Синтаксис простого ускладненого речення. 8 клас. "Для золотого, доброго засіву я відберу зернятко до зерняти". Однорідні члени речення.

Про матеріал
Мовний матеріал про життя і творчість письменика-земляка В. Підпалого допоможе узагальнити знання учнів про однорідні члени речення, поглибити навички правильного вживання розділових знаків, виховає інтерес до творчості письменників рідного краю.
Перегляд файлу

Синтаксис простого

ускладненого речення

 

8 клас

 

«Для золотого, доброго засіву

я відберу зернятко до зерняти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Однорідні члени речення

(узагальнення й систематизація вивченого на прикладах із                 теми «Володимир Підпалий: людина, поет, громадянин»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. «Для золотого, доброго засіву

я відберу зернятко до зерняти»

Однорідні члени речення

(узагальнення й систематизація вивченого на прикладах із теми «Володимир Підпалий: людина, поет, громадянин»)

 

Мета: узагальнити й систематизувати знання про однорідні члени речення на основі мовного матеріалу, пов’язаного з життям і творчістю письменника-земляка В. Підпалого; поглиблювати навички правильного вживання розділових знаків; розвивати мовлення, творчу уяву; формувати культуру спілкування; удосконалити навички роботи в групах; виховувати інтерес до творчості письменників рідного краю.

 

Тип уроку: урок захисту знань.

 

Засоби навчання: виставка творів письменника-земляка В. Підпалого, презентація «Моїх доріг летіло павутиння (В. Підпалий:  людина, поет, громадянин)», роздатковий матеріал, учнівська презентація «Однорідні члени речення», опорна схема.

 

Епіграф.  Треба в житті любити

    гаряче і багато:

сонце,

дощі зернисті,

дороги  в пилу,

траву!

В. Підпалий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

І.  Забезпечення емоційної налаштованості на урок.

Поетична хвилина (учитель читає вірші письменника-земляка В. Підпалого).

 

ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою й завданнями уроку.

Перегляд презентації «Моїх доріг летіло павутиння (В. Підпалий:  людина, поет, громадянин)». Коментування епіграфа уроку, пояснення учнями розділових знаків у ньому.

 

ІІІ. Активізація теоретичного матеріалу.

1. Гра «Хто більше».

Протягом 3-4 хвилин учні записують терміни, які вивчалися в навчальній темі. Один із восьмикласників зачитує. Інші викреслюють назви, що повторюються. Той, у кого найбільше термінів, перемагає.

 

2. Тестова перевірка знань.

1.Односкладними членами ускладнене речення.

А. То зоря згасає, то меркне місяць у млі.

Б. Дерево переплелося вітами, кущі шипшини порозросталися.

В. У небі то горять, то гаснуть сліпучі ракети.

Г. За лісом сонце сходило і розсіювалося біле плетиво хмар.

 

2. Однорідними підметами ускладнене речення.

А. Любив дід гарну бесіду й добре слово.

Б. Кривда правду переборе, і від того людям горе.

В. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста.

Г. І плин Дніпра, і вітер подніпровський несуть веселі наші паруси.

 

3. Однорідними додатками ускладнено речення.

А. Ховає час печаль і сум за грати.

Б. Очі їхні – любов та благання.

В. Дощ і чорнобривці пахнуть осінню.

Г. Обов’язковість, уважність – риси успішних людей.

 

4. Тільки один ряд однорідних членів має речення.

А. Як мати любила робити і в городі, і в полі, і в лузі і тихо втішалася зробленим.

Б. Світло хвилями ллється з неба,  сповняє повітря, пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі й гущину.

В. І пада сніг лапатий спокійно й величаво над селом.

Г. То тут, то там на осонні прокльовуються пагінці картоплі, моркви, гарбузів, квасолі, динь.

 

5. Між однорідними членами треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)

А. Тече вода в синє море та не витікає.

Б. У полях і луках ще лежить сніг.

В. Боєць не сказав прокричав ці слова.

Г. То не хмара біла пташка хмарою спустилась.

 

6. Пунктуаційну помилку допущено в реченні.

А. Квітнуть вишні в моєму саду, пахнуть солодко, ніжно.

Б. Любіть травинку і тваринку, і сонце завтрашнього дня.

В. Часом насниться синій барвінок, сивий полин і сум чебрецевий.

Г. І враз затремтіло молоде листя, зашамотіло, струсило з себе дощ самоцвітів.

 

IV. Виконання практичних завдань, спрямованих на удосконалення пунктуаційних умінь.

1. Лінгвістичний коментар (робота з роздатковим матеріалом).

Завдання. Проаналізувати речення за опорною схемою учнівської презентації «Однорідні члени речення».

1. В. Підпалий знаходив у творчості і  житті спосіб життя й почування, співзвучні сковородинському ідеалу (М. Ільницький).

2. Неси в очах дива, і недива, і казки світ, і вимріяну землю (В. Підпалий).

3. За ластівками налаштуй вітрила і облети країни і світи (В. ПІдпалий).

4. Пустився вечір берега свого, пливе, як за водою човен вутлий, не хлюпне хвилею у береги (В. Підпалий).

5. Наша Оржиччина, Лазірки назавжди залишаться в його поезіях, а значить і в історії (із книги «Моїх доріг летіло павутиння»).

6. Слово шукатиму ночі і дні в полі, у морі, на купині (В. Підпалий).

7. У віршах В. Підпалого весь його життєпис: воєнне і повоєнне дитинство, щасливі студентські роки, надзвичайно вимоглива творча праця (із книги «Моїх доріг летіло павутиння»).

8. Не лише Божа іскра таланту, а й нерозтрачена синівська любов покликали В. Підпалого до прози (із книги «Моїх доріг летіло павутиння»).

 

2. Поетична хвилина.

Учні читають напам’ять уривки із поезій письменника-земляка Володимира Підпалого. 

Слово вчителя.

Сьогодні вірші В. Підпалого поступово набувають широкого резонансу. І не тільки тому, що вони не поціновані належно за життя автора, а й тому, що в них убачають чесне освітлення духовної ситуації минулого століття, спробу дати відповіді на болючі запитання. Який світ навколо нас, як ведеться нам у цьому світі? Хто ми такі, що є наш дух, наша душа? Як розгледіти крізь магічний кристал поезії епоху? Хто поверне нам летючі дні в неповторних образах, у слові та музиці вірша?

В. Підпалий – одна з останніх напруг української поетичної свідомості минулого століття, романтичне поривання до високого.

 

3. Робота в групах.

Читання пам’ятки

Працюємо в групах

1.Слухати інших, говорити для інших, працювати разом з іншими.

2. Не боятися помилитися: не помиляється той, хто не вчиться.

3. Ділитися думками, міркуваннями.

4. Не сміятися з неправильної відповіді.

5. Цінувати кожну  думку.

6. Виконувати завдання якнайкраще.

7. Не ставити запитання вчителеві, не порадившись із членами групи.

 

Завдання для групи 1.

Із поданого на картці тексту виписати речення з однорідними членами, зробити їх пунктуаційний аналіз. Визначити стиль уривка.

Поезія В. Підпалого поволі, але впевнено торувала собі дорогу, виявляючи свою неповторність і оригінальність.

Є дуже багато спільного між поезією Підпалого і ранньою лірикою Тичини. Адже обом їм авторитетом був мандрівний філософ Сковорода, співець убогого жайворонка. Поезія Підпалого відкриває глибинні вартості світу: людей, природи, думок. Вона загачує читачевий зір, слух, чуття та думку.

Підпалий-поет нагадує пахуче українське зілля, що, черпаючи енергію від сонця, дарує її пригорщами людям без решти. Почитаєш вірші В. Підпалого – наче криничної води напився. Тільки треба уміти знайти дорогу до криниці…

Флоріан Неуважний «Пішов у дорогу – за ластівками»

- Зробити схему речення з узагальнювальним словом при однорідних членах.

 

Завдання для групи 2.

У запропонованому тексті поставити розділові знаки. Указати речення з однорідними членами, обґрунтувати пунктограми.

Трагічна смерть молодого Поета завжди має і позаособисте символічне значення. Вона знаменує протистояння добра і зла краси і потворності.

Очі Володі Підпалого світилися совісністю й добротою. Совісністю й приязною для життя думкою світиться і його Слово. Не виклик життю а вникання в нього. Це не позиція а доля. Це сковородинське, чого так бракує нам сьогодні у нашій суєтній засмиканості й чванькуватому суємудрії.

І. Дзюба

Завдання для групи 3.

Закінчити формулювання правила словами ставиться – не ставиться, навести на кожне правило приклади речень про життя і творчість В. Підпалого.

1. Якщо однорідні члени речення з’єднані повторюваними сполучниками, то…

2. Якщо однорідні члени речення з’єднані одиничним сполучником чи, або, та, і, то кома …

       3. Якщо означення характеризують предмет за однією ознакою, то кома …

4. Якщо однорідні члени речення поєднуються безсполучниковим зв’язком, то кома …

5. Якщо означення характеризують предмет за різними ознаками, то кома ..

6. Якщо у фразеологічних словосполученнях вживається повторюваний сполучник, то кома …

 

4. Перевірка виконання завдань кожною групою.

 

Картка оцінювання

Прізвище, ім’я.

Оцініть свою роботу за кожним пунктом від 0 до 2 балів.

1. Ви брали активну участь у роботі групи.

2. Ви вносили вдалі пропозиції, які враховувала група.

3. Ви заохочували інших членів групи до роботи.

4. Ви висували цілком нову ідею, що сподобалася іншим.

5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед.

6. Ви доповідали класу про результати групової роботи.

Усього балів ____________

 

5. Хвилина поезії.

- Учні зачитують уривки поетичних творів письменників-земляків про В. Підпалого, коментують їх зміст.

Не втаїть, не образить, не зрадить

Життєлюбляче серце Поета.

Я виспівую буковку кожну,

Наче ноту до соло кларнета.

Прочитав. І відчув, що до скону

В мені житиме серце Поета.

Володимир Гомон

 

Усе зникає: і святе, і грішне,

Відходить в небуття біг суєти.

Лише твоя елегія про вічне

Озветься в серці дзвоном доброти.

І та струна, невидима й незрима,

Осяє душу, з щемом забринить,

Щоб ми на світ поглянули очима,

Відкритими для правди хоч на мить.

Ірина Гончар

 

Ніколи не погаснуть у Лазірках

Про тебе спогади, мов ангели, святі.

Благословенні будуть хай ті землі,

Де душі відкриваються такі,

Що не бояться сяять в ночі темні,

А, згаснувши, запалюють нові.

Віра Кропивка

 

Шляхи у світ далекий простяглись,

Мережані віршами і тернами.

Правдиво жив і лиху не коривсь.

Чому ж так рано ти – за ластівками?

Твої сліди згубились в споришах,

Дитинство мліє в водах Сліпороду.

У цім краю живе твоя душа,

Славетна часточка великого народу.

Віра Гонтар

 

- Скласти сенкан до слів Володимир Підпалий.

 

V. Підсумок уроку.

На основі відповідей учнів і виконаних завдань робиться висновок про те, наскільки добре учні оволоділи знаннями з теми.

Домашнє завдання.

Написати листа до В. Підпалого, використовуючи однорідні члени речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 1.

 

 

 

 

Додаток 2

 

Опорна схема

Однорідні члени речення

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку