Символіка орнаментів і кольору в народній творчості. Ескіз писанки.

Про матеріал

Мета уроку узагальнити і поглибити знання дітей про писанки та символіку в писанкарстві; формувати навички з теорії розписування писанок; розвивати почуття композиції, образне мислення, асоціативну пам'ять, фантазію; виховувати повагу до традицій і звичаїв народу, естетичне ставлення до творів мистецтва.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок на  тему:

 

 

«Символіка орнаментів і кольору в народній твор­чості. Ескіз писанки»

 


Тема: Символіка орнаментів і кольору в народній твор­чості. Ескіз писанки.

Мета: Узагальнити знання дітей про писанки, розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, формувати навички з теорії розписування писанок; розвивати почуття композиції, образне мислення, асоціативну пам'ять, фантазію; виховувати повагу до традицій і звичаїв народу,  естетичне ставлення до творів мистецтва.

Обладнання: Скринька, уривок із вірша, загадка, картки із символами, писанки (зразки, фотографії); матеріали: акварель, гуаш, пензлі № 1, 2,  аль­бом.  

Тип уроку: Вивчення і первинне закріплення нових знань.

Форма уроку: Інтегрований.

Клас: 6

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Добрий день, дорогі діти! Який у вас сьогодні настрій?

Подивіться,  у мене в руках чарівна скринька.

В ній знаходиться дуже цікава річ. Для того, щоб дізнатися, що там лежить, вам необхідно відгадати загадку.

              Білий дім, чудовий дім,

              Щось ворушиться у нім,

              Диво в ньому нам з’явилось

              Після того, як розбилось.  (Яйце)

Молодці, ви правильно вгадали – це  яйце, але незвичайне. За народним повір’ям  воно має магічну силу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

  •               Що таке «стилізація»?
  •               Що є основою переробленої форми?
  •               Що отримують у результаті переробки реальних форм у декоративні?
  •               Чи однакові візерунки (стилізовані форми), виконані в різ­них техніках?
  •               Чи зберігається колір природної форми в стилізованому предметі?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1. Літературна хвилина.

- Давайте пригадаємо уривок із поеми Т.Г. Шевченка «Княжа», де село порівнюється із писанкою.

             (Учень зачитує вірш)

Село! – і серце одпочине,

Село на нашій Україні –

Неначе писанка село,

Зеленим гаєм поросло,

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво.

А кругом. Широколисті тополі,

А сині гори за Дніпром.

Сам Бог витає над селом.

Дійсно, писанка використовується, як порівняльна ознака чогось винятково гарного. Ми віримо, що писанка має магічну силу – вона приносить добро, щастя, достаток.

Сьогодні на уроці ви спробуєте реалізувати знання, отримані раніше, для виготовлення ескізу писанки. Довідаєтеся про сим­воли, які застосовуються в мистецтві розпису писанки, смислові значення кольорів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  •         У  нашій чарівній скриньці є для вас лист. Я зараз вам його зачитаю.

ДОРОГІ ДРУЗІ!

Я щиро радий з вами познайомитись, У скрині своєї бабусі я знайшов конверти із загадковими малюнками. Що це за предмети, і що це за символи на них? Я впевнений, що ви мені підкажете.              

Ваш друг Пізнайко.

1. Розгляд символів писанки.

Українська писанка має понад 100 символів. З деякими із них ми познайомимось сьогодні (Дод.1).

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image011.jpg

Перед вами символи, які ми часто бачимо на писанках . Хрест – емблема страждання, смерті і воскресіння Христа. Шестикутна зірка – символ безсмертя. Зірки – вічність життя земного, що продовжується на небесах.

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image013.jpg

Ось ці символи  означають здоров’я і довголіття (Дод.2).

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image037.jpg

А ось ці гарненькі пташки символізують кохання (Дод.3).

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image043.jpg

Такі символи в писанкарстві лікувальні (Дод.4).

image4Образ  Богині-Берегині (богині Живи) (Дод.5), її зображу­вали у вигляді жіночої фігури з піднятими вгору руками (їх могло бути й дві, і чотири, і шість). Вона була символом народження нового життя, виступала прародителькою всього живого, володар­кою неба й землі.

Таким чином, орнаментацію писанки можна поділити на солярну (космогонічну), рослинну, тваринну (зооморфну), антропо­морфну.

Крім орнаменту, символічне значення в писанках мав колір. Так, червоний означав радість, життя, любов, надію на щасливий шлюб; червоний із чорним символізував земні божества; жовтий — місяць, зірки, гарний врожай; блакитний колір — небо, повітря, здоров'я, силу; зелений — весну, відродження природи, багатство рослинного й тваринного світу; коричневий вважався кольором родючої землі.

  1.            Практична робота

Виконання ескізу писанки.

Учні розподіляються на три групи, кожна з яких виконує роботу, використовуючи лише визначені символи.

  •               1-а група — солярні знаки;
  •               2-а група — зооморфні або рослинні елементи;
  •               3-я група — образ Богині-Берегині.

Етапи виконання роботи.

  1.                Олівцем намалюйте контур майбутньої писанки.
  2.                Аквареллю створіть фон.
  3.                Символи писанки виконайте гуашшю, використовуючи пен­злі № 1, 2.

 

 

VI. Закріплення нового матеріалу.

Гра «Ланцюжок». Діти по черзі називають символи  і пояснюють їх значення).

 

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Демонстрація дитячих робіт. Оцінювання досягнень учнів за роботу на уроці;
  2. Завдання на наступний урок: підготувати інформацію про українські рушники.

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image011.jpgДодаток 1


Додаток 2

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image013.jpg


Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image037.jpgДодаток 3


Додаток 4

 

Описание: yak_napisati_pisanku_clip_image043.jpg


Додаток 5

 

 

 

image4

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
1349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку