Сірий світ, сірий люд… Де ж пропав польоту зуд? Річард Дейвіз Бах «Чайка Джонатан Лінгвістон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Втілення в образі чайки

Про матеріал

Сірий світ, сірий люд… Де ж пропав польоту зуд? Річард Дейвіз Бах «Чайка Джонатан Лінгвістон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети. Тема «окриленості» людини в українській літературі поетеси Ліни Костенко. Взаємозв'язок з алегоричними образами крила та польоту в українській національній культурі ХХ ст.

Перегляд файлу

Клас: 8

Предмет: Зарубіжна література

Тема уроку: Сірий світ, сірий люд… Де ж пропав польоту зуд? Річард Дейвіз Бах «Чайка Джонатан Лінгвістон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети. Тема «окриленості» людини в українській літературі поетеси Ліни Костенко. Взаємозв’язок  з алегоричними образами крила та польоту в українській національній культурі ХХ ст.

Мета: (формувати компетентності)

  • уміння вчитися (ознайомлення з біографією письменника; навчити правильно формулювати власну думку, говорити виразно, самостійно логічно опрацьовувати матеріал, користуватися додатковими матеріалами; удосконалювати навички роботи з текстом);
  • загальнокультурні (розвивати критичне, образне й логічне мислення, навички самостійної роботи, уміння користуватися інтернет -джерелами та створювати презентації; прищеплювати інтерес до сучасної культури);
  • українознавчі (удосконалювати навички пошуково-дослідницької діяльності, вміння знаходити спільне та відмінне у сучасній українській літературі та у творах зарубіжних письменників сучасності)
  • соціальні (розвивати вміння працювати в колективі, зокрема в групі, уболівати за спільні результати);
  • комунікативні (удосконалювати вміння визначати мету власної діяльності, робити висновки, організовувати спільну пошукову діяльність);
  • емоційно-ціннісні (розвивати вміння висловлювати власне бачення твору, героїв і ставлення до подій, тем, ідей, розвивати вміння працювати над творчими завданнями, пробуджувати творчу уяву,);
  • літературознавчі (заохочувати до літературознавчої діяльності, аналізування окремих літературознавчих явищ, порівняння, систематизування матеріалу; навчати аналізувати художній твір; розвивати навички виразного читання);
  • культурологічні (розвивати вміння визначати особливості літературного твору, утілення у ньому загальнолюдських цінностей, виявляти зв’язки між різними видами мистецтв; збагачувати словниковий запас);
  • компаративні (удосконалювати вміння порівнювати українознавчі та загальнолюдські цінності).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: художні тексти й ілюстрації до них, портрети Річарда Баха, Ліни Костенко, мультимедійна презентація за темою уроку, медіа засоби.

Хід уроку:

Епіграфи до уроку:

Існує лише один істинний закон, той, який допомагає стати вільними. Іншого немає.

Р.Бах

Життя не має сенсу. Сенс – це завжди несвобода. Сенс – це чіткі міфи, у яких ми розглядаємо один одного. У житті немає фіналу, до якого ти зобов’язаний дійти, - і це найважливіше за тисячі надуманих сенсів.

 Сергій Лук’яненко

І. Індукція (наведення)

Слайд №1 «Вітаю, щастя!»

Вчитель розповідає притчу про щастя.

  • Тук-тук!
  • Хто там?
  • Це щастя твоє! Мерщій відчиняй!
  • Щастя? До мене?
  • Так, зустрічай!
  • Щастя моє! Заходь, не минай!

У домі моєму господарем будь!

Скажи мені, де ти так довго блукало?

Чому не з’являлось, коли я гукала?

Чому мандрувало чужими світами?

Чому не лишалось назавжди із нами?

  • Ну, знаєш! Не в звичці у мене тікати!...

Я поруч – лиш треба мене помічати…

Я – в радощах чистих,

Я – в лагіднім слові,

Я – у пісні дзвінкій,

Я – у затишку ночі.

Я – у щирих зусиллях

До справи охочих

Я – в маминім погляді,

В мудрому слові,

У мріях крилатих

І снах кольорових.

Крокую з тобою, мандрую в світи.

Чому ж нереальним зовеш ти мене?

  • Агов, дійсно так! Звісно, я помилялась,

Бувало, на тебе дарма ображалась.

Пробач мені, Щастя! Лишись назавжди!

Вчитель звертається до учнів з метою створення емоційного настрою, особливого ставлення кожного учня до предмета обговорення.

  • Що ви, дорогі учні, вкладаєте в слово «щастя» ?

(Відповіді учнів)

Вчитель.

Для щастя не потрібні приводи й причини. Воно обволікає тебе, струменіє зсередини й заражає цим відчуттям оточення.

Щастя – це не хтось і щось. Щастя – це все. Від усмішки малюка до можливості дихати… 

Просто усміхнися, розправ плечі… і малесенькі промінчики тепла несміливо прокрадуться у твою спустошену душу, зігріють серце й, розлившись солодким спокоєм, змусять твої очі запалати…

Щасливі люди фактично додають до існування якусь якість – просто шаленіючи від щастя, вони змушують його вібрувати у просторі.

Життя не друкує гарних новин. Гарні новини друкуємо ми самі. Щомиті виходить новий випуск. І все, що потрібно, - це його прочитати. Гарна новина – це те, що ти живий. І що липи вижили після важкої зими. Гарна новина – це те, що в них прекрасні очі, і в них віддзеркалюється блакитне небо. Гарна новина у тому, що твоя дитина поруч, і що в тебе є руки, щоб її обійняти.

Хтось пише тільки про страх і страждання. А у твоїх особистих спеціальних випусках лише те, що насправді добре. Кульбабка росте коло тротуару, чарівно усміхаючись, вона співає пісню безсмертя. Слухай! Ти можеш її почути. Нахилися. Прислухайся… щоб піднятися над буденністю та стражданням. Щоб відчути себе вільним. І остання гарна новина: ти можеш це зробити!

Постав сам собі будь-яке запитання й дай на нього відповідь.

ІІ. Самоконструкція Слайд №2

  • Давайте і ми поставимо сьогодні Річарду Баху – американському письменнику ХХ ст. та його герою Джонатану Лінгвістону питання, які хвилювали людство з моменту його народження.
  • Зверніться до епіграфів сьогоднішнього уроку (Учні зачитують епіграфи та обговорюють їх).

Метод «Ключові терміни»

Учні записують на дошці ключові слова до проблеми, що випливає з епіграфів, та пояснюють їх, використовуючи «колір» цих слів.

Очікувані відповіді:

Свобода, несвобода, пізнання, самопізнання, вдосконалення, радість, політ, крила.

  • Як ви вважаєте, про що ми говоритимемо на уроці?

(ми говоритимемо про велику мрію, яка живе в душі кожної людини – мрію про політ, про покликання, мрію про безмежну досконалість.

  • Отже, запишіть до зошитів тему нашого уроку.

ІІІ. Соціалізація

Слово вчителя.

  • «Якщо я можу повернутися до будь-якої ідеї спиною, залишивши її там, у темряві, за порогом, то я не візьму у руки перо. Але час від часу передня стіна раптово з гуркотом розвалюється, обсипаючи все довкіл водопадом скляних бризок та цегляною крихтою, і хтось, переступивши оце все сміття, хапає мене за горлянку і ніжно промовляє: Я не відпущу тебе, доки ти не втілиш мене словами і не запишеш їх на папір». Саме так про своє письменство написав Річард Бах, з творчістю якого ми сьогодні почнемо знайомитись.
  • До сьогоднішнього уроку усі готувалися заздалегідь (випереджувальні завдання). Усе, що зроблено індивідуально, у парах, групах виноситься на обговорення. Думки усіх із цього приводу будуть вислухані і обговорені.
  1. Ознайомлення з життям і творчістю Р.Д.Баха Слайди № 3-14

(звучить музики «Захоплення дельфінів»)

  1. Повідомлення про історію створення повісті-притчі «Чайка Джонатан Лінгвістон» Слайди №15-18

Світлини фотографа – анімаліста Расела Масона Слайди №19-25.

  1. За жанром «Чайка Джонатан Лінгвістон» - алегорично-філософська повість про призначення людського життя. Річард Бах задумав написати про птаха, який мріяв пройти крізь стіну обмежень і заборон, виявивши наполегливість у подоланні своїх обмежених можливостей, упевненість у необхідності боротьби за досягнення своєї мети.

Притча побудована із трьох частин та епіграфа: «Справжньому Джонатану – Чайці, яка живе в кожному із нас». (Ім’я чайки Джонатан Лінгвістон – ім’я славетного американського льотчика 30-х років ХХ ст.)

IV.Афішування

У класній кімнаті розвішані картки з ключовими фразами з біографії та творчості Р.Баха, літературознавчі терміни. Усі ходять по аудиторії, читають і пояснюють значення слів на картках.

(Учні у відповідя спираються на зміст повісті-притчі «Чайка Джонатан Лінгвістон»

Літературознавчий довідник

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за шириною охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місці між романсом і оповіданням.

Притча – невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю.

Філософський твір – твір, побудований на роздумах про сенс життя, вічні людські цінності.

Характерні ознаки повісті:

  • різниться від оповідання розгорнутішим сюжетом;
  • більша кількість другорядних персонажів, повніша та глибша їх характеристика; наявність описів;
  • предмет зображення (життєві будні чи вагомі історичні події);
  • охоплює невелике коло проблем, короткий період життя героя.

Характерні ознаки притчі:

  • розкриття загального (думок, ідей, цінностей, ідеалів) через конкретне;
  • філософський зміст (актуальний для всіх часів, важливий для всіх і кожного);
  • використання алегорій;
  • прихований підтекст епізодів, образів, мотивів (його потрібно розглядати, розкодувати);
  • проста, зрозуміла мова, насичена влучними висловами (афоризмами).

V. Розрив

(на цьому етапі відбувається внутрішнє усвідомлення неповноти або невідповідності свого старого знання новому, внутрішній емоційний конфлікт, виходом якого є заглиблення в проблему, пошук відповідностей).

Учитель.

  • А тепер, діти, спробуйте пояснити значення наступних карток

(Відповіді учнів)

  • Так, дійсно, саме ці поетичні твори Ліни Костенко ви вивчали на уроках української літератури в 7 класі

«Моє завдання – дати імпульс до думання»

Прочитаний вами поетичний диптих є частиною надзвичайно глибокої за змістом і насиченої прекрасними образами поеми Ліни Костенко «Чайка на крижині»

Людина завжди мріяла мати крила, аби злетіти до неба, відчути радість польоту. Але в диптиху Ліни Костенко образ крил має інше значення, вони уособлюють усі ті чесноти, які роблять людину Людиною: любов, дружба, взаємодопомога, чесність, справедливість, наполегливість, патріотизм, повага до минулого. Поступово цей образ переростає в справжній символ чистоти й духовності.

А як же бути «безкрилій» людині, як їй подолати буденність - «стару свиту із торішніх зів'ялих трав»? Як відшукати шлях до неба, до вільного польоту?

У поезіях диптиху багато запитань. Кожен, хто приходить у цей світ, повинен відповісти на них. Принаймні собі. Але Ліна Костенко стверджує: кожна Людина має крила!

Крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незламності і впевненості. І мені б хотілося почути ваші думки, ваше бачення, що мала на увазі Ліна Костенко, про які все ж таки крила веде бесіду поетеса?

(Відповіді учнів)

  • І що поєднує вищезгадані твори двох митців сучасності: українки Ліни Костенко та американця Річарда Баха?

(відповіді учнів)

VI.Рефлексія (Вираження почуттів учнів що виникли в ході уроку)

  • Кажуть, крила для кожного є духовним багатством, що проявляється індивідуально. І, якщо ж ми з’ясували, що людина має крила, то що саме повинно її наштовхнути на те, щоб вона полетіла?

Очікувані відповіді:

Це, мабуть, такі цінності як:

Прагнення, бажання, цілеспрямованість, свобода, наполегливість, старанність. Тому ми повинні прагнути до подолання труднощів у сучасному житті, до самоствердження, до самовдосконалення, до «крилатості».

  • Що на ваш погляд дає людині крила?
  • Чи є у вас крила? Якщо так, то з чого вони зроблені? Свою думку прокоментуйте.

Вчитель.

Кожна людина має крила, але шлях до вільного польоту має відшукати сама.

Пам’ятайте:

Луків Микола

 "Не зобидь ні старця, ні дитину..."

Не  зобидь  ні  старця,  ні  дитину,
Поділись  останнім  сухарем.
Ми  ж  не  вічно  на  землі  живем,
У  могилу  не  бери  провину.
Зло  нічого  не  дає,  крім  зла,
Вмій  прощати,  як  прощає  мати.
За  добро  спіши  добром  воздати,
Мудрість  завше  доброю  була.
Витри  піт  солоний  із  чола
І  трудись,  забувши  про  утому,
Бо  людина  ціниться  по  тому,
Чи  вона  зробила,  що  могла,
Скільки  сил  у  неї  вистачало,
Щоб  на  світі  більше  щастя  стало.

«Людина ціниться більше за те, ким вона є,

ніж за те, що вона має».

Отже, будьмо щасливими, будьмо крилатими!

 

 

 

Список використаної літератури:

 

  1. Волощук Є. Зарубіжна література 8 клас / Волощук Є., Слободянюк О.- Київ: Генеза, 2016
  2. Куцінко О. Серія «Мій конспект» Зарубіжна література / Куцінко О. – Харків: Основа, 2016 – 129с.
  3. Мішенко О. Українська література підручник для 7 класу загальноосвітніх закладів / Мішенко О. – Київ: Генусі, 2007 – с.171-173.
  4. Наволокова Н. Енциклопедія педагогічних технологій та іновацій / Наволокова  Н. – Харків: Основа, 2011 – с. 49-50
  5. Яітківська О. 100 причин для тих, хто вчить, і тих, хто вчиться / Яітківська О. – Київ: Шкільний світ, 2012 – с. 69.

Інтернет - ресурси:

  1. https://gdz4you.com/prezentaciyi/svitova-literatura/richard-devis-bah-13948/
  2. http://900igr.net/prezentatsii/literatura/Richard-Devid-Bakh/Richard-Devid-Bakh.html
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дячок Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1675
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку