ТЕМА : Шкільний театр, зв'язок із викладанням поетики та риторики, народний ляльковий театр вертеп. Театр на Запорозькій Січі.
МЕТА: ознайомити учнів з історією виникнення української шкільної драми, її репертуаром та тематикою; ознайомити учнів із традиціями створення та особливостями різдвяних вертепів в Україні та їхніми аналогами в інших країнах; провести презентацію творчих учнівських проектів; розвивати в учнів літературні та акторські здібності, вміння красиво та правильно розмовляти; композиційні навички , виховувати повагу та зацікавленість культурою та традиціями свого народу.
ОБДАДНАННЯ: фото та репродукції робіт із зображенням різдвяних вертепів, текст сценарію шкільної різдвяної чи великодньої драми; матеріали до презентації творчого проекту, прикраси, матеріали, зібрані до цієї теми.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Оголошення теми і мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Інтерактивна гра «Двобій»
Двоє учнів із різних команд по черзі ставлять один одному по 8 запитань до теми «Види театру» (матеріал 9-го класу), підготовлених вдома. За кожне правильно сформульоване запитання команда учня одержує 0,5 балу, за повну і правильну відповідь — 1 бал.
Двоє учнів-експертів підраховують бали. Якщо учень не знає відповіді на запитання, допомагає його команда. Запитання повинні бути точними і передбачати коротку відповідь..
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
• Що вам відомо про давні українські театри (вертеп, шкільну драму)?
• Чи бачили ви колись вертепну виставу у житті чи кінофільмі? Згадайте, що вас вразило у цьому виді театру?
IV. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя
Отже, ми з'ясували, що шкільна драма в Україні виникла у XVI—XVII ст.,. а спочатку найпершими драматичними дійствами були декламації та діалоги для виховання ораторських здібностей учнів. І. Франко пов'язував розвиток шкільної драми з народними іграми. Театралізовані народні ігри збереглися у веснянках і русальних, купальних піснях, у колядках. Постійними учасниками народних свят були актори-скоморохи, які виконували драматичні сцени, музичні та театральні номери.
Із введенням християнства виникли елементи літургійної драми, церковні дійства, які відтворювали епізоди зі Святого Письма. Сцени на біблійні сюжети називали містеріями, драми про життя святих — міраклями, алегоричні дії з моралізаторським спрямуванням — драмами-мораліте. Вони проникли до нас із західноєвропейського середньовічного театру, здебільшого — через польське посередництво, тому можна вважати, що український театр походить із західної барокової драми. Здебільшого — з театру єзуїтських шкіл, що досяг чималої мистецької височини.
За часів бароко театр набув свого розвитку. Це був другий світовий розквіт театру після доби Давньої Греції.
Найчастіше драматичні твори виставлялися у школах на великі свята, а саме — Різдво (драми різдвяного циклу), Великдень (драми великоднього циклу). Різдвяні драми інтерпретували легенди про Адама і Єву, їхнє гріхопадіння, народження Христа, а у Великодніх драмах ішлося про муки Христові на Страсний тиждень та про Воскресіння Христа.
Перші друковані драматичні твори з'явилися на поч. XVII ст. Поруч із прозовими жанрами починає функціонувати віршування. Це було породженням тогочасної шкільної освіти з обов'язковим викладанням поетики та риторики, а також впливом польської, грецької, латинської літератур, які вивчалися у школах. Головним центром театрального мистецтва України була Києво-Могилянська колегія.
Словничок-довідничок
Поетика — наука і навчальний предмет, що вивчає поезію (звукова, словесна та образна будова тексту).
Учитель. До драматичної поезії відносили трагедію, комедію і трагікомедію. Трагедія бере свій початок ще з античності; стиль її повинен бути емоційно наповненим. Комедія жартівливо зображує дії та вчинки персонажів, вона не позначена трагедійною урочистістю. Трагікомедія поєднує в собі риси трагедії та комедії, предметом її зображення можуть бути важливі та менш важливі події.
Словничок-довідничок
Риторика — наука про ораторське мистецтво, заснована на теоретичних засадах поетики. Включає систематизацію промови (розподіл на вступ, основну частину і закінчення), вчення про відбір слів та їхню благозвучність, а також їхню вимову.
«Мозковий штурм»
• Як ви вважаєте, чи розвиває сучасна школа вміння красиво та правильно розмовляти?
• На яких предметах та якими засобами ви набуваєте цих умінь?
• Чи буде вам це потрібно у подальшому житті?
Організовуючи мозкову атаку, клас розподіляється на дві команди: «генератори ідей» та «експерти». Перша група відповідає на поставлені запитання, висловлює ідеї, друга налаштовується на критичне сприйняття. Треба звернути увагу учнів на толерантне ставлення та повагу до висловлювань своїх опонентів.
Учитель. Проаналізуємо особливості драматичних творів.
Композиція. Драма складалася із п'яти частин, які назвалися пролог, протасис, епітасис, катастатис, катастрофа. Вони могли бути скорочені до трьох.
Містерії (від грец. «таїнство») — сцени на біблійні сюжети від створення світу до страшного суду, наприклад, «Слово о збуренні пекла» з Галичини (великодній цикл). Дія відбувається в пеклі, та про події на землі розповідають Люциферові «вісники», поки не з'являється Христос і не руйнує пекла.
Міраклі (від лат. «чудо») — драми, які сценічне відображають житія святих. Збереглися драми про св. Олексія, св. Катерину, патріарха Йосифа. Цікава історія про св. Олексія: він утік із дому перед власним одруженням; повернувшись додому, жив роками як чужинець у батьків та відкрився їм лише в годину смерті. Закінчується драма тим, що Олексій «тішиться на небесі серед ангелів».
Мораліте (від лат. «моральний») — це тип п'єс із повчальним змістом, їхні сюжети — «Багатий та Лазар», «Блудний син». П'єси цього жанру виставлялися на Масляну. Вони закликали замислитися про сенс життя, нагадували про неминучість відповідальності за гріхи.
Національною особливістю української шкільної драми було те, що поміж віршованих діалогів релігійного змісту учні вводили комедійні дійства у формі інтермедій.
Інтермедії, чи інтерлюдії (від лат. «знаходитися посередині») — веселі, насичені національним гумором побутові сценки, що вставлялися між актами релігійної драми для розважання глядачів. Вони мали суто комедійний характер; в них з'являються українці, поляки, москалі, цигани. Ситуації для комедії класичні: помилки, непорозуміння, крадіжки, обдурювання, сварки і байки тощо.
Інтермедії вплинули на ляльковий український театр, так званий «вертеп».
Це слово походить від старослов'янської назви печери, де народився Ісус Христос.
У багатьох країнах Західної Європи прийнято ставити вертеп із ляльками під ялинкою, як ми ставимо Діда Мороза зі Снігуронькою. Уся сім'я бере в цьому участь, одягає ляльок, доповнює їхнє оточення у співвідношенні зі своїми традиціями (в національному одязі).
Слово «вертеп» має ще одне значення: це назва народного театру, який існує із XVII ст.
У Європі актори на Різдво ставили спеціальні вистави, їх виконували на площах, у школах, ходили по хатах колядники.
Вертеп — різновид театру, відомий у багатьох народів світу. Український вертеп зародився ще в XVII ст. Існують два види вертепу:
1. Народна театралізована вистава з живими акторами (шкільна драма про Різдво).
2. Театр ляльок.
Українську вертепну лялькову драму грають у дерев'яному ящику, який поділявся на дві частини перегородкою, зверху були розташовані боги і там розігрували містерію про народження Ісуса. А в нижній частині -«мешкали» люди: там ставили «земні» сценки з народного життя. З-поміж персонажів — богатир Запорожець, українські Дід та Баба і, звісно, Москаль.
Вертепні вистави влаштовувалися на торгових площах, у будинках старшин, заможних козаків і міщан.
(Постановка практичного завдання. Учні розподіляються по групах.)
Слово вчителя.
На попередньому занятті ви вже зробили розподіл класу на дві творчі групи (по 12—16 учнів): одна з них створює божественну містерію, а друга — земну. Кожна з груп отримала інструкційні картки з варіантами сценарію та видами виконання декорації та ляльок. Ви побачили, що вертеп можна намалювати, вирізати з паперу та картону, зліпити з керамічної маси, солоного тіста чи зшити з тканини.
Ми будемо створювати пальчикових ляльок із керамічної маси чи солоного тіста з подальшим розфарбуванням. У своїх групах ви повинні були визначитися, хто буде сценаристом, художником-декоратором, художником—виконавцем ляльок та відповідальним за створення папки текстового матеріалу проекту (підгрупи по 2—6 учнів).
Якщо ви не встигнете, творчу практичну частину роботи завершите як домашнє завдання. Вистава буде проводитися на початку наступного уроку, а усний захист проекту відбудеться сьогодні.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Учні самостійно виконують підготовку до вистави (написання сценарію, виконання декорацій та ляльок у групах).
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Усний захист проекту групами учнів (виступи по 2 хв.)
2. Оцінювання.
3. Домашнє завдання: приготувати усе необхідне для вистави.