Управління гуманітарного розвитку
Бориспільської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Рогозівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Л.С.Штефан
Програма факультативу з фізики
( авторська розробка)
ШЛЯХАМИ ВИДАТНИХ УКРАЇНСЬКИХ ФІЗИКІВ, ТЕХНІКІВ
Бориспіль
Вступ
Факультатив з фізики для 11 класу «Шляхами видатних українських фізиків, техніків»
Пояснювальна записка
Програма факультативу
Навчально - тематичне планування
Література
Вступ
Фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи й надає загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу.
Навчання фізики в школі спрямовується на досягнення мети середньої загальноосвітньої школи, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Розвиток фізики — запорука технічного прогресу. Величезний гуманітарний потенціал фізики необхідно використовувати на \роках, робити акцент на застосуванні певних законів на виробництві, в техніці та побуті. Викладання фізики лише через розв’язування задач розвиває розум, але має відтінок «роботизації» учнів. У фізиці потрібно і закони вивчати, і задачі розв'язувати, але в загальному руслі фізику потрібно викладати як науку про природу.
Нашим учням жити й працювати у XXI ст., і треба навчити їх відчувати красу і гармонію природи на планеті Земля, усвідомлювати себе частиною цієї живої природи. Тому увагу школярів необхідно зосереджувати на глобальних проблемах сучасної цивілізації - екології, енергетиці та енергозбереженні, атомній та ядерній енергетиці, проблемах телекомунікацій та комп'ютеризації, питаннях раціонального природокористування, намагатися виховувати в них почуття відповідальності перед природою.
Одним із шляхів реалізації такого навчання є проектний метод вивчення фізики, який має багато переваг перед традиційними,оскільки, працюючи над проектами, учні діють не шаблонно, а знаходять власний шлях розв'язання задачі, вчаться користуватись різними джерелами інформації, аналізувати отриману інформацію, відбирати найкорисніше, що допоможе розв'язати проблему.
Виконання учнями проектів, як колективних, так і індивідуальних, передбачає залучення їх до виявлення, аналізу та розв'язання реальних загальнолюдських проблем із використанням для цього практичної дослідницько-пошукової роботи.
За програмою НУШ відбудеться інтеграція багатьох предметів. Але поєднання двох для нас не новизна. Інтегрований урок з фізики та математики я проводжу практично щоразу, як тільки починаємо розв’язувати задачі: найбільш поширені це: виведення невідомої величини з формули і звичайні дроби; лінійна чи квадратична залежність та її графік, гармонічні коливання і функції синус ,косинус, прискорення і поняття похідної та багато іншого.
Предметний тиждень фізики також робить свій позитивний внесок в заохочення учнів до вивчення науки.
Одним з дієвих способів формування ціннісного ставлення учнів до фізичного знання є розкриття здобутків вітчизняної фізичної науки та висвітлення внеску українських учених у розвиток природничих наук, оскільки конкретні приклади досягнень українських учених, особливо світового рівня, мають вирішальне значення в національному вихованні учнів, формуванні в них почуття гордості за свою Батьківщину й український народ.
У процесі навчання фізики в основній школі на прикладі життя й діяльності вчених-фізиків варто показати, що і як вони робили, аби досягнути успіху в певній науковій галузі знання.
Пояснювальна записка
Ідея написання програми факультативу з фізики «Шляхами видатних українських фізиків, техніків» виникла після відвідування вчителями фізики району місць, пов’язаних з життям та творчістю видатних українських фізиків, техніків.
Програма включає матеріал про життєвий, творчий та науковий шлях вчених, які народилися в Україні. Вивчення матеріалу розділено по регіонах: Полтавщина, Київщина, Чернігівщина, Вінничина, Сумщина. На заняттях ми досліджуємо сторінки життя і діяльності відомих фізиків і техніків даної області і останнім етапом вивчення є екскурсія на батьківщину вчених.
Чернігівська обл.:
М.І. Кибальчич - м. Короп;
Полтавська обл :
М.Л. Духов - с. Веприк, Гадяцький р-н;
М.В.Остроградський - с. Пашенівка, Козельщинський р-н;
М.М.Боголюбов - с. Велика Круча, Пирятинський р-н;
Житомирська обл.:
С.П Корольов - м. Житомир;
Київська обл.:
І.І.Сікорський - м. Київ, КПІ;
А.М.Люлька - с. Саварка, Богуславський р-н
Сумська обл.:
А.Ф. Йоффе, С.П.Тимошенко - м. Ромни.
В програмі детально розкрито основні відкриття, зроблені вченими і
техніками.
Характерним для програми є матеріал, про становлення видатних особистостей та їх здобутків на теренах фізичної науки.
Підкреслюючи існування єдиної картини світу, Макс Планк писав: «...суспільство сьогодні все більше усвідомлює, що вивчення історії науки і техніки в усій повноті є необхідним елементом совіти майбутнього фахівця».
Отже, ознайомлюючи учнів з дитячими, юнацькими роками життя видатних українських вчених, досліджуючи формування їх науково - технічного мислення і свідомості, а також знайомство школярів з вершинами досягнень вчених в науці і техніці, програма передбачає розвивати інтерес учнівської молоді до наукових досліджень в галузі фізики і техніки. Це є головним завданням програми, а вона й розрахована на випускний 11 клас, де учні визначаються у своїх професійних намірах.
Програма є експериментальною, адже в ній сповна використано можливості музейної педагогіки.
Головною новизною програми є те, що практичною частиною освоєння знань стала екскурсія до музеїв видатних фізиків і техніків.
На сьогоднішній день школи району мають можливість організувати екскурсійні поїздки, використовуючи власні автобуси.
Програма факультативу
«Шляхами видатних українських фізиків, техніків» (35 годин)
К-ть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня освітньої підготовки |
1 |
Вступ Фізика й техніка в Україні та їх основоположники. Становлення фізики як науки. Доробок вчених на теренах української держави. Найбільші технічні досягнення України. |
Учень(учениця)Знає основні етапи становлення фізики як науки;Називає імена відомих вітчизняних вчених; Знає найбільші технічні досягнення України.
|
|
Чернігівщина.
|
|
2 |
Авіація та космонавтика.
Винахідник проекту першого у світі реактивного апарату, розрахованого для польотів людини - Микола Іванович Кибальчич. Дитинство і юність « Миколи -піротехніка» Робота над проектом літального апарату. Перший космонавт незалежної України – Леонід Костянтинович Каденюк.
Екскурсії
м. Короп, Чернігівська обл.
|
Учень(учениця)Розказазує про життєвий і творчий шлях М.І.Кибальчича ; Знає теми основних праць винахідника; Може пояснити будову і принцип роботи реактивного апарату
|
|
Полтавщина
|
|
5 |
Авіація та космонавтика.
Сторінки авіаційної та ракетної історії Полтавщини у XVIII-XX ст.ст. Піонери вітчизняного ракетобудування, повітроплавання та авіації: О.Д. Засядко, О.М. Кованько, О.Ф. Можайський, брати Касяненки, Г.Є. Котельников та інші. Авіабудівництво на Полтавщині. В.М. Челомей – академік, генеральний конструктор ракетно-космічної техніки. Від „ГИРД-09” до „КАТЮШІ” — Ю.О. Побєдоносцев, М.С. Кисенко та інші. Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”.
|
Учень(учениця)Знає прізвища видатних вчених Полтавщини;Може розказати про внесок українських авіаконструкторів у розвиток космонавтики; Описує будову і принцип роботи ракети; Розрізняє типи ракетних двигунів, їх конструктивні особливості та авторів цих винаходів. |
3 |
Техніка і ядерна фізика
Конструктор із вродженою геніальністю – Микола Леонідович Духов.
Володар атома з Полтавщини.
Екскурсії
|
Учень(учениця)Може розказати про життєвий шлях конструктора;Знає історію створення першого радянського легкового автомобіля; Називає конструктивні особливості танків, створених М.Духовим; Може розказати про внесок вченого у розвиток ядерної техніки. |
2 |
Математична фізика
Михайло Васильович Остроградський- геній, визнаний за життя.
|
Учень(учениця)Може розказати про життєвий та творчий шлях вченого;Називає напрямки його наукової діяльності; Має уявлення про праці в галузі математики, математичної фізики; вміє відшукувати інформацію про невідомі сторінки життя вченого. |
4 |
Теоретична та ядерна фізика.
Творець сучасної теоретичної та математичної фізики – Микола Миколайович Боголюбов.
|
Учень(учениця)Може розказати про життєвий шлях вченого;Називає напрямки діяльності і теми робіт, над якими працював вчений; Знає про роль вченого у становленні теоретичної фізики та в галузі ядерних досліджень. |
|
Житомирщина
|
|
3 |
Авіація та космонавтика.
Космічний геній - Сергій Корольов Життєвий шлях С.П.Корольова. Історія освоєння космосу. Фундаментальні наукові дослідження С.Корольова в галузі ракетної техніки. Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”.
Екскурсії
|
Учень(учениця)Називає видатних вчених Житомирщини;Може розказати про життєвий шлях С.П.Корольова;Знає, в якій галузі науки він працював і його внесок у розвиток космонавтики; Описує історичні факти освоєння космосу; Пояснює принцип запуску ракети та посадку на Землю спускового апарата. |
|
Київщина
|
|
4 |
Авіація.
Підкорювач небес - авіаконструктор Ігор Іванович Сікорський
|
Учень(учениця)Називає видатних вчених – конструкторів Київщини;Може розказати їх про життєвий та творчий шлях ; Описує перші авіамоделі конструктора ; Розрізняє схеми гвинтокрилів та літаків Сікорського; Вміє створювати моделі літальних апаратів. |
4 |
Авіація.
Двигуни з вогнем від Архипа Михайловича Люльки. Родовід сім’ї А.Люльки. Наукова і громадська діяльність А.М. Люльки, нагороди. Вчитель і учень, два академіки…Михайло Пилипович Кравчук і Архип Михайлович Люлька.
Практична робота №1 « Виготовлення макета літального апарата»
Екскурсії
|
Учень(учениця)Знає будову і принцип роботи двигунів, створених А.Люлькою;Розрізняє літаки за їх призначенням та технічними характеристиками; Вміє конструювати макети літальних апаратів.
|
|
Сумщина
|
|
2 |
Загальна фізика.
Абрам Йоффе - український «батько радянської фізики».
|
Учень(учениця)Називає видатних вчених Сумщини; Знає величину заряду електрона та різні методи його визначення; пояснює дослід Йоффе-Міллікена і робить висновки за результатами досліду; Може розказати про життєвий і творчий шлях вченого; Називає досягнення вченого у фізиці.
|
2 |
Теоретична фізика
Степан Прокопович Тимошенко - вчений в області теоретичної і прикладної механіки.
Екскурсії
ЗОШ №2 м. Ромни Сумська обл.. |
Учень(учениця)Може розказати про дослідження вченого в галузі фізики; Пояснює, як застосовуються досягнення вченого в галузі механіки твердого тіла у авіації і космонавтиці; Називає основні праці науковця. |
3 |
Внесок Українських вчених в розвиток ядерної фізики.
Практична робота №2 « Вимірювання природного радіаційного фону за допомогою дозиметра»
Екскурсії
|
Називає прізвища вчених українців, які працювали в галузі ядерної фізики; Знає про вплив радіоактивного випромінювання на живі організми; Вміє користуватися дозиметром та визначати радіаційний фон.
|
Навчально – тематичний план
№ уроку п/п |
№ уроку по темах |
Тема та зміст заняття |
Кількість годин |
Дата
|
|||
всього |
лекції |
Практична робота (екскурсія) |
|
||||
Фізика й техніка в Україні та їх основоположники (1 год)
|
|
||||||
|
1 |
Доробок вчених на теренах української держави. Найбільші технічні досягнення України. |
1 |
1 |
|
|
|
Винахідник проекту першого у світі реактивного апарату, розрахованого для польотів людини – Микола Іванович Кибальчич (2 год)
|
|||||||
|
1 |
Дитинство і юність, участь у замаху на царя. Робота над проектом літального апарату. Перший космонавт незалежної України – Леонід Костянтинович Каденюк. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Екскурсія до музею М.І.Кибальчича м. Короп, Чернігівська обл. |
1 |
|
1 |
|
|
Сторінки авіаційної та ракетної історії (5 год)
|
|
||||||
|
1 |
Піонери вітчизняного ракетобудування, повітроплавання та авіації: О.Д. Засядко, О.М. Кованько, О.Ф. Можайський, брати Касяненки, Г.Є. Котельников та інші. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Авіабудівництво на Полтавщині. У небі Великої Вітчизняної війни. Стратегічна операція „Френтік”. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Меморіал В.М. Челомея – академіка, генерального конструктора ракетно-космічної техніки. |
1 |
1 |
|
|
|
|
4 |
Від „ГИРД-09” до „КАТЮШІ” — Ю.О. Побєдоносцев, М.С. Кисенко та інші. |
1 |
1 |
|
|
|
|
5 |
Від польоту Юрія Гагаріна до „Морського старту”. Навколосвітня подорож „Руслана”. |
1 |
1 |
|
|
|
Конструктор із вродженою геніальністю – Микола Леонідович Духов (3 год)
|
|
||||||
|
1 |
Від першого радянського легкового автомобіля до бронетанкової техніки. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Володар атома з Полтавщини. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Екскурсія Музей авіації і космонавтики м. Полтава Музей М. Духова с. Веприк Гадяцький р-н. |
1 |
|
1 |
|
|
Михайло Остроградський- геній, визнаний за життя (2 год)
|
|
||||||
|
1 |
Дитинство під наглядом Котляревського на рідній Полтавщині. Наукова діяльність М.Остроградського. Мемуари у галузі чистої математики та про інтегрування раціональних функцій. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Невідомі сторінки життя видатного математика. |
1 |
1 |
|
|
|
Творець сучасної теоретичної та математичної фізики – Микола Миколайович Боголюбов (4 год)
|
|
||||||
|
1 |
Життєве кредо Миколи Боголюбова. Робота на надтаємному об’єкті «Арзамас-16» в галузі ядерних досліджень. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Видатна роль М.М.Боголюбова у створенні Інституту теоретичної фізики АН України 1966 року. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Подвижницька педагогічна робота М.Боголюбова. |
1 |
1 |
|
|
|
|
4 |
Екскурсія Музей М.Остроградського с.Пашенівка Козельщинський р-н Музей М.Боголюбова с. Велика Круча Пирятинський р-н. |
|
|
1 |
|
|
Космічний геній - Сергій Павлович Корольов (3 год)
|
|
||||||
|
1 |
Життєвий шлях С.П.Корольова. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Історія освоєння космосу. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Екскурсія Музей С.Корольова м. Житомир. |
|
|
1 |
|
|
Підкорювач небес - авіаконструктор Ігор Іванович Сікорський (4 год)
|
|
||||||
|
1 |
Дитинство та роки навчання. Перші кроки в авіамоделюванні. Перший гвинтокрил. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Робота на Русько-Балтійському вагонному заводі. Літаки-гіганти. Участь літаків І.Сікорського в Першій світовій війні. Американські літаки Сікорського. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Внутрішній світ Сікорського. Його особисте життя та громадська діяльність. |
1 |
1 |
|
|
|
|
4 |
Екскурсія Музей авіації м. Київ. Музей Ігоря Сікорського при КПІ. |
|
|
1 |
|
|
Двигуни з вогнем від Архипа Михайловича Люльки (4год)
|
|
||||||
|
1 |
Родовід сім’ї Архипа Люльки. Наукова і громадська діяльність А.М. Люльки, нагороди. |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
Вчитель і учень, два академіки…Михайло Пилипович Кравчук і Архип Михайлович Люлька. |
1 |
1 |
|
|
|
|
3 |
Практична робота №1 « Виготовлення макета літального апарата» |
1 |
|
1 |
|
|
|
4 |
Екскурсія Музей А.М.Люльки ЗОШ с. Саварка Богуславський р-н. |
|
|
1 |
|
|
Абрам Йоффе - український «батько радянської фізики» (2 год)
|
|
||||||
|
1 |
Той, хто підкорив фізику і час. Досягнення видатного вченого. Роль А. Йоффе у створенні наукових фізичних шкіл. |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
Цікаві сторінки життя А. Йоффе. Дружба із українським вченим, професором Мічиганського і Стенфордського університетів Степаном Тимошенком. |
1 |
|
|
|
|
Степан Прокопович Тимошенко - вчений в області теоретичної і прикладної механіки (2 год)
|
|
||||||
|
1 |
Фундаментальні дослідження проблем механіки твердого тіла: міцності, стійкості й коливання механічних систем та їх практичне використання у створенні сучасної авіаційно-космічної техніки, інженерних споруд та кораблебудуванні. Видання С. П.Тимошенка у фондах НТБ НТУУ “КПІ |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
Екскурсія Музей А. Йоффе та С.Тимошенка ЗОШ №2 м. Ромни Сумська обл.. |
|
|
1 |
|
|
Атомна енергетика України ( 3 год)
|
|
||||||
|
1 |
Внесок Українських вчених в розвиток ядерної фізики . |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
Практична робота №2 « Вимірювання природного радіаційного фону за допомогою дозиметра» |
|
|
|
|
|
|
3 |
Екскурсія Музей Чорнобиля м. Київ. |
|
|
1 |
|
|
Література