Яку дію ультрафіолетових променів лікарі використовують при ракових захворюваннях? (руйнівну)
8. У зв’язку зі зменшенням якої радіації Сонця підвищується бактеріальне забруднення повітря? (ультрафіолетового)
9. які види променів лікарі використовують для діагностики ( рентгенівські)
II. Узагальнення знань
Кожна команда отримує листок паперу, де намальовано стовбур дерева і завдання: домалюйте гілки і напишіть на них формули, які вивчалися в розділі ЕМХ.
5.Конкурс « Ерудит»
Проведення конкурсу «Брейн-ринг» на підвищеному рівні з метою підбиття підсумків з розділу «Електромагнітні хвилі». За кожну правильну відповідь можна отримати від 1 до 3 балів, які в кінці уроку ми підсумуємо. Отже, починаємо. За правильну відповідь в 1 бал кожен отримуватиме білу смужку, за 2 бали — рожеву, за 3 бали — чорну.
За правильну відповідь — 1 бал.
1. Хто першим виміряв довжину світлової хвилі та відкрив явище інтерференції?(Томас Юнг).
10 Хто був першим творцем хвильової теорії світла?(Гюйгенс).
За правильну відповідь можна отримати 2 бали.
1. Де використовується явище повного відбивання світла? (в волоконній оптиці).
За правильну відповідь можна отримати 3 бали.
1. В яких випадках кут заломлення дорівнює куту падіння? (коли падає перпендикулярно, або п=1).
6 Конкурс « Кросворд»
Розв'язування фізичних кросвордів з використанням понять, термінів, означень з вивченого розділу.
Кожному учню запропоновано розв'язати кросворд (дивись додатки).
Критерії оцінки: правильно розв'язаний кросворд — 8-9 балів; 1-2 невідгаданних слова, при правильному написаному слові-код — 6-7 балів; 3-4 не відгаданих слова, при правильному написаному слові-код — 4-5 балів.
Отже, ви готові тепер розв'язувати кросворди, за які отримаєте оцінки.
Кросворд по темі «Електромагнітні хвилі» ВЧЕНИЙ, ЯКИЙ ЗАВЕРШИВ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИФРАКЦІЇ СВІТЛА
Кросворд по темі «Електромагнітні хвилі»
ПРИЛАД, ЯКИЙ О. С. ПОПОВ
ВИКОРИСТОВУВАВ В РАДІОПРИЙМАЧІ
1. Сукупність семи кольорів.
2. Супутник Юпітера, за яким спостерігав Ремер.
3.Явище зменшення інтенсивності світла при проходженні крізь напівпрозоре середовище.
4.Вчений ,який першим виміряв швидкість світла.
5.Вчений,. який першим зробив вібратор.
6. Щоб дістати стійку інтерференційну картину, треба щоб джерела хвиль були….
7.Багатокутник, який використовував Ньютон при дослідженні дисперсії.
Кросворд по темі «Електромагнітні хвилі» ПРІЗВИЩЕ ГОЛЛАНДСЬКОГО ФІЗИКА І МАТЕМАТИКА, ТВОРЦЯ ПЕРШОЇ ХВИЛЬОВОЇ ТЕОРІЇ СВІТЛА
III. Підсумок уроку.
ІV. Домашнє завдання. §35 впр 35