Мета: освітня: розширити знання учнів про історію українського народу, учитися давати оцінку подіям періоду Руїни, використовувати краєзнавчий матеріал про Конотопську битву для розуміння загальноукраїнської історії.
розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, виділяти головне, самостійно робити висновки, систематизувати, проводити історичні паралелі між минулим та сучасним, формувати гнучкість, самостійність, критичність мислення.
виховна: сприяти національно-патріотичному та моральному вихованню, продовжувати формувати такі риси характеру, як: патріотизм, гуманізм, милосердя, любов до історії українського народу.
ОПОРНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
«ПОПІВСЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ І-ІІІ СТУПЕНІВ»
ПОПІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
ВИХОВНОЇ ГОДИНИ, ПРИСВЯЧЕНОЇ РІЧНИЦІ ПЕРЕМОГИ У КОНОТОПСЬКІЙ БИТВІ
ПІДГОТУВАЛИ
Руслана Кривенко
заступник з НВР,
Світлана Нідзельська,
учитель історії
2022
ВИХОВНА ГОДИНА, ПРИСВЯЧЕНА РІЧНИЦІ ПЕРЕМОГИ У КОНОТОПСЬКІЙ БИТВІ (слайд 1)
Мета:
освітня: розширити знання учнів про історію українського народу, учитися давати оцінку подіям періоду Руїни, використовувати краєзнавчий матеріал про Конотопську битву для розуміння загальноукраїнської історії.
розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, виділяти головне, самостійно робити висновки, систематизувати, проводити історичні паралелі між минулим та сучасним, формувати гнучкість, самостійність, критичність мислення.
виховна: сприяти національно-патріотичному та моральному вихованню, продовжувати формувати такі риси характеру, як: патріотизм, гуманізм, милосердя, любов до історії українського народу.
Обладнання: мультимедійний комплекс, ноутбуки по кількості робочих груп або пар, символи України, портрет гетьмана І. Виговського, виставка книг, відеозаписи.
Підготовчий етап
Форма проведення: година спілкування з елементами диспуту, веб-квесту, вікторини, вправи Learning apps.
Хід виховної години
Бесіда-диспут
Козак 1. (слайд 2, на фоні відео про Україну звучать слова)
Улюблена Богом перлина ,
Для всіх українців одна.
Козацька моя Україна -
Хлібів золотих сторона.
Козачка 2.
Негодами лютими бита,
Віками ти йшла до мети.
Тобі всім зорею світити
І волю, і долю знайти.
Козак 1:
Було колись в Україні – ревіли гармати,
Було колись запорожці – вміли панувати!
Козачка 2:
Панували, добували і славу, і волю.
Минулося... осталися могили на полі.
Козак 1:
Було колись добре жити, на тій Україні!..
А згадаймо! Може, серце хоч трохи спочине.
Козачка 2: (слайд 3, на фоні відео про козаків звучать слова)
Козацтву належить особливе місце в історії України та в історичній пам'яті українського народу. Саме козацтво було тією силою, яка активно впливала на історію України XVII – XVIII ст.
Учень 1. 60-80-ті рр. ХУІІ ст. - період, який ввійшов в історію під назвою «Руїни». Це були складні для України часи. Долю України вирішували її сусіди – Московська держава, Річ Посполита, Османська імперія
Учень 2: Московія, прагнучи стати наймогутнішою державою на сході Європи та у православному світі в цілому, бажала загарбати Україну, а Україна - навпаки, прагнула зміцнити свою власну державність під захистом Москви, але без реального включення в російський владний простір.
Учень 1. (слайд 4) У 1658 році гетьманом України стає генеральний писар Іван Виговський, до часу повноліття Юрія, сина Богдана Хмельницького.
(слайд 5) В умовах загрози війни з Московією, 1658 року уклав Гадяцький договір із Річчю Посполитою, що і стало однією з причин московсько-української війни.
Учень 2. (слайд 6) Основні події московсько-української війни 1658-1659 рр. розгортались навесні-влітку 1659 р. Наприкінці березня 1659 р. понад 100-тисячна російська армія на чолі з князем О. Трубецьким рушила на Україну.
Учень 1. (слайд 7) 20 квітня її було зупинено під Конотопом, який боронили козаки Чернігівського і Ніжинського полку під командуванням ніжинського полковника Григорія Гуляницького. Майже два місяці козаки тримали облогу.
Учень 2. (слайд 8) Виговський протягом цього часу готувався до вирішального бою. Гетьман домовився з кримським ханом про допомогу 40-тисячної орди і загалом мав близько 60 тис. вояків. Незабаром союзницьке військо виступило на допомогу оточеним.
Учень 1. Головна битва відбулася 28 червня 1659 р. в районі с. Соснівки під Конотопом. Вона закінчилася нищівною поразкою московського війська.
(слайд 9, перегляд відео про Конотопську битву)
ВЕБ-КВЕСТ (слайд 10)
Учитель: Сучасні дослідження даної теми містять у собі кілька суперечливих питань, до обговорення яких ми пропонуємо вам долучитися.
(Об’єднуємося в групи або пари. Кожна з робочих груп отримує запитання та посилання для пошуку інформації. Кожна група працює з ноутбуком, підключеним до мережі Інтернет.
На виконання завдання – 5 хв., на озвучення відповіді – 2-3 хв.)
(слайд 11)
https://shron1.chtyvo.org.ua/Akichev_Shamil/Rol_tatarskoi_kinnoty_u_Konotopskii_bytvi_1659_r.pdf
(сторінка 299…)
(слайд 12)
https://www.youtube.com/watch?v=RsJKz2jPV1A ( з 10.30 хв.)
(слайд 13)
https://www.youtube.com/watch?v=V3cnZ7T_A4c (з 14 хв.)
(слайд 14)
ОБГОВОРЕННЯ (слайд 15)
Учень 1. (слайд 16) Згідно розпорядження Президента України Віктора Ющенка з 2009 р. в с. Шаповалівка проводиться культурно-мистецький фестиваль “Козацький родослав”, який вітає почесних гостей з усіх регіонів України: представників влади, громадських діячів, відомих артистів
ВІКТОРИНА (слайд 17)
Учитель. І на завершення нашої години спілкування пропоную перевірити , на скільки вам запам’яталися історичні факти, пов’язані з нашим рідним краєм, у вигляді вікторини. Ваше завдання: дати відповіді на поставлені запитання.
(слайд 18)
1.Який період козацької доби історії України характеризує тогочасний вислів: «що козак, то був полковник, що сотник — то гетьман»?
Відповідь: Руїна («руйнування» Української козацької держави — Гетьманщини).
(слайд 19)
2. Руїна - термін, який позначає процес:
Відповідь:
- гострої боротьби старшини за владу;
- постійної агресії сусідніх держав;
-занепаду й спустошення українських земель в результаті громадянської війни.
(слайд 20)
3. Що стало приводом для відкритої агресії Московської держави?
Відповідь: Гадяцька угода.
(слайд 21)
4. Гадяцький трактат був укладений:
Відповідь: у 1658 р.
(слайд 22)
5. Про яку історичну постать ідеться?
Український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, голова козацької держави у Наддніпрянській Україні (1657-1659), Великий князь Руський (1658—1659). Наступник Богдана Хмельницького на гетьманському уряді. Уклав Гадяцьку угоду з поляками.
Відповідь: І. Виговський.
(слайд 23)
6. Яка держава таємно підтримувала полтавського полковника М. Пушкаря та кошового отамана Я. Барабаша в їхньому повстанні проти гетьмана І. Виговського?
Відповідь: Московське царство.
(слайд 24)
7."Він зустрів процесію від громадян міста, помолився і перехрестився перед ними по-християнськи, але пограбував місто і його мешканців по-татарськи і сказав, «що: винуватого Бог знайде, а війська треба потішити і нагородити за праці, в поході понесені». Яку подію описує літописець в уривку?
Відповідь: Пограбування Г. Ромодановським Конотопа
(слайд 25)
8. Скільки днів чотирьохтисячний загін Г. Гуляницького утримував фортецю проти багатотисячного війська О. Трубецького?
Відповідь: 70 днів.
(слайд 26)
9. Війська яких держав зійшлися під Конотопом?
Відповідь: Українське військо, посилене загонами кримського хана, та московське військо.
(слайд 27)
10. Чим закінчилася конотопська битва?
Відповідь: Виговський завдав нищівної поразки московській армії.
(слайд 28)
11. Кого було обрано новим гетьманом на козацькій раді, яка відбулася 21 вересня 1659 р?
Відповідь: Юрія Хмельницького.
(слайд 29)
12. У якому році було прийнято рішення про масштабне відзначення 350-ої річниці Конотопської битви, зокрема з участю державних структур?
Відповідь: У 2008 році
Заключне слово учителя. А зараз давайте підведемо підсумок нашої години спілкування і складемо «Кодекс честі» справжнього захисника Батьківщини. Перейдіть за посиланням, вказаним на слайді та виконайте вправу на ресурсі Learning apps.
https://learningapps.org/display?v=pg3kghv5v22 (слайд 30, )
Прошу вас висловити ваші думки, чи можемо ми провести історичні паралелі між минулими подіями та сьогоденням, коли українці знову змушені захищати Батьківщину. (Заслуховуємо виступи учнів)
(слайд 31)
Учень 1. Нема майбутнього без минулого.
Учень 2. Кожен українець повинен знати історію рідного краю.
Учень 1. Молодь повинна поважати своїх героїчних предків.
Учень 2. Славетне минуле виховує любов до Вітчизни.
Учень 1. І багато іншого, такого ж цікавого і захопливого втратило б людство, якби не було таких величних подій, як Конотопська битва!
ЛІТЕРАТУРА ТА РЕСУРСИ
https://www.youtube.com/watch?v=iElzqzbyi3o&list=PL28GfX70rem2aWQw-rjXKekiQ9f9GKduq
https://www.youtube.com/watch?v=gc97TNk6CuI
https://www.youtube.com/watch?v=Z5XdLJ_j80c
https://www.youtube.com/watch?v=1tTeruYC2MM
https://www.youtube.com/watch?v=V3cnZ7T_A4c
https://shron1.chtyvo.org.ua/Akichev_Shamil/Rol_tatarskoi_kinnoty_u_Konotopskii_bytvi_1659_r.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=RsJKz2jPV1A
https://www.youtube.com/watch?v=V3cnZ7T_A4c
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BF%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B0
https://www.youtube.com/watch?v=OfyYkemS0Lw