Просторовою уявою називають уявне відтворення форми, величини і розміщення в просторі предметів та їх частин. Ці уявлення можуть виникати як на основі складеного образу предмета, так і на основі зображення його на кресленні.
Система графічних задач
до теми
«Виконання та читання
креслень предметів»
Підготувала
Шевчук Ольга Дмитрівна
вчитель технологій
Шепетівського МНВК
Шепетівка – 2018 рік
Задачі на зміну просторового положення предмета
Задача 1. На рис. 1 умова задачі представлена аксонометричним зображенням деталі, яку необхідно уявно перевернути, так щоб заштрихована площина деталі змістилася з її відбитком на горизонтальній площині. Необхідно виконати креслення, яке має три види деталі.
Рис. 1
Задача 2 (рис. 2). Деталь необхідно повернути, так щоб заштриховані грані стали паралельними горизонтальній площині проекції, а потім виконати креслення деталі.
Рис. 2
Задача 3. Особливість цієї задачі (рис. 3) полягає в тому, що зміна положення предмета в просторі здійснюється шляхом його обернення в одній площині. Предмет необхідно уявно повернути, так щоб за головний вигляд можна було взяти напрям, вказаний стрілкою, і виконати ескіз деталі, який буде містити три вигляди.
Рис. 3
Задача 4. Умова задачі (рис. 4) представлена аксонометричним зображенням деталі в трьохгранному куті та її кресленням. Необхідно уявно повернути деталь таким чином, щоб вісь циліндричного отвору стала перпендикулярна профільній площині проекції, та виконати креслення деталі в новому положенні. Більш сильним учням можна видавати в якості умови лише креслення деталі, менш сильним – аксонометричне зображення, слабким – одне та друге.
Рис. 4
Задача 5 (рис. 5) представлена кресленням деталі. Необхідно уявно змінити положення деталі, вибравши за головний вигляд напрямок, вказаний стрілкою, та виконати креслення.
Рис. 5
Задачі на зміну взаємного розміщення частин предмета
Задача 6 (рис. 6) полягає у зміні взаємного розміщення частин деталі в результаті їх переміщення. Елемент І необхідно перемістити, поставивши його на основу ІІ. Місце, куди повинен переміститися елемент, виведено штриховкою. Після уявної перестановки учням треба виконати креслення, яке містить три вигляди деталі. Отриману форму деталі при виконанні креслення та нанесення розмірів слід вважати як одне ціле.
Рис. 6
Задача 7 (рис. 7) передбачає зміну розміщення частин деталей шляхом її обернення. Задача полягає в тому, щоб уявно повернути та поставити елемент І вертикально на місце, відмічене штриховкою. Отриману форму предмета вважати як єдине ціле. Учням необхідно виконати креслення предмета з необхідною кількістю виглядів.
Рис. 7
Задача 8 (рис. 8) представлена аксонометричним зображенням предмета. Елемент І можна уявно переставити на місце, відмічене штриховкою. Учні мають виконати ескіз деталі, який містить два вигляди.
Рис. 8
Задача 9 (рис. 9). На місце елемента І повинен переміститися елемент ІІ. Після уявного перетворення учні повинні виконати креслення деталі.
Рис. 9
Задача 10 (рис. 10, а). Необхідно поміняти місцями елементи, позначені цифрою І. Перестановку можна почати з деталі А в напрямку, вказаному стрілкою (елемент І переставляється на основу деталі Б, а елемент І деталі Б в свою чергу переставляється на деталь В і т.д.). Положення елементів І відносно площин проекції мінятися не повинно. Після уявного перетворення форми деталей (рис. 10, б) учням пропонується виконати ескізи деталей, які містять необхідну кількість виглядів.
Рис. 10
Задачі на доповнення креслення
1. Керуючись наочним зображенням предмета, доповніть креслення пропущеними лініями та нанесіть розміри з урахуванням форми предмета.
3. Користуючись наочним зображенням предмета, добудуйте вигляд зверху та побудуйте вигляд зліва та нанесіть розміри з урахуванням форми предмета.
Задачі 5-10. Доповніть креслення пропущеними на ньому лініями, визначте вигляд зліва, нанесіть розміри з урахуванням форми предмета.
5. 6.
7. 8.
9. 10.
Моделювання зображень за описом
Задача 1-10. Виконати ескіз деталі за описом:
Моделювання форми за виглядами та габаритами інших зображень
Виконати креслення предмета в трьох проекціях, якщо відомі його головний вигляд та габарити інших зображень.
1. 2.
3. 4.
5. 6.
7. 8.
9. 10.