1
Урок №20
Тема: Оскар Вайлд (1854-1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. «Портрет Доріана Грея.
Тема 2. Час — втрата грошей (за романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея»).
Мета навчальна: розкрити основні віхи життєвого і творчого шляху письменника та місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея», визначити ідйно-естетичні погляди письменника, розкрити значення поняття «інтелектуальний роман».
Мета розвивальна: удосконалювати навички виразного читання, висловлення своїх думок і вражень, розвивати дослідницькі здібності.
Мета виховна: виховувати інтерес до творчості Оскара Вайльда.
Тип уроку: урок вивчення основ теорії та історії літератури.
Обладнання: портрет Оскара Вайльда, мультимедійна презентація «Оскар Вайльд. «Портрет Доріана Грея» (29 слайдів), відео «Експрес урок: Оскар Уайльд» (8:35 хв.).
Епіграф:
Моральне життя людини –
для митця лише частина об'єкта.
А моральність мистецтва полягає
в досконалому використанні недосконалих засобів
О. Вайльд
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Евристична бесіда.
̶ Ще в минулому семестрі ми почали вивчати твори XIX століття, тож давайте зараз пригадаємо, з біографією якого письменника ми вже знайомі та який твір цього письменників ми вже прочитали? ( Ф. Достоєвський «Злочин і кара») (слайд 1).
̶ Назвіть основні віхи з життя Ф. Достоєвського. (Федір Михайлович Достоєвський 30 жовтня (11 листопада) 1821, Москва, Російська імперія — 28 січня (9 лютого) 1881, Санкт-Петербург, Російська імперія) — російський письменник. Визнаний класиком російської літератури і одним з найкращих романістів світового значення, вважається першим представником персоналізму в Росії) (слайд 2).
̶ Укажіть жанр твору «Злочин і кара» та дайте йому визначення? (Роман. Роман — літературний жанр, великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів) (слайд 3).
̶ Назвіть літературні роди. Жанром якого з цих родів є роман? Дайте йому визначення. (Лірика, епос, драма. Роман є жанром епосу. Назва цього літературного роду походить від слова «розповідь». В рамках нього відбувається розповідь про минулі події разом з різнобічним описом. Розповідь викладається рівно, а головних героїв читач може судити по їхнім вчинкам) (слайд 4).
̶ Які ще жанри епосу ви знаєте, назвіть їх? (епопея, поема, роман, великий епос, ліроепічна проза) (слайд 5).
̶ Назвіть характерні ознаки роману. (Зображення всебічної картини життя людей та складного кола життєвих явищ; декілька сюжетних ліній; наявність системи рівнозначних персонажів; Значна тривалість подій у часі) (слайд 6).
̶ Назвіть жанрові форми роману. (Родинно-побутовий — історія однієї або декількох сімей; соціально-психологічний — зображення й аналіз душевного стану героїв; історичний — зображення конфліктів епохи; любовний — історія кохання; пригодницький — історія подорожей(слайд 7) .
̶ Назвіть класифікацію романів за їх формою? (Роман у листах, роман у віршах, роман у новелах, роман-хроніка, репортаж, роман-памфлет, роман-притча, роман-алегорія, роман-сага, роман-епопея) (слайд 8).
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
Письменник, життєвий шлях та творчість якого ми почнемо вивчати сьогодні, одноосібно здійснював революцію в англійському суспільстві — революцію в моді. Він з’являвся на суд публіки в ним самим вигаданому запаморочливому вбранні. Це могли бути і короткі штани з шовковими панчохами, і розшитий квітами жилет з рукавичками лимонного кольору в поєднанні з пишним мереживним жабо, і черевики зі срібними пряжками Неодмінним аксесуаром його одягу була лілія (символ смерті) у петлиці або квітка соняшника (жага життя) у руці. А найбільш разюче — це те, що у цьому не було жодної клоунади: бездоганний смак давав змогу Уайльду поєднувати непоєднуване. Він навіть життя сприймав як різновид мистецтва: завдання художника (та й кожної людини) письменник убачав у тому, щоб стати творцем свого життя. Можливо, тому біографія самого митця схожа на легенду, що ожила. Ця особистість ̶ Оскар Вайльд (слайд 9-12).
2.2. Робота в зошиті.
Розгорніть свої робочі зошити, запишіть число та тему нашого уроку: «Оскар Вайлд (1854-1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. «Портрет Доріана Грея» (слайд 13).
2.3. Робота з епіграфом (слайд 14).
̶ Уважно прочитайте слова, які є епіграфом до уроку.
̶ Як ви їх розумієте?
̶ Чи згодні ви зі словами Оскара Вайльда? Чому? Доведіть.
̶ Який сенс автор вклав у слова «моральне життя» і «моральність мистецтва»?
̶ Чи актуальні слова Оскара Вайльда зараз? Доведіть прикладами з власного життя.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу учнями.
3.1. Робота з портретом письменника (слайд 15).
̶ Уважно погляньте на портрет письменника, опишіть риси його зовнішності.
̶ Яке враження на вас справив портрет письменника?
̶ Якою, на вашу думку, О. Вайльд був людиною? Які риси зовнішності на це вказують?
3.2. Міні-лекція вчителя про життєвий і творчий шлях О. Вайльда.
Оскар народився 16 жовтня 1854 року в Дубліні, його батько був лікарем-офтальмологом, а мати письменницею і журналісткою. Першу освіту Оскар Уайльд здобув удома. Батьки, чудово освічені, прищепили йому з дитинства любов до книг і мов. З 1864 по 1871 Оскар Уайльд навчався в Королівській школі Портора (поблизу Дубліна), яку закінчив із золотою медаллю. Уайльд був удостоєний Королівської шкільної стипендії для навчання в дублінському Трініті-коледжі (коледжі Св. Трійці) У цьому навчальному закладі Уайльд придбав не тільки знання, а ще деякі переконання, риси характеру, які він зберіг на все життя (слайд 16).
У 1874 році Уайльд, удостоївся стипендії на навчання в Оксфордському коледжі Магдалини на класичному відділенні. Ще під час студентства Оскар подорожував по Європі, а також написав кілька творів. За поему «Равенна» отримав Ньюдігейтську премію. По закінченню університету оселився в Лондоні, їздив по США з лекціями. Перший опублікований збірник Уайльда «Вірші» вийшов в 1881 році. Повернувшись до Лондона, Оскар одружується на Констанції Ллойд (у них було 2 сина, для яких він сам писав і видавав казки). Наступний період його життя був літературно плідний. Він працював журналістом (був редактором журналу «Жіночий світ»), а також написав безліч оповідань в той час. У 1890 році був опублікований популярний роман Уайльда «Портрет Доріана Грея» (слайд 17).
Дотепність письменника прекрасно проявилося в комедіях «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним», «Саломея». Після любовного зв’язку з Альфредом Дугласом (він кинув сім’ю через ці відносини), маркіз Куїнсберрі подав на Уайльда до суду. Оскар був засуджений на два роки в’язниці, в якій остаточно зламався морально. Звільнившись у 1897 році, оселився у Франції, змінивши ім’я на Себастьяна Мельмота, написав «Баладу Редингскої в’язниці». 30 листопада 1900 життя Уайльда обірвалося в результаті хвороби (менінгіту) (слайд 18).
3.3. Перегляд відео «Експрес урок: Оскар Вайльд».
Коментар вчителя: більш детальні факти з біографії письменника ви дізнаєтесь з експрес уроку «Оскар Вайльд».
3.4. Бесіда за змістом переглянутого (слайд 19-20).
̶ Де та в якому році народився письменник? Ким були його батьки?
̶ Чи схоже життя Уайльда на легенду?
̶ Які сторінки його біографії здаються неймовірними?
̶ Легенда життя письменника сумна чи щаслива?
̶ Чому не можна дати однозначної відповіді на це запитання?
̶ Де майбутній письменник здобував освіту?
̶ Хто вплинув на особистість письменника?
̶ Назвіть твори з літературного доробку митця?
̶ Основні естетичні положення викладені в книзі …?
̶ Які твори принесли успіх О. Вайльду?
̶ Чому письменник був засуджений на 2 роки ув’язнення?
̶ Яке життя вів О. Вайльд після звільнення?
̶ Як письменник закінчив своє життя?
̶ Чим митець шокував англійське суспільство?
̶ Чому О. Вайльда назвали «Принцом Парадоксу»?
3.5. Повідомлення учнів про історію написання роману «Портрет Доріана Грея».
Коментар учителя: індивідуальним домашнім завданням для деяких учнів було підготувати історію написання роману «Портрет Доріана Грея».Прошу Артема повідомити про історію написання роману.
Роман «Портрет Доріана Грея» мав реальне підґрунтя. У Оскара Уайльда у приятелях був художник на ім’я Безіл Ворд. Уайльд, зустрівши одного разу у його майстерні надзвичайно красивого натурщика, вигукнув: 2Який жаль, що і йому не минути старості зі всією її потворністю!». На це Безіл відповів, що готовий малювати кожного року портрет, щоб закони природи — старіння людини відбивались на портреті, а не на зовнішності красеня-натурщика. О. Уайльд написав «Портрет Доріана Грея» на замовлення одного американського журналу Написав у рекордно короткий строк — трохи більше, ніж за два тижні, бо уклав парі, що здатен створити роман саме в такий термін. У липні 1890 р. роман опублікували в американському журналі «Ліппінкотс Манслі Мегазін». Журнальна публікація «Портрета Доріана Грея» мала широкий резонанс, і письменник вирішив видати твір окремим виданням, доопрацювавши окремі глави, аби зробити твір «вагомішим», тобто більшим за обсягом, бо в англійсьйй літературі того часу склалися певні традиції щодо жанру роману Саме для цього окремого видання О. Вайльд написав і відому «Передмову», що складається з 25 афоризмів. В афоризмах у парадоксальній формі була викладена естетична теорія О. Вайльда. У квітні 1891 р., набувши нового вигляду, роман вийшов окремою книжкою (слайд 21-22).
Коментар учителя: прошу Наталію повідомити про джерела роману.
«Портрет Доріана Грея» має паралелі з багатьма творами світової літератури. Так, подібні за сюжетом і розкритими проблемами, роману
О. Уайльда передували такі твори (слайд 23):
3.6. Робота з теоретико-літературними поняттями (слайд 24).
̶ Дайте визначення поняттю «інтелектуальний роман» та запишіть його визначення до своїх зошитів. (Роман інтелектуальний — роман, зосереджений на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа).
3.7. Робота з назвою твору (слайд 25).
̶ На сьогодні ви мали прочитати роман «Портрет Доріана Грея». Скажіть, будь ласка, чи символічна назва твору? Чому? Що вона означає?
̶ Поясніть, спираючись на зміст твору, значення слова «портрет», що воно означає?
3.8. Робота з підручником.
Коментар учителя: розгорніть підручник на сторінці 133. Прочитайте та намагайтесь запам’ятати визначення понять «парадокс», «дендизм» та прочитайте статтю «Проблема співвідношення еститики й етики».
3.9. Бесіда за змістом прочитаного (слайд 26).
̶ Дайте визначення поняттю «пародокс».
̶ Дайте визначення поняттю «дендизм»
̶ Що нового ви дізнались про роман «Портрет Доріана Грея» зі статті «Проблема співвідношення еститики й етики».
3.10. Робота зі змістом твору (слайд 27).
Прочитайте передмову до роману. Бесіда з учнями після прочитання:
̶ Чи можна уявити з «Передумови» погляди Уайльда на мистецтво?
̶ Яких висловів у вас більше? Чому?
̶ Які вислови ви вважаєте істиною?
̶ З якими висловами ви не згодні? Чому?
̶ Які судження є парадоксальними лише на перший погляд: чому?
ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь учнів.
4.1. Сюжетний ланцюг роману «Портрет Доріана Грея».
Коментар вчителя: складіть сюжетний ланцюг роману «Портрет Доріана Грея» та запишіть його в свої робочі зошити (один учень буде працювати біля дошки, а інші у своїх робочих зошитах).
Художник Безіл Холлуорд пише портрет юного красеня Доріана Грея → під впливом слів лорда Генрі бажання Доріана, щоб старів його портрет, а не він сам, і готовність за це віддати «все» → здійснення бажання Грея → життя в насолоді → самогубство Сибіли Вейн → відображення змін на портреті → убивство Безіла Холлуорда → шлях насолоди, розпусти й деградації, вплив на інших людей Доріана → самогубство Алана Кембела → знищення портрета і смерть Доріана Грея.
V. Підведення підсумків. Оцінювання навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя: гадаю, що уявлення про О. Вайльда як про письменника і людину у вас склалося. Він пішов з життя на зламі століть. Його вважають попередником раннього модернізму. Імпресіоністичність стилю Уайльда полягає у відмові від «програми» в мистецтві та створенні культу кожної миті, культу краси.
Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм(слайд 28):
̶ сьогодні на уроці я звернув (-ла-) увагу на…
̶ сьогодні на уроці я дізнався (-лась-)…
̶ сьогодні на уроці я був (-ла-) вражений (-на-)…
̶ сьогодні на уроці я вирішив (-ла-), що…
Коментар учителя. Отже, сьогодні на уроці ми розкрили основні віхи життєвого і творчого шляху письменника та місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея», дали визначення інтелектуальному роману, розкрили історію написання, поглибили ваші знання про епос як рід літератури.
VІ. Осмислення домашнього завдання (слайд 29).
̶ Опрацювати відповідні сторінки підручника (ст.133 – 145).
̶ Підготуватися до літературного диктанту.
̶ Читати роман «Портрет Доріана Грея» (ХІ – ХХ розділи).