Головинське вище професійне училище нерудних технологій
Методична розробка
уроку виробничого навчання
на тему :« Шліфування-полірування виробів з каменю ручним переносним інструментом»
Розробила майстер в\н
Новаківська С.А.
Головине 2020
Тема: «Шліфування-полірування виробів з каменю ручним переносним інструментом »
Мета:
навчальна: опанувати навички роботи з ручним переносним інструментом для шліфування-полірування каменю, засвоїти правильний підбір інструменту.
розвивальна: розвинути в учнів поняття про правильність виконання технологічного процесу на уроках виробничого навчання.
виховна: виховати в учнів відповідальне відношення до роботи та бережне ставлення до обладнання та інструменту.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, виконання простих операцій. Урок з елементами ділової гри.
Обладнання: шліфувально-полірувальна машинка, матриця, комплект номерів, войлочний номер ,робочий стіл,струбцини для кріплення деталей , плита-заготовка, роздатковий матеріал.
Форми діяльності учнів на уроці: робота в групах.
Методи навчання : лекція, показ майстра.
Міжпредметні зв’язки:обладнання, креслення, охорона праці, матеріалознавство.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина (2 хв.)
1. Привітання з учнями.
2. Перевірка наявності учнів.
3. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Вступний інструктаж (30 хв.)
Повідомлення теми уроку виробничого навчання: «Шліфування-полірування виробів з каменю ручним переносним інструментом »
Запитання :
- Для чого призначенні шліфувально-полірувальні верстати?
(призначені для шліфування та полірування лицьових поверхонь декоративного каменю).
- Який інструмент використовують для шліфування?
(алмазний, абразивний.)
- Який ви знаєте інструмент для полірування?
(войлочний (повстяний), фетровий.)
- З яких послідовних операцій складається процес шліфування?
(грубе шліфування (обдирка), середнє шліфування, тонке шліфування,
лощіння.)
- Як поділяються полірувально-шліфувальні верстати за конструкцією?
(мостові,портальні, колінно-важільні (колінно-ричажні), конвеєрні, ручний переносний інструмент)
3.Викладання нового матеріалу уроку з наступним показом трудових прийомів.
3.1.Охорона праці при виконанні шліфувально – полірувальних робіт.
В основі безпечної та безаварійної роботи в каменеобробній майстерні лежать знання і виконання правил техніки безпеки.
Охорона праці при шліфуванні-поліруванні природного каменю ручним інструментом. Перш ніж приступити до роботи, учень (під наглядом майстра) повинен переконатися в безпечному стані робочого місця, перевірити справність механізмів та інструментів.
До роботи з електроінструментом допускаються особи не молодші 18 років, які пройшли медичне обстеження, спеціальне навчання і перевірку знань щодо безпечного виконання робіт із застосуванням електроінструменту та інструктаж з охорони праці на робочому місці.
Електроінструмент підлягає періодичній перевірці не рідше 1 разу на 6 місяців.
До періодичної перевірки входять:
- зовнішній огляд;
- перевірка роботи на холостому ході не менше 5 хвилин;
Вимоги безпеки перед початком роботи.
1. Перевірити справність електроінструменту:
- стан корпуса робочого інструменту;
- надійність кріплення всіх різьбових з’єднань;
- легкість і плавність ходу ходових деталей;
- справність редуктора, для чого шпиндель електроінструмента необхідно декілька раз провернути від руки при відключеному двигуні; якщо редуктор справний, шпиндель обертається легко, без заїдання;
-надійність закріплення робочого виконувального інструменту (матриці, полірувальних кругів,);
Вимоги безпеки під час виконання роботи.
Забороняється:
Термін випробування заходів індивідуального захисту: діелектричні рукавички – 1 раз на 6 місяців; діелектричні калоші – 1 раз на 12 місяців; діелектричні килимки – оглядаються 1 раз на 6 місяців.
В разі раптової зупинки електроінструменту (зникнення напруги, заклинювання рухомих частин тощо), він має бути вимкнений вимикачем. Під час перенесення інструменту з одного робочого місця на друге, а також під час перерви в роботі та її закінченні, електроінструмент обов’язково має бути відімкнений від мережі штепсельною вилкою.
Вимоги безпеки після закінчення роботи.
Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях.
1. Під час роботи з електроінструментом може виникнути ситуація, що може привести до аварії чи нещасного випадку: ураження електрострумом, пожежа, падіння з висоти, вихід з ладу електроінструменту, поява диму, різкий запах горілої ізоляції, підвищені стукіт, шум, вібрація, зіпсування або поява тріщин в корпусі чи інше.
2. При виникненні такої ситуації треба негайно припинити роботу, відключити електроінструмент від електричної мережі. 3. Огородити небезпечну зону, не допускати в неї сторонніх осіб.
4. Повідомити про те, що сталося, керівника робіт.
5. Якщо є потерпілі, надати їм першу медичну допомогу; при необхідності, викликати швидку медичну допомогу.
6. Одним із небезпечних факторів, які виникають в аварійній ситуації при роботі з електроінструментом, є ураження електричним струмом.
Перемінний струм 127, 220, 380 В навіть при незначній його силі (0,05 А) становить небезпеку, а струм силою 0,1 А може призвести до смертельного наслідку
7. Перша допомога при нещасних випадках.
7.1. Перша допомога при ураженні електричним струмом.
При ураженні електричним струмом необхідно негайно звільнити потерпілого від дії електричного струму, відключивши електроустановку від джерела живлення, а при неможливості відключення - відтягнути його від струмоведучих частин за одяг. якщо він сухий та відстає від тіла або застосувавши підручний ізоляційний матеріал.
При відсутності у потерпілого дихання і пульсу необхідно робити йому штучне дихання і непрямий (зовнішній) масаж серця, звернувши увагу на зіниці. Розширені зіниці свідчать про різке погіршення кровообігу мозку. При такому стані оживлення починати необхідно негайно, після чого викликати швидку медичну допомогу.
7.2. Перша допомога при пораненні.
Для надання першої допомоги при пораненні необхідно розкрити індивідуальний пакет, накласти стерильний перев'язочний матеріал, що міститься у ньому, на рану і зав'язати її бинтом.
3.2. Організація робочого місця
Робочим місцем шліфувальника-полірувальника називають ділянку у межах якої він працює і може доцільно розміщувати потрібні для роботи пристрої, інструменти і матеріали. Робоче місце може бути закріплене за одним або декількома працівниками в залежності від встановленої на підприємстві кількості змін.
Під час виконання робіт обов’язково слід дотримуватись всіх правил техніки безпеки та виробничої санітарії. Робоче місце шліфувальника-полірувальника повинно бути добре освітлене. Приміщення повинно мати добру вентиляцію, площадки мають бути рівними, необхідні вільні проходи.
Після закінчення роботи треба прибрати своє місце, інструмент сховати в шафу, вимкнути струм.
3.3. Шліфування-полірування
Для шліфування граніту існують алмазні чашки, вони бувають різного виробника, різних розмірів і різної зернистості.
Алмазна чашка - незамінний інструмент для шліфування мармуру, граніту і будь-якого іншого природного каменю. Використовується чашка при роботі ручним інструментом (болгарка або кутова шліф машинка), правда для роботи потрібно шліфмашинка підвищеної потужності.
Мінімальна потужність болгарки повинна бути не менше 1500 Ватт, оскільки шліфування каменю характеризується підвищеною силою тертя і якщо КШМ має недостатню потужність, то навіть при несильному натисканні на чашку при шліфуванні чашка може зупиниться. А це, як ви розумієте, загрожує виходом болгарки з ладу.
Для шліфування каменю існує кілька видів алмазних чашок. За розмірами вони всі однакові - 125 мм в діаметрі.
Алмазна чашка призначена для початкового (чорнового) шліфування каменю, більш грубого оброблення. Вона «здирає» камінь дуже потужно.
Сегментована забезпечує більш «гладку» обробку кам'яної поверхні. Таку чашку краще використовувати для шліфування невеликих ділянок, там де потрібно якість поверхні, також нею можна робити просто бездоганні кромки і фаски на кам'яній плитці (граніт, мармур та інше). Дуже часто такі сегментовані чашки використовують для нелінійної обробки, наприклад, коли потрібно зробити деякий вигин на камені. Наприклад: при випилюванні з каменю фігурних виробів використовуються саме вони, оскільки дозволяють виконувати більш точні роботи.
Для полірування граніту КШМ повинна бути з регулюванням обертів (обов'язково). Починають полірування з насадки 50, повністю проходячи місце, яке полірують, виводячи всі великі подряпини, що залишилися після шліфування алмазної чашкою. Далі ставлять насадку 100 і повторюється весь процес. Наступні АГШК (алмазні гнучкі шліфувальні номери) - на 200, потім 400, 800, 1500, 3000 .
Шліфування граніту вручну
Етапи робіт включають такі заходи:
Необхідно взяти болгарку і закріпити на ній супорт і шліфувальний диск з алмазним напиленням. Для видалення великих подряпин з граніту слід почати шліфовку з великих номерів абразивних дисків. Наприклад, спочатку використовувати круг № 30, потім 50,100,150 і так далі до 800 - до тих пір, поки поверхня граніту не стане ідеально гладкою.
Корисна порада: у випадках коли у майстра звичайна болгарка, без подачі води, можна використовувати водяний пульверизатор. Він не тільки буде охолоджувати камінь, але і вбереже людину від хмари пилу. Під час шліфування працівнику потрібно бути дуже уважним, щоб відшліфована частина не поглибилася, тим самим створюючи косметичний дефект.
Поліровка граніту
Після шліфування необхідно почати полірування каменю. Потрібно змінити диск на полірувальний, з номером 1500, і, використовуючи полірувальний порошок, обробляти поверхню. Паста для полірування граніту також може прекрасно замінити порошок. Завершувати роботу з полірування граніту слід кругом номером 3000. Використання описаного способу надає можливість отримати полірований граніт "як з заводу".
Фінальна робота з полірування граніту передбачає використання спеціальних полірувальних засобів. Цілком можливо застосування речовин на основі воску або спеціальної рідини для полірування.
Секрети полірування і шліфування обробки граніту
Використання занадто великої кількості полірувального порошку або пасти може привести до появи дрібних абразивних частинок на поверхні каменя. Краще застосовувати меншу кількість засобу, що більш ефективно.
Граніт можна шліфувати болгаркою без подачі води, вчасно обприскуючи його самостійно. Це допоможе зберегти приміщення чистішим і масу буде набагато легше зібрати пилососом.
Після закінчення робіт необхідно ретельно промити камінь. Для додання більш вражаючого результату допускається використання воску.
Існує всього декілька способів полірування, які описані вище.
Для досягнення гарного результату у шліфуванні-поліруванні деталей заготовки, необхідно її правильно підготувати до роботи та виставити та закріпити .
Заготовка невеликих розмірів вкладається на стіл вручну. Великогабаритні заготовки встановлюються на стіл за допомогою кран-балки, якою керує майстер (робітник цеху).
Невеликі за розмірами заготовки потрібно закріпити, оскільки під дією відцентрової сили, яка утворюється при обертанні шліфувальної головки, плита може зміститись з місця. Наслідком цього може бути: пошкодження деталі, інструменту, або травматизм шліфувальника-полірувальника
Бесіда:
1.Які основні шкідливі і небезпечні виробничі фактори при роботі шліфувальника-полірувальника?
2.Термін випробування заходів індивідуального захисту(болгарки, дієл.рукаиць, килимів ?
3.Дії робітника при аварійній ситуації.
4. Чи можна виконувати розпорядження інших осіб без дозволу майстра в/н?
5. До роботи з електроінструментом допускаються особи ..?
Проблемні питання:
1.Чому при роботі шліфувальника-полірувальника рукава повинні бути застебнуті, волосся повинне бути забране під головний убір?
2.При роботі болгарки в наявності вібрація, шуми, стуки. Ваші дії.
3.В ручному інструменті виявлено значні неполадки. Хто повинен займатися ремонтом?
4.При роботі ручним інструментом оброблювальні деталі і інструмент мають підвищену температуру. Ваші дії.
5.Для шліфування каменю застосовують інструмент в діаметрі (125 мм).
6.Ваші дії при незначному пораненні.
ІІІ. Самостійна робота учнів. (5 акад. год.)
Поточний інструктаж
1 обхід: Контроль за формуванням орієнтованих вмінь і навиків:
2 обхід: Керівництво та контроль за формуванням рухомих і сенсорних навиків:
3 обхід: цільова перевірка рівня знань та навиків:
ІV. Заключний інструктаж (15хв.)
3. Оголошення оцінок учням.
4. Оголошення домашнього завдання:
Сичов Ю.І. Берлін Ю.Я. Шалаєв І.Я. «Укладання плит у касети, встановлення та закріплення касет, розбирання касет після шліфування-полірування, миття плит». §74 ст.111-112.