Тема. Корисна та шкідлива їжа.
Мета: поглибити та розширити уявлення учнів про корисну та шкідливу їжу; формувати уявлення про вітаміни, викликати інтерес до продуктів, що містять вітаміни та прагнення до збереження власного здоров'я;
- розвивати вміння вибирати корисні для здоров’я продукти, аналізувати, робити висновки;
- виховувати навички здорового харчування, повагу один до одного, уміння робити власний вибір.
Наприкінці заняття учні мають знати:
Обладнання і матеріали: малюнки,інтерактивна дошка, картки, продукти харчування, дослідницький матеріал, презентація, фліпчарт.
Методи і форми роботи:
Компетентності:
Орієнтовний план уроку
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Ранкова зустріч
1.Таємничо-чарівна хвилинк
Ось і вже дзвенить дзвінок
В гості йде до нас урок.
- У мене на столі є «чарівна скринька». Там знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля.
- Вам цікаво що там знаходиться?
- Загляньте. Кого ви побачили в цій скриньці? (На дні скриньки дзеркало).
- Так, у чарівній скриньці ви можете побачити себе, людину – найцінніший скарб на Землі.
- А що є найбільшим скарбом у житті людини?
- Правильно, здоров’я – найбільший скарб у нашому житті.
Недарма ж вислів говорить: «Гроші втратив - нічого не втратив, час втратив -багато втратив, здоров’я втратив – все втратив». ( гроші втратив- не біда, їх можна заробити, час втратив- мається на увазі, що час швидко йде, не стоїть на місці, тому не треба витрачати його на всілякі дурниці, а потрібно витрачати на корисні справи).
- Сьогодні вранці ви всі вчасно прокинулися, зробили ранкову гімнастику і гігієнічні процедури, а потім ……. ( Поснідали)
- А для чого дитині потрібно снідати? І чи це обов’язково?
- Так, дитина обов’язково повинна снідати. Їжа постачає в організм дитини поживні речовини, які допомагають дитині рости і розвиватися. Але не будь — яка. Смачна їжа приносить задоволення, однак вона не завжди корисна для здоров`я..
IV. Повідомлення теми і завдань заняття.
-Тема нашого уроку « Корисна та шкідлива їжа». Сьогодні на уроці ви навчитеся розпізнавати корисні і шкідливі продукти та напої, дізнаєтеся, чому дітям потрібно вживати овочі, фрукти, молочні продукти щодня. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу корисну для здоров'я
-Як ви гадаєте, чи потрібні нам знання з даної теми? Навіщо?
- ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Бесіда про продукти харчування.
- Чи може людина жити без їжі?
Людина без їжі жити не може. Якщо людина не їсть 2-3 дні, вона стає блідою, слабшає, їй важко працювати. Ще через декілька днів голодування людина майже зовсім втрачає сили, ледве рухається. А від більш тривалого голодування може померти.
- Чи цікаво , скільки часу без їжі витримують тварини?
- Наприклад, гадюка витримує 20 днів, крокодил - 100, жаба - 1 рік, черепаха більше 1 року. (презентація).
- Хто з тварин найменше витримує без їжі?
- Що дає їжа людині
- - Скільки разів на день треба їсти людині, щоб почуватися себе добре?
- Як називається перший прийом їжі? ( Сніданок)
- Що ви зазвичай їсте на сніданок?
- Погляньте, які страви можна вживати на сніданок? (малюнки)
- У 9 годин ви снідаєте в школі. Це називається другий сніданок.
- Що зазвичай ви їсте в школі? Чи відрізняється їжа в школі від тієї, яку ви вживаєте вдома?Чим?
- Чи відоме вам таке прізвище, як Клопотенко?
- Наша їдальня піклується про ваше здоров’я і тому готує вам страви розробленим шеф-кухарем Євгеном Клопотенком.
- Далі який прийом їжі?
- Що ви вживали на обід? (малюнки).
- Прийом їжі між обідом та вечерею називають підвечірок.
- Як називається останній прийом їжі? Що вживаєте на вечерю? ( малюнок)
- Отже, скільки разів потрібно харчуватися. Повторимо прийоми їжі.
1. Формування поняття «Шкідлива їжа»
– Чи вся смачна їжа є корисною? Є чимало смачної їжі, яка шкідлива для дитячого організму. Назвіть її
Діти називають:
* чіпси, * велика кількість солодощів,
* сухарики, * солодкі газовані напої.
- Давайте поглянемо на екран, які продукти ми ще не назвали
1) Обговорення матеріалів стенду «Шкідливий цукор»
_
- Погляньте на стенд. Прочитайте назву.
- Що ви там бачите? ( Напої)
- Який з напоїв вам подобається найбільше?
- Зверніть увагу, біля кожного продукту зображено вміст цукру, що міститься в ньому.
- Давайте порахуємо кількість кубиків цукру, що містить сік ? солодкий чай, кока-кола, вода.
- Який напій містить найбільшу кількість цукру?найменшу?
- Чи корисно вживати велику кількість цукру? Чому?
-Чи згодні з твердженням, що на малюнку зображені тільки
шкідливі продукти?
- Знайдіть «зайву» їжу (корисну).
– Доведіть, що не помиляєтесь.
- Отже, який висновок зробимо для себе? Що треба вживати чисту негазовану воду. Ви ж не поливаєте квіти колою чи соком, ви поливаєте чистою водою. Так само людський організм повинен поповнюватися чистою водою.
Досліди із чіпсами та солодкою водою.
- Тепер поговоримо про наступний продукт, розгадавши ребус.
- Хто любить чіпси?
- З чого вони зроблені? ( З картоплі)
- Чи корисні вони?
- А чому вони некорисні, якщо зроблені з картоплі?
- Розгляньте їх, які вони? (вони жирні, смажені, оброблені різними приправами, барвниками).
- Давайте перевіримо чи корисні чипси в нашій класній лабораторії.
Дослід із чіпсами
На столах тарілочки з чіпсами та склянки з водою, паперові серветки.
- Беру чипсу та суху серветку, міцно стискаю.
- Що спостерігаємо? (На серветці залишаються масні плями.)
- Який висновок можна зробити? ( чипси мають велику кількість жиру від олії).
- У склянку з водою занурила кілька чіпсів, перемішала ложечкою.
- Якою стала вода? ( Вода стає брудною від барвників)
- Який висновок можна зробити.( Отже, чіпси містять неприродні барвники, які шкодять нашому здоров’ю).
- Підпалюю чіпси. Що з ними сталося? (При смаженні часточки їжі горять завдяки жиру і утворюють дуже шкідливі речовини. Жиру в чіпсах хоч відбавляй. А от вітамінів, мікроелементі в та інших корисних речовин - 0..)
- Чи корисні чипси? ( Ні).
- - У якому вигляді корисна картопля? Чи є ще охочі поласувати чіпсами ?
- Але ж не всі продукти є шкідливими. Є ще й корисні.
- Які продукти корисні? Завдяки чому вони є корисними.
- А що ж таке вітаміни? Слово «вітаміни» походить від латинського слова «віта» - життя. Назва ця не випадкова. A, C, E, D, B, – це не випадкове розміщення букв. Це назва вітамінів. І так само, як літери складають слова, вітаміни є будівельним матеріалом, що дозволяють нашому тілу працювати.
- В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни. Поглянемо на фліпчарт.
- В яких продуктах ми зустрічаємо вітамін А. Назвіть.
Вітамін А, інакше називають ретинолом або каротином. Він «відповідає» за наш зір. Фрукти і овочі жовтого і червоного кольору допоможуть заповнити брак каротину.
- Вітаміни групи В. Вони потрібні для вироблення білків – головний будівельний матеріал м’язів, для зміцнення нервової та ендокринної систем.
- Що ви знаєте про вітамін Д.
Якщо швидко втомлюються очі, ламаються нігті, а нічний сон не приносить бажаного відпочинку – організму не вистачає вітаміну D. Ним багаті скумбрія і камбала, печінка тріски і курячі жовтки.
- Вітамін С допоможе зміцнити імунітет і боротися з застудою. Він міститься в чорній смородині, шипшині, болгарському перці, лимоні і квашеній капусті.
- Вітамін Е активізує діяльність м’язів. Він міститься в рослинних оліях (особливо соняшниковій), молоці, яєчному жовтку.
- Як ви гадаєте, до чого може призвести нестача вітамінів? ( знижується імунітет, дитина стає в’ялою, частіше хворіє, бліда шкіра).
- Отже, який висновок треба зробити? ( харчуватися збалансовано і раціонально, щоб отримати достатню кількість поживних речовин, необхідних нашому організму, щоб працювати на найвищому рівні).
Фізкультхвилинка
Гра «Корисний - шкідливий»
- Подумайте, чи впливає їжа на стан наших зубів?Як? Перевіримо наскільки ви добре знаєте, які продукти шкодять нашим зубам, а які-ні.
- Пограємо з вами в гру « Корисна чи шкідлива їжа.»
-Я вам роздам картки, на них намальовані продукти. Визначте чи завдає шкоди цей продукт зубам чи ні і приклейте до відповідного малюнку.
- Ще раз поглянемо на ті продукти, які завдають шкоди нашим зубам та запам’ятайте їх.
Бесіда про цукерки
- Зараз ми поговоримо ще про один продукт харчування, які полюбляють дуже діти. На партах у вас лежать листочки. Розгляньте їх.
- Що ви бачите?
- Як ви думаєте, що треба зробити із цими листочками,щоб здогадатися про що ще ми будемо говорити.
- Зараз розташуйтеся в порядку зростання.
- Яке слово утворилося? (Цукерки)
- Чи корисні цукерки для організму?
- Як ви гадаєте, а чи любили солодкі страви козаки? ( Так)
- Улюбленою солодкою стравою козаків був медовий шулик.
- Ми теж з вами є юними козачатами .
- Як зветься наш рій?
- А що ми з вами корисного вже готували?
- Ми з вами спробуємо приготувати корисні цукерки із сухофруктів.
- Для цього нам знадобиться
-
-
- Попередньо я підготувала тісто вдома, щоб зекономити наш час.
- Одягаємо рукавички, головні убори.
( роздаю дітям тісто, формують цукерки).
- На тарілках лежить тісто, сформуйте кульки, обтрусіть його кокосовою стружкою.
- Спробуємо цукерки. Але перед цим озвучимо правила поведінки під час їжі?
Правила поведінки під час їжі
- Щоб їжа добре засвоювалася, слід дотримуватися певних правил:
- а) ретельно пережовувати їжу;
- б) не поспішати і не розмовляти під час їжі;
- їсти сидячи;
- Смачні цукерки? Чи добавляли ми у них цукор? Можемо вважати їх корисними?
- Чи можемо такі солодощі замінити магазинними цукерками?
Гра « Що покладу у ланчбокс?»
Ввесь урок ми говорили з вами про корисну та шкідливу їжу, зараз пропоную підійти до нашого шведського столу і покласти у свій ланчбокс ті продукти, які б ви поклали для перекусу в школі. (Шведський стіл (буфет) — спосіб подачі їжі, при якому безліч страв виставляються поруч, і їжа розбирається по тарілках самими гостями)
- А хто знає що таке ланчбокс?
- Зверніть увагу, на столі лежатиме не лише корисна їжа, а й шкідлива.
- Біля кожного столику лежать рукавички. Обов’язково одягніть їх.
- Ви маєте змогу підійти до кожного столу.
- Які продукти обрали? Чому саме?
Гра «Так чи ні?»( так- зелена, ні- червона
● Ти повинен уживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає твоє здоров’я.
● Їсти треба швидко, не пережовуючи.
● Тобі корисно їсти смажену, м׳ясну їжу.
● Їжа повинна бути різноманітною.
●Ти повинен їсти більше овочів, фруктів, тому що в них багато вітамінів.
● Кожного дня треба їсти солодощі.
● Натуральні продукти корисні для здоров’я.
● Їсти треба в один і той же час.
Підсумок
- Чи корисним був для вас урок? Чому?
- Що новим було для вас?
- Якими знаннями з даної теми ви поділитеся з батьками?
- Оцініть свою роботу .
- Намагайтеся не вживати продуктів, які шкодять здоров’ю. Щоб бути здоровим, недостатньо лише знати правила, їх потрібно виконувати самому і переконувати у цьому інших.