Урок № 3
Тема: Шлях Хлопчика-зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя.
Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки твору, прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-зірки, з’ясувати причини зміни поведінки героя; розвивати логічне, образне мислення, вміння характеризувати образи героїв у розвитку; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
Обладнання:текст твору, учнівські малюнки, ілюстрації до твору, схема «Еволюція образу Хлопчика-зірки».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV.Актуалізація опорних знань
«Ланцюжок подій»
Відтворіть у правильній послідовності події твору.
- Розмова з птахами та звірами
- Красива, але жорстока зоряна дитина
- Падаюча зірка
- Зустріч з матір’ю та батьком і їхнє прощення
- Суперечка лісорубів про долю дитини
- Три завдання злого чарівника
- Перетворення Хлопчика-зірки на огидну потвору
- Рішення про спокутування гріхів
- Мороз у лісі та розмова лісових мешканців
- На службі у злого чарівника
- Порятунок Зайчика
- Добрий та милосердний правитель
- Допомога хлопчика жебракові собі на шкоду
- Чарівне перетворення хлопчика
- Розваги Хлопчика-зірки
- Важкий шлях лісорубів додому
- Відмова від володарювання через свій гріх
- Відмова від матері
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Робота над образом Хлопчика-зірки
Порівняльна характеристика зовнішності та внутрішнього світу Хлопчика-зірки (до моменту зустрічі із жебрачкою).
Порівняльна характеристиказовнішності та внутрішнього світу Хлопчика – зірки
(до моменту зустрічі із жебрачкою)
Зовнішність |
Внутрішній світ |
вродливий |
гордий |
гарний |
себелюбний |
красивий |
жорстокий |
стрункий |
зневажливий |
2. Мозковий штурм
3. Словникова робота.
Еволюція – процес зміни, розвитку кого, або чого-небудь.
Перша сходинка – егоїзм,самолюбство .
- Чому Хлопчик-зірка спочатку негативно відреагував на свою маму?Вона була жебрачка.
- А якби матір хлопчика при першій зустрічі виявилася не жебрачкою, а королевою, як би тоді він поставився до неї? Що головне було на той момент для головного героя?
- Чому діти не захотіли гратися з ним? (Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)
- Чому він став таким?
То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими? (Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. Зовнішність хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа?
Підіймаємось вище.
друга сходинка – страждання.
Коли він страждає, як? (Три роки він блукав світом і ніде не зустрів ні любові, ні співчуття. Тепер страждає він сам «весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині». Зло повернулося до нього. У народі кажуть: «Як вчиниш з іншими так вчинять і з тобою».)
Третя сходинка – терпіння. Де він проявляє терпіння?
Четверта сходинка – милосердя.
П’ята сходинка – добро. В яких епізодах виявляється милосердя? Які вчинки він здійснює тепер? (Зайченя визволив із пастки; віддає прокаженому монети, які були призначені для злого Чаклуна.
Отже, вчинки хлопчика безкорисливі. Серце Хлопчика-зірки стало добрим. Хлопчик-зірка досягає справжньої краси.)
Фізкультхвилинка
4. Робота зі схемою
Запишіть у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після
«Еволюція образу Хлопчика-зірки».
До перетворення:
|
Після перетворення:
|
- егоїстичний - жорстокий - пихатий - самозакоханий - злий - грубий; - невдячний
|
- добрий - милосердний - витривалий - мужній - чутливий - справедливий - терплячий - самовідданий - безкорисливий - щирий |
VI. Закріплення вивченого
Складання схеми
Еволюція героя - усвідомлення гріха(«Певно, мене спіткало лихо через гріх»)
VII. Підсумки уроку
Довгий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Коли добро йде від серця, тоді це справжня Людина, Людина з великої літери.
VIII. Домашнє завдання
Дати відповідь на питання «Що я зрозумів, прочитавши казку O. Уайльда «Хлопчик-Зірка» (письмово).
1