Застосування технік творчого письма («creative writing») та критичного читання текстів різних видів

Про матеріал
Цікаві форми роботи з застосування технік творчого письма («creative writing») та критичного читання текстів різних видів на уроках у початковій школі.
Перегляд файлу

Олена КОСТЕНКО

учитель початкових класів

СПШ №11 СМР

 

Застосування технік творчого письма («creative writing»)

та критичного читання текстів різних видів

 

Шановні колеги! Сьогодні я хочу розмовляти з вами про дві важливі навички, які допомагають нам розуміти світ навколо та виражати свої думки та ідеї з відчуттям та ефективністю. Ці навички - це творче письмо, або "creative writing", та критичне читання текстів різних видів.

Спочатку розглянемо творче письмо. Це не просто акт написання, це процес виявлення та вираження наших думок, почуттів та ідеї через слово. У творчому письмі ми можемо використовувати різноманітні техніки, такі як метафори, символи, діалоги та інші, щоб передати наші концепції та створити емоційну зв'язок з читачем. Воно дає нам можливість виразити нашу уяву та творчість, розкрити нові ідеї та поглибити наше розуміння самих себе та навколишнього світу.

Розвиток техніки творчого письма учнів початкових класів є важливою складовою їхнього розвитку як особистостей та майбутніх літераторів. Ось кілька ідей, які можуть допомогти вчителям стимулювати інтерес дітей до творчого письма:

Стимулюючі вправи: Проводіть короткі творчі вправи на початку кожного уроку. Наприклад, просить дітей написати короткий опис відповідно до зображення або за ключовим словом. Це допомагає розвивати уяву та креативність.

Ось декілька стимулюючих вправ, які можна використовувати для розвитку техніки творчого письма в початкових класах:

Написання історій за зображенням: Показуйте дітям картинку або малюнок і просіть їх написати історію на основі того, що вони бачать. Це спонукає дітей використовувати свою уяву та розширювати свій словник.

Фортуна слова: Напишіть на окремих картках різні слова (які можуть бути пов'язані за тематикою або бути абсолютно випадковими). Потім просіть дітей обирати картки і використовувати ці слова для написання короткої історії чи вірша.

"Щоденник пригод": Дайте кожному учневі маленький щоденник, в якому вони можуть записувати свої пригоди, фантазії та думки щодня. Це допоможе дітям розвивати навички написання і відчуття сталості у власній творчості.

"Збірник ідей": Порадьте дітям створити власний "збірник ідей", де вони можуть записувати будь-які цікаві думки, сюжети, персонажі чи події, які приходять їм на думку. Потім просіть їх обирати одну з ідей та розвивати її в історію.

Рольові ігри: Організуйте сценарії або рольові ігри, де діти можуть використовувати власну уяву та творчість для створення діалогів та ситуацій.

"Допишіть історію": Почніть історію, а потім попросіть кожного учня дописати наступний розділ. Це створює спільний твір та стимулює співпрацю та творчість.

Ці вправи можна адаптувати та комбінувати в залежності від потреб вашого класу та індивідуальних можливостей дітей. Головне - створити атмосферу підтримки та стимулювання, щоб кожен учень мав змогу розкрити свій творчий потенціал.

Ігрові форми: Використовуйте ігри, які спонукають дітей використовувати свою уяву та створювати історії. Ось декілька ідей, які можна використовувати:

Наприклад, гра "Фортуна казкаря", де кожен учень додає до історії нову частину. У цій грі діти сідають в коло, і кожен учень додає до історії одне речення. Початкове речення може бути подане вчителем або обране випадково. Кожен учень додає свою частину історії, і таким чином вони спільно створюють цікаву та непередбачувану казку.

Гра "Розгублений герой": Учні обирають персонажа (наприклад, принцеса втрачає свій королівський амулет), і їм потрібно написати історію про те, як цей герой розшукав свій втрачений предмет. Ця гра допомагає дітям розвивати сюжетні навички та винахідливість.

Гра "Безглузді історії": Діти вибирають три випадкові слова (наприклад, кіт, піца, космос) і використовують їх для створення найбільш незвичайної та безглуздої історії, яку вони можуть уявити. Це сприяє розвитку творчого мислення та вигадки.

Ігровий набір "Магічні слова": Створіть набір карток з різними словами (які можна вирізати з журналів або написати самостійно). Потім просіть дітей обирати декілька карток і використовувати ці слова для написання короткої історії або вірша.

Гра "Сюжетні кубики": Створіть кубики з різними зображеннями (персонажі, місця, події тощо) і кидаєте їх. Діти використовують отримані елементи для створення сюжету або історії.

Ці ігрові форми можуть бути веселими та захоплюючими для дітей, а також допоможуть їм розвивати техніку творчого письма, уяву та мовленнєві навички.

Зошити творчого письма. Використання зошитів творчого письма у початкових класах може бути дуже корисним для розвитку техніки творчого письма у дітей. Ось кілька способів, які можна використати:

Дайте кожному учневі зошит для творчого письма, де вони можуть вільно виражати свої думки та ідеї. Це допомагає їм розвивати навички письма без обмежень і страху перед помилками.

Щоденник творчості: Дайте кожному учневі свій власний зошит творчого письма і називайте його "щоденником творчості". Заохочуйте дітей писати в цей зошит кожен день - ідеї, короткі історії, вірші, розповіді про їхніх улюблених героїв тощо.

Тематичні вправи: Запропонуйте тематичні вправи для зошитів творчого письма. Наприклад, можна задати тему на тиждень або на місяць (наприклад, "моє улюблене місце", "мої найкращі друзі", "мої фантазійні пригоди" тощо) і просити дітей писати про цю тему.

Завдання на виконання: Давайте дітям завдання на написання коротких історій або віршів з конкретною темою або заданими обмеженнями (наприклад, обмежена кількість слів, використання певних слів чи фраз тощо).

Історії за зображенням: Для стимулювання уяви та творчості надайте дітям зображення (фотографію, малюнок) та попросіть їх створити історію або опис, що відображає те, що вони бачать на зображенні.

Обмін творчими ідеями: Заохочуйте учнів обмінюватися своїми творчими ідеями та історіями з іншими учнями. Це допоможе стимулювати їхню творчість і вчить їх співпрацювати та навчається від інших.

Важливо заохочувати учнів використовувати свою уяву та відчувати вільність в творчому вираженні у зошитах творчого письма. Це сприятиме розвитку їхнього письма, уяви та техніки творчого письма.

Стимулююче середовище. Стимулююче середовище у початкових класах може суттєво сприяти розвитку техніки творчого письма у школярів. Ось кілька способів, які можуть бути використані для створення такого середовища:

Комфортна та затишна атмосфера: Створіть атмосферу в класі, яка спонукає до творчості та відкритості. Забезпечте затишність, де діти почуваються комфортно та вільно виражати свої думки та ідеї.

Стимулюючі стенди та обкладинки: Розмістіть на стінах класу стенди з творчими роботами учнів, цікавими цитатами, малюнками, а також створіть кольорові обкладинки для зошитів творчого письма, щоб надихати дітей на творчість.

Позитивне підтримання: Заохочуйте дітей використовувати свою уяву та творчість. Підтримуйте та висловлюйте позитивну зворотну зв'язок щодо їхніх творчих намагань, навіть якщо вони ще не досягли високого рівня.

Спільна творчість: Організовуйте групові або партнерські завдання, де діти можуть спільно створювати історії, діалоги та вірші. Це сприяє співпраці, обміну ідеями та стимулює творчість.

Доступ до матеріалів: Забезпечте дітям доступ до різноманітних матеріалів для письма та ілюстрації, таких як різнокольорові олівці, фломастери, папір різних форматів, клей, блискучі та фактурні матеріали.

Стимулюючі заходи: Організуйте літературні читання, конкурси та інші заходи, що сприяють зацікавленості учнів у літературі та творчому письмі.

Створюючи таке стимулююче середовище в класі, вчителі можуть допомогти дітям розвивати їхню техніку творчого письма, надихати їх на творчість та допомагати їм відкривати нові можливості у світі слова.

Розповіді та ігри зі слів. Розповіді та ігри зі слів можуть бути відмінними інструментами для розвитку техніки творчого письма в початкових класах. Ось декілька способів, як вони можуть допомогти у цьому:

Стимулювання уяви та креативності: Розповіді та ігри зі словами стимулюють уяву та креативність учнів. Вони надають дітям можливість використовувати свою уяву для створення різноманітних історій, які розвивають їхні творчі навички.

Розвиток словникового запасу: Під час цих ігор діти зустрічають нові слова та вирази, що розширює їхній словниковий запас. Це допомагає їм бути більш експресивними та точними у своєму письмі.

 Заохочуйте дітей розповідати свої власні історії та створювати власні слова. Наприклад, гра "Допиши історію", де кожен учень додає свій власний рядок до історії, або гра "Склади свою історію" за допомогою карток з різними зображеннями або словами, можуть бути корисними для розвитку техніки творчого письма в початкових класах. Вони спонукають дітей використовувати свою уяву та виражати свої думки у письмі.

Відвідання авторських заходів. 

Відвідування авторських заходів може бути важливим та стимулюючим для розвитку техніки творчого письма у школярів початкових класів з наступних причин:

Інспірація від професіоналів: побачивши та чуючи виступи письменників, діти можуть отримати інспірацію від творчого процесу та дізнатися, як письменники знаходять ідеї, розробляють сюжети та створюють персонажі.

Навчання від першоджерел: відвідування авторських заходів дозволяє дітям зустрічатися з живими авторами та мати можливість задавати їм питання про їхню творчість та процес написання. Це може розкрити школярам реальний світ творчості.

Збагачення уяви та мовленнєвого багатства: прослуховування авторських виступів може сприяти розвитку уяви та розширенню словникового запасу учнів, що впливає на якість та різноманітність їхнього письма.

Засвоєння технік та стратегій: під час виступів автори можуть ділитися своїми техніками написання, включаючи способи створення сюжетів, опису персонажів, використання мовних засобів та інші корисні стратегії, що можуть бути корисними для учнів.

Мотивація до написання: відвідування авторських заходів може стимулювати учнів до активного письма та сприяти бажанню розвивати свої творчі здібності.

Отже, відвідування авторських заходів може відкрити для учнів нові горизонти у світі творчого письма, стимулювати їхній інтерес та бажання вдосконалювати свої навички.

Ці ідеї можна комбінувати та адаптувати відповідно до потреб та інтересів вашого класу. Головне - створити сприятливу атмосферу, де діти почуваються впевнено в своїй творчості та мають можливість виражати свої ідеї.

Тепер перейдемо до критичного читання текстів. Вчити учнів початкових класів критичного читання є важливим завданням, що допомагає розвивати їхні аналітичні та мовні навички. Це вміння, яке допомагає нам аналізувати, оцінювати та розуміти тексти, які ми зустрічаємо в повсякденному житті. Критичне читання означає активне залучення до тексту, ставлення до нього критично, задавання питань, виявлення прихованих мотивів та аргументів, а також оцінку доказів. Це навичка, яка допомагає нам розвивати критичне мислення, збільшує нашу культурну компетентність та допомагає нам стати більш обґрунтованими та освіченими громадянами.

Ось декілька методів, які можна використовувати:

Застосування передчитання: перед читанням тексту можна провести обговорення теми або заголовка, розглянути ілюстрації, скласти запитання до тексту. Це допоможе учням активізувати їх передбачувальні навички та формулювати очікування щодо змісту.

Ось кілька кроків, які можна виконати:

Обговорення теми: перед читанням тексту обговоріть заголовок або тему, яка пов'язана з матеріалом, який учні будуть читати. Запитайте учнів, чи знають вони щось про цю тему, що вони очікують прочитати, чи мають вони якісь передбачення щодо змісту.

Перегляд ілюстрацій: якщо текст супроводжується ілюстраціями, пропонуйте учням розглянути їх перед читанням. Запитайте, що вони бачать на малюнках і як вони думають, що вони можуть дізнатися з цього тексту.

Формулювання запитань: спонукайте учнів до формулювання запитань до тексту на основі того, що вони знають вже. Це може стосуватися заголовка, ілюстрацій або їхніх передбачень.

Активна читаємо заголовок і підзаголовки: під час швидкого огляду тексту запитайте учнів про заголовок і підзаголовки, щоб вони отримали загальне уявлення про те, про що буде йтися мова в тексті.

Формулювання передбачень: запросіть учнів сформулювати свої передбачення щодо змісту тексту на основі обговорення теми, ілюстрацій та заголовка. Це може бути коротким записом чи висловленням у вигляді класної дискусії.

Створення очікувань: передайте учням, що після читання вони зможуть перевірити свої передбачення та дізнатися більше про тему.

Ці кроки можуть бути виконані у вигляді короткої вступної частини до читання тексту та сприяють активізації попередніх знань, формуванню очікувань та підготовці учнів до більш успішного розуміння та аналізу матеріалу.

Використання стратегій вибіркового читання

Використання стратегій вибіркового читання може бути корисним інструментом для розвитку навичок читання в початкових класах.  Необхідно навчити учнів шукати ключові слова, фрази або ідеї в тексті. Це допоможе їм швидше зорієнтуватися в матеріалі та зрозуміти основну думку.

Ось декілька кроків, які можна виконати під час уроку:

Пояснення цілей вибіркового читання: поясніть учням, що означає вибіркове читання та які мети воно має - швидше знайти відповіді на певні питання, з'ясувати певну інформацію тощо.

Вибір тексту для читання: виберіть текст, який містить ключову інформацію або підходить для виконання певного завдання. Це може бути короткий витяг з книги або стаття, що містить цільову інформацію.

Формулювання запитань: перед читанням тексту сформулюйте запитання, на які учні повинні будуть знайти відповіді під час читання. Це можуть бути питання, що стосуються конкретних фактів, деталей чи інтерпретації змісту.

Активне читання з фокусом: підкресліть важливі фрази, слова або деталі, які відповідають на запитання або мають ключове значення для зрозуміння тексту. Наприклад, учні можуть шукати певні слова або фрази, які вказують на відповіді на питання.

Обговорення знайденої інформації: після читання тексту обговоріть з учнями знайдену інформацію та відповіді на запитання. Порівняйте їх відповіді та думки.

Перевірка розуміння: попросіть учнів висловити свої думки про те, що вони прочитали, і перевірте їх розуміння тексту за допомогою додаткових питань або завдань.

Ці кроки можуть бути виконані під час одного уроку або розподілені на кілька уроків, залежно від потреб класу та складності тексту. Використання стратегій вибіркового читання допоможе учням швидше знаходити потрібну інформацію та розвивати їхні навички читання.

Обговорення важливих питань

Обговорення важливих питань на уроках читання у початкових класах може бути важливим етапом у розвитку розуміння та аналізу тексту. Запитайте учнів про їхнє розуміння тексту, їхні враження та думки щодо прочитаного. Спрямовуйте їхні міркування на важливі аспекти тексту, щоб розвивати їхню критичну думку.Ось декілька кроків, які можна виконати для проведення такого обговорення:

Підготовка питань: перед уроком підготуйте список питань, спрямованих на ключові моменти тексту або на його основну ідею. Питання можуть стосуватися головних подій, персонажів, причинно-наслідкових зв'язків тощо.

Створення відкритих запитань: запитайте учнів про їх думки, враження та інтерпретації прочитаного. Відкриті питання стимулюють учнів висловлювати свої думки та дозволяють їм розвивати критичне мислення.

Залучення всіх учнів: під час обговорення намагайтеся залучити всіх учнів до висловлення своїх думок. Створіть дружню та підтримуючу атмосферу, де кожен відчувається вільним висловлювати свої ідеї.

Стимулювання обговорення: подавайте запитання, які стимулюють обговорення та обмін думками між учнями. Запитуйте, чому вони вважають той чи інший момент важливим, які аргументи вони можуть привести на підтримку своїх висловлених думок.

Підтримка дискусії: активно слухайте висловлювання учнів та підтримуйте дискусію, встановлюючи зв'язки між різними думками та ідеями. Похваліть цікаві та вмотивовані відповіді.

Узагальнення та підведення підсумків: підсумуйте обговорення, підкреслюючи головні висновки та ідеї, що були висловлені. Підкресліть важливість розуміння тексту та аналізу інформації.

Ці кроки допоможуть створити ефективне та цікаве обговорення важливих питань на уроках читання в початкових класах, що сприятиме розвитку навичок аналізу та критичного мислення учнів.

Активне читання з позначками

Активне читання з позначками - це ефективна стратегія, що допомагає учням зосередитися на тексті та активно взаємодіяти з ним. Навчіть учнів робити позначки, підкреслення та замітки під час читання тексту. Це допомагає їм активно зосереджуватися та відзначати важливі моменти для подальшого аналізу.

Ось декілька кроків, які можна виконати для проведення активного читання з позначками на уроках читання в початкових класах:

Пояснення стратегії: поясніть учням, що таке активне читання з позначками та чому це важливо. Поясніть, що позначки допомагають зосередитися на ключових моментах тексту та роблять його аналіз більш ефективним.

Практичні приклади: проведіть демонстрацію активного читання з позначками на конкретних прикладах текстів. Покажіть учням, як позначати важливі деталі, слова чи фрази у тексті.

Використання різноманітних позначок: надайте учням асортимент різних позначок або знаків, які вони можуть використовувати під час читання. Наприклад, підкреслення, позначки важливих ідей, питання, коментарі тощо.

Практика на коротких текстах: почніть з коротких текстів та вправ, де учні можуть випробувати свої навички активного читання з позначками. Це можуть бути короткі оповідання, вірші або невеликі фрагменти тексту.

Обговорення результатів: після завершення читання обговоріть з учнями їх позначки та визначте, чому вони вибрали певні деталі для позначення. Порівняйте їхні спостереження та навички.

Застосування у власному читанні: закріпіть навички активного читання з позначками, надаючи учням можливість застосувати їх під час самостійного читання або виконання завдань.

Ці кроки допоможуть створити ефективні уроки читання, де учні активно взаємодіють з текстом та розвивають свої навички розуміння та аналізу.

Порівняння та контрастування

Проведення порівняння та контрастування на уроках читання в початкових класах може бути цікавим та корисним способом розвивати навички аналізу та розуміння тексту. Запропонуйте учням порівнювати два або більше тексти на одну тему, звертаючи увагу на їхні спільні риси та відмінності. Це розвиває їхні аналітичні навички та допомагає краще зрозуміти тему.Ось кілька кроків, які можна виконати для цього:

Вибір текстів: виберіть два або більше тексти, які мають схожу тему або сюжет, але мають відмінності у структурі, персонажах або повідомленні. Забезпечте текстами належну доступність та рівень складності для вашого класу.

Створення схеми порівняння: створіть схему або графік, де учні зможуть порівняти та контрастувати різні аспекти текстів. Це може бути таблиця, діаграма або порівняльний листок.

Порівняння характеристик: проведіть обговорення з учнями, в якому вони можуть порівнювати та контрастувати різні характеристики текстів, такі як головні персонажі, сюжет, настрій, мовний стиль тощо.

Застосування групової роботи: розподіліть учнів на групи та дайте кожній групі завдання з порівняння та контрастування певних аспектів текстів. Наприклад, одна група може аналізувати персонажів, інша - сюжет, третя - мовний стиль тощо.

Обговорення результатів: після аналізу текстів у групах, запросіть учнів до обговорення своїх спостережень та висновків. Порівняйте та обговоріть різні підходи та точки зору.

Стимулювання думок

Стимулювання думок на уроках читання в початкових класах важливо для розвитку критичного мислення та активної участі учнів у процесі навчання. Ось кілька способів, які можна використовувати для цього:

 

Відкрите питання: починайте уроки читання відкритим питанням, яке спонукає учнів думати та висловлювати свої думки. Наприклад: "Як ви думаєте, що станеться з головним героєм у наступній частині історії?"

Групові обговорення: об’єднайте  учнів у групи та дайте їм завдання обговорити певний аспект тексту. Наприклад, попросіть їх обговорити, як вони реагують на дії головного персонажа.

Стимулюючі запитання: поставте запитання, які стимулюють уяву та креативне мислення. Наприклад, "Що б ви зробили на місці головного героя?"

Аналіз інтерпретації: попросіть учнів розглянути різні можливі інтерпретації тексту та обговорити, яка їхнє особиста думка на цей рахунок.

Розгорнуті відповіді: стимулюйте учнів давати розгорнуті відповіді на запитання, ділитися своїми думками та обґрунтовувати їх.

Використання творчих завдань: запропонуйте учням творчі завдання, які спонукають їх використовувати уяву та розглядати альтернативні сценарії. Наприклад, попросіть їх написати альтернативний кінець історії.

Важливо створити дружню та підтримуючу атмосферу на уроках, де учні відчуваються вільними висловлювати свої думки та ідеї. Це сприятиме активному розвитку їхнього критичного мислення та розуміння тексту.

Створення власних питань

Під час читання тексту, попросіть учнів створити свої власні запитання щодо змісту, які допоможуть їм глибше розібратися в прочитаному.

Ці методи допоможуть учням початкових класів розвивати навички критичного мислення та аналізу текстів, що є важливим для їхнього успіху в навчанні та подальшому особистісному розвитку.

Отже, творче письмо та критичне читання - це дві важливі навички, які має кожна освічена людина. Вони допомагають нам розуміти себе та інших, виражати свої думки та ідеї з ефективністю та переконливістю, а також аналізувати та оцінювати інформацію, яку ми отримуємо. Тому я закликаю вас розвивати ці навички, використовуючи їх у своєму повсякденному житті та в освітніх процесах, і бути більш компетентними та освіченими громадянами. Дякую за увагу!

 

docx
Додав(-ла)
Костенко Олена
Додано
3 березня
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку