Система образів. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство Оскара Вайльда в жанрі роману.

Про матеріал
Система образів. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство Оскара Вайльда в жанрі роману.
Перегляд файлу

1

 

Урок №20

  Тема: Оскар Вайлд (1854-1900).  Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. «Портрет Доріана Грея.
 Тема 2. Час — втрата грошей (за романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея»).
 Мета навчальна: розкрити основні віхи життєвого і творчого шляху письменника та місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея», визначити ідйно-естетичні погляди письменника, розкрити значення поняття «інтелектуальний роман».
 Мета розвивальна: удосконалювати навички виразного читання, висловлення своїх думок і вражень, розвивати дослідницькі здібності.
 Мета виховна: виховувати інтерес до творчості Оскара Вайльда.
 Тип уроку: урок вивчення основ теорії та історії літератури.
 Обладнання: портрет Оскара Вайльда, мультимедійна презентація «Оскар Вайльд. «Портрет Доріана Грея» (29 слайдів), відео «Експрес урок: Оскар Уайльд» (8:35 хв.).
 Епіграф:

Моральне  життя людини –
для митця лише частина об'єкта.
А моральність мистецтва полягає
в досконалому використанні недосконалих засобів
О. Вайльд

Перебіг уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.1. Евристична бесіда.
̶  Ще в минулому семестрі ми почали вивчати твори XIX століття, тож давайте зараз пригадаємо, з біографією якого письменника ми вже знайомі та який твір цього письменників ми вже прочитали? ( Ф. Достоєвський «Злочин і кара») (слайд 1).
̶  Назвіть основні віхи з життя Ф. Достоєвського. (Федір Михайлович Достоєвський 30 жовтня (11 листопада) 1821, Москва, Російська імперія — 28 січня (9 лютого) 1881, Санкт-Петербург, Російська імперія) — російський письменник. Визнаний класиком російської літератури і одним з найкращих романістів світового значення, вважається першим представником персоналізму в Росії) (слайд 2).
̶  Укажіть жанр твору «Злочин і кара» та дайте йому визначення? (Роман.  Роман — літературний жанр, великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів) (слайд 3).
̶  Назвіть літературні роди. Жанром якого з цих родів є роман? Дайте йому визначення. (Лірика, епос, драма. Роман є жанром епосу. Назва цього літературного роду походить від слова «розповідь». В рамках нього відбувається розповідь про минулі події разом з різнобічним описом. Розповідь викладається рівно, а головних героїв читач може судити по їхнім вчинкам) (слайд 4). 
̶  Які ще жанри епосу ви знаєте, назвіть їх? (епопея, поема, роман, великий епос, ліроепічна проза) (слайд 5).
̶  Назвіть характерні ознаки роману. (Зображення всебічної картини життя людей та складного кола життєвих явищ; декілька сюжетних ліній; наявність системи рівнозначних персонажів; Значна тривалість подій у часі) (слайд 6).
̶  Назвіть жанрові форми роману. (Родинно-побутовий — історія однієї або декількох сімей; соціально-психологічний — зображення й аналіз душевного стану героїв; історичний — зображення конфліктів епохи; любовний — історія кохання; пригодницький  історія подорожей(слайд 7) .
̶  Назвіть класифікацію романів за їх формою? (Роман у листах, роман у віршах, роман у новелах, роман-хроніка,  репортаж, роман-памфлет, роман-притча, роман-алегорія, роман-сага, роман-епопея) (слайд 8). 
        ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
 2.1. Слово вчителя.
 Письменник, життєвий шлях та творчість якого ми почнемо вивчати сьогодні, одноосібно здійснював революцію в англійському суспільстві — революцію в моді. Він з’являвся на суд публіки в ним самим вигаданому запаморочливому вбранні. Це могли бути і короткі штани з шовковими панчохами, і розшитий квітами жилет з рукавичками лимонного кольору в поєднанні з пишним мереживним жабо, і черевики зі срібними пряжками Неодмінним аксесуаром його одягу була лілія (символ смерті) у петлиці або квітка соняшника (жага життя) у руці. А найбільш разюче — це те, що у цьому не було жодної клоунади: бездоганний смак давав змогу Уайльду поєднувати непоєднуване. Він навіть життя сприймав як різновид мистецтва: завдання художника (та й кожної людини) письменник убачав у тому, щоб стати творцем свого життя. Можливо, тому біографія самого митця схожа на легенду, що ожила. Ця особистість  ̶  Оскар Вайльд (слайд 9-12).
 2.2. Робота в зошиті.
 Розгорніть свої робочі зошити, запишіть число та тему нашого уроку: «Оскар Вайлд (1854-1900).  Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. «Портрет Доріана Грея» (слайд 13). 
 2.3. Робота з епіграфом (слайд 14).
̶  Уважно прочитайте слова, які є епіграфом до уроку.
̶  Як ви їх розумієте?
̶  Чи згодні ви зі словами Оскара Вайльда? Чому? Доведіть.
̶  Який сенс автор вклав у слова «моральне життя» і «моральність мистецтва»?
̶  Чи актуальні слова Оскара Вайльда зараз? Доведіть прикладами з власного життя.
 ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу учнями.
 3.1. Робота з портретом письменника (слайд 15).
̶  Уважно погляньте на портрет письменника, опишіть риси його зовнішності.
̶  Яке враження на вас справив портрет письменника?

̶  Якою, на вашу думку, О. Вайльд був людиною? Які риси зовнішності на це вказують?
 3.2. Міні-лекція вчителя про життєвий і творчий шлях О. Вайльда.
 Оскар народився 16 жовтня 1854 року в Дубліні, його батько був лікарем-офтальмологом, а мати письменницею і журналісткою. Першу освіту Оскар Уайльд здобув удома. Батьки, чудово освічені, прищепили йому з дитинства любов до книг і мов. З 1864 по 1871 Оскар Уайльд навчався в Королівській школі Портора (поблизу Дубліна), яку закінчив із золотою медаллю. Уайльд був удостоєний Королівської шкільної стипендії для навчання в дублінському Трініті-коледжі (коледжі Св. Трійці) У цьому навчальному закладі Уайльд придбав не тільки знання, а ще деякі переконання, риси характеру, які він зберіг на все життя (слайд 16).
 У 1874 році Уайльд, удостоївся стипендії на навчання в Оксфордському коледжі Магдалини на класичному відділенні. Ще під час студентства Оскар подорожував по Європі, а також написав кілька творів. За поему «Равенна» отримав Ньюдігейтську премію. По закінченню університету оселився в Лондоні, їздив по США з лекціями. Перший опублікований збірник Уайльда «Вірші» вийшов в 1881 році. Повернувшись до Лондона, Оскар одружується на Констанції Ллойд (у них було 2 сина, для яких він сам писав і видавав казки). Наступний період його життя був літературно плідний. Він працював журналістом (був редактором журналу «Жіночий світ»), а також написав безліч оповідань в той час. У 1890 році був опублікований популярний роман Уайльда «Портрет Доріана Грея» (слайд 17).  
   Дотепність письменника прекрасно проявилося в комедіях «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним», «Саломея». Після любовного зв’язку з Альфредом Дугласом (він кинув сім’ю через ці відносини), маркіз Куїнсберрі подав на Уайльда до суду. Оскар був засуджений на два роки в’язниці, в якій остаточно зламався морально. Звільнившись у 1897 році, оселився у Франції, змінивши ім’я на Себастьяна Мельмота, написав «Баладу Редингскої в’язниці». 30 листопада 1900 життя Уайльда обірвалося в результаті хвороби (менінгіту) (слайд 18).
 3.3. Перегляд відео «Експрес урок: Оскар Вайльд».
 Коментар вчителя: більш детальні факти з біографії письменника  ви дізнаєтесь з експрес уроку «Оскар Вайльд».
 3.4. Бесіда за змістом переглянутого (слайд 19-20).
̶ Де та в якому році народився письменник? Ким були його батьки?
 ̶  Чи схоже життя Уайльда на легенду?
̶  Які сторінки його біографії здаються неймовірними?
̶  Легенда життя письменника сумна чи щаслива?
̶  Чому не можна дати однозначної відповіді на це запитання?
̶  Де майбутній письменник здобував освіту?
̶  Хто вплинув на особистість письменника?
̶  Назвіть твори з літературного доробку митця?
̶  Основні естетичні положення викладені в книзі …?
̶  Які твори принесли успіх О. Вайльду?
̶  Чому письменник був засуджений на 2 роки ув’язнення?
̶  Яке життя вів О. Вайльд після звільнення?
̶  Як письменник закінчив своє життя?
̶  Чим митець шокував англійське суспільство?
̶  Чому О. Вайльда назвали «Принцом Парадоксу»?
 3.5. Повідомлення учнів про історію написання роману «Портрет Доріана Грея».
 Коментар учителя: індивідуальним домашнім завданням для деяких учнів було підготувати історію написання роману «Портрет Доріана Грея».Прошу Артема повідомити про історію написання роману.
   Роман «Портрет Доріана Грея» мав реальне підґрунтя. У Оскара Уайльда у приятелях був художник на ім’я Безіл Ворд. Уайльд, зустрівши одного разу у його майстерні надзвичайно красивого натурщика, вигукнув: 2Який жаль, що і йому не минути старості зі всією її потворністю!». На це Безіл відповів, що готовий малювати кожного року портрет, щоб закони природи — старіння людини відбивались на портреті, а не на зовнішності красеня-натурщика. О. Уайльд написав «Портрет Доріана Грея» на замовлення одного американського журналу Написав у рекордно короткий строк — трохи більше, ніж за два тижні, бо уклав парі, що здатен створити роман саме в такий термін. У липні 1890 р. роман опублікували в американському журналі «Ліппінкотс Манслі Мегазін». Журнальна публікація «Портрета Доріана Грея» мала широкий резонанс, і письменник вирішив видати твір окремим виданням, доопрацювавши окремі глави, аби зробити твір «вагомішим», тобто більшим за обсягом, бо в англійсьйй літературі того часу склалися певні традиції щодо жанру роману Саме для цього окремого видання О. Вайльд написав і відому «Передмову», що складається з 25 афоризмів. В афоризмах у парадоксальній формі була викладена естетична теорія О. Вайльда. У квітні 1891 р., набувши нового вигляду, роман вийшов окремою книжкою (слайд 21-22).
 Коментар учителя: прошу Наталію повідомити про джерела роману.
 «Портрет Доріана Грея» має паралелі з багатьма творами світової літератури. Так, подібні за сюжетом і розкритими проблемами, роману
О. Уайльда передували такі твори (слайд 23):

  • Роман англійця Чарльза Метюріна «Мельмот Блукач» (1820) — розповідь про угоду з дияволом заради вічного життя.
  • Повість-казка   німецького   письменника   А. Шаміссо «Історія Петера Шлеміля»   (1814) — розповідь, як герой продав власну тінь дияволу за успіх.
  • Роман Гюїсмана «Навпаки» (1884) — розповідь про молодого аристократа, який почав жити навпаки загальноприйнятим нормам.. Саме цей роман згадано у творі Уайльда, як книга, що «отруїла» Доріана.
     
  • Повість Бальзака «Шагренева шкіра» – загадкова шкіра зменшується, виконуючи бажання баль-заківського Рафаеля де Валантена.
  • Гете «Фауст».
  • Повість-казка Гофмана «Малюк Цахес».
  • Едгар Аллан По. «Вільям Вільсон» – мотив вбивства двійника. Герой-оповідач вбиває свого двійника — втілення свого кращого «я» — Вільяма Вільсона, який усе життя намагався врятувати його від загибелі.
  • Р. Л. Стівенсон «Дивна історія доктора Джекілла і містера Гайда» – неоромантичний твір Стівенсона втілює розкриття психологічного аспекту двійництва.

  3.6. Робота з теоретико-літературними поняттями (слайд 24).
̶  Дайте визначення поняттю «інтелектуальний роман» та запишіть його визначення до своїх зошитів. (Роман інтелектуальний — роман, зосереджений на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа).
 3.7. Робота з назвою твору (слайд 25).
̶  На сьогодні ви мали   прочитати роман «Портрет Доріана Грея». Скажіть, будь ласка, чи символічна назва твору? Чому? Що вона означає?
̶  Поясніть, спираючись на зміст твору, значення слова «портрет», що воно означає?
 3.8. Робота з підручником.
 Коментар учителя: розгорніть підручник на сторінці 133. Прочитайте та намагайтесь запамятати визначення понять «парадокс», «дендизм» та прочитайте статтю «Проблема співвідношення еститики й етики».
 3.9. Бесіда за змістом прочитаного (слайд 26).
̶  Дайте визначення поняттю «пародокс».
̶  Дайте визначення поняттю «дендизм»
̶  Що нового ви дізнались про роман «Портрет Доріана Грея» зі статті «Проблема співвідношення еститики й етики».
 3.10. Робота зі змістом твору (слайд 27).
 Прочитайте передмову до роману. Бесіда з учнями після прочитання:
̶  Чи можна уявити з «Передумови» погляди Уайльда на мистецтво?
̶  Яких висловів у вас більше? Чому?
̶  Які вислови ви вважаєте істиною?
̶  З якими висловами ви не згодні? Чому?
̶  Які судження є парадоксальними лише на перший погляд: чому?
 ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь учнів.
 4.1. Сюжетний ланцюг роману «Портрет Доріана Грея».
 Коментар вчителя: складіть сюжетний ланцюг роману «Портрет Доріана Грея» та запишіть його в свої робочі зошити (один учень буде працювати біля дошки, а інші у своїх робочих зошитах).
 Художник Безіл Холлуорд пише портрет юного красеня Доріана Грея → під впливом слів лорда Генрі бажання Доріана, щоб старів його портрет, а не він сам, і готовність за це віддати «все» → здійснення бажання Грея → життя в насолоді → самогубство Сибіли Вейн → відображення змін на портреті → убивство Безіла Холлуорда → шлях насолоди, розпусти й деградації, вплив на інших людей Доріана → самогубство Алана Кембела → знищення портрета і смерть Доріана Грея.             
 V. Підведення підсумків. Оцінювання навчальної діяльності учнів.
 Слово вчителя: гадаю, що уявлення про О. Вайльда як про письменника і людину у вас склалося. Він пішов з життя на зламі століть. Його вважають попередником раннього модернізму. Імпресіоністичність стилю Уайльда полягає у відмові від «програми» в мистецтві та створенні культу кожної миті, культу краси.
 Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм(слайд 28):
̶  сьогодні на уроці я звернув (-ла-) увагу на…
̶  сьогодні на уроці я дізнався (-лась-)…
̶  сьогодні на уроці я був (-ла-) вражений (-на-)…
̶  сьогодні на уроці я вирішив (-ла-), що…
 Коментар учителя. Отже, сьогодні на уроці ми розкрили основні віхи життєвого і творчого шляху письменника та місце в ньому роману «Портрет Доріана Грея», дали визначення інтелектуальному роману, розкрили історію написання, поглибили ваші знання про епос як рід літератури.
 VІ. Осмислення домашнього завдання (слайд 29).
̶  Опрацювати відповідні сторінки підручника (ст.133  145).
̶  Підготуватися до літературного диктанту.
̶  Читати роман «Портрет Доріана Грея» (ХІ  ХХ розділи).


 


 
 


 

 



 

 

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
5302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку