«Школа як простір дитинства: створення безпечного освітнього середовища»
Творча лабораторія
Дорожню карту
розробила
вчитель української мови
та літератури
Бондаренко Олена Григорівна
Дорожня карта
«Школа як простір дитинства: створення безпечного освітнього середовища»
Тема: Створення безпечного освітнього середовища
Предмет: безпечне освітнє середовище учасників освітнього процесу.
Мета: проаналізувати умови створення безпечного освітнього простору для захисту дітей від насильства; умови запобігання наслідків впливу на особистість несприятливих чинників в навчальному закладі.
Ідея: теоретично обґрунтувати та практично перевірити педагогічні умови використання безпекових технологій в освітньому процесі.
Поняття «безпека освітнього середовища» – це наявність безпечних умов навчання та праці, комфортної міжособистісної взаємодії, емоційного благополуччя учнів, педагогів та батьків, відсутність проявів насильства, наявність ресурсів для дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.
Аспекти безпеки освітнього середовища:
Ознаки безпечного освітнього середовища
Якість міжособистісних взаємин, які визначають
Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства в усіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.
Часто жертвами насильства стають певні категорії дітей, зокрема ті, які:
Головним завданням створення безпечного освітнього середовища у закладі освіти є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії у навчально-виховному процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих.
Серед учнівської молоді активізувалися такі явища, як насильство, булінг, що не може не викликати у педагогів стурбованості. Для дітей і молоді несприятливі впливи середовища виявляються у вигляді складних ситуацій у спілкуванні з батьками, друзями, вчителями, проявах психологічного та емоційного насильства, пов’язаних з процесом навчання.
Зміст безпечного освітнього середовища
Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому наявні безпечні умови навчання праці, де комфортна взаємодія вчителів, учнів та батьків, відсутні прояви насильства.
Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих та дітей в освітньому середовищі закладу.
Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у:
Принципи безпечного освітнього середовища:
Запобігання та протидія насильству.
Основна характеристика процесу взаємодії учасників освітнього середовища щодо запобігання та протидії насильству – це особистісно-довірливе спілкування, відсутність якого спричиняє досить негативні наслідки, як-от:
Робота над створенням освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату, адже це:
Одним з варіантів усунення прогалини в системі захисту та безпеки особистості у навчальному закладі є створення та запровадження КБОС (кодекс безпечного освітнього середовища).
КБОС – це документ закладу освіти, що регулює всі напрями діяльності закладу щодо порушень прав особистості на безпеку, а також її підтримки та втручання в ситуації, коли може виникати загроза її життю, здоров’ю та благополуччю.
У КБОСі прописані конкретні дії щодо захисту дітей від різного роду загроз, ризиків під час перебування в навчальному закладі, а також чіткі рекомендації щодо забезпечення учням і вчителям комфортних умов життєдіяльності.
КБОС передбачає визначення критеріїв фізичної, психологічної, соціальної, інформаційної безпеки учнів відповідно до яких розробляються конкретні дії.
Реалізація КБОС стає можливою за умови проведення спеціального навчання (внутрішнього чи зовнішнього або через мережу Інтернет) для всіх учасників освітнього процесу навчального закладу. Для вчителів і батьків навчання передбачає набуття знань і навичок, необхідних для створення та підтримки безпечних умов, нейтралізації ризиків і загроз, які можуть виникнути під час освітнього процесу.
У навчанні школярів варто передбачити теми, які спрямовані на розвиток навичок уникнення потенційних небезпек, з якими вони можуть зустрітися як у реальному житті, так і в мережі Інтернет, а також на розвиток навичок подолання труднощів у своєму житті.
Теми для навчання учнів:
Теми для навчання батьків:
Теми для навчання вчителів:
На основі онлайн-курсу «Безпечна і дружня дитина до школи» визначаємо такі цілі безпечної і дружньої дитини:
На батьківських зборах «Створення безпечного освітнього середовища, комфортного для дітей в закладі освіти» розглядаємо такі питання:
З цією метою у навчальному закладі здійснюються наступні заходи:
Порядок реагування у випадках насильства проти дітей
Працівник закладу, який підозрює, що дитина стала жертвою насильства, надає інформацію в письмовій формі класному керівнику, педагогу, психологу або керівнику закладу. Вони повинні викликати батьків або опікунів цієї дитини і повідомити їм про це. Необхідно підготувати опис ситуації дитини в закладі та в родині на підставі своїх розмов з дитиною вчителями, батьками і розробити план допомоги дитині.
План допомоги – це вжиття заходів для забезпечення безпеки дитини; підтримка навчального закладу або направлення дитини до спеціалізованого центру для отримання допомоги.
Принцип захисту особистих даних дитини
Працівник закладу може використати інформацію про дитину з освітньою або навчальною метою за умови анонімності та неможливості її ідентифікації.
Працівник закладу не має права надавати інформацію про дитину представникам засобів масової інформації.
Принцип захисту зображень
Працівники закладу не мають права давати дозвіл на фото-, відеозйомку дітей або їх аудіозапис на території закладу без попередньої згоди батьків або опікунів дитини в письмовій формі.
Принципи доступу дітей до мережі Інтернет
На території закладу дитина має доступ до мережі Інтернет в таких випадках:
Відповідальна особа має повідомити педагога про дитину, яка використовувала комп’ютер для завантаження небезпечних матеріалів. Педагог повинен провести розмову з такою дитиною стосовно безпечного використання мережі Інтернет.
Глосарій понять і термінів
Безпечне освітнє середовище – це наявність у ньому безпечних умов навчання та праці, комфортної міжособистісної взаємодії, яка сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів, батьків, відсутність будь-яких проявів насильства та достатньо ресурсів для їх запобігання, а також дотримання правил і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
Кодекс безпечного освітнього середовища – це документ закладу освіти, який повинен регулювати всі напрямки діяльності закладу, пов’язані з порушеннями прав дитини на безпеку, а також питання підтримки дітей і втручання в ситуації, коли може виникати загроза їхньому життю, здоров’ю або благополуччю.
Моніторинг – (від англ. monitoring – контролювання) нагляд, контроль за певними процесами або станом чого-небудь.
Освітнє середовище – це характеристика життя всередині освітнього закладу, система впливів і умов формування особистості, а також система можливостей для розвитку особистості, які містяться у соціальному та просторово-предметному оточенні.
Показники результативності – це статистичний індикатор, який містить інформацію про результати виконання програм, проекту тощо.
Список використаних джерел
Додатки