Посібник містить опис апробованої моделі організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї, практичні поради щодо оптимальної організації діяльності закладу у напрямку реалізації цільової програми «Талант плюс творчість – крок до успіху» Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально, а від так, і життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності закладу загальної середньої освіти.
Відділ освіти
Зміївської районної державної адміністрації
Зміївський ліцей №1 імені двічі Героя Радянського Союзу
З.К. Слюсаренка
Зміївської районної ради Харківської області
С.Л. Захаркіна
Система формування активної життєвої позиції, навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, самовдосконалення та самоствердження
обдарованої, творчо розвиненої,
соціально компетентної особистості в умовах
інноваційної діяльності ліцею
Зміїв
2018
Система формування активної життєвої позиції, навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, самовдосконалення та самоствердження обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею. – Зміїв, 2018
Посібник містить опис апробованої моделі організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї, практичні поради щодо оптимальної організації діяльності закладу у напрямку реалізації цільової програми «Талант плюс творчість – крок до успіху» Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально, а від так, і життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності закладу загальної середньої освіти.
Зміст
І. Вступ |
4 |
ІІ. Теоретичне обґрунтування та актуальність моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості ліцею |
6 |
ІІІ. Опис моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості ліцею: |
|
1)Модуль “Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці” |
12 |
2) Модуль «Психолого-діагностична система виявлення, навчання, розвитку обдарованості» |
16 |
3) Модуль “Загально ліцейська та профільна підготовка ” |
19 |
4) Модуль «Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу» |
24 |
ІV. Висновки |
25 |
VІ. Література |
26 |
Вступ
Сьогодення поставило перед нами, освітянами, важливе соціальне замовлення – готувати учнівську молодь жити і працювати у сучасних умовах, формувати основні життєві компетентності особистості. Нагальна потреба суспільства в творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах вимагає від загальноосвітніх навчальних закладів нового типу пошуку та розробки власних моделей організації роботи з обдарованими учнями. Кожний загальноосвітній навчальний заклад має свою програму діяльності, своє бачення шляхів формування обдарованої особистості і при цьому не випускає з поля зору свій напрям, свій „простір діяльності”, головну мету – забезпечити і зберегти для кожної дитини можливість розвивати себе, свої здібності, таланти. Педагог має зорієнтувати учня не лише на здобуття знань, вироблення умінь та навичок їх використання, а й розвиток компетентностей як „загальних здатностей, що базуються на знаннях, досвіді, цінностях, , набутих завдяки навчанню”.
Тож є потреба поліпшення роботи з учнями, які мають особливі нахили та яскраво виражені здібності.
У ліцеї розроблено модель формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості, метою якої є вироблення конкретної науково обґрунтованої стратегії у напрямку виявлення, розкриття, утвердження дитячої обдарованості, дбайливого плекання нових талантів, починаючи з раннього шкільного віку, реалізації сформованої інтелектуально багатої креативної особистості у соціумі. Відповідно до висунутих потреб у організації роботи з обдарованими учнями діяльність педагогічного колективу ліцею здійснюється за принципом модульності.
Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах
інноваційної діяльності ліцею
Теоретичне обґрунтування,
актуальність, характеристика
інноваційної розробки
Модернізація освітнього простору в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки й культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти, а відтак у ліцеї постала проблема роботи з обдарованими дітьми, як одна із пріоритетних у реалізації стратегічної проблеми “Забезпечення якості реалізації інноваційного освітнього простору в умовах реформування та модернізації навчально-виховного процесу” .
Науковий зміст розробки “Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею”, спрямованої на виявлення і підтримку обдарованих і талановитих, полягає в можливості розкрити природу, психологічний механізм творчості, забезпечити можливості використання і впровадження законів формування творчої особистості з метою удосконалення змісту і методів навчання і виховання учнів.
Перспективним шляхом упровадження розробки є організація такого педагогічного процесу, який реалізує методику пошуку та відбору обдарованих учнів і забезпечує створення умов для розвитку природного творчого потенціалу та соціальної реалізації обдарованої особистості у сучасному світі.
Принципово важливі особливості теоретико-практичних підходів до обдарованості в ліцеї:
Врахування науково обґрунтованих типів обдарованості:
Відповідно до сучасних методологічних підходів реалізації обдарування інноваційна модель “Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею” включає такі модулі:
І. Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці
ІІ. Психолого-діагностична система виявлення, навчання, розвитку обдарованості.
ІІІ. Модуль профільного вивчення предметів.
ІV. Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу.
З метою відстеження результативності та дієвості моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості у ліцеї запроваджено систему комплексного моніторингу ефективності роботи загальноосвітнього навчального закладу.
Мета: реалізація освітньої моделі діяльності закладу, спрямованої на забезпечення розвитку інтелектуального творчого потенціалу суспільства.
Завдання:
Шляхи реалізації:
колективу.
Результативність:
Фото 1. Виставковий стенд „Наші вагомі досягнення”
І. Модуль “Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці”
Обґрунтування, актуальність,
характеристика модуля
Педагогічний колектив ліцею працює над науково-методичною проблемою „Якісна організація навчально-виховного процесу на основі компетентнісного підходу та впровадження технології особистісно орієнтованого навчання і виховання”
Основні аспекти моделювання уроку, які опрацьовує кожне методичне об’єднання:
Учитель не копіює модель будь-якого уроку, а вирішує, чим вона корисна кожному учневі; прогнозуються нові педагогічні ідеї, оригінальні моделі навчання і виховання, які не є копіями інших педагогів. Інноваційність управління полягає в об’єднанні колективу ліцею навколо головної мети, здійсненні постійного моніторингу результатів управлінської діяльності.
Основні принципи навчально-виховного процесу:
У ліцеї створено умови для розкриття потенційних можливостей обдарованих учнів на уроках, починаючи з молодших класів.
Велику увагу вчителі приділяють самостійності учнів та їх творчій активності, використовують спеціальні прийоми розвитку творчого мислення. Цьому сприяють вправи на знаходження оригінальних варіантів розв’язання завдань, здійснення дослідницької роботи, творчого пошуку. Учителі-словесники використовують цікаві засоби розвитку творчого мислення: написання віршів, оповідань, пісень, та інших форм літературної, образотворчої та музикальної творчості.
Розвитку творчої обдарованості сприяє створення на уроках проблемних ситуацій, знаходження оригінальних рішень. Учителі при цьому будують навчальний процес у такий спосіб, щоб учні активно заглиблювалися в пошук, розв’язували поставлені проблеми, на основі порівняння і зіставлення обирали оптимальні варіанти. Альтернативні пропозиції окремих учнів обов’язково беруться до уваги – все цінне, що закладено в них, розглядається. Така організація навчального процесу виробляє в учнів навички здобувати знання самостійно, шляхом власних міркувань, розвиває творчий потенціал дитини, її нахили та здібності, готує її до подальшого життя.
Вимоги до професійних та особистісних якостей учителя у реалізації проблеми обдарованості учнів:
Шляхи реалізації модуля:
- планування розвитку ліцею;
- програми, проекти, довгострокові плани (робочий навчальний план, річний план роботи навчального закладу на основі перспективного плану опрацювання науково-методичної проблеми);
- інноваційний характер змісту освіти (наявність нових навчальних курсів і програм, сучасні педагогічні технології, задоволеність освітніми послугами);
- наявність особливого духу в ліцеї, пов’язаного з традиціями, підвищеним рівнем освіти і виховання відповідно до нових концептуальних підходів;
- дослідження макро- і мікросередовища дитини;
- діагностування формування якостей випускника;
- вивчення мотивації учнів до навчальної діяльності.
В основу роботи з учнями покладені дані моніторингу рівня навчальних досягнень учнів, психологічної служби ліцею щодо діагностики рівня інтелектуальних здібностей учнів 1-11 класів, рівня адаптації учнів 1, 5, 10-х класів до відповідного ступеня навчання, визначення труднощів та здійснення корекції мотиваційної сфери до навчальної діяльності (10-11-і класи), враховано вікові та індивідуальні особливості учнівського складу ліцею. Ефективна організація навчально-виховного процесу, з одного боку, дотримання психологічних рекомендацій, з іншого, дозволяє простежити позитивну динаміку навчальної діяльності учнів у порівнянні І-ІІ семестрів, навчальних років.
Результативність:
Впровадження модуля забезпечує високу управлінську діяльність, зосереджену на створенні умов творчого розвитку особистості учителя та учня.
ІІ. Модуль «Психолого-діагностична система виявлення, навчання, розвитку обдарованості»
Обґрунтування, актуальність,
характеристика модуля
Збагачення сучасної освіти ідеями людяності, миру, милосердя, толерантності передбачають орієнтацію роботи з обдарованими учнями на їх індивідуально - психологічні особливості та психологічну готовність педагога до реалізації методів роботи з обдарованими дітьми.
Зміст роботи даного модуля передбачає використання знань про природу та психологічний механізм творчості, забезпечення можливостей використання творчості для удосконалення методів взаємодії з учнями, подолання психологічних труднощів у роботі з обдарованими, які обумовлені розмаїтістю видів обдарованості.
Пріоритетність використання психологічних закономірностей розвитку є вихідною основою побудови навчально-виховного процесу в ліцею й формування його освітнього середовища загалом.
Педагогічний колектив ліцею керується програмою психолого – педагогічного супроводу обдарованих дітей, яка включає такі компоненти:
1. Вивчення інтересів і початкового рівня розвитку дітей за допомогою анкетування дітей і батьків, вивчення та аналіз результатів академічних досягнень учнів, результатів їхньої творчої роботи.
ІІ. Тестування дітей учителями з метою пошуку та диференціації здібних, обдарованих, талановитих дітей.
ІІІ. Визначення рівня загального розумового розвитку дітей за допомогою стандартизованих тестів здібностей.
ІV. Використання психологічних тестів з метою визначення рівня розвитку пізнавальних процесів: пам’яті, типу мислення, уваги, уяви, сприймання, відчуття, мовлення.
V. Індивідуальне тестування психологом ліцею дітей з підвищеними розумовими здібностями.
VІ. Аналіз результатів діагностування на попередніх етапах (І – V) для визначення видів обдарованості досліджуваних дітей.
VІІ. Розробка індивідуальних програм розвитку особистості обдарованої дитини з її психологічним забезпеченням.
Шляхи реалізації модуля:
Результативність:
Обґрунтування, актуальність,
характеристика модуля
Розвиток творчої обдарованої особистості учня в ліцеї забезпечується оновленим змістом освіти, який впроваджується за рахунок реалізації Концепції профільного навчання. Ліцей №1 м. Змієва працює над створенням умов для диференціації та індивідуалізації навчання, враховує та забезпечує подальший розвиток інтересів, нахилів, здібностей учнів у тій сфері їхньої діяльності, з якою в них пов’язаний вибір майбутньої професії.
Концептуальні напрями розвитку особистості:
Профільні напрями в ліцеї визначаються за результатами психологічних діагностувань учнів, шляхом визначення сучасних потреб суспільства, аналізу навчально-методичного забезпечення, що є важливою умовою реалізації Концепції профільного навчання в старшій школі. Відповідно до державних загальноосвітніх стандартів упроваджуються програми для профільних і спеціальних курсів, факультативів.
Функції варіативної складової в ліцеї:
Всі предмети варіативної складової поділено на три групи:
У ліцеї працюють гуртки (музичний, танцювальний, театральний, художній), здійснюється пошукова робота у музеї історії ліцею.
Принципи реалізації варіативної складової у ліцеї:
Загальний розвиток учнів у ліцеї забезпечується оновленим змістом освіти, який збагачується за рахунок введення найрізноманітніших авторських програм курсів за вибором, факультативів, що допомагають формувати творчу, гармонійну особистість. Досвід організації факультативів у ліцеї свідчить про високу ефективність впровадження факультативних занять у групах учнів одного класу, класів вікової паралелі, де об’єднуються діти за інтересами, однодумці, яких виявляють результатами анкетування, вивченням потреб учнів, які виявляють здібності і нахили до роботи в тій чи іншій галузі. Педагоги ліцею прагнуть задовольнити широкий спектр пізнавальних інтересів, розширити інформованість і кругозір учнів, повніше виявити, розкрити і розвинути творчо обдаровану особистість учнів, допомогти у визначенні подальших планів та орієнтирів. Відповідно до реалізації цих орієнтирів вчителі працюють над розробкою та впровадженням авторських програм, які підкріплюються адаптованими до роботи з обдарованими учнями дидактичними матеріалами.
Шляхи реалізації модуля та результативність:
Ліцей №1 м. Змієва забезпечує агально ліц навчання учнів: фізико-математичних, філологічних, суспільно-гуманітарних, природничо-математичних, спортивних класів. З 8 класу відкриваються класи поглибленого вивчення предметів, класи з поглибленим вивченням окремих предметів, а з 10 класу здійснюється профільне вивчення предметів.
Профільні предмети, спецкурси, факультативи готують учнів до майбутнього навчання у ВНЗ, мають практичну професійну спрямованість. Години варіативної складової використовуються на поглиблення профільних предметів і вивчення курсів за вибором, спецкурсів, факультативів.
За результатами моніторингу, рівень навчальних досягнень ліцеїстів з усіх предметів у 2017-2018 навчальному році перебуває на достатньому рівні (R=0,84).
За рейтингом участі у захисті творчих робіт в МАН протягом останніх 3-х років ліцей посідає І місце в районі, має ІІ місце в індивідуальному заліку (з філології), ІІІ місця з інформатики та математики, біології, англійської мови, української мови та літератури.
Результатом дієвості модуля є і аналіз працевлаштування випускників профільних класів.
ІV. Модуль «Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу»
Обґрунтування, актуальність,
характеристика модуля:
У сучасній соціокультурній ситуації, яка характеризується стрімкими змінами в різних сферах життя суспільства – політичній, економічній, науковій, культурно-мистецькій, поряд з освіченою та фаховою компетентністю особливого значення набувають уміння людини самостійно та нестандартно мислити, висувати нестандартні ідеї, прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь-якій діяльності.
Тож, робота з обдарованими учнями передбачає не лише якісну організацію навчально – виховного процесу, а й створення оптимальних умов для їхньої реалізації у позакласний час. Позакласна робота в ліцеї враховує особливості всіх типів обдарованості (від академічної до художньої та соціальної), забезпечує диференційований підхід до самовираження творчих особистостей.
Шляхи реалізації:
Із досвіду впровадження системи моніторингового супроводу організації роботи з обдарованими учнями ліцею
Система комплексного моніторингу об’єктивності роботи ліцею забезпечує повноту і систематичність відстеження освітніх результатів навчально-виховного процесу, дозволяє оперативно регулювати і проектувати розвиток освітньої системи в ліцеї, координувати роботу з управління процесом розвитку обдарованих дітей, приймати управлінські стратегічні, тактичні, оперативні рішення, що ґрунтуються на об’єктивній діагностичній інформації.
Досвід показує, що активізація навчально-виховного процесу через впровадження моделі „Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею” забезпечує результативність роботи педагогічного колективу за такими показниками :
Розроблені конкретні комплексно-цільові системи дій на кожному етапі моніторингу є дієвим засобом забезпечення розвитку та удосконалення освітнього процесу в закладі.
Система моніторингової діяльності, запроваджена у ліцеї, є сучасною за внутрішнім механізмом цільових та мотиваційних відносин, посилює фактор науковості управління освітнім процесом і тому засвідчує актуальність досвіду у контексті сьогоднішніх вимог до організації навчально-виховного процесу.
Відпрацьована модель дозволяє оперативно регулювати і проектувати розвиток освітньої системи в ліцеї, координувати роботу з управління процесом розвитку особистості учня і педагога, приймати управлінські рішення, що ґрунтуються на об’єктивній діагностичній інформації.
Висновки
Впровадження моделі «Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею» дає змогу зосередити зусилля на виконанні найбільш актуальних завдань реформування освіти в Україні та регіоні, які пов’язані зі створенням умов щодо всебічного розвитку учнів.
Апробована модель організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї забезпечує оптимальну організацію діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування соціальної, а від так, і життєво компетентної особистості учня, що має підвищену мотивацію та особливі здібності у навчанні, дає можливості для формування їх громадянськості. Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності загальноосвітнього навчального закладу.
Фото 2. Виставковий стенд „Організація роботи з обдарованими учнями ”
Література
1