"Симбіоз та його форми"

Про матеріал
Тема уроку відповідає змісту програмного матеріалу у курсі предмету «Біологія і екологія» при підготовці кваліфікованих робітників. Відповідно до теми уроку були сформовані компетентності, поставлені i розв’язані завдання та досягнена мета уроку. Сформоване поняття про симбіоз; охарактеризовані основні його форми; з’ясована суть сучасних наукових уявлень про симбіоз та його роль в еволюції.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти науки

Полтавської обласної професійної адміністрації

Державний професійно – технічний навчальний заклад

« Полтавське вище професійне училище ім. А. О. Чепіги»

 

Розробка відкритого уроку на тему:

«Симбіоз та його форми»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач біології

Василевська Вікторія Вікторівна

 

 

 

 

 

 

Полтава 2023

 

Урок № 44

Дата: 06.04

Група: 216 (урок проходив у формі онлайн)

Тема: Симбіоз та його форми

Формування компетентностей

Предметна компетентність: сформувати поняття про симбіоз; охарактеризувати основні його форми; з’ясувати суть сучасних наукових уявлень про симбіоз та його роль в еволюції.

Ключові компетентності:

Спілкування державною мовою - здатність усно і письмово описувати факти, пояснювати явища живої природи, формулювати та аргументувати, робити висновки; грамотно висловлюватися рідною мовою.

Уміння вчитися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя

Екологічна грамотність і здорове життя: бережливе ставлення до живих організмів планети як основної складової частини біосфери, розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.

Основні компетентності у природничих науках і технологіях: наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності, вміння логічно мислити, спостерігати, спів ставляти факти, досліджувати та робити висновки і узагальнення.

Обладнання і матеріали: презентація «Симбіоз та його форми», цифрові та ігрові технології, які застосовуються у процесі змішаного навчання: «Wordwall», «Learningapps», «Jamboard».

Базові поняття і терміни: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм.

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми: фронтальна, індивідуальна робота з понятійним апаратом, інформаційно – рецептивний метод: лекція, бесіда, випереджувальні завдання і повідомлення учнів, складання та пояснення за опорними схемами, розв’язування проблемних завдань; репродуктивний метод; проблемно – пошуковий метод, тренінгові, цифрові та ігрові технології. 

Міжпредметні зв'язки: історія; українська мова, географія, технологія приготування їжі, виробниче навчання.

Хід роботи

І. Організаційний момент (1 хвилина)

1. Привітання

2. Рапорт чергових

3. Підготовка і перевірка готовності учнів до уроку.

Чи всі готові  до уроку? З яким настроєм прийшли на сьогоднішній урок? (запитати декількох учнів)

Епіграф до уроку:

Все існуюче в природі, тією чи іншою мірою, є симбіозом.

О. Марков

Слайд №1,2

ІІ. Перевірка домашнього завдання (10 хвилин) 

Вправа «Wordwall»

https://wordwall.net/uk/resource/31389931

Інтерактивна вправа «Learningapps»

https://learningapps.org/display?v=puo9hx5hn23

Робота з інтерактивною дошкою «Jamboard»

Вправа «Терморегуляція»

https://jamboard.google.com/d/1X67gJ2SCtWHUXpNndpDno5NBVWz    8c4lYjZ6FwtABXMs/edit?usp=sharing

Слайд №3

ІІІ. Актуалізація опорних знань (2 хвилини)

Прийом «Поміркуй»  Що таке біотичні зв’язки? Чи можуть вони бути позитивними, негативними або нейтральними?

(це взаємовідносини всіх живих організмів один з одним і з навколишнім середовищем. Біотичні зв'язки виникають у біогеоценозі між різними видами. Основною і важливою формою таких зв'язків є харчові взаємовідносини, які формують цикли живлення і складні ланцюги.)

Слайд №4

VІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів (1хвилина)

Біологія + Медицина. Чайний гриб

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image070.jpgБатьківщиною чайного гриба вважають Цейлон, звідки він потрапив до Індії, а потім до Китаю. В Китаї його називали еліксиром здоров'я та безсмертя. Про східне походження чайного гриба свідчить і інша його назва - комбуча. Сучасна медицина визнає корисні властивості чайного гриба і рекомендує вживання його настою для профілактики деяких захворювань. Які організми утворюють чайний гриб? (Оцтовокислі бактерії і дріжджі.) Яке значення різних форм симбіозу для біорізноманіття? (Симбіоз сприяє збільшенню біорізноманіття, оскільки внаслідок тісного взаємозв'язку може формуватися новий організм з новими властивостями.)

Отже, симбіозу та його формам присвячується сьогоднішній урок.

Слайд №5

Проблемне запитання:

  •                   Протягом уроку  ми  будемо шукати відповідь на запитання: Яка роль симбіозу в еволюції?

V. Повідомлення теми і мети (запис на дошці)

 VІ. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

Слайд №6

 

 

План

  1. Суть сучасних наукових уявлень про симбіоз
  2.               Поняття про симбіоз
  3.               Форми симбіозу
  4.               Роль симбіозу в еволюції

Слайд №7

Генріх Антон де Барі (1831-1888) - німецький ботанік і мікробіолог, один із засновників мікології. Учений дослідив життєві цикли багатьох видів грибів, відкрив запліднення у грибів, створив першу філогенетичну класифікацію грибів. Увів у науку в 1879 р. поняття «симбіоз» і «мутуалізм» (на прикладі лишайників). Антон де Барі вказував, що «серед багатьох чинників взаємовпливи організмів різних видів мають особливе значення».

Слайд №8

  1.               Суть сучасних наукових уявлень про симбіоз

У чому суть сучасних наукових уявлень про симбіоз?

Згідно з усталеними уявленнями під симбіозом (від грец. симбіозис - співжиття) розуміють явище закономірного співжиття організмів різних систематичних груп. У сучасній екології поняття симбіозу поглиблюється й розширюється. Симбіотичними можуть бути відносини неклітинних форм життя з клітинними організмами, неспоріднених клітин у межах організму, між організмами одного виду, між організмами різних видів у межах екосистеми тощо. Симбіотичні взаємність і кооперація настільки поширені в живій природі, що розглядаються як один із законів життя. Через те в екології симбіоз вивчають не лише в екологічному аспекті, а й у біохімічному, популяційному, еволюційному та ін.

Слайд №9

https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/sobol-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image066.jpgПрояви симбіозу можна відшукати на усіх рівнях життя, в усіх групах організмів. Класичним прикладом симбіозу на організмовому рівні є лишайники. Прояви симбіозу на біогеоценозному рівні пов'язують з екосистемами коралових рифів, які можуть існувати лише завдяки взаємовигідному співіснуванню коралових поліпів з одноклітинними водоростями - зооксантелами.

 

  1. Поняття про симбіоз Слайд №10,11

Симбіоз - це особлива стратегія адаптацій живого до середовища існування, що досягається через об'єднання різних організмів для поліпшення живлення, дихання, розмноження, поширення, оселення, побудови гнізд чи схованок, захисту від ворогів тощо.

Адаптивна цінність симбіозу визначається тим, що співіснування біосистем підвищує загальну адаптованість до середовища існування завдяки використанню особливостей, що вже існували до цього. Окремий організм не володіє комплексом найкращих адаптацій до всіх екологічних чинників.

Симбіоз розглядають як багатокомпонентну систему, в якій є один домінантний симбіонт і декілька асоціативних. Наприклад, лишайники окрім гриба та одноклітинних зелених водоростей містять ще ціанобактерії, які здійснюють азотофіксацію.

Розвиваються уявлення й про те, що симбіоз є надорганізмовою системою, в якій можуть відбуватися переходи від однієї форми симбіозу до іншої. Наприклад, бульбочкові бактерії з мутуалістичних можуть перетворюватися на паразитичні.

Симбіоз сприяє збільшенню біорізноманіття, оскільки внаслідок тісного взаємозв'язку може формуватися новий організм з новими властивостями (наприклад, гриби).  Інколи завдяки симбіотичним відносинам життя організмів стає можливим в умовах, що є непридатними для самостійного існування (наприклад, вестиментифери).

Слайд №12

Що вам,  як кухарям, потрібно знати про симбіоз?

Гриби-симбіонти вступають у взаємовідносини (симбіоз) із живими організмами, частіше – рослинами, забезпечуючи тісну взаємовигідну взаємодію між учасниками. Симбіотичний процес має велике значення у природі та активно використовується людиною в кулінарії (приклади), в сільськогосподарській агротехніці.

Симбіоз — форма тісних відносин між організмами різних видів, за яких хоча б один з них отримує для себе користь.

Отже, СИМБІОЗ у сучасному розумінні є не лише способом організації взаємовідносин, а й стратегією кооперативної адаптації неспоріднених біосистем у стабільну симбіотичну систему з наявними стійкими обов'язковими зв'язками.

Слайд №14-17

  1. Форми симбіозу

Які основні форми симбіозу?

Сучасні дослідження розкрили надзвичайно різноманітний характер симбіотичних відносин: мутуалістичні взаємовигідні й паразитичні зі шкідливим впливом, обов'язкові облігатні (виникає залежність між симбіонтами, поза якою самостійне існування неможливе) й необов'язкові факультативні (кожний із симбіонтів за відсутності іншого може жити самостійно), контактні й дистантні, внутрішні ендосимбіотичні (у клітинах або всередині організмів) і зовнішні ектосимбіотичні (на поверхні тіла організмів).

За характером взаємодії розрізняють такі основні форми симбіозу:

мутуалізм        коменсалізм                 паразитизм

Повідомлення учнів (випереджувальне завдання)

Назва форми

Визначення

Приклади організмів

Мутуалізм

співіснування різних видів, за якого вони отримують взаємну користь і в природі не існують один без одного, тобто їхній взаємозв'язок є облігатним

ґрунтові гриби та рослини;

бактерії в кишечнику жуйних тварин;

лишайники;

комахи – запилювачі й квіти.

раки-самітники з актиніями

Коменсалізм

форма симбіозу, за якої один із симбіонтів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому.

Коменсалізм може проявлятися у формах квартиранства (наприклад, відкладання гірчаком ікри в черепашку беззубки річкової) або нахлібництва (наприклад, жуки, які живуть у мурашнику і виманюють їжу в мурашок) та ін.

у норах бабаків живуть метелики, жаби, мокриці;

акули й рибки-лоцмани;

риби-клоуни й актинії;

 риби морські качечки ховаються між голками морських їжаків;

епіфіти і деревні рослини;

насіння та плоди рослин, які поширюються тваринами

Паразитизм

форма симбіозу організмів різних видів, з яких один (паразит) використовує іншого (хазяїна) як середовище мешкання та джерело живлення, покладаючи на нього (частково або повністю) регуляцію відносин з навколишнім середовищем.

фітофтора на картоплі; людська аскарида в тонкому кишечнику людини

 

Викладач

Отже, основними формами симбіозу є мутуалізм,
коменсалізм і паразитизм.

Слайд №18-19

4.Роль симбіозу в еволюції

Викладач

Повідомлення учнів (випереджувальне завдання)

Симбіоз - це не лише тип відносин між організмами і стратегія адаптацій, а й важливий магістральний шлях біологічної еволюції. Тривале співіснування простих клітин або організмів привело до виникнення складніших й адаптованіших біосистем. Так, завдяки ендосимбіозу первісних клітин з аеробними бактеріями й ціанобактеріями з'явилися еукаріотичні клітини. Завдяки первинному симбіозу ціанобактерій з еукаріотичними клітинами виникли глаукофітові й червоні водорості та зелені рослини, яких об'єднують у сучасній системі еукаріотів у групу Архепластиди. Вторинний симбіоз еукаріотичних клітин з одноклітинними зеленими вооростями привів до виникнення евгленозой.

Вихід рослин на суходіл не зміг би відбутися, як стверджують науковці, без симбіозу рослин з грибами. Стрімке завоювання квітковими рослинами планети та їхнє надзвичайне розмаїття значною мірою зумовлено симбіозом з комахами. Приваблюючи комах нектаром і використовуючи їх як запилювачів, квіткові рослини різко збільшили ефективність запилення, а кооперація з квітковими сформувала в процесі коеволюції метеликів, бджіл, джмелів і т. д.

Отже, симбіоз є магістральним шляхом прогресивної еволюції органічного світу та збільшення біорізноманіття планети.

VІI. Фізкультхвилинка (1хвилина) Слайд №20  «Комплімент»

Хід вправи: здобувачі освіти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом викладача здобувачі освіти по черзі говорять комплімент один одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі учню, якому він адресується.

VІІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань (5 хвилин)

Слайд №21

Самостійна робота з таблицею. Форми симбіозу

Використайте умовні позначення («+» - користь для організмів, «-» - шкода для організмів; «0» - ні користі, ні шкоди) та визначте форму симбіозу в названих парах організмів:

А - мутуалізм: ...

Б - коменсалізм: ...

В - паразитизм: ...

Прояв симбіозу

Характер зв'язків

1. Інфузорії у шлунку жуйних

мутуалізм

2. Орхідеї на гілках дерев

коменсалізм

3. Джгутикові в кишечнику термітів

мутуалізм

4. Гострики в кишечнику людини

паразитизм

5. Рак-самітник й актинії

мутуалізм

6. Акула і риби-лоцмани

коменсалізм

7. Амеба кишкова в людини

паразитизм

8. Сажкові гриби на кукурудзі

паразитизм

9. Вірус сказу й лисиці

паразитизм

10. Бульбочкові бактерії на

 коренях бобових  рослин

мутуалізм

 

XI. Рефлексія (2 хвилини) (за наявності часу)

Вправа «Незакінчене речення»

 1.  На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…

2. Отримана інформація дозволяє нам зробити висновок, що…

3. Знання, отримані на уроці, в майбутньому використаю…

X. Підсумок уроку (оцінювання) (1 хвилина)

Слайд №22-23

ХI. Аргументоване пояснення домашнього завдання (1 хвилина)

Опрацювати §12 підручника Задорожний К.М. Біологія і екологія (рівень стандарт): підручник для 11 класу. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019.

Скласти кросворд з ключовим словом «Симбіоз», пройти тест, зробити фото звіт, прикріпити в клас рум.

 

 

Список літератури:

  1.               Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11 класу.- Харків: Вид-во «Ранок», 2019.
  2.               Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь.
  3.               Біологія. 11 клас / Р. С. Євсеєв, К. М. Задорожний.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 травня 2023
Переглядів
1391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку