Тема уроку: «Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи не мине…Перспектива розвитку цивілізації в новелі Бредбері “Усмішка”
Мета уроку: -розкрити на прикладі тексту духовне зубожіння суспільства; показати, як цивілізація руйнує красу і внутрішній світ людини, а краса врятує цивілізацію;
- формувати певну відповідальність людини за свої вчинки;
- поповнювати словниковий запас, вдосконалювати комунікативні навички;
- розвивати творчу уяву, уміння аргументувати думку, спираючись на текст; мислення; компетентність учнів;
- показати перемогу справжніх людських цінностей над абсурдом бездуховного буття, виховувати на кращих зразках світового мистецтва художній смак , відчуття прекрасного та найкращі моральні, духовні якості.
Тип уроку: нетрадиційний (створення власного сайту)
Обладнання: ноутбук, відео, портрет Рея Бредбері,Леонардо да Вінчі “Джоконда”, малюнки, творчі міні-проекти учнів, віртуальні ноутбуки.
Компетенції учня – читацька, літературознавча, комунікативно – мовленнєва, креативна, медіа.
Теоретико – літературні поняття: цивілізація, культура, абсурд, крах
Літературно – мистецькі зв’язки: Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», «Сто днів після дитинства».
Голос краси звучить тихо;
Його вловлюють лише
найчутливіші вуха.
Ф. Ніцше
ХІД УРОКУ
(Учні розміщені в трьох комп’ютерних центрах)
Оргмомент. Привітання.
Учитель. Доброго дня, любі діти. Мені б хотілося поговорити з вами про важливі та актуальні проблеми сьогодення …
Пропоную попрацювати над створенням офіційного сайту
«Наше майбутнє…». Виконуючи відповідні завдання, будемо заповнювати сторінки нашого сайт, а всю інформацію вносити до віртуальних ноутбуків.
1. Пропоную переглянути відео (відеоряд землетрусу в Японії 11 березня 2011 року.).
2. Зачитування на фоні відеоряду фрагменту із новели Р. Бредбері «Усмішка»
«…Замість міст – звалища мотлоху, шляхи від бомб ніби викорчувані, а половина полів уночі світиться від радіації …От і маємо: стоїмо тут удосвіта в холоді, всередині все злиплося від голоду, самі живемо в печерах, і нічого нам не лишилося – жодних розваг…»
Мотивація
Діти, побачене і почуте вас вразило?
Звернімося до першої сторінки сайту та виконаємо завдання.
Завдання 1. (подається на картці)
2 сторінка сайту
Враження |
Почуття |
Завдання 1. Оберіть, будь ласка, із запропонованих у словничку слів, ті, які б схарактеризували ваші враження від побаченого і почутого та розподіліть їх за групами: 2хв
Страх, тривога, безнадія, руйнація, безвихідь, уламки, руїни, безглуздя, розорення, кошмар, моторошність, жахіття.
Учитель: Діти, відеоряд, який ми побачили, це жахлива реальність – землетрус у Японії, яка на сьогодні є однією з найрозвиненіших країн світу, прикладом сучасної цивілізації та її найвищих досягнень. Наша безпечність, наша самовпевненість можуть призвести до самознищення. «Ми, земляни, маємо вроджений дар руйнувати все величне і прекрасне» - так сказав про діяльність людей відомий письменник-фантаст Рей Бредбері.
Ви бачите портрет відомого американського письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері. У 2012 йому виповниловя 92 роки, які стали в його житті останніми.
Цікаво: свої твори він завжди друкував на звичайній друкарській машинці, відмовлявся сідати за кермо авто, а як ви думаєте: чому?
Саме проблеми наслідків цивілізації стали темою творів Бредбері, один з яких ви на сьогодні прочитали.
Звернімося до робочої картки нашого уроку й визначимо тему:
«Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи не мине…»
(за новелою Рея Дугласа Бредбері «Усмішка»).
А основними завданнями в уроці буде визначення причин руйнації.
Сам Бредбері, якого назвали «фантастом №1» про стиль своїх творів сказав так: «Фантастика – це наша реальність, доведена до абсурду».
Звернемося до словничка уроку і визначимо суть понять цивілізація, культура, абсурд, які будемо використовувати в ході уроку.
(Діти вслух читають визначення).
Словникова робота:2 хв
Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.
Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею.
Абсурд — безглуздя.
Крах – катастрофа.
1.Давайте знайдемо в тексті докази того, що цивілізація у 2061 році дійшла краху.
Учні, які сидять за столом 1 комп’ютерного центру, виконують завдання
1 – звертаєте увагу на побут людей,
2 – відшукують особливості навколишнього середовища,
3 - знаходять як зобразив автор у тексті реакцію людей на умови життя.
Час 3 хв.
Звернемо увагу на:
1) побут людей;
2) навколишнє середовище;
3) реакція людей на умови життя.
«надщерблені філіжанки», «іржавий казанок», «не була справжня кава», «страхітливий одяг», «брудні капелюхи» люди «в холоді, в голоді», живуть в печерах |
«міста-звалища мотлоху», «половина полів світяться вночі від радіаціїі», «огидний безлад», війна |
«святкові дні»: «порвали всі книжки й спалили їх на майдані»; «могли вгатити машину кувалдою», «руйнували завод, який ще намагався виготовляти літаки» |
4 сторінка сайту Презентація міні-проектів:
1. Я-художник «Зобразити майбутнє, у якому живе Том».
2. Я-дослідник «Дослідити родь пейзажу в місті та психологічний стан персонажів новели».
3. Я-літературний критик «Чи можна мешканців майбутнього назвати щасливими людьми?»
Проблемне питання:
- Чому люди у новелі прийшли до такого існування?
- Що чи кого вони звинувачують у своєму безнадійному існуванні? Чому?
- Ми Хочемо так жити?
- А вихід є ?
2. Перегляд фрагменту фільму «Сто днів після дитинства»
(з поясненнями щодо «Мони Лізи»).
- Вас вразив епізод?
Виразне читання вчителем, або учнем фрагменту новели від слів:
«Том укляк перед картиною, довго вдивляючись у неї.
- Та плюй же, Томе!
У нього пересохло в горлі.
- Але , - повільно вимовив Том, - вона ж гарна!
- Гаразд, я плюну замість тебе!
Плювок Грігзбі зблиснув на сонці. Жінка усміхалася Тому з картини лагідно й загадково, а він, відповідаючи на її погляд, чув калатання власного серця, немов йому у вухах звучала якась музика.
- Вона гарна… - повторив він.
- Йди вже, поки поліція…
- Як її звати, сер? – тихенько запитав Том .
- Що, картину? Здається, «Мона Ліза»…Еге ж, «Мона Ліза.»
- Чим ви можете пояснити стан Тома?
- Дослідіть за фрагментом тексту в картці, як змінюється герой під впливом зустрічі з Прекрасним.
1. «Схлипуючи, Том кинувся геть».
2.« затиснута в кулак рука ховалася під курткою»
3. «Його рука була притиснута до грудей міцно - міцно» «очікувально розтис пальці й розгладив шматочок помальованого полотна», промовляв до себе знову і знову: «Усмішка, люба Усмішка»).
- Чому саме Том помітив красу Мони Лізи?
«…ще з’явиться якийсь головатий і підлатає цивілізацію. Та людина матиме чутливе серце».
Читання заключного епізоду твору вчителем
· Через годину він все ще бачив її, навіть після того, як бережно склав і заховав. Він заплющив очі, а Усмішка не зникала у темряві. Вона все ще була з ним, тепла і лагідна, коли він заснув, і світ поринув у тишу, а місяць веслував собі у холодному небі спершу догори, потім донизу назустріч ранку.
- Що можна протиставити ненависті?
- Чи залишає автор нам надію?
Рефлексія.
- Прокоментувати епіграф уроку.
- Які ви бачите символи майбутнього у творі
- Складіть звернення до людей 2061 року. Зверніться до підказки
Фінал уроку
- Читання фрагменту поезії Ліни Костенко
І не знецінюйте коштовне,
Не загубіться у юрбі.
…Шукайте посмішку ДЖОКОНДИ,
Вона ніколи не мине.
Домашнє завдання
Диференційоване
Для всіх:
1. Знайти відмінності між «оповіданням», «новелою».
На вибір:
1.Складіть характеристику руйнівника і мрійника за новелою Бредбері «Усмішка».
2. Поясніть, як ви розумієте словосполучення «залатати цивілізацію».