26 травня о 18:00Вебінар: Як вчителю створити та розвивати власний YouTube-канал

«Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи не мине…Перспектива розвитку цивілізації в новелі Бредбері “Усмішка”

Про матеріал
Розробка уроку в 6 класі на тему: «Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи не мине…Перспектива розвитку цивілізації в новелі Бредбері “Усмішка”
Перегляд файлу

Тема уроку: «Шукайте  посмішку  Джоконди,  вона  ніколи  не  мине…Перспектива розвитку цивілізації в новелі Бредбері “Усмішка”

 

Мета уроку: -розкрити на прикладі тексту духовне зубожіння суспільства; показати,  як  цивілізація  руйнує  красу  і  внутрішній  світ  людини,  а краса врятує цивілізацію;

- формувати певну відповідальність людини за свої вчинки;

- поповнювати словниковий запас, вдосконалювати комунікативні навички;

- розвивати творчу уяву,  уміння  аргументувати  думку,  спираючись  на  текст; мислення; компетентність учнів;

- показати   перемогу справжніх  людських   цінностей над абсурдом бездуховного буття,  виховувати на кращих зразках світового мистецтва художній смак , відчуття прекрасного та найкращі моральні, духовні якості.

 

Тип уроку:  нетрадиційний (створення власного сайту)

 

Обладнання: ноутбук, відео, портрет  Рея Бредбері,Леонардо да Вінчі “Джоконда”, малюнки, творчі міні-проекти учнів, віртуальні ноутбуки.

 

Компетенції учня –  читацька, літературознавча, комунікативно – мовленнєва, креативна, медіа.

 

Теоретико – літературні поняття: цивілізація, культура, абсурд, крах

 

Літературно – мистецькі зв’язки: Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», «Сто  днів  після  дитинства».

 

 

                              

 

  

 

                                                                                  

 

 

 

     Голос краси звучить тихо;

Його вловлюють лише

найчутливіші вуха.

Ф. Ніцше

                            

ХІД  УРОКУ

 

(Учні розміщені в трьох комп’ютерних центрах)

 Оргмомент. Привітання.

 Учитель.  Доброго дня, любі діти. Мені б хотілося поговорити з вами про важливі та актуальні проблеми сьогодення …

 Пропоную попрацювати над створенням офіційного сайту

«Наше майбутнє…». Виконуючи відповідні завдання, будемо заповнювати сторінки нашого сайт, а  всю інформацію вносити до віртуальних ноутбуків.

 

1. Пропоную переглянути відео  (відеоряд  землетрусу  в  Японії  11 березня 2011 року.).

 

2.  Зачитування  на  фоні  відеоряду  фрагменту  із  новели  Р.  Бредбері  «Усмішка»

   «…Замість міст – звалища мотлоху, шляхи від бомб ніби викорчувані, а половина полів уночі світиться від радіації …От і маємо: стоїмо тут удосвіта в холоді, всередині все  злиплося від голоду, самі живемо в печерах, і нічого нам не лишилося – жодних розваг…»

 

Мотивація

Діти,   побачене і почуте вас  вразило?

 

Звернімося до першої сторінки сайту  та виконаємо завдання.

Завдання 1. (подається на картці)

 

  2 сторінка  сайту

Враження

Почуття

 Завдання 1. Оберіть,  будь  ласка,  із  запропонованих  у  словничку  слів,  ті,  які  б  схарактеризували  ваші  враження  від  побаченого  і почутого  та   розподіліть  їх  за  групами:   2хв

  

Страх,  тривога,  безнадія,  руйнація,  безвихідь,  уламки,  руїни,  безглуздя,  розорення,  кошмар,  моторошність,  жахіття.

 

Учитель:  Діти, відеоряд,  який  ми  побачили,  це  жахлива   реальність – землетрус  у  Японії,  яка  на  сьогодні   є  однією  з  найрозвиненіших  країн  світу,  прикладом  сучасної  цивілізації  та  її   найвищих  досягнень.  Наша  безпечність,  наша  самовпевненість  можуть  призвести  до  самознищення.              «Ми, земляни, маємо вроджений дар руйнувати все величне і прекрасне» - так сказав про діяльність людей відомий письменник-фантаст Рей Бредбері.

      Ви  бачите  портрет  відомого  американського  письменника-фантаста  Рея  Дугласа  Бредбері.  У 2012 йому виповниловя 92 роки, які стали в його житті останніми.    

   Цікаво:  свої  твори  він  завжди  друкував  на  звичайній  друкарській  машинці,  відмовлявся  сідати  за  кермо  авто,  а  як  ви  думаєте:  чому? 

 

     Саме  проблеми  наслідків  цивілізації стали  темою  творів  Бредбері,  один  з яких  ви  на  сьогодні  прочитали.

 

Звернімося до робочої картки нашого уроку й визначимо тему:

 

   «Шукайте  посмішку  Джоконди,  вона  ніколи  не  мине…» 

(за  новелою  Рея   Дугласа Бредбері  «Усмішка»).

А основними завданнями в уроці буде визначення причин руйнації.

 

Сам Бредбері, якого назвали «фантастом №1» про стиль своїх  творів сказав  так: «Фантастика – це наша реальність, доведена до абсурду».

 

Звернемося до словничка уроку і визначимо суть понять цивілізація, культура, абсурд, які будемо використовувати в ході уроку.

(Діти вслух читають визначення).

 Словникова робота:2 хв

 Цивілізація — розвинене суспільство з високою ма­теріальною культурою, передовою наукою, технікою.

 Культура — усі матеріальні й духовні цінності, ство­рені розумовою та фізичною працею.

 Абсурд — безглуздя.

 Крах – катастрофа.

 1.Давайте  знайдемо  в  тексті  докази  того,  що  цивілізація у 2061 році  дійшла  краху. 

 

Учні, які сидять за столом 1 комп’ютерного центру, виконують завдання

 1 – звертаєте увагу на побут людей,

 2 – відшукують особливості навколишнього середовища,

 3 - знаходять як зобразив автор у тексті реакцію людей на умови життя. 

Час 3 хв.

  

Звернемо увагу на:

1) побут людей;

2) навколишнє середовище; 

3) реакція  людей на умови життя.

 

«надщерблені  філіжанки», «іржавий казанок»,  «не була справжня  кава»,

«страхітливий  одяг»,  «брудні капелюхи» люди  «в холоді, в голоді», живуть в печерах

 

«міста-звалища мотлоху»,  «половина полів  світяться  вночі від  радіаціїі», «огидний безлад», війна

 

«святкові дні»:

«порвали всі книжки й спалили їх на майдані»;  «могли вгатити машину кувалдою»,  «руйнували  завод, який ще намагався виготовляти літаки»

   4 сторінка сайту  Презентація міні-проектів:

 

1.    Я-художник «Зобразити  майбутнє, у якому живе Том».

2.    Я-дослідник «Дослідити родь пейзажу в місті та психологічний стан персонажів новели».

3.    Я-літературний критик «Чи можна мешканців майбутнього назвати щасливими людьми?»

Проблемне  питання: 

 - Чому  люди  у новелі  прийшли  до  такого  існування?

 

- Що чи кого  вони  звинувачують у своєму безнадійному існуванні? Чому?

  

     - Ми Хочемо так жити?

     - А вихід є ?

 

2.  Перегляд  фрагменту  фільму  «Сто  днів  після  дитинства»

   поясненнями  щодо  «Мони  Лізи»).

 

 - Вас вразив епізод?

 

Виразне читання вчителем,  або  учнем   фрагменту новели від слів: 

 

 «Том  укляк перед картиною, довго вдивляючись у неї.

-          Та плюй  же,  Томе!

У  нього  пересохло в горлі.

-           Але , - повільно вимовив Том, - вона ж гарна!

-          Гаразд, я плюну замість тебе!

Плювок Грігзбі зблиснув на сонці. Жінка усміхалася Тому з картини  лагідно й загадково, а він, відповідаючи на її погляд, чув калатання власного серця, немов йому у вухах звучала якась музика.

-           Вона  гарна… - повторив  він.

-          Йди вже, поки поліція…

-          Як  її звати,  сер? – тихенько   запитав  Том .

-          Що, картину?  Здається,  «Мона  Ліза»…Еге ж,  «Мона  Ліза.»

 

 - Чим  ви  можете  пояснити  стан  Тома? 

 

      - Дослідіть  за фрагментом  тексту в картці,  як  змінюється  герой  під  впливом  зустрічі  з  Прекрасним.

 

1.  «Схлипуючи, Том кинувся геть». 

 

2.« затиснута в кулак рука ховалася під курткою»

 

 3. «Його рука була притиснута до грудей міцно - міцно» «очікувально розтис пальці й розгладив шматочок помальованого полотна», промовляв до себе знову і знову: «Усмішка, люба Усмішка»).

 

- Чому саме Том помітив красу Мони Лізи?

 

«…ще з’явиться якийсь головатий і підлатає цивілізацію. Та людина матиме чутливе серце».

 

Читання  заключного  епізоду  твору  вчителем

 

·       Через годину він все ще бачив її, навіть після того, як бережно склав і заховав.  Він заплющив очі, а Усмішка не зникала у темряві. Вона все ще була з ним, тепла і лагідна, коли він заснув, і світ поринув у тишу, а місяць веслував собі у холодному небі спершу догори, потім донизу назустріч ранку.

 

- Що можна протиставити ненависті?  

- Чи залишає автор нам надію?

 

Рефлексія.

- Прокоментувати епіграф уроку.

- Які ви бачите символи майбутнього у творі 

- Складіть звернення до людей 2061 року. Зверніться до підказки

 

Фінал уроку

- Читання фрагменту поезії Ліни Костенко

    І не знецінюйте коштовне,

    Не загубіться у юрбі.

   …Шукайте посмішку ДЖОКОНДИ,

        Вона ніколи не мине.

Домашнє завдання

Диференційоване

Для всіх:

1.    Знайти відмінності між «оповіданням», «новелою».

На вибір:

1.Складіть характеристику руйнівника і мрійника за новелою Бредбері «Усмішка».

2. Поясніть, як ви розумієте словосполучення «залатати цивілізацію».

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

           

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2020
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку