комунальний заклад
«Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Оберіг»
Запорізької обласної ради
СПЕЦСЕМІНАР
На тему «Шляхи та можливості для покращення суспільного, родинно-сімейного, статевого виховання дітей з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу»
Практична частина
Підготувала:
вчитель Кузьомко Р.В.
Запоріжжя
2020
Для правильного розвитку дитини їй необхідно отримати уявлення про двостатевий світ. У дітей з порушеннями інтелектуального розвитку це набуває ще більшої значимості. Батьки є самими першими дорослими, в яких малюку треба буде навчитися подружньої й батьківської ролі в сім’ї.. Для доньки мама є прикладом для наслідування, навчання. У свою чергу, поведінка й особливості, характерні для її тата, для дівчини зазвичай стають вирішальним фактором при виборі майбутнього чоловіка, так само й син в батька вчиться моделі поведінки, характерної для чоловічої статі.
Тож можна зазначити,що сім’я відіграє важливу роль у суспільстві, є її основою та виконує важливі функції.
Основними завданнями суспільного та родинно-сімейного статевого виховання дітей з інтелектуальною недостатністю є:
Використання ігрової технології на уроках, як засіб статевого виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, є дієвою. Дидактичні ігри «Як вчинити?», «Так буває», «Ким бути», сюжетно-рольові «Сім’я», «Магазин», рухливі ігри «Парний біг», «Чия ланка швидше збереться» та інше мають позитивний вплив на здобувачів освіти з особливими освітніми потребами молодшого вік.
Деякі ігри розглянемо більш детально.
Дидактична гра «Мама – дівчинка, тато – хлопчик».
Вчитель роздає комплект фотографій «Моя сім’я» на кожну дитину та поля блакитного та рожевого кольору. Діти розглядають фотографії своїх членів родини та називають їх. Розкладають на рожеве поле тих членів сім’ї, що відносяться до дівчаток, а на блакитне поле тих, хто належить до хлопчиків.
Дидактична гра «Знайди мій одяг».
У даній грі діти повинні розібратися, який одяг потрібен дівчинці та хлопчику. Педагог «випадково» прикладає спідницю до фігури хлопчика чи свідомо зав’язує йому бант, надягає хустину на голову. Діти самостійно виправляють помилки.
Сюжетно-рольова гра «Моя родина»
Дітям пропонується самостійно вибрати для себе роль (тато, мама, бабуся,дідусь, дитина) та обіграти сцени з сімейного життя. Ця гра виховує у дітей любов і доброзичливе ставлення до родичів.
Підготовка молоді до створення сім’ї також є одне з визначних завдань сьогодення, адже родина відіграє вагому роль у зміцненні здоров’я і вихованні підростаючого покоління, забезпеченні економічного і соціального прогресу.
У процесі цілеспрямованої роботи з формування у підлітків з інтелектуальною недостатністю різноаспектних уявлень про майбутню сім’ю пропонується застосовувати на уроках такі форми роботи, як лекція з мультимедійним супроводженням, відеоаналіз, дебати, дискусія, круглий стіл а також комплекс тренінгових (ігрові методи; методи, спрямовані на розвиток соціальної перпеції; медитативні техніки) та психотерапевтичних методів (техніка гештальт-терапії, психодрами, трансактного аналізу, тілесно-орієнтованої психотерапії, арттерапії).
Наприклад:
Мета: Формування уявлень про майбутню сім’ю у здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Кожному учню видається аркуш формату А4 та кольорові олівці і пропонується намалювати свою майбутню родину такою, як вони її уявляють. Учасникам групи регламентується певний час на виконання малюнку. Після того, як всі учні завершать, кожен учасник групи презентує свій малюнок. Проводиться спільне обговорення таких питань: «- Чи важко вам було уявити майбутню сім’ю?», «- В чому виникли труднощі?», «- Чи хочеться комусь змінити свій малюнок?», «- Щоб ви додали на своїх малюнках?» та ін.
Мета: сформувати уявлення про прояви почуття кохання, сформувати уявлення про різницю між закоханістю та коханням, розглянути особливості кохання у підлітковому віці.
Кожен учасник групи по колу повинен сказати фразу «Я тебе кохаю» в одній із запропанованих варіантів інтонацій: як закохана людина, як оперний співак, як дитина, як священик, як сором’язлива людина, сміючись, як папуга, як іноземець, як репер та ін.
По закінченню вправи, учасники групи відповідають на питання:
Інформаційна частина.
У формі круглого столу ведучий проводить з учасниками групи бесіду на тему «Що таке любов?».
Далі ведучий пропонує переглянути відео фрагмент з цитатами видатних людей про любов та обговорити його.
Відео можна подивитися перейшовши за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=NWlQ6JSVnnY
Далі ведучий пропонує підліткам обсудити тему «Перше кохання», адже кожна людина в своєму житті зустрічається з цим явищем. Корисна інформація поєднана з мультимедійним транслюванням.
Мета: формування уявлень про майбутніх супутника чи супутницю життя.
Ведучий роздає учасникам групи аркуші паперу, ручки, олівці, фломастери та дає наступну інформацію:
«Сьогодні ми з вами будемо писати об’яви в незвичну газету під назвою «Шукаю другу половинку». Кожен з вас може помістити в цю газету об’яву про пошук майбутнього чоловіка чи дружину. В цьому оголошенні немає обмежень на кількість слів або розмір букв. Приймається будь-яка форма. Ви можете викласти весь список вимог до майбутнього обранця чи обраниці, увесь набір якостей, якими він чи вона повинні володіти, можете намалювати портрет людини, яку уявляєте в якості своєї другої половинки. Можете розповісти про себе. Одним словом, робіть оголошення таким, яким побажаєте».
На роботу дається 5 хвилин, після чого кожен учасник групи презентує свою об’яву.
У кінці ведучий проводить обговорення:
- Які особисті якості ваших майбутніх других половинок зустрічались у всіх об’явах?
- Які зовнішні характеристики ваших майбутніх других половинок зустрічались у всіх об’явах?
- Які із заявлених вами якостей – є найціннішими для другої половинки?
- Чиї об’яви, на вашу думку, були найбільш інформативними?
Мета: формування навичок спілкування з протилежною статтю, формування уявлень про прояви любові.
Ведучий обирає хлопця, який виконуватиме роль «першого скульптора», та хлопця і дівчинку, які будуть «статуєю». «Скульпторові» дається інструкція: «Уяви, що ти справжній скульптор, і ти повинен зліпити «статую любові». Перед тобою стоїть глина, з якої ти можеш зліпити все, що вважатимеш за потрібне, вона застигне так, як ти захочеш». Після того, як «скульптор» закінчив виконання скульптури, він повинен зайняти чоловіче місце в його «скульптурі». Потім роль «скульптора» виконує дівчина – вона повинна переробити вже готову «статую кохання» на нову, після чого займає жіноче місце в своїй скульптурі. І так далі в грі приймають участь всі учасники групи, якщо хлопців або дівчат в групі менше, то вони приймають участь в грі кілька разів.
У кінці ведучий проводить обговорення наступних питань:
- З якими труднощами ви зіткнулися при виконанні вправи?
- Чи сподобалося вам бути в ролі скульптора?
- Розкажи про статую яку ти зліпив?
- Чи сподобалося вам бути в ролі учасника скульптури? Чому?
Кожен учасник групи висловлює свої думки з приводу проведеної гри, розповідає про свій настрій. Ведучий проводить резюмування заняття.
У формі круглого столу ведучий пропонує учасникам обсудити такі питання:
- Що таке шлюб?
- Законний шлюб та громадянський шлюб – що це? Який формат шлюбу має перевагу?
- Чи завжди досить одного лише почуття, щоб укласти шлюб та створити сім’ю?
- Що таке готовність до шлюбу?
- Чи є причини, які не дозволяють утворювати шлюб?
- Найбільш сприятливий вік для шлюбу?
- Як ви ставитесь до ранніх шлюбів?
Складові готовності до шлюбу:
Фізична готовність Соціально-економічна Психологічна
готовність готовність
Висновок:
Отже ми можемо зробити висновки, що для правильного розвитку дитини з інтелектуальними порушеннями дуже важливо отримати уявлення про двостатевий світ. Дидактичні та сюжетно-рольові ігри допомагають у формуванні усвідомленого ставлення до своєї та протилежної статі, навичок відповідної поведінки. У підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку для формування уявлень про майбутню сім’ю такі форми роботи, як дебати, дискусія, круглий стіл, тренінги дають найвищий результат.
Ми часто повторюємо, що все починається з дитинства, і забуваємо про те, що і статеві стосунки між чоловіком і жінкою, статеві рольові функції, формуються у дітей з раннього віку, тому статеве виховання дітей потрібно починати в родині.
Використані джерела:
https://naurok.com.ua/igri-z-endernogo-vihovannya-dlya-ditey-doshkilnogo-viku-88872.html
https://childdevelop.com.ua/articles/upbring/138/
https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/%D0%94_26.053.23/Ivanenko.pdf