ШЛЯХАМИ ВИДАТНИХ УКРАЇНСЬКИХ ФІЗИКІВ, ТЕХНІКІВ

Про матеріал
Програма факультативу включає матеріал про життєвий, творчий та науковий шлях вчених, які народилися в Україні.
Перегляд файлу

Управління гуманітарного розвитку

Бориспільської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Рогозівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л.С.Штефан

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма факультативу з фізики

( авторська розробка)

ШЛЯХАМИ ВИДАТНИХ УКРАЇНСЬКИХ ФІЗИКІВ, ТЕХНІКІВ

 

 

 

 

 

                                                                                               

 

 

 

 

 

 

Бориспіль

 

Зміст

Вступ 

Факультатив з фізики для 11 класу «Шляхами видатних українських фізиків, техніків»

Пояснювальна записка

Програма факультативу

Навчально - тематичне планування

Література 

 

 

 

Вступ

Фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи й надає загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу.

Навчання фізики в школі спрямовується на досягнення мети середньої загальноосвітньої школи, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Розвиток фізики — запорука технічного прогресу. Величезний гуманітарний потенціал фізики необхідно використовувати на \роках, робити акцент на застосуванні певних законів на виробництві, в техніці та побуті. Викладання фізики лише через розв’язування задач розвиває розум, але має відтінок «роботизації» учнів. У фізиці потрібно і закони вивчати, і задачі розв'язувати, але в загальному руслі фізику потрібно викладати як науку про природу.

Нашим учням жити й працювати у XXI ст., і треба навчити їх відчувати красу і гармонію природи на планеті Земля, усвідомлювати себе частиною цієї живої природи. Тому увагу школярів необхідно зосереджувати на глобальних проблемах сучасної цивілізації - екології, енергетиці та енергозбереженні, атомній та ядерній енергетиці, проблемах телекомунікацій та комп'ютеризації, питаннях раціонального природокористування, намагатися виховувати в них почуття відповідальності перед природою.

Одним із шляхів реалізації такого навчання є проектний метод вивчення фізики, який має багато переваг перед традиційними,оскільки, працюючи над проектами, учні діють не шаблонно, а знаходять власний шлях розв'язання задачі, вчаться користуватись різними джерелами інформації, аналізувати отриману інформацію, відбирати найкорисніше, що допоможе розв'язати проблему.

Виконання учнями проектів, як колективних, так і індивідуальних, передбачає залучення їх до виявлення, аналізу та розв'язання реальних загальнолюдських проблем із використанням для цього практичної дослідницько-пошукової роботи.

За програмою НУШ відбудеться інтеграція багатьох предметів. Але поєднання двох для нас не новизна. Інтегрований урок з фізики та математики я проводжу практично щоразу, як тільки починаємо розв’язувати задачі: найбільш поширені це: виведення невідомої величини з формули і звичайні дроби; лінійна чи квадратична залежність та її графік, гармонічні коливання і функції синус ,косинус, прискорення і поняття похідної та багато іншого.

Предметний тиждень фізики також робить свій позитивний внесок в заохочення учнів до вивчення науки.

Одним з дієвих способів формування ціннісного ставлення учнів до фізичного знання є розкриття здобутків вітчизняної фізичної науки та висвітлення внеску українських учених у розвиток природничих наук, оскільки конкретні приклади досягнень українських учених, особливо світового рівня, мають вирішальне значення в національному вихованні учнів, формуванні в них почуття гордості за свою Батьківщину й український народ.

У процесі навчання фізики в основній школі на прикладі життя й діяльності вчених-фізиків варто показати, що і як вони робили, аби досягнути успіху в певній науковій галузі знання.

 

 

 

Пояснювальна записка

 

Ідея написання програми факультативу з фізики «Шляхами видатних українських фізиків, техніків» виникла після відвідування вчителями фізики району місць, пов’язаних з життям та творчістю видатних українських фізиків, техніків.

Програма включає матеріал про життєвий, творчий та науковий шлях вчених, які народилися в Україні. Вивчення матеріалу розділено по регіонах: Полтавщина, Київщина, Чернігівщина, Вінничина, Сумщина. На заняттях ми досліджуємо сторінки життя і діяльності відомих фізиків і техніків даної області і останнім етапом вивчення є екскурсія на батьківщину вчених.

Чернігівська обл.:

М.І. Кибальчич - м. Короп;

Полтавська обл :

М.Л. Духов - с. Веприк, Гадяцький р-н;

М.В.Остроградський - с. Пашенівка, Козельщинський р-н;

М.М.Боголюбов - с. Велика Круча, Пирятинський р-н;

Житомирська обл.:

С.П Корольов - м. Житомир;

Київська обл.:

І.І.Сікорський - м. Київ, КПІ;

А.М.Люлька - с. Саварка, Богуславський р-н

Сумська обл.:

А.Ф. Йоффе, С.П.Тимошенко - м. Ромни.

В програмі детально розкрито основні відкриття, зроблені вченими і

техніками.

Характерним для програми є матеріал, про становлення видатних особистостей та їх здобутків на теренах фізичної науки.

Підкреслюючи існування єдиної картини світу, Макс Планк писав: «...суспільство сьогодні все більше усвідомлює, що вивчення історії науки і техніки в усій повноті є необхідним елементом совіти майбутнього фахівця».

Отже, ознайомлюючи учнів з дитячими, юнацькими роками життя видатних українських вчених, досліджуючи формування їх науково - технічного мислення і свідомості, а також знайомство школярів з вершинами досягнень вчених в науці і техніці, програма передбачає розвивати інтерес учнівської молоді до наукових досліджень в галузі фізики і техніки. Це є головним завданням програми, а вона й розрахована на випускний 11 клас, де учні визначаються у своїх професійних намірах.

Програма є експериментальною, адже в ній сповна використано можливості музейної педагогіки.

Головною новизною програми є те, що практичною частиною освоєння знань стала екскурсія до музеїв видатних фізиків і техніків.

На сьогоднішній день школи району мають можливість організувати екскурсійні поїздки, використовуючи власні автобуси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма факультативу

«Шляхами видатних українських фізиків, техніків» (35 годин)

 

К-ть годин

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня освітньої підготовки

 

 

 

1

Вступ

Фізика й техніка в Україні та їх основоположники.

Становлення фізики як науки.

Доробок вчених на теренах української держави.

Найбільші технічні досягнення України.

Учень(учениця)

Знає основні етапи становлення фізики як науки;

Називає імена відомих вітчизняних вчених;

Знає найбільші технічні досягнення України.

 

 

Чернігівщина.

 

 

 

 

 

2

Авіація та космонавтика.

 

Винахідник проекту першого у світі реактивного апарату, розрахованого для польотів людини - Микола Іванович Кибальчич.

Дитинство і юність « Миколи -піротехніка»

Робота над проектом літального апарату.

Перший космонавт незалежної  України – Леонід Костянтинович Каденюк.

 

 

Екскурсії

  1. Музей М.І.Кибальчича

м. Короп, Чернігівська обл.

 

 

Учень(учениця)

Розказазує  про життєвий і творчий шлях М.І.Кибальчича ;

Знає теми основних праць винахідника;

Може пояснити будову і принцип роботи реактивного апарату

 

 

 

Полтавщина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Авіація та космонавтика.

 

Сторінки авіаційної та ракетної історії Полтавщини у XVIII-XX ст.ст.

Піонери вітчизняного ракетобудування, повітроплавання та авіації: О.Д. Засядко, О.М. Кованько, О.Ф. Можайський, брати Касяненки, Г.Є. Котельников та інші.

Авіабудівництво на Полтавщині.

В.М. Челомей – академік, генеральний  конструктор  ракетно-космічної техніки.

 Від „ГИРД-09” до „КАТЮШІ” — Ю.О. Побєдоносцев, М.С. Кисенко та інші.

Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”.

 

 

Учень(учениця)

Знає прізвища видатних вчених Полтавщини;

Може розказати про внесок українських авіаконструкторів у розвиток космонавтики;

Описує будову і принцип роботи ракети;

Розрізняє типи ракетних двигунів, їх конструктивні особливості та авторів цих винаходів.

 

 

 

 

 

3

 Техніка і ядерна фізика

 

Конструктор із вродженою геніальністю – Микола Леонідович Духов.

  1. Від першого радянського легкового автомобіля до бронетанкової техніки.

Володар атома з Полтавщини.

 

Екскурсії

  1. Музей авіації і космонавтики м. Полтава.
  2. Музей М.Духова с. Веприк  Гадяцький р-н.

 

Учень(учениця)

Може розказати про життєвий шлях конструктора;

Знає історію створення першого радянського легкового автомобіля;

Називає конструктивні особливості танків, створених М.Духовим;

Може розказати про внесок вченого у розвиток ядерної техніки.

 

 

 

 

 

2

Математична фізика

 

Михайло Васильович Остроградський- геній, визнаний за життя.

  1. Дитинство під наглядом Котляревського на рідній Полтавщині.
  2. Наукова діяльність М.Остроградського. Мемуари у галузі чистої математики та про інтегрування раціональних функцій.
  3. Невідомі сторінки життя відомого математика.
  4.  

 

Учень(учениця)

Може розказати про життєвий та творчий шлях вченого;

Називає напрямки його наукової діяльності;

Має уявлення про праці в галузі математики, математичної фізики;

вміє відшукувати інформацію про невідомі сторінки життя вченого.

 

 

 

 

 

 

4

Теоретична та ядерна фізика.

 

Творець сучасної теоретичної та математичної фізики – Микола Миколайович Боголюбов.

 

  1. Життєве кредо Миколи Боголюбова  «Наука — головна і єдина мета в моєму житті» .
  2. Робота на надтаємному об’єкті «Арзамас-16» в галузі ядерних досліджень.
  3. Видатна роль М.М.Боголюбова у створенні Інституту теоретичної фізики АН України 1966 року.
  4. Подвижницька педагогічна робота М.Боголюбова.
  5. Екскурсії
  1. Музей М.Остроградського с.Пашенівка Козельщинський р-н
  2. Музей М.Боголюбова с. Велика Круча  Пирятинський р-н.

 

Учень(учениця)

Може розказати про життєвий шлях вченого;

Називає напрямки діяльності і теми робіт, над якими працював вчений;

Знає про роль вченого у становленні теоретичної фізики та в галузі ядерних досліджень.

 

Житомирщина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Авіація та космонавтика.

 

Космічний геній  - Сергій Корольов

Життєвий шлях С.П.Корольова.

Історія освоєння космосу.

Фундаментальні наукові дослідження С.Корольова в галузі ракетної техніки.

Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”.

 

 

 

Екскурсії

  1. Музей С.Корольова м. Житомир.

 

 

Учень(учениця)

Називає видатних вчених Житомирщини;

Може розказати про життєвий шлях С.П.Корольова;

Знає, в якій галузі науки він працював і його внесок  у розвиток космонавтики;

Описує історичні факти освоєння космосу;

Пояснює принцип запуску ракети та посадку на Землю спускового апарата.

 

Київщина

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Авіація.

 

Підкорювач небес - авіаконструктор Ігор Іванович Сікорський

  1. Дитинство та роки навчання.
  2. Перші кроки в авіамоделюванні. Перший гвинтокрил.
  3. Робота на Русько-Балтійському вагонному заводі. Літаки-гіганти. Участь літаків І.Сікорського в Першій світовій війні. Американські літаки Сікорського.
  4. Внутрішній світ Сікорського. Його особисте життя та громадська діяльність.

 

Учень(учениця)

Називає видатних вчених – конструкторів Київщини;

Може розказати їх про життєвий та творчий шлях ;

Описує перші авіамоделі  конструктора ;

Розрізняє схеми гвинтокрилів та літаків Сікорського;

Вміє створювати моделі літальних апаратів.

 

 

 

 

 

4

Авіація.

 

Двигуни з вогнем від Архипа Михайловича Люльки. 

Родовід сім’ї А.Люльки.

Наукова  і громадська діяльність А.М. Люльки, нагороди.

Вчитель і учень, два академіки…Михайло Пилипович Кравчук і Архип Михайлович Люлька.

 

Практична робота №1 « Виготовлення макета літального апарата»

 

 

Екскурсії

  1. Музей авіації  м. Київ
  2. Музей Ігоря Сікорського при КПІ.
  3. Музей А.М.Люльки у ЗОШ с. Саварка, Богуславський р-н.

 

 

Учень(учениця)

Знає будову і принцип роботи двигунів, створених А.Люлькою;

Розрізняє літаки за їх призначенням та технічними характеристиками;

Вміє конструювати макети літальних апаратів.

 

 

 

Сумщина

 

 

 

 

 

 

 

2

Загальна фізика.

 

Абрам Йоффе - український «батько радянської фізики».

  1. Той, хто підкорив фізику і час. Досягнення видатного вченого.
  2. Видатна роль А. Йоффе у створенні наукових фізичних шкіл.
  3. Цікаві сторінки життя А. Йоффе.
  4. Дружба із українським вченим, професором Мічиганського і Стенфордського університетів Степаном Тимошенком.

 

 

 

  1.  

Учень(учениця)

Називає видатних вчених Сумщини;

Знає величину заряду  електрона та різні методи його визначення; пояснює дослід Йоффе-Міллікена і робить висновки за результатами досліду;

Може розказати про життєвий і творчий шлях вченого;

Називає досягнення вченого у фізиці.

 

 

 

 

 

 

 

2

Теоретична фізика

 

Степан Прокопович Тимошенко - вчений в області теоретичної і прикладної механіки.

  1. Фундаментальні дослідження проблем механіки твердого тіла: міцності, стійкості й коливання механічних систем та їх  практичне використання у створенні сучасної авіаційно-космічної техніки, інженерних споруд та кораблебудуванні.
  1. Видання С. П.Тимошенка у фондах НТБ НТУУ “КПІ”.

 

 

Екскурсії

  1. Музей А. Йоффе та С.Тимошенка

ЗОШ №2 м. Ромни Сумська обл..

  1.  

Учень(учениця)

Може розказати про дослідження вченого в галузі фізики;

Пояснює, як застосовуються досягнення вченого в галузі механіки твердого тіла  у авіації і космонавтиці;

Називає основні праці науковця.

 

 

3

Внесок Українських вчених в розвиток ядерної фізики.

 

Практична робота №2 « Вимірювання природного радіаційного фону за допомогою дозиметра»

 

Екскурсії

  1. Музей Чорнобиля  м. Київ.

Називає прізвища вчених українців, які працювали в галузі ядерної фізики;

Знає про вплив радіоактивного випромінювання на живі організми;

Вміє користуватися дозиметром та визначати радіаційний фон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчально – тематичний план

 

№ уроку п/п

№ уроку по темах

Тема та зміст заняття

Кількість годин

Дата

 

всього

лекції

Практична робота

(екскурсія)

 

Фізика й техніка в Україні та їх основоположники (1 год)

 

 

  1.  

1

Доробок вчених на теренах української держави. Найбільші технічні досягнення України.

1

1

 

 

Винахідник проекту першого у світі реактивного апарату, розрахованого

для польотів людини – Микола Іванович Кибальчич (2 год)

 

  1.  

1

Дитинство і юність, участь у замаху на царя. Робота над проектом літального апарату.

Перший космонавт незалежної  України – Леонід Костянтинович Каденюк.

1

1

 

 

  1.  

2

Екскурсія до музею М.І.Кибальчича

м. Короп, Чернігівська обл.

1

 

1

 

Сторінки авіаційної та ракетної історії (5 год)

 

 

  1.  

1

Піонери вітчизняного ракетобудування, повітроплавання та авіації: О.Д. Засядко, О.М. Кованько, О.Ф. Можайський, брати Касяненки, Г.Є. Котельников та інші.

1

1

 

 

  1.  

2

Авіабудівництво на Полтавщині. У небі Великої Вітчизняної війни. Стратегічна операція „Френтік”.

1

1

 

 

  1.  

3

Меморіал В.М. Челомея – академіка, генерального конструктора ракетно-космічної техніки.

1

1

 

 

  1.  

4

 Від „ГИРД-09” до „КАТЮШІ” — Ю.О. Побєдоносцев, М.С. Кисенко та інші.

1

1

 

 

  1.  

5

Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”.

1

1

 

 

Конструктор із вродженою геніальністю –

Микола Леонідович Духов (3 год)

 

 

  1.  

1

Від першого радянського легкового автомобіля до бронетанкової техніки.

1

1

 

 

  1.  

2

Володар атома з Полтавщини.

1

1

 

 

  1.  

3

Екскурсія

Музей авіації і космонавтики

м. Полтава

Музей М. Духова

с. Веприк  Гадяцький р-н.

1

 

1

 

Михайло Остроградський- геній, визнаний за життя (2 год)

 

 

  1.  

1

Дитинство під наглядом Котляревського на рідній Полтавщині. Наукова діяльність М.Остроградського. Мемуари у галузі чистої математики та про інтегрування раціональних функцій.

1

1

 

 

  1.  

2

Невідомі сторінки життя видатного математика.

1

1

 

 

Творець сучасної теоретичної та математичної фізики – Микола

Миколайович Боголюбов (4 год)

 

 

  1.  

1

Життєве кредо Миколи Боголюбова. Робота на надтаємному об’єкті «Арзамас-16» в галузі ядерних досліджень.

1

1

 

 

  1.  

2

Видатна роль М.М.Боголюбова у створенні Інституту теоретичної фізики АН України 1966 року.

1

1

 

 

  1.  

3

Подвижницька педагогічна робота М.Боголюбова.

1

1

 

 

  1.  

4

Екскурсія

Музей М.Остроградського

с.Пашенівка  Козельщинський р-н

Музей М.Боголюбова

с. Велика Круча  Пирятинський р-н.

 

 

1

 

Космічний геній - Сергій Павлович Корольов (3 год)

 

 

  1.  

1

Життєвий шлях С.П.Корольова.

1

1

 

 

  1.  

2

Історія освоєння космосу.

1

1

 

 

  1.  

3

Екскурсія

Музей С.Корольова м. Житомир.

 

 

1

 

Підкорювач небес - авіаконструктор Ігор Іванович Сікорський (4 год)

 

 

  1.  

1

Дитинство та роки навчання. Перші кроки в авіамоделюванні. Перший гвинтокрил.

1

1

 

 

  1.  

2

Робота на Русько-Балтійському вагонному заводі. Літаки-гіганти. Участь літаків І.Сікорського в Першій світовій війні. Американські літаки Сікорського.

1

1

 

 

  1.  

3

Внутрішній світ Сікорського. Його особисте життя та громадська діяльність.

1

1

 

 

  1.  

4

Екскурсія

Музей авіації  м. Київ.

Музей Ігоря Сікорського при КПІ.

 

 

1

 

Двигуни з вогнем від Архипа Михайловича Люльки (4год)

 

 

  1.  

1

Родовід сім’ї Архипа Люльки. Наукова  і громадська діяльність А.М. Люльки, нагороди.

1

1

 

 

  1.  

2

Вчитель і учень, два академіки…Михайло Пилипович Кравчук і Архип Михайлович Люлька.

1

1

 

 

  1.  

3

Практична робота №1 « Виготовлення макета літального апарата»

1

 

1

 

  1.  

4

Екскурсія

Музей А.М.Люльки

ЗОШ с. Саварка  Богуславський р-н.

 

 

1

 

Абрам Йоффе - український «батько радянської фізики» (2 год)

 

 

  1.  

1

Той, хто підкорив фізику і час. Досягнення видатного вченого. Роль А. Йоффе у створенні наукових фізичних шкіл.

1

 

 

 

  1.  

2

Цікаві сторінки життя А. Йоффе. Дружба із українським вченим, професором Мічиганського і Стенфордського університетів Степаном Тимошенком.

1

 

 

 

Степан Прокопович Тимошенко - вчений в області теоретичної і

прикладної механіки (2 год)

 

 

  1.  

1

Фундаментальні дослідження проблем механіки твердого тіла: міцності, стійкості й коливання механічних систем та їх  практичне використання у створенні сучасної авіаційно-космічної техніки, інженерних споруд та кораблебудуванні. Видання С. П.Тимошенка у фондах НТБ НТУУ “КПІ

1

 

 

 

  1.  

2

Екскурсія

Музей А. Йоффе та С.Тимошенка

ЗОШ №2 м. Ромни Сумська обл..

 

 

1

 

Атомна енергетика України ( 3 год)

 

 

  1.  

1

Внесок Українських вчених в розвиток ядерної фізики .

1

 

 

 

  1.  

2

Практична робота №2 « Вимірювання природного радіаційного фону за допомогою дозиметра»

 

 

 

 

  1.  

3

Екскурсія

 Музей Чорнобиля  м. Київ.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1.               Йоффе А. Встречи с физиками. Мои воспоминания о зарубежньїх физиках / А. Йоффе. - Л: Наука, 1983. - 262 с.
  2.               Кальной Д. П. Полтавская история / Д. П. Кальной, А. Ю. Совенко. // Авиация и время. - 1997. - №6. - С. 31.
  3.               Кибальчич-Борецька О. М. Кибальчич - винахідник першого ракетного двигуна / О. М. Кибальчич-Борецька. - Нью-Йорк, 1972. - (вісті Українських піонерів; 3).
  4.               Кузьмина Л. М. Огненное сердце / Л. М. Кузьмина., 1988.
  5.               Нагибин Ф. Ф. Конструктор Духов Н.Л. и его зпоха / Нагибин Ф. Ф. - Челябинск, 2009.
  6.               Пістоленко І. О. Наше безцінне надбання, або полтавські обрії авіації та космонавтики /1. О. Пістоленко .. // Видання Київської міської організації Українського товариства охорони пам’яток історії та культури, Центру пам’яткознавства НАН України і УТОПІК. - 2002. - С. 141-142.
  7.               Проскура О. Осяяні світлом науки. Нариси з історії фізики / О. Проскура. - Львів: Євросвіт, 2010. - 416 с.
  8.               Пономарев А. П. Советские авиационньїе конструктори / А. П. Пономарев. - М, 1990.
  9.               Сергійчук В. Що дала Україна світові / В. Сергійчук. - К: ПП Сергійчук М.І., 2008. - 504 с. - (видання друге доповнене).
  10.           Храмов Ю. А. Історія фізики / Ю. А. Храмов. - Київ: Фенікс, 2006. - 1176 с.
  11.           Шаров І. Вчені України: 100 видатних імен /1. Шаров. - К: АртЕк, 2006.
  12.           Шендеровський В. Нехай не згасне світ науки / В. Шендеровський. - К: Простір, 2009. -416 с.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Інші матеріали
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Енциклопедична сторінка
Додано
24 вересня 2021
Переглядів
410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку