Згідно з навчальною програмою для ЗЗСО, затвердженою наказом МОНУ від 21.02.2019 №236.
Оновлена програма укладена відповідно до наказів МОНУ №52 від 13.01.2017 і №201 від 10.02.2017.
Синхронізоване календарно-тематичне планування
Всесвітня історія (35 годин, 1 година на тиждень)
Історія України (52 години, 1,5 години на тиждень)
8 клас
№
|
Тема |
Дата |
Коригу- вання |
Примітка |
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ |
||||
1. |
Вхідне оцінювання учнів для планування роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, який опрацьовувався дистанційно. |
|
|
|
2. |
Систематизація, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, який опрацьовувався дистанційно. |
|
|
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ |
||||
1. |
Систематизація, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, який опрацьовувався дистанційно. |
|
|
|
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ |
||||
3. |
Вступ. Поняття і періодизація Нового часу (Модерної доби). Ранній Новий час (Ранньомодерна доба): початок культурної та політичної переваги християнського Заходу. Особливості Ранньомодерної доби в історії України. Практичне заняття. Початок роботи над укладанням синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу». |
|
|
|
Розділ 1. Великі географічні відкриття та становлення капіталістичних відносин |
||||
4. |
Причини й передумови Великих географічних відкриттів XV–XVI ст. Подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. Цивілізації доколумбової Америки (оглядово). Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Великі географічні відкриття, подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. |
|
|
|
5. |
Конкіста – завоювання Нового світу. Створення колоніальних імперій. Зміна поглядів на світ. Торговельний капітал. Практичне заняття. Позначити на контурній карті об’єкти, що відображають просторове розширення впливу європейської цивілізації на світ (колонізовані європейцями землі, напрямки нових торговельних шляхів і центри світової торгівлі ХVІ–ХVІІ ст.) |
|
|
|
6. |
Мануфактурне виробництво і наймана праця. Становлення капіталістичних відносин. |
|
|
|
7. |
Повсякденне життя населення Західної Європи. Практичне заняття. Описати (на основі джерел) становище жінок і дітей у країнах Західної Європи в ХVІ–ХVІІІ ст. |
|
|
|
8. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Великі географічні відкриття та становлення капіталістичних відносин». |
|
|
|
Розділ 2. Високе Відродження. Реформація в Західній Європі |
||||
9. |
Гуманізм як інтелектуальний рух доби Відродження. Високе Відродження. |
|
|
|
10. |
Католицька церква напередодні Реформації. Мартін Лютер і народження протестантизму. |
|
|
|
11. |
Поширення Реформації. Жан Кальвін. Контрреформація в Європі. Ігнатія Лойола. Єзуїти. Тридентський собор. Релігійні війни в Німеччині та Франції. Аугсбурзький релігійний мир 1555 р. |
|
|
|
12. |
Культура бароко. Народження нової європейської науки. Практичне заняття. Вирізнити гуманістичні ідеї у витягах із літературних творів епохи Відродження (Францеско Петрарки, Мігеля де Сервантеса, Еразма Роттердамського, Нікколо Макіавелі, інших) і мистецьких шедеврах Високого Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Пітера Брейгеля, Альбрехта Дюрера, інших), вибір обґрунтувати. |
|
|
|
13. |
Практичне заняття. Здійснити уявну подорож до пам’яток епохи Відродження в Італії, Франції, Німеччині, інших країнах; встановити цінності та норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
|
14. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Високе Відродження. Реформація в Західній Європі». |
|
|
|
Розділ 3. Держави Західної Європи в XVI–XVII ст. |
||||
15. |
Становлення абсолютної монархії у Франції. Кардинал Арман-Жан дю Плессі де Рішельє. |
|
|
|
16. |
Завершення формування абсолютної монархії у Франції. Абсолютизм за Луї XIV. Жан-Батист Кольбер. |
|
|
|
17. |
Володіння Габсбургів. Карл V. |
|
|
|
18. |
Національно-визвольна війна в Нідерландах. Утрехтська унія. Вільгельм І Оранський. |
|
|
|
19. |
Королівська реформація в Англії. Єлизавета І. «Криваве законодавство». |
|
|
|
20. |
Англійська революція. Олівер Кромвель. Утвердження парламентаризму. «Білль про права». |
|
|
|
21. |
Річ Посполита: шляхетська демократія. Практичне заняття. Позначити на контурній карті регіони поширення католицизму, протестантизму і православ’я; території абсолютних монархій і республік, що існували в XVІ–XVІІІ ст. |
|
|
|
22. |
Тридцятилітня війна. Вестфальська система міжнародних відносин. Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Реформацію, утворення Речі Посполитої, Тридцятилітню війну, національно-визвольну війну в Нідерландах, Англійську революцію. |
|
|
|
23. |
Практичне заняття. Укласти і представити історичний портрет одного з монархів XVІ–XVІІІ ст. (на вибір учителя або учнів). |
|
|
|
24. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Держави Західної Європи в XVI–XVII ст.». |
|
|
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Розділ 1. Українські землі у складі Речі Посполитої (XVI – перша половина XVII ст.) |
||||
2. |
Статус українських земель у складі Королівства Польського, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Московського царства в першій половині XVІ ст. |
|
|
|
3. |
Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство. Практичне заняття. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. |
|
|
|
4. |
Соціальна структура суспільства в Україні XVІ ст. (магнати, шляхта, духовенство, містяни, селяни). Литовські статути. Практичне заняття. Описати (усно або письмово) повсякденне життя представників основних верств українського суспільства XVІ – першої половини XVІІ ст. Виокремити у витягах із Литовських статутів норми, в яких втілено ідеї рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом. |
|
|
|
5. |
Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування. |
|
|
|
6. |
Криза православної церкви в XVІ ст. Реформаційний та контрреформаційний рухи в Україні. Пересопницьке Євангеліє. Книговидання. Полемічна література. Православні братства. Василь-Костянтин Острозький. |
|
|
|
7. |
Церковні собори в Бересті 1596 р. Розкол православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Боротьба за відновлення православної ієрархії. Реформи митрополита Петра Могили. |
|
|
|
8. |
Культурно-освітнє життя. Єзуїтські колегії, Острозька академія, братські школи. Київська (Києво-Могилянська) колегія. Практичне заняття. Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Литовські статути, Люблінську унію, Пересопницьке Євангеліє, вихід друком перших книжок, заснування Острозької академії, Львівської братської школи, Київської (Києво-Могилянської) колегії, інше. |
|
|
|
9. |
Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво XVІ – першої половини XVІІ ст. Практичне заняття. Здійснити уявну подорож-екскурсію до історико-культурних пам’яток XVІ – першої половини XVІІ ст., визначити цінності та норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
|
10. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Українські землі у складі Речі Посполитої (XVI – перша половина XVII ст.)». |
|
|
|
Розділ 2. Становлення козацтва (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.) |
||||
11. |
Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші Січі. Дмитро Вишневецький. Запорозька Січ – козацька республіка. Реєстрове козацтво. |
|
|
|
12. |
Становлення козацького стану. Козацькі повстання кінця ХVІ ст. |
|
|
|
13. |
Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний. Військо Запорозьке і Хотинська війна. Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про формування козацького стану: утворення козацьких Січей, укладання козацького реєстру, походи козаків у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство, Хотинську війну, козацько-селянські повстання. |
|
|
|
14. |
Козацько-селянські повстання 20–30-х років ХVІІ ст. «Ординація Війська Запорозького». Практичне заняття. Позначити на контурній карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану (перші Січі, міста – осередки козацтва (Черкаси, Трахтемирів, Чигирин), райони козацьких повстань 1590-х і 1620–1630-х років). |
|
|
|
15. |
Практичне заняття. Описати (на основі джерел) повсякденне життя представників різних станів українського суспільства, військове мистецтво, традиції й побут козацтва, облаштування Січі. |
|
|
|
16. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Становлення козацтва (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)». |
|
|
|
Розділ 3. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. |
||||
17. |
Передумови Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький. Козацько-кримський союз. Події 1648–1649 рр. Зборівський договір. |
|
|
|
18. |
Події 1650–1651 рр. Битва під Берестечком і Білоцерківський договір. Іван Богун. |
|
|
|
19. |
Воєнно-політичні події 1651–1653 років. Битва під Батогом. Молдавські походи. Облога Жванця. |
|
|
|
20. |
Українська козацька держава – Військо Запорозьке. Адміністративно-територіальний устрій. Соціально-економічні реформи. Зовнішня політика: у пошуку союзників. |
|
|
|
21. |
Українсько-московський договір 1654 р. Воєнно-політичні події 1654–1655 рр. Віленське перемир’я. Українсько-шведсько-трансильванський союз. Практичне заняття. Відобразити на контурній карті перебіг Національно-визвольної війни, зміни територіальних меж Української козацької держави – Війська Запорозького. |
|
|
|
22. |
Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами. |
|
|
|
23. |
Практичне заняття. Розробити порівняльну характеристику особистісних якостей, політичних позицій, військово-політичної діяльності Богдана Хмельницького, Івана Богуна, Яреми Вишневецького, Адама Кисіля та ін. (на вибір учня, вибір обґрунтувати). |
|
|
|
24. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст.». |
|
|
|
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Розділ 4. Османська імперія. Держави Східної Європи в ХVІІ–ХVІІІ ст. |
||||
25. |
Експансія Османської імперії. Сулейман Пишний. Народи Південно-Східної Європи під владою турків-османів. Кримське ханство. Внутрішня і зовнішня політика. Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про османську експансію в Центральній та Східній Європі, її зупинення (облоги Чигирина 1678 р. і Відня 1683 р.), інше. |
|
|
|
26. |
Московське царство. Іван IV Грозний. Смутний час. |
|
|
|
27. |
Правління династії Романових. Внутрішня та зовнішня політика Петра І. Практичне заняття. Обґрунтувати (або спростувати) судження про суперечливий характер реформ Петра І. |
|
|
|
28. |
Економічний занепад та політична криза в Речі Посполитій (друга половина XVII – XVIIІ ст.). Практичне заняття. Позначити на контурній карті територіальні надбання і втрати Османської імперії, Речі Посполитої і Російської держави (Московського царства, Російської імперії) в XVI–XVIIІ ст. |
|
|
|
29. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Османська імперія. Держави Східної Європи в ХVІІ–ХVІІІ ст.». |
|
|
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Розділ 4. Козацька Україна наприкінці 50-х років ХVІІ – на початку ХVІІІ ст. |
||||
25. |
Гетьманщина в роки правління Івана Виговського. Іван Виговський. Гадяцька угода. Україно-московська війна. Конотопська битва. |
|
|
|
26. |
Початок Руїни. Юрій Хмельницький. Розкол Гетьманської держави. Павло Тетеря та Іван Брюховецький. Андрусівське перемир’я. |
|
|
|
27. |
Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини. Петро Дорошенко. |
|
|
|
28. |
Правобережна Україна в останній чверті XVII століття. Дем’ян Многогрішний. Іван Самойлович. Чигиринські походи. Бахчисарайський мир. «Вічний мир». |
|
|
|
29. |
Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. |
|
|
|
30. |
Заселення і розвиток Слобідської України. Слобідські козацькі полки. |
|
|
|
31. |
Запорозьке козацтво. Іван Сірко. |
|
|
|
32. |
Гетьманщина в часи Івана Мазепи. |
|
|
|
33. |
Пилип Орлик і його Конституція. |
|
|
|
34. |
Практичне заняття. Проаналізувати зміст «гетьманських (договірних) статей» (на вибір учителя), Гадяцької угоди, Конституції Пилипа Орлика; визначити на цій основі устрій української гетьманської держави, порядок її взаємин з Московською державою (Річчю Посполитою / Шведською імперією) та поміркувати, якою мірою кожен із цих документів гарантував права і вольності правлячого стану, суверенітет Козацької держави. |
|
|
|
35. |
Ліквідація козацтва на Правобережній Україні. |
|
|
|
36. |
Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про період Руїни, Гадяцьку угоду, Андрусівський договір, Бахчисарайський договір, «Вічний мир», повстання під проводом Семена Палія, зруйнування Батурина і Чортомлицької Січі, Полтавську битву, ухвалення Конституції Пилипа Орлика. Позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст. |
|
|
|
37. |
Церковне життя. Освіта. |
|
|
|
38. |
Архітектура. Образотворче мистецтво. |
|
|
|
39. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Козацька Україна наприкінці 50-х років ХVІІ – на початку ХVІІІ ст.». |
|
|
|
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Розділ 5. Епоха Просвітництва |
||||
30. |
Початок індустріальної (промислової) революції, її вплив на життя різних верств населення. Просвітництво. Енциклопедисти. Масони. Класицизм. Практичне заняття. Проаналізувати повсякденне життя в країнах Західної Європи у ХVІІІ ст., виявити зміни, які стали наслідком промислової революції / поширення ідей Просвітництва. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про початок промислової революції, хронологічні межі доби Просвітництва. |
|
|
|
31. |
Освічений абсолютизм. Володіння австрійських Габсбургів. Марія-Терезія. Йосип ІІ. Королівство Пруссія. Фрідріх ІІ. Російська імперія. Єлизавета І. Катерина ІІ. |
|
|
|
32. |
Міжнародні відносини. Війна за іспанську спадщину, війна за австрійську спадщину, Семилітня війна. Поділи Речі Посполитої. Початок боротьби за спадщину Османської імперії. |
|
|
|
33. |
Колонії Великої Британії в Північній Америці. Декларація незалежності. Війна за незалежність. Утворення США. Конституція США. Практичне заняття. Проаналізувати Декларацію незалежності Сполучених Штатів і встановити, які ідеї епохи Просвітництва в ній відображено. Позначити на контурній карті нові держави (зокрема США) й територіальні надбання/втрати Великої Британії, Пруссії, Австрійської монархії, Російської імперії в другій половині ХVІІІ ст. |
|
|
|
34. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Епоха Просвітництва». |
|
|
|
Розділ 6. Східний світ у ХVІ–ХVІІІ ст. (оглядово) |
||||
35. |
Індія. Держава Великих Моголів. Бабур, Акбар. Перське царство Сефевидів. Аббас І. Культура Індії та Персії. Китай. Маньчжурське завоювання. Династія Цин. Культура Китаю. Японія. Сьогунат Токугави. Політика самоізоляції. Культура Японії. |
|
|
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Розділ 5. Українські землі в 20–90-х роках ХVІІІ ст. |
||||
40. |
Імперський наступ на автономію Гетьманщини. Павло Полуботок. |
|
|
|
41. |
Данило Апостол. |
|
|
|
42. |
Нова Січ. Кирило Розумовський. |
|
|
|
43. |
Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні. |
|
|
|
44. |
Підкорення Кримського ханства. Колонізація Півдня України. |
|
|
|
45. |
Правобережна Україна. Гайдамаки. Коліївщина. |
|
|
|
46. |
Західноукраїнські землі. Буковина, Східна Галичина, Закарпаття. Рух опришків. Поділи Речі Посполитої: зміни у становищі Правобережної України та західноукраїнських земель. |
|
|
|
47. |
Практичне заняття. Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про остаточну ліквідацію гетьманства й Запорозької Січі, Кримського ханства, поділи Речі Посполитої, закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України, Коліївщину, рух опришків. Позначити на контурній карті регіони, що в ХVІІІ ст. зберігали ознаки української державності (територію Гетьманщини, Нової Січі, Слобідської України), землі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок російсько-турецьких воєн, поділів Речі Посполитої, ліквідації Кримського ханства. |
|
|
|
48. |
Освіта і наука. Києво-Могилянська академія. Григорій Сковорода. |
|
|
|
49. |
Архітектура. Образотворче мистецтво. Музика. Практичне заняття. Здійснити уявну мандрівку до історико-культурних пам’яток України / рідного краю доби бароко, встановити цінності й норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
|
50. |
Тематичне оцінювання. Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів із теми «Українські землі в 20–90-х роках ХVІІІ ст.». |
|
|
|
Узагальнення до курсу. Історія України в контексті епохи раннього нового часу |
||||
51. |
Здобутки українського суспільства. Особливості суспільного життя України ХVІ–ХVІІІ ст. Внесок України у формування європейської цивілізації. |
|
|
|
52. |
Узагальнення. Практичне заняття. На підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу» сформулювати висновок про місце тогочасної України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
|
|