«ШЛЯХИ ПРОФІЛАКТИКИ ГІПОДИНАМІЇ У ДІТЕЙ
ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ»
Вступ
У сучасну епоху спосіб передачі та використання інформації зазнає серйозних змін, що призвело до еволюції освітніх технологій, а активне впровадження дистанційної освіти стало одним із напрямів реформування освіти. українська система.
За останні кілька років життя українців змінилося. Спочатку це була глобальна пандемія, яка змусила дітей і дорослих змінити умови життя. Зараз на території нашої держави відбуваються військові дії, які також стосуються кожного жителя України. Тому дистанційне навчання стає все більш популярним і є єдиною доступною формою в системі освіти. До цього часу дистанційне навчання було менш затребуваним і орієнтоване на дорослих або студентів, які прагнуть поглибити та вдосконалити свої знання та навички в певній галузі освіти.
Для школярів доступні такі форми навчання:
Так як всі звикли до очного навчання, то дистанційне було новизною і, так би мовити, шокуючим видом навчання як для дітей та батьків, так і для вчителів. Але процес переборювання, навчання, знаходження шляхів подолання різних освітніх проблем було розпочато і в певній мірі виконано.
Кожен виконує добросовісно свої обов’язки. Учитель надає освіту учням за допомогою комп’ютерних технологій. Учень – здобуває певні уміння та навички. У всьому є як позитивні, так і негативні наслідки.
Якщо батьків не влаштовують умови дистанційного навчання (обсяг матеріалу, форма зворотного зв’язку, якість інтернет-з’єднання), то вони мають право перевести дитину на сімейну або екстернатну форму.
У сучасному світі, де досягнуто багато нових технологій, стоїть завдання від освіти – сформувати вміння та навички, виховати компетентну особистість, якій буде легко пристосуватися до дорослого життя. Але всі забули про вплив ґаджетів на фізичне здоров’я дітей саме під час дистанційного навчання. І тепер ми зіткнулися з проблемою гіподинамії.
Дистанційне навчання – одна із форм навчання, яка удосконалювалася разом із розвитком новітніх технологій. Дистанційне навчання та освіта із застосуванням дистанційних освітніх технологій набуває все більшого поширення в Україні. Успішному прогресу дистанційного навчання в Україні сприяє державна політика. За роки незалежної країни було створено низку законів щодо інформатизації та комп’ютеризації суспільства, зокрема:
- Державна національна політика «Освіта» (Україна ХХІ століття)
- Закон України «Про Національну програму інформатизації»
- Указ Президента України «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні»
- «Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні»
- «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти».
В Законі України «Про вищу освіту» дистанційне навчання є однією з форм сучасного навчання, в поєднанні з очною, заочною та екстернатною. «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти» та «Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні» регулюють права та обов’язки учасників навчального процесу.
Дистанційне навчання – це не альтернатива очному навчанню. Здобувачі освіти мають ходити до навчальних закладів, навчатися, розвиватися, спілкуватися, соціалізуватися у певному середовищі. Але небажані обставини внесли свої корективи в освітній процес для школярів, студентів і учителів. Дистанційне навчання потребує забезпечення постійної комунікації та зворотного зв’язку усіх учасників навчального процесу. Учителі пояснюють матеріал за допомогою цифрових технологій, контролюють виконання завдань та допомагають їх розв’язанню. Тому педагоги у швидких темпах почали оволодівати процесом дистанційного навчання, який зараз активно працює.
Здоров'я — стан живого організму, за якого всі органи здатні добре виконувати своє призначення. Охорона здоров'я громадян — одне з завдань держави. В Україні державним органом, що опікується здоров'ям громадян, є Міністерство охорони здоров'я України.
Гіподинамія, або ж брак рухової активності, – це істотна загроза здоров’ю дітей і дорослих, адже активний рух і тренування потрібні для розвитку фізичного й ментального здоров’я. Головна проблема сучасності, коли люди малорухомі, більшість часу проводять в сидячому положенні, страждають від ожиріння. Це не хвороба, але вкрай небезпечний стан, який може спровокувати ряд інших захворювань через порушення роботи органів та систем.
Гіподинамія – «Хвороби, що зветься терміном “гіподинамія”, у медицині не існує, однак цей стан здатний привести до порушення функцій багатьох органів і систем. Саме тому лікарі усього світу з кожним роком приділяють гіподинамії серед населення усе більше уваги. Про значення цього терміна не важко здогадатися, “гіподинамія” означає “знижена активність”». (д.біол.н., професор Магльований А.В.)
Гіподинамія – це стан, який супроводжується великою кількістю симптомів. До головних її ознак належать:
Такі симптоми, час від часу, відчуває кожен, але якщо вони є постійно, слід замислитися. Можливо, причина в недостатньому фізичному навантаженні.
Наслідки гіподинамії. Тривале зниження фізичної активності тягне за собою атрофічні зміни у м’язах, кістковій тканині, порушення обміну речовин, зниження синтезу білка. Гіподинамія негативно впливає на роботу головного мозку, через неї людина страждає на постійні головні болі, безсоння, емоційну неврівноваженість.
Іноді гіподинамія проявляється стійким підвищенням апетиту, через що людина починає набирати зайву вагу, у неї можуть з’явитися симптоми ожиріння та, як наслідок, ризик розвитку серцево-судинних захворювань.
Через брак фізичної активності порушується кровопостачання всіх органів, зокрема й мозку. У результаті погіршується пам’ять, концентрація уваги, уповільнюється процес мислення, з’являються різні патології в роботі органів і систем.
Профілактика гіподинамії. Головна профілактика гіподинамії – фізична активність. Рух – це життя, про це повинні пам’ятати абсолютно всі. Починати профілактику гіподинамії потрібно ще з дитинства: дітей слід привчати до ранкової зарядки, активного дозвілля на свіжому повітрі, водити їх на заняття у спортивних секціях. Дорослі теж не повинні про себе забувати: більше гуляти на вулиці, займатися спортом, якщо є така можливість, відвідувати спортзал. За наявності альтернативи завжди треба обирати пішу прогулянку, а не поїздку на автомобілі, кататися на велосипеді, плавати тощо.
Оскільки гіподинамія – це не хвороба, особливого лікування вона не потребує. Позбутися її симптомів можна, змінивши свій спосіб життя. Якщо ж через брак фізичної активності у людини вже з’явилися певні хвороби, лікувати треба вже саме їх.
Чому саме гіподинамія стала такою актуальною в сучасний час? Все дуже просто – це розплата за комфортне життя. Але все залежить від нас! Зараз в еру високих технологій, побутового комфорту, зручних і недорогих авто, інтернету, соціальних мереж, ґаджетів і віртуальних ігор знерухомленими виявилися більшість людей. А найстрашніше те, що з кожним роком гіподинамією страждають все більше і більше підлітків. Мало хто звертає увагу на симптоми гіподинамії. Найчастіше ми списуємо все на стреси, погану екологію і неякісне харчування. Хоча у багатьох випадках нездужання, млявість, сонливість, низька працездатність і безсоння пов’язані саме з недоліком руху.
Як людині убезпечити себе від гіподинамії та її наслідків? Зрозуміло, що для цього потрібно, в першу чергу, поміняти свій розпорядок дня. Звичайно, всім нам хочеться після трудового дня відразу лягти на диван перед телевізором, і насолоджуватися відпочинком. Потрібно пам'ятати, що наш організм потребує навантаження. До того ж, куди приємніше розслаблення після фізичних вправ, адже тіло після тренування здається таким гнучким і легким. Уникнути гіподинамії допоможе фізична активність.
Сучасні діти потерпають від гіподинамії. Особливо це ми бачимо за останні роки, коли українські діти перейшли на форму дистанційного навчання. Тепер завданням вчителя, який хвилюється не лише за освітній процес, є збереження й фізичного здоров’я дитини. У цьому потрібно наполегливо допомагати, допомагати рухатися дитині більше. Для цього, як повідомляє МОЗ, на рівні громад потрібно створювати безпечний простір для спілкування та розваг: зони без трафіку, зонування для пішоходів і велосипедистів, облаштування громадських вбиралень у парках і зонах відпочинку.
https://jamboard.google.com/d/1ATZgbQKFmmw05y-zlwGH_LRr_We_xNPzSYN4KzGWqWw/edit?usp=sharing
https://jamboard.google.com/d/1B_G_ulxNCdhXaM2U0GhOGQsrAD2lQeh1L2D5_qcXg1g/edit?usp=sharing
Як повідомляє Центр громадського здоров’я, діти й підлітки віком 5–17 років мають активно рухатися щонайменше 60 хв щодня. Фахівці рекомендують дітям займатися трьома видами фізичної активності - кардіонавантаженням (швидка ходьба, катання на велосипеді), зміцненням м’язів (гімнастика, відтискання) та зміцненням кісток (біг, стрибки).
Обов’язково під час уроків виконувати рухові розминки, вправи, які допомагають не розвиватися гіподинамії у дітей.
Головне пам’ятати, що гіподинамії ми не позбудемось, лякаючи дитину відібрати у неї ґаджет.
Як допомогти дитині рухатися більше? Організовуємо сприятливі умови:
У своїй роботі я користуюсь різноманітними видами руханок, спортивних вправ та використовую інтернет-ресурси з цікавими та активними руханками. І для прикладу разом з дітьми виконуємо їх. Це підіймає настрій, активність на уроці.
(https://www.youtube.com/watch?v=Xo37DSj8ExM)
(https://www.youtube.com/watch?v=DeKliLsY1kc)
Діти Нової української школи, починаючи з 5 класу, вивчають новий курс «Здоров’я. Безпека. Добробут». У підручнику багато цікавої та корисної інформації, яка стосується здоров’я, безпеки та добробуту кожної особистості. Діти обговорюють різні життєві ситуації, які можуть трапитись з ними, таким чином здобувають певні вміння та навички.
За програмою підвищення кваліфікації «Діяльнісний підхід у початковій школі в реаліях сьогодення» у межах підтримки відновлення освіти України фундацією The LEGO Foundation я взяла участь у тренінгу, який був цікавим та корисним. Подарунком був методичний посібник з насиченим матеріалом, який використовую в роботі. І декілька посилань на вправи, які цікаві дітям.
https://learningapps.org/watch?v=p87zigsj322
https://youtu.be/bUB8sHrFwO4?si=jL9x0dRBI1bb0m-v
https://www.tablycjakalorijnosti.com.ua/tablytsya-yizhyi
Висновки
Здоров'я – це найбільша цінність. Це тому, що тільки за наявності здоров’я в людини є сили та наснага для справ, спілкування, творчості.
Таким чином здоров’я – це прекрасний дарунок, першооснова щастя людини, тому треба його берегти й зміцнювати. При цьому ми враховуємо всі сфери здоров’я: фізичне, психологічне й соціальне, що дає можливість зберегти і зміцнити здоров’я кожного.
Дітлахам має бути цікаво і зручно, адже фізична активність — це весело і не обов’язково системно та структуровано. Це можуть бути будь-які вправи, що подобаються дитині. Нехай фізична активність стане повсякденним заняттям вашої родини.
(https://www.facebook.com/phc.org.ua/photos/a.354220654702669/1413624065428984/?type=3)
Список використаної літератури
Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 2008. 684 с
Здоров’я, безпека та добробут: підруч. інтегр. курсу для 6 кл. закл. загал. серед. освіти / О. І. Шиян, О. В. Волощенко, В. Г. Дяків, О. П. Козак, А. Б. Седоченко. – Київ: Світич, 2023. – 176 с.: іл..
Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні року: постанова Міністерства освіти і науки України від 20 грудня 2000 р. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.
Організація освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання у 2020/2021 навчальному році: методичні рекомендації / за заг. ред. В.І. Шуляра. Миколаїв: ОІППО, 2020. 108 с.
https://www.phc.org.ua/news/gipodinamiya-yak-dopomogti-ditini-rukhatisya-bilshe
http://labcentr.kr.ua/?p=34011
1