Система формування активної життєвої позиції, навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, самовдосконалення та самоствердження обдарованої, творчо розвиненої, соціально к

Про матеріал

Посібник містить опис апробованої моделі організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї, практичні поради щодо оптимальної організації діяльності закладу у напрямку реалізації цільової програми «Талант плюс творчість – крок до успіху» Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально, а від так, і життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності закладу загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

Відділ освіти

 Зміївської районної державної адміністрації

Зміївський ліцей №1 імені двічі Героя Радянського Союзу

З.К. Слюсаренка

Зміївської районної ради Харківської області

 

С.Л. Захаркіна

 

 

Система формування активної життєвої позиції, навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, самовдосконалення та самоствердження

обдарованої, творчо розвиненої,

соціально компетентної особистості в умовах

 інноваційної діяльності ліцею

 

 

 

 

 

 

Зміїв

2018

Система формування активної життєвої позиції, навичок самопізнання, самовизначення, самореалізації, самовдосконалення та самоствердження обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею. – Зміїв, 2018

Посібник містить опис апробованої моделі організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї, практичні поради щодо оптимальної організації діяльності  закладу у напрямку реалізації цільової програми «Талант плюс творчість – крок до успіху» Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально, а від так, і життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності закладу загальної середньої освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

І. Вступ

4

ІІ. Теоретичне обґрунтування  та актуальність моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості ліцею

6

ІІІ. Опис моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості ліцею:

 

1)Модуль “Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці”

12

2) Модуль «Психолого-діагностична система  виявлення, навчання, розвитку обдарованості»

16

3)   Модуль “Загально ліцейська та профільна підготовка ”

19

4) Модуль «Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу»

24

ІV. Висновки

25

VІ. Література

26

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

 

 

 

 

 

 

  Сьогодення поставило перед нами, освітянами, важливе соціальне замовлення – готувати учнівську молодь жити і працювати у сучасних умовах, формувати основні життєві компетентності особистості. Нагальна потреба суспільства в творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах вимагає від загальноосвітніх навчальних закладів нового типу пошуку та розробки власних моделей організації роботи з обдарованими учнями. Кожний загальноосвітній навчальний заклад має свою програму діяльності, своє бачення шляхів формування обдарованої особистості і при цьому не випускає з поля зору свій напрям, свій „простір діяльності”, головну мету – забезпечити і зберегти для кожної дитини можливість розвивати себе, свої здібності, таланти. Педагог має зорієнтувати учня не лише на здобуття знань, вироблення умінь та навичок їх використання, а й розвиток компетентностей як „загальних здатностей, що базуються на знаннях, досвіді, цінностях, , набутих завдяки навчанню”.  

Тож є потреба поліпшення роботи з учнями, які мають особливі нахили та яскраво виражені здібності.

У ліцеї розроблено модель формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості, метою якої є вироблення конкретної науково обґрунтованої стратегії у напрямку виявлення, розкриття, утвердження дитячої обдарованості, дбайливого плекання нових талантів, починаючи з раннього шкільного віку, реалізації сформованої інтелектуально багатої креативної особистості у соціумі. Відповідно до висунутих потреб у організації роботи з обдарованими учнями діяльність педагогічного колективу ліцею здійснюється за принципом модульності. 

 

 

 

 

 

 


Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах

інноваційної діяльності ліцею

 

 

 

Теоретичне обґрунтування,

 актуальність, характеристика

інноваційної розробки

 

 

 

 

Модернізація освітнього простору в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки й культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти, а відтак у ліцеї постала проблема роботи з обдарованими дітьми, як одна із пріоритетних у реалізації стратегічної проблеми “Забезпечення якості реалізації інноваційного освітнього простору в умовах реформування та модернізації навчально-виховного процесу” .

Науковий зміст розробки “Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею”, спрямованої на виявлення і підтримку обдарованих і талановитих, полягає в можливості розкрити природу, психологічний механізм творчості, забезпечити можливості використання і впровадження законів формування творчої особистості з метою удосконалення змісту і методів навчання і виховання учнів.

Перспективним шляхом упровадження розробки є організація такого педагогічного процесу, який реалізує методику пошуку та відбору обдарованих учнів і забезпечує створення умов для розвитку природного творчого потенціалу та соціальної реалізації обдарованої особистості у сучасному світі.

Провідна наукова ідея: теоретико-практичне розкриття природи та умов реалізації особистісних агально ліц функцій навчально-виховного процесу в ліцеї. Інноваційна розробка базується на сучасних теоретичних положеннях і концепціях вітчизняної та зарубіжної педагогіки (В. Юркевич, Л. Виготський, Дж. Гілфорд, Дж. Рензуллі ). В основі розробки – визнання пріоритетної ролі всебічного розвитку особистості, забезпечення її підвищених індивідуальних освітніх потреб.

Принципово важливі особливості теоретико-практичних підходів до обдарованості в ліцеї:

  • існування видів і типів обдарованості, які включають не лише яскраво виражені можливості, а й приховані потенційні здібності;
  • багатофакторний підхід до обдарованості, що передбачає наявність високого показника за однією здібністю, інші слід розвивати у ході навчання;
  • динамічний підхід, що передбачає не статичну “стихію обдарованості”, а й оцінку здібностей у процесі розвитку;
  • пріоритетна роль загальних здібностей, при якій не обовязковий екстраординарний інтелект;
  • комплексна оцінка (діагностика) обдарованості, що забезпечує прогнозованість розвитку особистості.

Врахування науково обґрунтованих типів обдарованості:

  • академічна обдарованість (яскраво виражена здатність навчатися);
  • інтелектуальна обдарованість (вміння думати, аналізувати, співставляти факти, виконувати складну інтелектуальну роботу);
  • творча обдарованість (нестандартне бачення світу, нешаблонне мислення);
  • художня обдарованість (музична, образотворча, сценічна, психомоторна);
  • соціальна обдарованість (лідерська).

Відповідно до сучасних методологічних підходів реалізації обдарування інноваційна модель “Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею” включає такі модулі:     

І. Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці

ІІ. Психолого-діагностична система виявлення, навчання, розвитку обдарованості.

ІІІ. Модуль профільного вивчення предметів.

ІV. Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу.

З метою відстеження результативності та дієвості  моделі формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості у ліцеї запроваджено систему комплексного моніторингу ефективності роботи загальноосвітнього навчального закладу.

 

Мета: реалізація освітньої моделі діяльності закладу, спрямованої на забезпечення розвитку інтелектуального творчого потенціалу суспільства.

 

 

Завдання:

  • всебічний розвиток дитини як особистості, її позитивних здібностей і талантів, національної самосвідомості і моралі;
  • засвоєння визначеного національно-культурними та політичними потребами системи обсягу знань про природу, людину і суспільство;
  • забезпечення умов для розкриття природних здібностей учнів, виховання творчої соціально активної особистості;
  • естетичне, правове, фізичне виховання та формування здорового способу життя;
  • трудове, екологічне, професійне виховання;
  • розвиток всіх учасників навчально-виховного процесу.

Шляхи реалізації:

  1. Впровадження цільової програми “Обдарована дитина”.
  2. Впровадження змісту освіти понад державні стандарти.
  3. Розвиток мережі класів профільної та агально ліце підготовки.
  4. Впровадження та розширення кількості спецкурсів та факультативів.
  5. Удосконалення гурткової та секційної роботи.
  6. Залучення обдарованих дітей до співпраці в МАН України, участі у конкурсах, олімпіадах, турнірах.
  7. Поширення результатів роботи та стимулювання обдарованих дітей через:
  • ліцейську газету “Меридіани ліцею”, місцеву газету “Вісті Зміївщини”;
  • нагородження цінними подарунками, грамотами на ліцейських святкових заходах;
  • залучення спонсорських коштів, іменних стипендій;
  • створення якісної системи безперервної освіти “ліцей – вуз”;
  • вироблення педагогічної концепції творчого розвитку

колективу.

  1. Постійне збагачення досвіду педагогічного колективу через систему науково-методичної роботи як важливої умови творчості.

 

Результативність:

  • високий рівень навчальних досягнень учнів у межах державних стандартів загальної середньої освіти та понад ними;
  •  високі показники якості особистісного розвитку учнів (інтелектуальної, емоційної, вольової, мотиваційної сфери особистості), розвитку їхніх пізнавальних інтересів тощо;
  • високий рівень культури, духовності, сформованість в учня рис громадянина, гуманіста, патріота;
  • професійне, фахове зростання учителя-майстра, розвиток творчого потенціалу учителя та учня в процесі співпраці, удосконалення особистісних якостей, почуття задоволення від праці та її результатів.

 

 

 

 

 

 

       Фото 1. Виставковий стенд   „Наші вагомі досягнення”

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Модуль “Педагогічний процес формування творчої особистості на уроці”

 

 

 

 

Обґрунтування, актуальність,

характеристика модуля

 

 

 

 

 

Педагогічний колектив ліцею працює над науково-методичною проблемою „Якісна організація навчально-виховного процесу на основі компетентнісного підходу та впровадження технології особистісно орієнтованого навчання і виховання”

Основні аспекти моделювання уроку, які опрацьовує кожне методичне об’єднання:

  • впровадження компетентнісного підходу та  інтерактивних технологій навчання і виховання;
  • засоби підвищення ефективності та якості навчально-виховного процесу;
  •  оновлення методів, змісту, прийомів та форм навчання і виховання учнів;
  •  впровадження особистісно орієнтованих технологій навчання та виховання.

Учитель не копіює модель будь-якого уроку, а вирішує, чим вона корисна кожному учневі; прогнозуються нові педагогічні ідеї, оригінальні моделі навчання і виховання, які не є копіями інших педагогів. Інноваційність управління полягає в об’єднанні колективу ліцею навколо головної мети, здійсненні постійного моніторингу результатів управлінської діяльності.

Основні принципи навчально-виховного процесу:

  • оптимізація навчально-виховного процесу;
  • системність освітнього процесу;
  • диференціація та індивідуалізація навчання;
  • розвиток здібностей, обдарувань, інтересів, нахилів, інтелектуального потенціалу учнівської молоді;
  • творчий розвиток кожного ліцеїста;
  • співпраця і саморозвиток особистості;
  • гуманізація освітнього процесу;
  • забезпечення здорового способу життя.

У ліцеї створено умови для розкриття потенційних можливостей обдарованих учнів на уроках, починаючи з молодших класів.

Велику увагу вчителі приділяють самостійності учнів та їх творчій активності, використовують спеціальні прийоми розвитку творчого мислення. Цьому сприяють вправи на знаходження оригінальних варіантів розв’язання завдань, здійснення дослідницької роботи, творчого пошуку. Учителі-словесники використовують цікаві засоби розвитку творчого мислення: написання віршів, оповідань, пісень, та інших форм літературної, образотворчої та музикальної творчості.

Розвитку творчої обдарованості сприяє створення на уроках проблемних ситуацій, знаходження оригінальних рішень. Учителі при цьому будують навчальний процес у такий спосіб, щоб учні активно заглиблювалися в пошук, розвязували поставлені проблеми, на основі порівняння і зіставлення обирали оптимальні варіанти. Альтернативні пропозиції окремих учнів обовязково беруться до уваги – все цінне, що закладено в них, розглядається. Така організація навчального процесу виробляє в учнів навички здобувати знання самостійно, шляхом власних міркувань, розвиває творчий потенціал дитини, її нахили та здібності, готує її до подальшого життя.

Вимоги до професійних та особистісних  якостей учителя у реалізації проблеми обдарованості учнів:

  • педагогічна майстерність;
  • педагогічна тактовність;
  • висока теоретична підготовка;
  • науково-методична діяльність;
  • власна педагогічна концепція;
  • толерантність, доброзичливість;
  • творчі здібності.

Шляхи реалізації модуля:

-     планування розвитку ліцею;

-   програми, проекти, довгострокові плани (робочий навчальний план, річний план роботи навчального закладу на основі перспективного плану опрацювання науково-методичної проблеми);

-   інноваційний характер змісту освіти (наявність нових навчальних курсів і програм, сучасні педагогічні технології, задоволеність освітніми послугами);

-   наявність особливого духу в ліцеї, повязаного з традиціями, підвищеним рівнем освіти і виховання відповідно до нових концептуальних підходів;

-    дослідження макро- і  мікросередовища дитини;

-    діагностування формування якостей випускника;

-     вивчення мотивації учнів до навчальної діяльності.

В основу роботи з учнями покладені дані моніторингу рівня навчальних досягнень учнів, психологічної служби ліцею щодо діагностики рівня інтелектуальних здібностей учнів 1-11 класів, рівня адаптації учнів 1, 5, 10-х класів до відповідного ступеня навчання, визначення труднощів та здійснення корекції мотиваційної сфери до навчальної діяльності (10-11-і класи), враховано вікові та індивідуальні особливості учнівського складу ліцею. Ефективна організація навчально-виховного процесу, з одного боку, дотримання психологічних рекомендацій, з іншого, дозволяє простежити позитивну динаміку навчальної діяльності учнів у порівнянні  І-ІІ семестрів, навчальних років.

Результативність:

  • перехід від пасивних форм навчання до активної творчої співпраці;
  • впровадження інноваційних технологій, розуміння вчителями, що інтерактивне навчання – це інструмент нових підходів до творчого розвитку дітей;
  • створення на уроках атмосфери співпраці, творчої взаємодії в навчанні;
  • актуальність самоосвітньої діяльності учителів-предметників, тематики засідань педагогічних рад, шкільних предметних методичних об’єднань вчителів, творчих динамічних груп, психолого-педагогічних семінарів, спрямованих на діагностику, систему пошуку та аспекти вирішення проблем навчання обдарованих дітей на уроці.

Впровадження модуля забезпечує високу управлінську  діяльність, зосереджену на створенні умов творчого розвитку особистості учителя та учня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Модуль «Психолого-діагностична система  виявлення, навчання, розвитку обдарованості»

 

 

 

Обґрунтування, актуальність,

 характеристика модуля

 

 

 

Збагачення сучасної освіти ідеями людяності, миру, милосердя, толерантності передбачають орієнтацію роботи з обдарованими учнями на їх індивідуально -  психологічні особливості та психологічну готовність педагога до реалізації методів роботи з обдарованими дітьми.

Зміст роботи даного модуля передбачає використання знань про природу та психологічний механізм творчості, забезпечення можливостей використання творчості для удосконалення методів взаємодії з учнями, подолання психологічних труднощів у роботі з обдарованими, які обумовлені  розмаїтістю видів обдарованості.

Пріоритетність використання психологічних закономірностей розвитку є вихідною основою побудови навчально-виховного процесу в ліцею й формування його освітнього середовища загалом.

Педагогічний колектив ліцею керується програмою психолого – педагогічного  супроводу обдарованих дітей,  яка включає такі компоненти:

1. Вивчення інтересів і початкового рівня розвитку   дітей за допомогою анкетування дітей і батьків, вивчення та аналіз результатів академічних досягнень учнів, результатів їхньої творчої роботи.

ІІ. Тестування дітей учителями з метою пошуку та диференціації здібних, обдарованих, талановитих дітей.

ІІІ. Визначення рівня загального розумового розвитку дітей за допомогою стандартизованих тестів здібностей.

ІV. Використання психологічних тестів з метою визначення рівня розвитку пізнавальних процесів: пам’яті,  типу мислення, уваги, уяви, сприймання, відчуття, мовлення.

V. Індивідуальне тестування  психологом ліцею дітей з підвищеними розумовими здібностями.

VІ. Аналіз результатів діагностування на попередніх етапах (І – V) для визначення видів обдарованості досліджуваних дітей.

VІІ. Розробка індивідуальних програм розвитку особистості обдарованої дитини з її психологічним забезпеченням.

Шляхи реалізації модуля:

  •       використання навчально – ігрових методик з метою виявлення обдарованості на стадії дошкільної та початкової освіти;
  •       використання тестових і тренінгових методик з метою дослідження обдарованості та подальшої індивідуалізації навчання відповідно до потреб творчих дітей;
  •       упровадження корекційних та психологічних програм (Поль Торрене – тестові програми творчого мислення) для обдарованих дітей, які мають проблеми з навчанням, мають прихований творчий потенціал;
  •       формування особистісного ставлення педагога до обдарованого учня не як до об’єкта педагогічного впливу, а як до суб’єкта спільно конструйованої педагогічної взаємодії, в ході якої відбувається навчання і розвиток учнів (в ідеалі – самого педагога);
  •       практична взаємодія  із сім’ями учнів, які виявляють креативність.

Результативність:

  •       високі показники  якості особистісного розвитку учнів (інтелектуальної, емоційної, вольової, мотиваційної сфер особистості), розвитку пізнавальних інтересів тощо;
  •       професійне зростання учителя-майстра, розвиток творчого потенціалу учня у процесі спільної наукової діяльності з учителем;
  •       удосконалення особистісних якостей учня, почуття задоволення від праці та її результатів;
  •       дієвість психолого-педагогічних семінарів, спрямованих на упровадження діагностичних процедур, вироблення системи розв’язання проблем обдарованих дітей;
  •       сформованість життєвих компетентностей креативного випускника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.  Модуль загальноліцейська та профільна підготовка в ліцеї”

 

 

 

 

Обґрунтування, актуальність,

 характеристика модуля

 

 

 

Розвиток творчої обдарованої особистості учня в ліцеї забезпечується оновленим змістом освіти, який впроваджується за рахунок реалізації Концепції профільного навчання. Ліцей №1 м. Змієва працює над створенням умов для диференціації та індивідуалізації навчання, враховує та забезпечує подальший розвиток інтересів, нахилів, здібностей учнів у тій сфері їхньої діяльності, з якою в них пов’язаний вибір майбутньої професії.

Концептуальні напрями розвитку особистості:

  • забезпечення підготовки понад державний мінімум з метою подальшої профорієнтації;
  • вивчення профільних предметів (математика, фізика, інформатика, українська мова та література, зарубіжна література, англійська мова,  історія, правознавство, географія, хімія, біологія);
  • здійснення через спецкурси, предметні гуртки, секції агально ліце підготовки з метою сприяння у виборі напряму профільного навчання у старшій школі;
  • організація спільно з вищими навчальними закладами системи агально ліце підготовки;
  • участь у міжнародних освітніх програмах;
  • створення моделі творчого розвитку, формування компетентностей випускника ліцею.

Профільні напрями в ліцеї визначаються за результатами психологічних діагностувань учнів, шляхом визначення сучасних потреб суспільства, аналізу навчально-методичного забезпечення, що є важливою умовою реалізації Концепції профільного навчання в старшій школі. Відповідно до державних загальноосвітніх стандартів упроваджуються програми для профільних і спеціальних курсів, факультативів.

Функції варіативної складової в ліцеї:

  • забезпечення індивідуальної орієнтованості змісту освіти;
  • забезпечення всебічного розвитку особистості;
  • корекційно-адаптивна функція;
  • особистісна функція.

Всі предмети варіативної складової поділено на три групи:

  • спрямовані на поглиблення профільних предметів;
  • спрямовані на розвиток інтересів і здібностей учнів, що визначають спеціалізацію профільних класів;
  • спрямовані на загальнокультурний розвиток учнів.

У ліцеї працюють гуртки (музичний, танцювальний, театральний, художній), здійснюється пошукова робота у музеї історії ліцею.

Принципи реалізації варіативної складової у ліцеї:

  • принцип демократизму;
  • принцип розширення сфери спілкування;
  • принцип інтенсивного стимулювання особистісного фактора вчителя і учнів. 

Загальний розвиток учнів у ліцеї забезпечується оновленим змістом освіти, який збагачується за рахунок введення найрізноманітніших авторських програм курсів за вибором, факультативів, що допомагають формувати творчу, гармонійну особистість. Досвід організації факультативів у ліцеї свідчить про високу ефективність впровадження факультативних занять у групах учнів одного класу, класів вікової паралелі, де  об’єднуються діти за інтересами, однодумці, яких виявляють результатами анкетування, вивченням потреб учнів, які виявляють здібності і нахили до роботи в тій чи іншій галузі. Педагоги ліцею прагнуть задовольнити широкий спектр пізнавальних інтересів, розширити інформованість і кругозір учнів, повніше виявити, розкрити і розвинути творчо обдаровану особистість учнів, допомогти у визначенні подальших планів та орієнтирів. Відповідно до реалізації цих орієнтирів вчителі працюють над розробкою та впровадженням авторських програм, які підкріплюються адаптованими до роботи з обдарованими учнями дидактичними матеріалами.

Шляхи реалізації модуля та результативність:

 Ліцей №1 м. Змієва забезпечує агально ліц навчання учнів: фізико-математичних, філологічних, суспільно-гуманітарних, природничо-математичних, спортивних класів. З 8  класу відкриваються класи поглибленого вивчення предметів, класи з поглибленим вивченням окремих предметів, а  з 10  класу  здійснюється  профільне вивчення предметів.

Профільні предмети, спецкурси, факультативи готують учнів до майбутнього навчання у ВНЗ, мають практичну професійну спрямованість. Години варіативної складової використовуються на поглиблення профільних предметів і вивчення курсів за вибором, спецкурсів, факультативів.

За результатами моніторингу, рівень навчальних досягнень ліцеїстів з усіх предметів у 2017-2018 навчальному році перебуває на достатньому рівні (R=0,84).

За рейтингом участі у захисті творчих робіт в МАН протягом останніх 3-х років ліцей посідає І місце в районі, має ІІ місце в індивідуальному заліку (з філології), ІІІ місця з інформатики та математики, біології, англійської мови, української мови та літератури.

Результатом дієвості модуля є і аналіз працевлаштування випускників профільних класів.

 

ІV. Модуль «Формування творчої особистості дитини через позакласну роботу»

 

 

 

Обґрунтування, актуальність,

 характеристика модуля:

 

 

 

У сучасній соціокультурній ситуації, яка характеризується стрімкими змінами в різних сферах життя суспільства – політичній, економічній, науковій, культурно-мистецькій, поряд з освіченою та фаховою компетентністю особливого значення набувають уміння людини самостійно та нестандартно мислити, висувати нестандартні ідеї, прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь-якій діяльності.

 Тож, робота з обдарованими учнями передбачає не лише якісну організацію навчально – виховного процесу, а й створення оптимальних умов для їхньої реалізації у позакласний час. Позакласна робота в ліцеї  враховує особливості всіх типів обдарованості (від академічної до художньої та соціальної), забезпечує диференційований підхід до самовираження творчих особистостей.

Шляхи реалізації:

  •       створення цілісної системи позакласної роботи, що забезпечує 90% зайнятість учнів (педагогічний колектив ліцею забезпечив роботу закладу так, щоб шкільна домівка стала острівцем людяності, гуманізму, творчості і постійного пошуку);
  •       мережа предметних гуртків, секцій, факультативів;
  •       індивідуальна робота у напрямку створення пошуково – дослідницьких проектів;
  •       структура учнівського самоврядування;
  •       циклічність предметних тижнів, днів науки;
  •       система агально ліцейських заходів із залученням батьківських колективів;
  •       взаємодія з родиною;
  •       заходи трудового та фізичного виховання.

 

Із досвіду впровадження системи моніторингового супроводу організації роботи з обдарованими учнями ліцею

 

Система комплексного моніторингу об’єктивності роботи ліцею забезпечує повноту і систематичність відстеження освітніх результатів навчально-виховного процесу, дозволяє оперативно регулювати і проектувати розвиток освітньої системи в ліцеї, координувати роботу з управління процесом розвитку обдарованих дітей, приймати управлінські стратегічні, тактичні, оперативні рішення, що ґрунтуються на об’єктивній діагностичній інформації.

Досвід показує, що активізація навчально-виховного процесу через впровадження моделі „Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею” забезпечує результативність роботи педагогічного колективу за такими показниками :

  • якість знань учнів у ліцеї вища середнього показника по району і складає 57% у порівнянні з 43% по району;
  • з 2015-2016 навчального року учні ліцею щорічно  виборюють перемоги в олімпіадах і конкурсах обласного та всеукраїнського рівня; за підсумками районних олімпіад ліцей посідає І місце в районі третій рік;
  • в 2017 – 2018 навчальному році 3 учні  вибороли дипломи ІІ, ІІІ ступенів у обласному конкурсі-захисті творчих учнівських робіт в МАН;
  • підвищився професійний і методичний рівень вчителів за показниками результативності атестації: з 2015-2016 навчального року звання «учитель-методист» мають  10 учителів, «старший учитель» - 23 учителі, кількість вчителів вищої категорії збільшилася до 41 по ліцею;
  • активізувалася участь учителів у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». Дипломанти конкурсу: учитель інформатики, учителі англійської мови, учителі фізики та інформатики, української мови та літератури, учитель початкових класів;
  • вчителі ліцею є щорічними дипломантами обласного фестивалю «добрих практик»;
  • коефіцієнт ефективності управлінської діяльності в ліцеї є найвищим по району і складає 1.

 Розроблені конкретні комплексно-цільові системи дій на кожному етапі моніторингу є дієвим засобом забезпечення розвитку та удосконалення освітнього процесу в закладі.

Система моніторингової діяльності, запроваджена у ліцеї, є сучасною за внутрішнім механізмом цільових та мотиваційних відносин, посилює фактор науковості управління освітнім процесом і тому засвідчує актуальність досвіду у контексті сьогоднішніх вимог до організації навчально-виховного процесу.

Відпрацьована модель дозволяє оперативно регулювати і проектувати розвиток освітньої системи в ліцеї, координувати роботу з управління процесом розвитку особистості учня і педагога, приймати управлінські рішення, що ґрунтуються на об’єктивній діагностичній інформації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Впровадження моделі «Формування обдарованої, творчо розвиненої, соціально компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності ліцею» дає змогу зосередити зусилля на виконанні найбільш актуальних завдань реформування освіти в Україні та регіоні, які пов’язані зі створенням умов щодо всебічного розвитку учнів.

Апробована модель організації роботи з обдарованими учнями у ліцеї забезпечує оптимальну організацію діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування соціальної, а від так, і життєво компетентної особистості учня, що має підвищену мотивацію та особливі здібності у навчанні, дає можливості для формування їх громадянськості. Матеріали, вміщені у посібнику, допоможуть у організації системного науково-методичного супроводу формування обдарованої, творчо розвиненої, життєво компетентної особистості в умовах інноваційної діяльності загальноосвітнього навчального закладу.

     Фото 2. Виставковий стенд „Організація роботи з обдарованими учнями ”

 

Література

  1.  Бех І.Д. Виховання особистості. У 2 кн. кн.1. Особистісно- орієнтований підхід: науково-практичні засади: Навч.-метод. посіб., - К.: Либідь, 2003 – 344с.
  2. Бех І.Д. Особистісно-зорієнтоване виховання: Наук.-метод. посіб. – К.: ІЗМН, 1998. – 2-4 с.
  3. Гільбух Ю.З. Розумово обдарована дитина: Психологія, діагностика, педагогіка/ Пер. з рос. – К.: Віпол, 1993. – 75 с.
  4. Дем’янюк Т., Умурзакова Т. Становлення особистості у процесі самореалізації: Навч.-метод. посіб. – К; Рівне:РДГУ, 2005. – 300 с.
  5. Єрмаков І.Т. Життєва компетентність особистості: від теорії до практики: Наук.-метод. посіб. – Запоріжжя: Центріон, 2005. – 286 с.
  6. Моляко В.І Концепція виховання творчої особистості// Рідна школа. – 1991. - № 5.
  7. Назаренко Г.І., Пономарьова Г.Ф. Росте людина. Гуманно-особистісний підхід: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Х.: Скорпіон, 2006. – 140с.
  8. Сухомлинський В.О. Як колектив стає засобом всебічного розвитку особистості/ Твори: У 5 т. – Т. 2 –К., 1976. – 566 с.

 

1

 

doc
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
1847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку