Шляхи реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі виховної роботи ліцею

Про матеріал
В умовах повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, вже ні в кого не виникає сумнівів у потребі перегляду системи національно-патріотичного виховання та посилити її. І цілком вчасно МОН затвердило заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання до 2025 року. Шляхи реалізації національно-патріотичного виховання в системі Виховної роботи ліцею
Перегляд файлу

КЗ «Коротичанський ліцей Пісочинської селищної ради» Харківського району Харківської області

 

 

 

 

 

Реалізація Концепції національно-патріотичного виховання: основні заходи та цікаві моменти

 

 

Підготувала:Касьяненко Н.О, педагог –організатор КЗ «Короичанський ліцей Пісочинскої селищної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді — це комплексна системна й цілеспрямована діяльність органів державної влади, освітніх закладів, громадських організацій, сім’ї та інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління (учнів, вихованців):

• високої патріотичної свідомості

• почуття вірності

• любові до Батьківщини

• турботи про благо свого народу

• готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку з захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.

Ключовий пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Завдання закладів освіти — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

Мета заходів національно-патріотичного виховання у навчальних закладах — сприяти набуттю дітьми та молоддю досвіду патріотичних дій, вихованню в дусі патріотичного обов'язку.

Принципи національно-патріотичного виховання

• принцип національної спрямованості виховання

• формування у молоді:

- національної свідомості 

- любові до України

- свого народу

- шанобливого ставлення до української культури

- здатності зберегти національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави

 принцип культуровідповідності

 виховання — культуротворчий процес задля формування базової культури особистості на основі набутого морально-етичного досвіду людства

• принцип гуманізації виховного процесу

• акцент на особистості як на вищій цінності

• принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії

• учасники виховного процесу:

- виступають рівноправними партнерами у спілкуванні

- беруть до уваги точку зору один одного

- визнають право на відмінності у поглядах

- узгоджують свої світоглядні позиції

• принцип цілісності

• організація виховання як системного педагогічного процесу, спрямованого на:

- гармонійний та різнобічний розвиток особистості

- формування цілісної картини світу

- забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи

• акмеологічний принцип

• орієнтація виховного процесу на вищі морально-духовні досягнення й потенційні можливості особистості
 

• створення умов для досягнення життєвого успіху

• розвиток індивідуальних здібностей

 принцип особистісної орієнтації 

• розуміння того, що загальні закони психологічного розвитку проявляються у кожної людини своєрідно й неповторно

• принцип життєвої творчої самодіяльності

• становлення особистості як творця свого життя, який:

- здатен приймати особисті рішення

- нести за відповідальність за свої рішення

- повноцінно жити і активно діяти

- постійно самовдосконалюватися

- адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни

 принцип толерантності

• інтегрованість української культури в європейський та світовий простір
 

• формування у вихованців відкритості, толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до культури, мистецтва, вірувань інших народів

• здатність диференціювати спільне та відмінне в різних культурах

• сприйняття української культури як невід’ємної частини загальнолюдської

Цілі виховних завдань патріотичного виховання:

• утверджувати в свідомості й почуттях учня патріотичні цінності, переконання і повагу до культурно-історичного минулого України

• виховувати повагу до Конституції, законів України, державної символіки

• укріплювати розуміння взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю

• сприяти набуттю здобувачами освіти патріотичного досвіду на основі:

- готовності до участі в процесах державотворення

- уміння визначати форми й способи участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади

- спроможності дотримувати законів і захищати права людини

- готовності взяти на себе відповідальність

- здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів

• формувати мовленнєву культуру, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій

• утверджувати гуманістичну моральність як основу громадянського суспільства

• культивувати кращі риси української ментальності, як-то працелюбність, свободолюбство, справедливість, доброта, чесність, бережне ставлення до природи

• підвищувати престиж військової служби, культивувати ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя

• виховувати нетерпимість до українофобства, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму тощо.

https://znayshov.com/FR/17460/11.jpg

Форми національно-патріотичного виховання

Форми, методи та прийоми роботи з національно-патріотичного виховання  обираться з огляду на вікові особливості учнів, уподобання й інтереси, традиції і можливостей КЗ «Коротичанський  ліцей».

З-поміж популярних форм національно-патріотичного виховання виокремлено такі, як:

• інтерактивна патріотична зарядка

• майстер-клас із виготовлення арт-листівок для українських воїнів

• колективна гра зі створення панно «Україна — моя країна!»

• авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва)

• гра-репортаж «Видатні імена сучасної України»

• звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю»

• патріотичний флеш-моб

• презентація ролику (мультфільму) на патріотичну тематику, виготовленого дітьми

• зустрічі з цікавими земляками-патріотами

• акція-пересувна виставка «Маємо знати свої права»

• реконструкція історичних подій

• виготовлення плакатів чи постерів (вітальних, узагальнюючих, символічних)

• портфоліо родинних реліквій і чи традицій

• написання книги пам’яті (родини, школи, району, міста)

• станційні ігри (квест «Знайди Декларацію — врятуй незалежність»)

• створення інфографіки (шевронів, подій)

• «живий музей»

• реальні або віртуальні подорожі (історичними музеями України чи місцями історичних подій)

• конкурси есе, біографічних розвідок

• тренінги (міні-, презентаційні, інформаційно-просвітницькі)

• флеш-моби (візуалізація державних чи національних символів, контурів кордонів України)

• лото «Меморі» (створення карток на запам’ятовування дат, назв місць, діячів та їхніх висловлювань, пов’язаних із здобуттям Україною незалежності, Днем Конституції та програвання)

• кастинг і розучування патріотичних пісень.

 

Тепер, в умовах повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, вже ні в кого не виникає сумнівів у потребі перегляду системи національно-патріотичного виховання та посилити її. І цілком вчасно МОН затвердило заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання до 2025 року.

Шляхи реалізації національно-патріотичного виховання в системі Виховної роботи КЗ «Коротичанський ліцей».

Насамперед проводиться робота з удосконалення нормативно-правової бази патріотичного виховання. Зокрема йдеться про підготовку спеціальних документів, удосконалення законодавства, розробку навчальних програм та методичних матеріалів тощо.

Окремо звертається увага на важливість розробки заходів із інформаційної безпеки, спрямованих на запобігання негативним наслідкам інформаційної війни. І це дійсно надзвичайно важливо, адже інформаційна війна дійсно не зупиняється ані на мить.

Другий не менш важливий момент – це діяльність у сфері національно-патріотичного виховання органів місцевої влади та місцевого самоврядування. Дійсно, без них навряд вдасться впоратися на 100%. Що ж вони мають зробити? Допомогти організувати співпрацю із міжнародними партнерами, підтримувати волонтерські та громадські проєкти, залучати до виховання дітей та молоді учасників бойових дій на Сході України, членів сімей Героїв Небесної Сотні, учасників антитерористичної операції, операції об’єднаних сил, учасників війни рф проти України та їхніх сімей, військових капеланів тощо.

Окремо пропонується МОН створювати міжшкільні ресурсні центри, що забезпечуватимуть викладання предмета «Захист України». Особливу увагу планується приділити реалізації положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура»). І це чудово, адже вона дійсно цікава і точно подобається учням!. Учні нашого ліцею неодноразово в мирний час були учасниками 2 етапу Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).

Для створення соціально-педагогічних умов для реалізації національно-патріотичного виховання :

  • Впроваджується  в ліцеї медіаосвіта: класні керівники під час проведення  виховних годин  працюють над підвищенням рівня медійної та інформаційної грамотності, патріотичної свідомості, а також розвитком критичного мислення учнів.
  • Здійснюються науково-дослідницьку та освітньо-просвітницьку роботу з відновлення історичної пам’яті про тривалі державницькі традиції України.
  • Проводяться тижні правової освіти.
  • Пропонується для аналізу література, відеофільми, мультфільми,спрямовані на національно-патріотичне виховання.
  • Залучаються учасники освітнього процесу до пошуку, охорони, збереження народної культурної спадщини України (пісні, легенди, перекази тощо).
  • Організовуютья та проводяться  ( у мирні часи) фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи, що сприяють національно-патріотичному вихованню.

Зміст і форми національно-патріотичного виховання

Яким, згідно плану, має бути оновлене національно-патріотичне виховання?  реалізовуватися в наступних форматах:

  1. Розробляються методичні рекомендацій із національно-патріотичного виховання молодших школярів у позаурочній роботі, де неодмінно будуть наявні теми на кшталт: «Мій родовід», «Моя сім’я в історії рідного селища», «Моє селище в історії моєї країни» (до Дня захисника України, Дня козацтва, Дня селища Коротич) тощо.
  2. Проведення виховні години онлайн, а також планується у форматі зустрічей  із волонтерами, учасниками АТО, ООС та війни, яку рф розв’язала і веде проти України. Організовувалися конкурси, виставки малюнків, виготовлення привітальних листівок, сувенірів для бійців ЗСУ за участю дітей, учителів і батьків з подальшим їх надсаланням до адресатів за підтримки волонтерів. (до Дня миру, Дня Захисника України,  Дня збройних Сил України, Новорічні листівки на передову, деякі класи взяли участь у Всеукраїнській електронній листівці до Дня захисника України)
  3. Використання в урочний та позаурочний час українських народних рухливих ігор, флешмобів, патріотичних  руханок  (під час проведення загальноліцейних заходів, позакласних)
  4. Реалізуються виховні проєкти, присвячені творам українських дитячих письменників і композиторів, організація виставок творчих робіт учнів з укранської літератури)
  5. Організовуються віртуальні екскурсії в інші регіони країни із метою відвідування визначних історичних місць, ознайомлення з пам’ятками української історії та культури, зокрема сплановано на зимові канікули).
  6. Проведені тематичних заходи в онлайн-форматі , присвячених героїчним подвигам українських воїнів, боротьбі за територіальну цілісність і незалежність України (наприклад, до Дня знань, «Ми українці: честь і слава незламним!», до Дня Гідності та Свободи, до Дня захисника України, Дня Збройних сил України тощо).

Окрема увага приділяється організації інформаційно-просвітницької роботи. Зокрема йдеться про проведення тижнів правової освіти та різноманітних заходів до Дня української писемності та мови.

Для полегшення роботи вчителя обіцяють підготувати відповідні навчально-методичні посібники та методичні рекомендації, присвячені нашим національним традиціям, а також організувати майстер-класи, круглі столи із залученням розробників змісту національно-патріотичного виховання та громадських організацій (додатки з підбірками відеокниг, відеороликів).

Заплановано також проведення різноманітних заходів (тематичних конкурсів, вікторин, змагань тощо) із виховної роботи серед учнів старшої школи щодо їхньої готовності стати на захист незалежності й територіальної цілісності України, та подальшої служби в ЗСУ. Також планується залучати військовослужбовців ЗСУ, учасників АТО та ООС, учасників бойових дій російсько-української війни до проведення навчальних занять із початкової військової підготовки.

Отже, наше завдання — так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності.

docx
Додано
2 січня 2023
Переглядів
2269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку