"Симфонічна музика". Система уроків з використанням інтерактивних методів навчання

Про матеріал

Пропоную систему уроків музичного мистецтва для 6 класу з теми "Симфонічна музика. Групи музичних інструментів" з використанням інтерактивних технологій навчання

Перегляд файлу

Урок 1.  Симфонічна музика

Групи музичних інструментів. Ударні музичні інструменти.

 

Мета: розширити уявлення учнів про безмежний світ музичних інструментів, вчитися  розрізняти музичні інструменти за тембром звучання, розвивати музичний слух, виховувати інтерес до народної культури.

Обладнання: картки з зображеннями музичних інструментів, комп'ютер.

Музичний матеріал: зразки звучання різних музичних інструментів, «Добрий маг» сл. і муз. О.Шпак, маршова музика.

Тип уроку: введення в нову тему

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності класу до уроку

2. Вокальні вправи

ІІ. Актуалізація набутих знань

1. Метод «Коло думок» (побудова асоціативного ряду до словосполучення

 «музичні інструменти»)

2. Проблемне навчання

Учитель

Скажіть будь ласка, якими ви уявляєте первісні музичні інструменти? Який вони мали вигляд, з яких матеріалів були зроблені, як звучали?

  • Барабан з шкіри тварин.
  • Сопілка з рога тварини.
  • Тріщали з камінців.
  • Музичні луки.

Учні описують свої уявлення.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель

 Сьогодні ми з вами вирушаємо у дивовижну подорож до країни "Музикалія". Уявіть собі, що є така країна, в якій живуть музика та її помічники - музичні інструменти. Саме туди, у гості до музичних інструментів, ми й завітаємо. Чому це буде подорож? Тому, що ми відвідаємо різні країни, побуваємо в минулому, і у нашому часі. 

Люди з давніх часів створюють і удосконалять різні музичні інструменти. У Африці, Південній Америці, Азії декілька сторіч тому корпусом для струнних інструментів був звичайний гарбуз, а в арабському двострунному ребабе для цієї мети служить панцир черепахи. Нубійські людоїди зробили колись живописний кісар з людських черепів. Стародавні рибалки всіх країн освоювали раковини,  гончари - глиняні горщики. Надуті свинячі міхури, берестяні короби – все це людина примушувала підспівувати струнам.

Але після тисячі перевірок і проб кращим матеріалом виявилося дерево. З нього виходили найдзвінкіші, найлегші і найчуйніші корпуси струнних інструментів. Ще в Стародавньому Китаї, в старій Індії під струнами ставили дерев'яні видовбані чаші і коробки – відкриті або закриті, обтягнуті зміїною шкірою .  Фігурні ж корпуси, склеєні із зігнутих дощечок, тонкі, ретельно вироблені дена і деки поєднувались і в античному світі, і в середньовічній Європі.         

   Сьогодні ми ближче торкнемось цієї історії, вивчаючи тему «Групи музичних інструментів». Ви дізнаєтесь, за яким принципом музичні інструменти умовно поділяють на групи, будемо вчитися розрізняти їх за тембром звучання, познайомимося з новою піснею. Я бажаю всім вам позитивного настрою, творчих ідей та нагадую кредо нашого спілкування: «Краще сказати неправильно, ніж не сказати нічого».

ІV. Робочий матеріал

1. Музичний інструмент — пристрій, призначений для виконання музичного твору. Наука, що вивчає історію, культурні традиції та технічні особливості музичних інструментів називається інструментознавством або органологією.

Тембр звуку - це забарвлення, характер звуку.

2. Розповідь про групи музичних інструментів:

Учитель

Нині існуючі звичайні музичні інструменти розподіляються на 4 групи:

 Струнні, ударні,клавішні та духові.

3. Проблемне навчання. Демонстрація карток з зображенням музичних інструментів певних груп.

Учитель

Скажіть мені діти, що спільне ви помітили, коли розглядали зображення флейти, тромбона, труби, сопілки? (відповіді учнів), баяна, акордеона, фортепіано, (відповіді учнів), барабана, тарілок, литавр, (відповіді учнів).

Підвести учнів до висновку, що всі переглянуті групи музичних інструментів розрізняються за способом видобування звуків.

Загальноприйнята наукова класифікація музичних інструментів –

система Хорнбостеля-Закса, яка полягає в класифікації за способом

 видобування звуків.

4. Розглянути групу ударних музичних інструментів.

Демонстрація карток з зображеннями ударних музичних інструментів.

Учитель

Ударні музичні інструменти  музичні інструменти, звук на яких видобувається ударом (руками, паличками, молоточками і т. д.) по мембрані або металевій поверхні. Найчисельніше і найстародавніше сімейство серед усіх музичних інструментів. Іноді ударні музичні інструменти називають словом перку́сія (від англ. percussion).

Музикант, що грає на ударних інструментах, називається ударником або перкусіоністом. (продемонструвати зображення).

Ймовірно першим барабаном був порожній стовбур дерева, на який натягали шкіру рептилій або риб. Пізніше стали використовуватися шкіри тварин, убитих на полюванні, з'явилися перші ціпки. Для прикріплення шкіри до корпуса застосовувалося кілька різних методів: цвяхи, клей, заклепки, шнур навколо корпуса й т.п.

5. Послухати звучання різних ударних інструментів.

 - за чим відрізняється їхнє звучання (за тембром).

 - як видобувається звук?

6. Створення проблемної ситуації

Учитель

Давайте подумаємо, у якому жанрі музики ударні музичні інструменти відіграють головну роль (марш). Дійсно, характерною особливістю маршу є наявність чіткого рівномірного ритмічного малюнка. Як ви гадаєте, які музичні інструменти найкраще для цього підходять? (ударні).

Давайте послухаємо кілька маршів та спробуємо помарширувати на місці.

(слухання маршів, марширування під музику та відстукування ритму на імпровізованих музичних інструментах).

7. Розучування пісні «Всюди музика живе»

а)  Ознайомлення.

Учитель

Любі діти. Протягом навчання у шостому класі ми з вами на кожному уроці доводили, що жоден з нас не уявляє своє життя без музики. Розучивши нову пісню, ми з вами дізнаємося, де живе музика. «Добрий маг» сл. і муз. О.Шпак Послухайте її уважно і скажіть, чи близька вона вам, чи зрозуміла, про що розповідає і чому вчить?

б) Слухання пісні

в) Обговорення змісту, художньо-виразних засобів, емоційного навантаження, яке несе пісня. Діти діляться власними враженнями від твору (можна застосувати інтерактивний метод «Мікрофон»)

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Учитель

  •                   Що нового ви дізналися на уроці?
  •                   Що ми робили сьогодні?
  •                   Яку пісню вивчали?

І на закінчення я пропоную вам відгадати загадки:

Люблять мене, поважають,

Та б’ють мене, коли грають. (барабан)

 

Цьому інструментові мідному

Є місце на столі обідньому. (тарілки)

 

Барабан йому за брата,

В танці любить він кружляти:

Відбиває ритм, дзвенить

І красиво бубонить. (бубен) 

VІ. Домашнє завдання

  •                   Вивчити слова пісні.
  •                   Слухати музику, що нас оточує та спробувати впізнати звучання ударних  музичних інструментів.
  •                   Спробувати вдома створити імпровізований ударний музичний інструмент.

Учитель.

 Жаль, закінчився урок,

 Дякую усім.

 Ми зустрінемося знов

 Днів так через сім.

 До побачення!

 До побачення!

 

 

 

 

 

 

Урок №2. Групи музичних інструментів. Група духових музичних інструментів.

Мета: формувати уміння сприймати музику як виражальне мистецтво, познайомитися з історією виникнення, призначенням та способом видобування звуків духовими музичними інструментами, розвивати музичний слух, виховувати інтерес до народної культури.

Обладнання: картки з зображеннями музичних інструментів, DVD-програвач.

Музичний матеріал: зразки звучання різних музичних інструментів.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Вокальні вправи.

ІІ. Актуалізація набутих знань. Перевірка домашнього завдання.

Прийом «Закінчіть речення».

  • Музичні інструменти – це…
  • Всі музичні інструменти поділили на групи за …
  • В ударних музичних інструментах звук видобувається…
  • До групи ударних відносяться…
  • Людину, яка грає на ударних інструментах називають…

Гра «Імпровізований оркестр». (творча групова діяльність)

Учні об’єднуються в малі групи та представляють виконання обраної ними мелодії на імпровізованих ударних музичних інструментах, які вони створили вдома.

 ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель.

Ще у часи виникнення людської культури музика супроводжувала

трудові процеси, масові ігри, танці, релігійні ритуали, спортивні змагання й

військові походи. Вона зароджувалася з глибин народного побуту і

впліталась у реальне життя. Значну роль в процесах становлення музичного

мистецтва відігравали духові й ударні музичні інструменти, що закономірно

вливалися в ансамблі й оркестри і супроводжували ті або інші дійства. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з великою родиною музичних інструментів, зокрема познайомитися з історією виникнення, призначенням та способом видобування звуків духовими музичними інструментами, послухаємо, як вони звучать та яке місце займають серед інших музичних інструментів.

ІV. Робочий матеріал.

  1. Як виникли духові музичні інструменти.

Учитель.

 Духові музичні інструменти, народилися в далекій давнині. До наших днів вони дійшли, відчувши значні зміни, трансформації й вдосконалення. З результатів археологічних досліджень дізнаємось, що матеріалом для створення пращурів духових інструментів були очерет, кістка або ріг тварини, морська мушля, шкарлупа горіху, дерево тощо. Ці інструменти застосовувалися в повсякденному житті наших предків. 

  1. Особливості видобування звуків та підгрупи духових музичних інструментів.

Учитель.

Ми вже знаємо, що в основі поділу всіх музичних інструментів на групи лежить спосіб видобування звуків. Духові музичні інструменти  музичні інструменти, що являють собою різні за розмірами та матеріалом трубки, в яких внаслідок коливання стовпа повітря, що міститься в них усередині, утворюється звук. (правило записати в зошит).

Характер звуку духових музичних інструментів залежить від форми та обсягу повітря в них, способу видобування - вдування повітря в канал інструмента, механізму виникнення коливань повітря. Давайте з вами подумаємо - чому повітря вдувається у вузенький отвір?

 Прийом «Наукова лабораторія».

Учитель.

Щоб відповісти на останнє питання, давайте проведемо такий експеримент. З великого та вказівного пальців руки створимо коло з великим діаметром. Віднесемо руку до рота і з силою дмухнемо у утворене коло. Тепер зменшимо діаметр і повторимо видих. У якому випадку сила тиску повітря на пальці була більшою? ( учні роблять висновок: чим менший отвір – тим сильніша сила тиску повітря). Саме тому вдування повітря відбувається у маленький отвір.

Отже, до групи духових належать:  (демонстрація карток з зображеннями духових музичних інструментів) сопілка, туба, труба, тромбон, валторна, флейта, кларнет, гобой, фагот, саксофон. Уважно подивіться на зображення цих інструментів. Чи можемо ми їх поділити на дві підгрупи? За яким принципом? Так, за матеріалом, з якого виготовлений корпус музичного інструмента. Найдавнішим духовим музичним інструментом є сопілка. Сопілка — народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий з княжих часів. Виготовлявся із калинової гілки, бузини, ліщини, очерету та ін. Довжина сягала 30-40 см, у нижньому кінці просвердлювали 5-6 дірочок. «Дітьми» сопілки можна назвати флейту, гобой, фагот, кларнет. Корпус  цих інструментів виготовляли з дерева. Пізніше, з розвитком промисловості та науки, дерево замінили на різні сплави пластику та металу, але первісна назва збереглася – духові дерев’яні.

Другу підгрупу утворюють музичні інструменти, корпус яких виготовлявся з міді. У наш час використовують різні метало сплави – нікелю наприклад, але первісна назва була збережена – духові мідні. До цієї підгрупи належать туба, труба, тромбон, валторна, саксофон.

3. Звучання духових музичних інструментів.

Учитель.

Давайте послухаємо, як вони звучать. Але ми будемо не просто слухати, а грати в гру «Музична кардіограма».

( Учням пропонується, слухаючи музику з заплющеними очима, малювати на аркуші діаграму почуттів. Рука має рухатися неконтрольовано, на рівні підсвідомості.) . Як ви гадаєте, що впливало на ваше сприйняття звуків? (відповіді учнів).

4.  Розучування пісні «Всюди музика живе».

Учитель.

На минулому уроці ми познайомилися з чудовою піснею. Розкажіть, чому нас вчить цей твір? (відповіді учнів).

  • Ритмізація 1 куплета та приспіву пісні.
  • Розучування мелодії.
  • Робота над виконавським розвитком.

Як ви гадаєте, чи зазвучить ця пісня, якщо її виконувати байдуже, без душі, неемоційно? (відповіді учнів)

V. Підсумок уроку.

Учитель.

Ви сьогодні ну просто молодці, адже виконали всі завдання уроку: вивчили нову групу музичних інструментів, навчилися виразно виконувати пісню, працювали творчо і натхненно. А що вас зацікавило на уроці найбільше? (відповіді учнів)

VІ. Домашнє завдання.

  • Повторити правила за зошитом.
  • Проспівати пісню батькам.
  • Творчим групам відшукати відомості про клавішні та струнні музичні інструменти.

 

 

 

 

 

 

Урок №3. Групи музичних інструментів. Клавішні музичні інструменти.

 

Мета: продовжити розгляд груп музичних інструментів, зокрема познайомитися з групою клавішних. З’ясувати значення музичної інтонації для кращого сприймання музичного твору.  Працювати над виробленням вокально-хорових навичок; розвивати навички активного сприймання музичного твору, формувати художній смак, музичні інтереси дітей; виховувати шану до творчості Баха.

Обладнання: картки з зображеннями музичних інструментів, DVD-програвач.

Музичний матеріал: зразки звучання різних музичних інструментів,  Й.-С.Бах «Органна фуга соль мінор».

Тип уроку: урок-круглий стіл.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Вокальні вправи.

ІІ. Актуалізація набутих знань.

Виразне виконання «Пісня на добро» .

 ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель.

В музиці стародавніх людей було багато звуконаслідування. У своїх піснях первісні люди прагнули передати звуки навколишнього світу - крики птахів, диких звірів.  Поступово люди навчилися відбирати з величезної кількості звуків найбільш музичні, навчилися усвідомлювати їх відмінність по висоті, їх співвідношення. У майбутньому ці знання були використані для створення різних музичних інструментів.

Прийом «Творча лабораторія»

Група «музикознавці» підготувала відомості про клавішні музичні інструменти.

ІV. Робочий матеріал.

1. Як виникли клавішні музичні інструменти.

 

Представник групи «музикознавців».

«Клавішні музичні інструменти -  інструменти, звук у яких видобувається за допомогою важелів — клавіш, розташованих у певному порядку, що складають клавіатуру.

 Стосовно старовинної музики, все різноманіття клавішних інструментів іноді

називають одним словом «клавір» . Стосовно сучасної поп- і рок-музики 

використовують спрощений термін — «клавіші», при цьому виконавця на клавішних називають клавішником.

Перший клавішний інструмент, у якого були струни, — клавікорд.  (показати зображення додаток №1). Він з'явився в пізньому середньовіччі, хоча ніхто не знає, коли саме. Клавікорд мав будову, схожу на будову сучасного фортепіано. Проте його звук був дуже м'яким і тихим для того, щоб на ньому можна було грати перед великою кількістю людей. Клавікорд, будучи набагато меншим за розміром і простішим, ніж його родич клавесин, був достатньо популярним домашнім інструментом, і його напевно можна було знайти в будинках композиторів епохи бароко, включаючи Баха.

Клавікорд мав дуже просту будову. При натисненні на клавішу маленький мідний квадратик під назвою тангент ударяв струну. У клавікорда було по одній струні на кожну клавішу, тоді як у сучасного фортепіано на кожну клавішу буває до трьох струн. Будучи дуже тихим інструментом, клавікорд все ж таки дозволяв робити крещендо і дімінуендо.»

Отже, у клавішних звук видобувається натисканням руки людини на клавіші. (записати в зошит). До групи клавішних належать баян, акордеон, піаніно, рояль  (фортепіано).

  1. Розповісти про орган.

Представник групи «музикознавці».

«Орган  (з грецьк.«органон» — «інструмент» або «знаряддя») — музичний інструмент групи клавішно-духових інструментів, якому неофіційно й люб'язно надано назву «короля музичних інструментів»: за звуковою палітрою та багатством засобів музичної виразності займає перше місце серед музичних інструментів. (показати зображення додаток №2)

Звук в органі створюється завдяки нагнітанню повітря в труби різного діаметру, довжини, матеріалу (метал або деревина). Управління органом здійснюється зі шпільтішу (тобто, ігрового столу, пульту управління, де містяться ігрові механізми (клавіші, педаль тощо) та механізми включення та виключення регістрів, допоміжних засобів.

Гра на органі здійснюється за участю обох рук та ніг органіста, з допомогою (або без) асистента. У розпорядженні органіста є один або декілька мануалів (клавіатур для рук) та педаль (клавіатура для ніг).

Переважна більшість органів розташована в церквах (християнських - римського обряду, протестантських але не церквах візантійського обряду), концертних залах, музичних учбових закладах (академіях, консерваторіях, училищах).»

Представник групи «біографи».

«Якщо орган називають «королем» всіх інструментів, то видатного німецького композитора Й.-С. Баха вважають «королем» органної музики. Творчість Баха, майже невідома за життя, надовго була забута після його смерті. Пройшло багато часу, перш ніж виявилося можливим по-справжньому оцінити спадщину, залишену найбільшим композитором. 
Моцарт і Бетховен перші зуміли розпізнати його істинне значення. Коли Моцарт, вже автор «Весілля Фігаро» і «Донжуана», познайомився з раніше невідомими йому баховськими творами, він вигукнув: «Тут є чому повчитися!». 
З XIX століття починається повільне відродження творчості Баха. У 1802 році з'явилася перша біографія композитора, написана німецьким істориком Форкелем; багатим і цікавим матеріалом вона привернула деяку увагу до життя і особистості Баха. Йо́ганн Себастья́н Бах - німецький композитор, органіст і скрипаль, представник стилю бароко, один із творців світової музичної класики, вважається одним із найвизначніших композиторів світу. Сучасників захоплювала неперевершена гра Баха на органі. Однак постійно чуючи на свою адресу захоплені відгуки, Бах незмінно відповідав:

     - Моя гра не заслуговує такої піднесеної уваги і похвал, панове! Адже мені тільки й треба-то всього-на-всього потрапляти пальцями по клавішах у певний час - і тоді інструмент грає сам ...»

Недарма, свої кращі твори Бах написав саме для органа.

  1. Слухання «Органної фуги соль мінор».
  • Пригадати, що таке «фуга» та «поліфонія».
  • Хвилина релаксаціі.

Учитель.

Слухати звучання органа потрібно не вухами, а кожною клітинкою свого тіла. Тому, пропоную вам заплющити очі, покласти руки перед собою та повністю розслабитися. Зараз вам не потрібно «спостерігати» за музикою, просто слухайте та насолоджуйтеся.

V. Підсумок уроку.

Учитель.

Хочу  чтобы  играл  орган,-  очень  хочу.

В  моей  судьбе  он - талисман  зажгу  свечу!

Его  волшебне  аккорды  пусть зазвучат

Когда  орган  играет  Баха   - боги  молчат.

На цій магічній ноті пропоную закінчити наш урок.

VІ.  Домашнє завдання.

Слухати органну музику.

Урок № 4. Групи музичних інструментів . Група струнних.

 

Мета:продовжити формувати уявлення учнів про принцип поділу музичних інструментів на групи, розглянути групу струнних музичних інструментів, познайомитися з жанром романсу, розвивати навички активного  творчого сприймання музичного твору, вокальні навички, розширювати  музичний світогляд дітей.

Обладнання: картки з зображеннями музичних інструментів.

Музичний матеріал: романст О.Довгого "Ти мены снишся" , Гайдн «Прощальна симфонія», зразки звучання різних музичних інструментів.

Тип уроку: урок-інтерв’ю

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності класу до уроку

 2. Вокальні вправи

ІІ. Актуалізація набутих знань

Метод «Мозковий штурм»

Тема обговорення – струнні музичні інструменти

 ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку

Учитель

Сьогодні на уроці ми відвідаємо останню «кімнату» у нашому будиночку «Музикалія». А саме завітаємо у гості до сімейства струнних музичних інструментів. Але ми не просто познайомимося з найстаршими з музичних інструментів, а пограємо в таку гру. Я виконуватиму роль журналіста, а ви як справжні зірки, дасте мені інтерв’ю.

ІV. Робочий матеріал

Прийом «Відкритий мікрофон». Учні отримали попереднє завдання, відшукати відомості по темі уроку.

Учитель

1. Як виникли струнні музичні інструменти

Учень

Струнні інструменти належать до найстародавніших музичних інструментів. Найстаріший відомий зразок  прадавніх струнних знайдено у французьких печерах , де був намальований чоловік, який грає на інструменті з однією струною з допомогою смичка. Перші представники сучасних щипкових інструментів виникли на Близькому Сході ще в ІІІ тисячолітті до н.е., звідки поширились в Європу.

Учитель.

Струнні музичні інструменти – музичні інструменти, джерелом звуку яких є вібруюча струна. Звук струни підсилюється корпусом інструменту, який виготовляють як правило з деревини. Струнні інструменти поділяються на щипкові та смичкові.(записати визначення в зошити).

Учень.

Струнні інструменти належать до найстародавніших музичних інструментів. Найстаріший відомий взірець прадавніх струнних знайдено у французьких печерах , де був намальований чоловік, який грає на інструменті з однією струною з допомогою смичка. Перші відповідники сучасних щипкових інструментів виникли на Близькому Сході ще в ІІІ тисячолітті до н.е., звідки поширились в Європу.

Учитель.

Всі струнні музичні інструменти поділяють на смичкові та щипкові.

До смичкових відносимо інструменти, на яких грають за допомогою смичка. Смичок - це дерев'яна паличка з натягнутим уподовж пучком кінського волосу. Найвідомішим  струнним смичковим жителем є скрипка (показати зображення Додаток №3)

Учень

Скрипочка народилася давно, 400 років тому і знову ж таки у далекій Італії. Не відразу до неї звикли, а тільки згодом почали грати на ній в усьому світі. Найкращі майстри: Аматі, Страдіварі (Додаток №3) надали їй вигнутої форми, яку вона має і тепер. Грати на скрипці важко, але звучить вона дуже гарно. (слухання звучання скрипки). Також до групи струнних смичкових належать віолончель, альт, та контрабас.

Учитель.

Другу підгрупу струнних складають струнні щипкові. Називаються вони так тому що…. (продовжити речення). Так, звук видобувається у них щипанням струн.

  Хто може назвати приклади? (учні називають: бандура, балалайка, гуслі, кобза, домра,  гітара).

Найпоширенішим струнним щипковим інструментом є …. (гітара). 

Учень.

Гітара – наймасовіший музичний інструмент. Гітара зазвичай має шість або сім струн. Людей, що грають на гітарі, хоча б на рівні декількох акордів, набагато більше, ніж тих, що грають на інших інструментах. І напевно, ще більше, ніж тих, хто б хотів навчитись грати на ній. Гітара поширена на всіх континентах, включаючи навіть Антарктиду. Гітара встигла побувати навіть у космосі. Напевно, з часом там будуть і інші інструменти, але першість назавжди залишиться за гітарою. І на кінець, гітара — самий різносторонній інструмент. Візьмемо хоча б акомпанемент — він також може бути дуже різним. Супровід туристської і студентської пісні, де від гітариста вимагається в більшості випадків лиш початковий рівень вміння, сильно різниться, скажемо, від супроводу стародавнього російського романсу - отут вже треба володіти інструментом професіонально.

2. Слухання романсу О. Довгого "Ти мены снишся"

Учитель

 Романси - це камерно-вокальні твори, що створюються композиторами на літературний текст для виконання голосом у супроводі інструмента, частіше фортепіано, але можливі варіанти супроводу - гітари, арфи, камерно-інструментальних ансамблів. Ці твори досить короткі за обсягом, спокійні, ліричні  і звернені найчастіше до невеликої аудиторії слухачів.

Учень

           Батьківщиною романсу є Іспанія. Саме там у XIII-XIV століттях у творчості мандрівних поетів-співаків утвердився новий пісенний жанр, що з'єднав у собі прийоми речитативу, співучого, мелодичного початку і мімічного танцю. Пісні співаків-трубадурів виконувалися рідною романському мовою. Звідси і пішла назва «романси», що визначало не тільки особливий жанр віршованого тексту, виконавські традиції, але і характерний тип мелодії у супроводі музичного інструмента.

Учитель.

Послухайте романс «Ти мены снишся». Музика О.Довгого і подумайте, чи допоміг би інший музичний інструмент так глибоко и переконливо передати почуття душевних переживань автора. (слухання твору).

Висловлювання учнів.

 

V. Підсумок уроку

Учитель.

Дорогі діти. Світ музичних інструментів дуже великий. Перебуваючи в гостях у будиночку «Музикалія» ми познайомилися лише з деякими його «жителями», але у вас попереду ціле життя, я і я впевнена, що ви ще не раз зустрінетеся з його «мешканцями». А зараз пропоную вам відгадати загадки. (учні відгадують і вказують групу, до якої належить той чи інший музичний інструмент) :

1. Ще недавно бузиною
    я росла попід горою.
    Відрізали гілочку,
    зробили … (сопілочку).

2. Як промінь – яскравим,

     Привітним, як сонця тепло золотаве.

     Буває він грізним, як той ураган.

     Він – флейти нащадок,

     Славетний - ... (Орган)

3. Тра-та-та, тра-та-та,

    Зверху шкіра, знизу теж

    Всередині – пустота. (Барабан)

 

4. Як смичок струни торкнеться,
    вона піснею озветься.
    Дуже ніжну душу має,
    що сміється і ридає. (Скрипка)

 5. Україну прославляє,

     Хоч не знає слів,

     Тугу людям розганяє

     Многострунний спів.

     У похід її з собою

     Брав козак Мамай,

     Мов ясну леліяв зброю.

     Хто вона: вгадай? (Бандура)

6. Ой же гарно вона грає,

    Кожне слово вимовляє.

    Хоч і має три струни,

    Та співочі всі вони.

    Запитаймо у всезнайка:

    -  Хто це? Що це? (Балалайка)

VІ. Домашнє завдання.

1. Слухати музику, вчитися розрізняти звучання різних музичних інструментів.

2. Спробувати намалювати звучання музичних інструментів.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 листопада 2022
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку