Сірий світ, сірий люд… Де ж пропав польоту зуд? Річард Дейвіз Бах «Чайка Джонатан Лінгвістон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети. Тема «окриленості» людини в українській літературі поетеси Ліни Костенко. Взаємозв'язок з алегоричними образами крила та польоту в українській національній культурі ХХ ст.
Клас: 8
Предмет: Зарубіжна література
Тема уроку: Сірий світ, сірий люд… Де ж пропав польоту зуд? Річард Дейвіз Бах «Чайка Джонатан Лінгвістон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети. Тема «окриленості» людини в українській літературі поетеси Ліни Костенко. Взаємозв’язок з алегоричними образами крила та польоту в українській національній культурі ХХ ст.
Мета: (формувати компетентності)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: художні тексти й ілюстрації до них, портрети Річарда Баха, Ліни Костенко, мультимедійна презентація за темою уроку, медіа засоби.
Хід уроку:
Епіграфи до уроку:
Існує лише один істинний закон, той, який допомагає стати вільними. Іншого немає.
Р.Бах
Життя не має сенсу. Сенс – це завжди несвобода. Сенс – це чіткі міфи, у яких ми розглядаємо один одного. У житті немає фіналу, до якого ти зобов’язаний дійти, - і це найважливіше за тисячі надуманих сенсів.
Сергій Лук’яненко
І. Індукція (наведення)
Слайд №1 «Вітаю, щастя!»
Вчитель розповідає притчу про щастя.
У домі моєму господарем будь!
Скажи мені, де ти так довго блукало?
Чому не з’являлось, коли я гукала?
Чому мандрувало чужими світами?
Чому не лишалось назавжди із нами?
Я поруч – лиш треба мене помічати…
Я – в радощах чистих,
Я – в лагіднім слові,
Я – у пісні дзвінкій,
Я – у затишку ночі.
Я – у щирих зусиллях
До справи охочих
Я – в маминім погляді,
В мудрому слові,
У мріях крилатих
І снах кольорових.
Крокую з тобою, мандрую в світи.
Чому ж нереальним зовеш ти мене?
Бувало, на тебе дарма ображалась.
Пробач мені, Щастя! Лишись назавжди!
Вчитель звертається до учнів з метою створення емоційного настрою, особливого ставлення кожного учня до предмета обговорення.
(Відповіді учнів)
Вчитель.
Для щастя не потрібні приводи й причини. Воно обволікає тебе, струменіє зсередини й заражає цим відчуттям оточення.
Щастя – це не хтось і щось. Щастя – це все. Від усмішки малюка до можливості дихати…
Просто усміхнися, розправ плечі… і малесенькі промінчики тепла несміливо прокрадуться у твою спустошену душу, зігріють серце й, розлившись солодким спокоєм, змусять твої очі запалати…
Щасливі люди фактично додають до існування якусь якість – просто шаленіючи від щастя, вони змушують його вібрувати у просторі.
Життя не друкує гарних новин. Гарні новини друкуємо ми самі. Щомиті виходить новий випуск. І все, що потрібно, - це його прочитати. Гарна новина – це те, що ти живий. І що липи вижили після важкої зими. Гарна новина – це те, що в них прекрасні очі, і в них віддзеркалюється блакитне небо. Гарна новина у тому, що твоя дитина поруч, і що в тебе є руки, щоб її обійняти.
Хтось пише тільки про страх і страждання. А у твоїх особистих спеціальних випусках лише те, що насправді добре. Кульбабка росте коло тротуару, чарівно усміхаючись, вона співає пісню безсмертя. Слухай! Ти можеш її почути. Нахилися. Прислухайся… щоб піднятися над буденністю та стражданням. Щоб відчути себе вільним. І остання гарна новина: ти можеш це зробити!
Постав сам собі будь-яке запитання й дай на нього відповідь.
ІІ. Самоконструкція Слайд №2
Метод «Ключові терміни»
Учні записують на дошці ключові слова до проблеми, що випливає з епіграфів, та пояснюють їх, використовуючи «колір» цих слів.
Очікувані відповіді:
Свобода, несвобода, пізнання, самопізнання, вдосконалення, радість, політ, крила.
(ми говоритимемо про велику мрію, яка живе в душі кожної людини – мрію про політ, про покликання, мрію про безмежну досконалість.
ІІІ. Соціалізація
Слово вчителя.
(звучить музики «Захоплення дельфінів»)
Світлини фотографа – анімаліста Расела Масона Слайди №19-25.
Притча побудована із трьох частин та епіграфа: «Справжньому Джонатану – Чайці, яка живе в кожному із нас». (Ім’я чайки Джонатан Лінгвістон – ім’я славетного американського льотчика 30-х років ХХ ст.)
IV.Афішування
У класній кімнаті розвішані картки з ключовими фразами з біографії та творчості Р.Баха, літературознавчі терміни. Усі ходять по аудиторії, читають і пояснюють значення слів на картках.
(Учні у відповідя спираються на зміст повісті-притчі «Чайка Джонатан Лінгвістон»
Літературознавчий довідник
Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за шириною охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місці між романсом і оповіданням.
Притча – невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю.
Філософський твір – твір, побудований на роздумах про сенс життя, вічні людські цінності.
Характерні ознаки повісті:
Характерні ознаки притчі:
V. Розрив
(на цьому етапі відбувається внутрішнє усвідомлення неповноти або невідповідності свого старого знання новому, внутрішній емоційний конфлікт, виходом якого є заглиблення в проблему, пошук відповідностей).
Учитель.
(Відповіді учнів)
«Моє завдання – дати імпульс до думання»
Прочитаний вами поетичний диптих є частиною надзвичайно глибокої за змістом і насиченої прекрасними образами поеми Ліни Костенко «Чайка на крижині»
Людина завжди мріяла мати крила, аби злетіти до неба, відчути радість польоту. Але в диптиху Ліни Костенко образ крил має інше значення, вони уособлюють усі ті чесноти, які роблять людину Людиною: любов, дружба, взаємодопомога, чесність, справедливість, наполегливість, патріотизм, повага до минулого. Поступово цей образ переростає в справжній символ чистоти й духовності.
А як же бути «безкрилій» людині, як їй подолати буденність - «стару свиту із торішніх зів'ялих трав»? Як відшукати шлях до неба, до вільного польоту?
У поезіях диптиху багато запитань. Кожен, хто приходить у цей світ, повинен відповісти на них. Принаймні собі. Але Ліна Костенко стверджує: кожна Людина має крила!
Крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незламності і впевненості. І мені б хотілося почути ваші думки, ваше бачення, що мала на увазі Ліна Костенко, про які все ж таки крила веде бесіду поетеса?
(Відповіді учнів)
(відповіді учнів)
VI.Рефлексія (Вираження почуттів учнів що виникли в ході уроку)
Очікувані відповіді:
Це, мабуть, такі цінності як:
Прагнення, бажання, цілеспрямованість, свобода, наполегливість, старанність. Тому ми повинні прагнути до подолання труднощів у сучасному житті, до самоствердження, до самовдосконалення, до «крилатості».
Вчитель.
Кожна людина має крила, але шлях до вільного польоту має відшукати сама.
Пам’ятайте:
Луків Микола
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем.
Ми ж не вічно на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро спіши добром воздати,
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
«Людина ціниться більше за те, ким вона є,
ніж за те, що вона має».
Отже, будьмо щасливими, будьмо крилатими!
Список використаної літератури:
Інтернет - ресурси: