Сходинки соціальної адаптації дитини "Хто – я?"

Про матеріал

Запропоновані матеріали прийдуть на допомогу вихователям різновікових груп та груп сімейного типу. Віршований матеріал автора.

Завдання педагога-дошкільника – допомогти дитині зрозуміти великий різноманітний навколишній світ через своє маленьке внутрішнє віконце.

Сходинка за сходинкою піднімається малюк до вершин пізнання. А поруч допомагає, веде за руку та вселяє впевненість добрий наставник і чуйний друг – вихователь.

Перегляд файлу

Хто – я?

Сходинки  соціальної адаптації дитини в суспільстві.

Появилася на світ дитина. Народилася маленька людина, у якої в житті все тільки починається. Попереду перша усмішка, перше слово, перший крок, а ще усвідомлення того, хто вона є на цій неозорій зеленій планеті, у цьому широкому білому світі. 

Завдання педагога-дошкільника – допомогти дитині зрозуміти великий різноманітний навколишній світ через своє маленьке внутрішнє віконце.

Сходинка за сходинкою піднімається малюк до вершин пізнання. А поруч допомагає, веде за руку та вселяє впевненість добрий наставник і чуйний друг – вихователь.

Здійснюючи особистісно-орієнтовний підхід, враховуючи вікові особливості дитини, важливе значення має підбір методів і прийомів роботи, а ще поступовість і наступність разом з виваженістю, майстерністю та досвідом педагога. Адже з образом дошкільника потрібно зжитися і відчути його всім своїм єством. Так, скажімо у ранньому віці перевагу потрібно віддати наочним методам, поєднуючи їх з художнім словом та ігровою діяльністю. А в старшому та середньому рекомендуємо екскурсії у світлицю, в музей, до церкви, зустрічі з цікавими людьми, родинні заходи. Неоціненну роль відіграє розвивальне середовище, створене  в кожній групі відповідно до вікових та індивідуальних особливостей дітей. 

Запропоновані матеріали прийдуть на допомогу вихователям різновікових груп та груп сімейного типу. Віршований матеріал автора.

 

Перша сходинка „Я - дитина”.

Народна мудрість: „Біля сонця тепло біля мами  – добре”

 

Завдання. Стимулювати пізнавальну активність дитини. Розширювати сферу зовнішніх проявів позитивного ставлення до оточуючого світу. Збагачувати емоційні враження малюка. Виховувати почуття довіри та прихильності до найріднішої людини – мами. 

 

Ключові теми, тези, слова. Мама. Дитина. Усмішка. Мамині руки. Іграшка. Радість. Любов. 

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. Етюд “Усмішка”, забавлянка  „Колисанка для Оксанки”, рольова гра „Мама і діти”, вправа „Сонечко”. 

              ***

 

Є у кожної матусі Милі дитинчата.

Гусенята в мами гусі,

В курочки – курчата,

У зайчихи – зайченята, В слимачихи – слимачки. У левиці – левенята, А у мами – діточки.

 

 

Друга сходинка „Я – син, донечка”.

Народна мудрість: „Людина без сім’ї, як пташка без гнізда”.

 

Завдання.  У спільній роботі дошкільного закладу і сім’ї закладати основи любові та поваги до членів своєї родини, поглиблювати знання про родинні зв’язки і традиції, формувати почуття довіри до найдорожчих людей, виховувати культуру спілкування в сім’ї.

 

Ключові теми, тези, слова. Сім’я. Родина. Тато, мама, братик, сестричка, дідусь, бабуся, тітонька, дядечко. Прізвище, ім’я, по-батькові. Турбота. Повага до старших. У дідуся мудрості навчуся. 

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. Сюжетна гра „Сім’я”, інсценівка „День народження”, обмін думками „За що я люблю своїх рідних”, етюд „Золоті руки”. Розповіді дітей з власного досвіду „Мій дідусь, моя бабуся”.

           

 

         ***

В золотого сонечка Є сини і донечки – Це веселі промінці, Невгамовні пустунці.

           ***

Я горобчик для матусі, Для татуся – зайчик. Ведмежатко для бабусі, А зовуся – Славчик.

 

   Моя сестричка

Хто крокує по сніжку

В чорних черевичках, У новенькім кожушку?

Це моя сестричка.

 

Звуть Катрусею її, Ходить в дитсадочок. Наймолодша у сім’ї, Йде їй третій рочок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Третя сходинка – „Я - дошкільня”.

Народна мудрість: „Дитсадок - це другий дім, тут живеться добре всім”.

 

Завдання. Формувати правила поведінки в колективі. Залучати дитини до посильної участі в індивідуальній (трудові доручення, чергування в куточку природи, на заняттях, допомога вихователю у підготовці матеріалів до занять) та колективній (праця на городі, прибирання в живому куточку, „лікування” книг) роботі. Виховувати старанність, почуття обов’язку та відповідальності своєї причетності до колективу, бажання допомогти товаришам, дружно взаємодіяти з однолітками.

 

Ключові теми, тези, слова. Дитячий садок. Колектив. Обов’язки дошкільника. Відповідальність. Почуття обов’язку перед товаришами, однолітками, помічником вихователя, вихователем. Значення результатів праці, аналіз та оцінка. 

 Креативний розвиток. Ігрова діяльність. Сюжетно-рольові гри „Дитячий садок”, „Книжкова лікарня”, екскурсія в пральню, етюд „Разом веселіше”, бесіда „Кожна людина має права та обов’язки”, спостереження за роботою помічника вихователя, дидактичні ігри „Турбота про тварин”, „Хто де живе”, родинне свято „Разом ми одна сім’я”.

           

Перший раз

Перший раз у дитсадок Завтра йду, бабусю. Безліч віршів і казок Гарних там навчуся.

Віднайдуть у мене хист 

Голосно співати

Я на святі, як артист, Буду виступати.

 

         Що за дім?

Що за дім, як теремок?

Це ж веселий дитсадок.

В ньому хороше малятам,

Є де гратися і спати.

 

Тут готують смачно їсти  Вчать, як треба встати й сісти. Не життя у нім, а казка, Де живуть і сміх, і ласка.

 

 

 

 

Четверта сходинка – „Я - особистість”.

 

Народна мудрість: „Добре серце – найцінніший скарб”.

 

Завдання. Вчити дитину усвідомлювати свою унікальність, розуміти, що у світі немає двох однакових людей. Всі різні і особливі, наче польові квіти, кожна має свій колір і запах. Так і люди. Бог створив їх усіх рівними, але кожен має свою неповторність – голос, усмішку, здібності та особисті якості. Збагачувати духовний світ дошкільника, створювати максимальні умови для розвитку творчих задатків. Виховувати вміння поважати особистість в собі та в оточуючих.

 

Ключові теми, тези, слова. Я серед людей. Мої здібності. Настрій. Мій маленький внутрішній світ. Мрії. Віконечко у всесвіт. Космос. Добрі справи.

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. ​   Дидактична гра „Заглянь у себе”, обмін думками „Хто що вміє”, роздуми „Що мене хвилює”, етюди „Мій настрій”, „У мене свято”, розповідь „Мої мрії”, виховний захід „Добре серце – найдорожчий скарб”, розвага „Наші таланти”.

           

                     

Малюнок

Я намалюю квіти

І маму, і себе,

Зелені пишні віти І небо голубе.

 

І сонечко, й калину, Й сестричку у вінку. І звивисту стежину

В бабусинім садку.

 

           

             ***

У дворі квітник барвистий, Скільки різних там квіток!

Кожна гарна, мов намисто, З пишних, ніжних пелюсток.

 

Так і ми, малі, грайливі, Чемні в нашім дитсадку. Але всі ми особливі, Маєм вдачу, хто яку.

 

 

Галя - весело співає,

Юра в шашки грать мастак. Соломійка - вишиває, Що ніхто не вміє так.

 

А Софійка – трудівниця, Ігор – фокусник і маг.

Є до танцю хист у Гриця, А в Андрійка – до розваг.

 

Валя добре серце має, Підгодовує пташок. Гнат багато віршів знає, І загадок, і казок.

 

Всі ми разом, наче квіти,

У прекрасному вінку

Українські славні діти В нашім ріднім дитсадку!

 

 

 

 

 

 

                                                        П’ята сходинка „Я - людина”.          

 

Народна мудрість: „Шануй людей і тебе шануватимуть”.

 

Завдання. Формувати світогляд дитини, її соціальну і психологічну культуру, згідно етичних норм та правил, встановлених людством. Збагачувати знання дошкільника про індивідуальні своєрідності народів світу. Вчити бачити в кожній людині яскраву особистість, поважати її індивідуальні особливості та моральні якості. Виховувати бажання бути потрібним людям. 

 

Ключові теми, тези, слова. Моє ім’я. Друзі. Товариші. Професії. Народи світу. Різні мови. Добро. Милосердя. Душевне тепло. Сумління. Чесність. Справедливість.

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. Дидактична гра „Професії моїх батьків”, вправа „Подорож до інших країн”, дидактична гра „Сусіди України”, виготовлення папки-пересувки „Діти роблять добро”, конкурс малюнків „Як я допомагаю старшим”, етюд „Скажи правду”, розвага „Моє ім’я - мій талісман”.

 

 

 

Моє ім’я – мій талісман,

По полі сіється туман,

Хмаринка біла в небі пропливає.

Моє утвердження в житті, Мої хвилини золоті Моє ім’я мені заповідає.

- Носи мене, як сонця цвіт, Візьми мене у свій політ,

Чарівним змістом я тебе напою.

Чи квітка ти, чи пишний сад,

А чи Господня благодать

Я буду вірним все життя з тобою.

 

 

           

Сонечко.

Я стану сонечком тепленьким

І все тепло своє віддам Своїй бабусеньці рідненькій, Своїм турботливим батькам.

 

Промінням щедрим, золотеньким,

Як сонце землю і гаї,

 

Я обійму кохану неньку, Зігрію серденько її.

 

Ласкаву усмішку посію, Немов насіння у ріллю.

Я стати сонечком зумію, Бо я усе навкруг люблю.

 

 

 

Шоста сходинка „Я - українець”.

 

Народна мудрість: „Україна, як сонце одна”.

 

Завдання. Знайомити  дітей з характерними особливостями українця – гостинністю, веселістю, почуттям гумору. Відроджувати національні традиції, сприяти вихованню пошани до історії рідного народу, залучати дошкільнят до участі в народних святах та розвагах. 

 

Ключові теми, тези, слова. Рідна земля. Батьківщина. Україна. Місто. Село.

Садок. Хата. Світлиця. Хліб. Рушник. Вишиванка. Калина. Традиції. Обереги. Дитячий фольклор. 

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. ​   Українські народні ігри „Мак”, „Подоляночка”, „Іде, іде дід”, сюжетно-рольова гра „До бабусі на гостину”, інсценівка „Козацькі забави”, обмін думками „Скарби рідної землі”, родинне свято „Без верби і калини, нема України”, етюди „Я- калина”, „В садку”. 

 

               ***

З діда-прадіда я українець, Моя вдача козацька, палка.

Хліб для - мене найкращий гостинець, А душа моя - пісня дзвінка.

 

 

       На Вкраїні

Я народилась на Вкраїні,

Люблю поля й садочки ці, Де дозрівають сливи сині І колосяться пшениці.

 

Я народилась на Вкраїні.

 Кує зозуля у гаю,

Дзюрчить струмочок у долині Про землю батьківську мою.

 

                 ***

Заховались в бабусиній скрині на дні Різні речі забуті, цікаві мені.

Хоч старенькі, але їм немає ціни, Найрідніші для нашого роду вони.

 

Тут лежить полотна домотканий    сувій, І цвіте вишиттям український наш   стрій. І барвистий віночок, і два рушники, Гребінець і намиста червоні разки.

 

Я усе розумію, хоча ще й мала – Це святі обереги від лиха і зла.

У бабусиній скрині скарби немалі, Найдорожчі, найкращі на цілій землі.

 

 

                Моя вишиванка.

 

Моя вишиванка весела, барвиста, Цвітуть чорнобривці на ній променисті. В ній сонця краплина і мамина ласка, І літа зеленого радісна казка. В ній звичай родинний, звитяга козача І щира Вкраїнська нескорена вдача.

 

Сьома сходинка „Я - християнин”.

 

Народна мудрість: „Добро та милосердя роблять нас християнами”.

 

Завдання. Розширювати поняття дітей про духовність. Виховувати моральні якості: милосердя, доброту, чесність. Вчити дітей дотримуватись у своїх вчинках заповідей християнської моралі.

 

Ключові теми, тези, слова. Хрещення. Ім’я. Бог. Молитва. Церква. Заповіді християнської моралі. Біблія. 

 

Креативний розвиток. Ігрова діяльність. Колядка „Нова радість стала”, щедрівка „Ой сивая тая зозуленька”, гаївки „Кривий танець”, „Жучок”, бесіди „Про добро і зло”, „Молитва в житті людини”, розповідь „Біблія – книга книг”, родинне свято „Іменини”. 

           

           ***

Добре тому в світі жити, Хто шанує батька й неньку. Хто навчився всіх любити,

Хоч ще навіть і маленький.

 

Хто усім допомагає, Розвиває своє вміння.

Той опіку в Бога має, І його благословення.

 

           

    Молитва.

 

Стала Оля на колінка, Чемно ручки склала. І тихесенько, не дзвінко, Молитися стала. Щоб здоровою зростала, І добро здійснилось.

А молитись перестала - То перехрестилась.

 

pdf
Додано
26 березня 2018
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку