Шляхи підвищення грамотності учнів.
(рекомендації для вчителів української мови та літератури).
1 . Дотримуйтесь модернізованої системи навчання орфографії й пунктуації, яка базується на принципах систематичності, послідовності, науковості, доступності, наочності, емоційності та передусім свідомості й активності учнів.
2. Формуйте у свідомості дитини стійку орфографічну й пунктуаційну модель.
3. Виробляйте в учнів необхідні навички грамотного письма, оскільки помилки легше запобігти, ніж працювати над їх виправленням.
4.Підбирайте спеціально розроблені системи вправ, які б зацікавили, викликали бажання виконати їх, давали змогу осмислено засвоїти нову інформацію і запам’ятати відповідні орфограми, а саме :
- на спостереження мовних фактів і виведення учнями правила самостійно;
- на формування міцних, свідомих знань;
- на трансформацію;
- на розвиток мислення й мовлення;
- на узагальнення вивченого.
5. Під час мотивації навчальної діяльності створюйте проблемні ситуації, з’ясовуйте необхідність набутих орфографічних умінь для майбутньої трудової діяльності.
6. Формуйте в учнів креативну компетентність – здатність до розв’язання будь-якої орфографічної задачі творчо, вміння діяти не за зразком, а оригінально.
7. Проводьте нетрадиційні, інтегровані уроки, використовуйте нестандартні форми пояснення нової теми.
8. Пам’ятайте: основною формою перевірки орфографічної і пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
9. При оцінюванні контрольних робіт (диктантів, переказів, творів) виділяйте всі типи помилок: орфографічні, пунктуаційні, лексичні, граматичні і стилістичні.
10. Пам’ятайте, що робота над помилками – перший крок до підвищення грамотності. Робіть глибокі аналізи всіх контрольних робіт у робочих зошитах.
11. Виставляючи оцінку за ведення зошита з української мови, враховуйте грамотність та дотримання вимог огфографічного режиму.
12.Розробіть альтернативний варіант запам’ятовування правила та винятків із нього.
13.Використовуйте комп’ютерні техноголії, які є істотним резервом підвищення грамотності.
14.Систематично нагадуйте учням, що грамотне письмо та правильне мовлення - важливі фактори освіченості людини.
15. Поєднуйте вироблення орфографічних умінь і навичок з розвитком мовлення.
16. Проводьте на уроках орфографічні та пунктуаційні розминки.
17. Проведіть роботу серед вчителів - предметників так, щоб усі педагоги школи виробляли в учнів навички чітко й грамотно висловлювати свої думки усно й письмово.
18. Пам’ятайте: найважливіша проблема вчителя української мови – це підвищення грамотності учнів, основний метод навчання – проблемно –пошуковий, основна вимога - наростання складності, педагогічна технологія – класно-урочна система в поєднанні з нетрадиційними методами, система формування і розвитку творчої особистості – поєднання диференційованого та індивідуального навчання.