Система поурочного контролю навчальних досягнень учнів 11-го класу

Про матеріал

Матеріал містить завдання для поурочного контролю навчальних досягнень учнів 11-го класу відповідно до всіх тем курсу біології за 11 клас згідно з новою програмою. Добірка має вигляд тестів, різних видів біологічних диктант як для формування основних понять, так і для розвитку логічного мислення. Розраховані на використання під час різних етапів уроку (при вивчення нового матеріалу, повторенні, узагальненні), а також для підготовки та перевірки домашнього завдання. Рекомендується для вчителів біології, учнів 11-х класів усіх типів загальноосвітніх навчальних закладів

Перегляд файлу

Система поурочного контролю

навчальних досягнень учнів 11-го класу

 

 

 

 

 

 

                      Посібник містить завдання для поурочного контролю  навчальних досягнень учнів 11-го класу відповідно до всіх тем курсу біології за 11 клас згідно з новою програмою. Добірка має вигляд тестів,  різних видів біологічних диктант  як для формування основних понять, так і для розвитку логічного мислення. Розраховані на використання під час різних етапів уроку (при вивчення нового матеріалу, повторенні, узагальненні), а також для підготовки та перевірки домашнього завдання. Рекомендується для вчителів біології, учнів 11-х класів усіх типів загальноосвітніх навчальних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 4. Розмноження організмів.

Поняття розмноження. Нестатеве розмноження.

Статеве розмноження і статевий процес

 

Тестові вправи

Варіант І

1. Неперервність та наступність життя забезпечується:

     А) живленням;     Б) розмноженням;         В) розвитком;      Г) адаптацією.

2. Тип розмноження, за якого утворюються яйцеклітини:

     А)статевий;        Б)нестатевий;         В)вегетативний;         Г)брунькування.

3. Особина, яка має лише чоловічі  статеві залози:

     А) самець;            Б)самиця;               В) гермафродит; 

      Г)нестатеве покоління життєвого циклу.

4. Спосіб розмноження без запліднення, властивий для гідроїдних поліпів:

     А)поділ навпіл;    Б)партеногенез;     В)брунькування;      Г)поліембріонія.

5. Ріст, що  триває без зупинок, протігом усього періоду росту організму:

     А)періодичний;    Б)обмежений;        В)ізомеричний;        Г)безперервний.

6. Особина, що має і чоловічі і жіночі статеві залози:

     А)самець;                           Б)самиця;      

     В)гермафродит;                Г)неставе покоління життєвого циклу.

 

7. Вірним є твердження:

     А)нестатеве розмноження відбувається за рахунок сперматозоїдів;

     Б) у  різних груп тварин однакова здатність до регенерації;

     В)тривалість онтогенезу є однаковою в усіх видів тварин;

     Г) в  інфузорії – туфельки  є вегетативне та генеративне ядро.

 

ІІ. Установіть відповідність між термінами

1

Зародковий листок

2

Органи

3

Тканина

4

Гамета

 А

Ектодерма

 Б

Легені

 В

Підшлункова залоза

 Г

Епітелій

 Д

Яйцеклітина

 

1

Партеногенез

2

Онтогенез

3

Регенерація

4

Фрагментація

А

Стадія зародкового розвитку багатоклітинних тварин, що утворюється  внаслідок дробіння; складається з одного шару клітин

Б

Процес відновлення органзмом утрачених або ушкоджених частин тіла

В

Процес розвитку організмів від їх зародження до смерті

Г

Розвиток організму з незаплідненної яйцеклітини

Д

Форма вегетативного розмноження, що здійснюється шляхом відокремлення певних багатоклітинних частин

Тестові вправи

Варіант ІІ

1. Розмноження відбувається:

   А) зі збільшенням особин;     Б) зі зменьшенням особин;   

   В)без коливань чисельності.

2. Тип розмноження, за якого утворюються сперматозоїди:

А)статевий;     Б)нестатевий;       В)вегетативний;       Г)брунькування.

3. Особина, яка має лише  жіночі   статеві залози:

А)самець;           Б)самиця;                В) гермафродит;  

   Г)нестатеве покоління життєвого циклу.

4. Спосіб розмноження без запліднення, властивий для інфузорій:

А)поділ навпіл;    Б)партеногенез;     В)брунькування;       Г)поліембріонія.

5. Ріст,  за якого всі органи ростуть з однаковою швидкістю:

А)періодичний;      Б)обмежений;        В)ізомеричний;      Г)безперервний.

6.Особина, яка не має статевих залоз, але має органи нестатевого розмноження:

А)самець;    Б)самиця;    В)гермафродит;    Г)неставе покоління життєвого циклу.

7. Вірним є твердження:

А) дафнії ніколи не можуть розмножуватися  шляхом партеногенезу;

Б) у процесі розвитку птахів відбуваються ряд метаморфозів;

В) для Покритонасінних рослин характерне подвійне запліднення;

Г) нестатеве розмноження відбувається завдяки наявності гамет двох типів.

ІІ. Установіть відповідність між термінами

1

Сперматогенез

2

Овогенез

3

Органогенез

4

Гістогенез

 

А

Сукупність процесів, що забезпечують формування тканин

Б

Процес утворення  жіночіх статевих клітин

В

Процес утворення чоловічіх статевих клітин

Г

Процес формування зачатків органів та їхня подальша диференціація

Д

Процес розвитку організмів від їхнього зародження до смерті

1.

Регенерація

 2.

Фрагментація

3.

Партеногенез

4.

Онтогенез

А

Стадія зародкового розвитку багатоклітинних тварин, що утворюється  внаслідок дробіння; складається з одного шару клітин

Б

Процес відновлення організмом втрачених або ушкоджених частин

В

Процес розвитку організмів від їхнього зародження до смерті

Г

Розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини

Д

Форма вегетативного  розмноження, що  здійснюється шляхом відокремлен

ня  певних багатоклітинних частин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Статеве розмноження і статевий процес

 

Біологічний диктант

  1. Процес відтворення живих організмів, яке завжди пов’язане із збільшенням їх чисельності…..(розмноження);
  2. Спеціальні статеві клітини…..(гамети);
  3. Процес злиття гаплоїдних статевих клітин називається….. (статевим процесом);
  4. Дрібна рухлива статева клітина називається….. (сперматозоїд);
  5. Величезна нерухлива клітина…..( яйцеклітина);
  6. У результаті злиття гамет утворюється….. (зигота);
  7. Ключовим процесом статевого розмноження є …..(запліднення);
  8. Чоловічі гамети, що не мають джгутиків…..(спермії);
  9. Жіночі статеві клітини розвиваються у …..(яєчниках);
  10.  Чоловічі статеві клітини дозрівають у …..(сімянниках);
  11.  Рослини у процесі еволюції втрачають статеві органи. Тому в покритонасінних рослин спермії утворюються в чоловічіх гаметофітах, що називаються …..(пилкові  зерна);
  12.  Яйцеклітина розвивається у жіночих гаметофітах….(зародкових мішках);
  13.  Двостатевий організм прийнято називати…..(гермафродитом);
  14.  Статевий процес інфузорії  і бактерій  названо …..(коньюгацією);
  15.  Злиття двох одноклітинних організмів у один…..(копуляція);
  16.  Спори, що мають джгутики…. (зооспори);
  17.  У результаті якого розмноження нащадки є генетичною копією батьків? …..(нестатевого  та вегетативного розмноження, партеногенезу);
  18.  Процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини …..(поліембріонія).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 5. ЗАКОНОМІРНОСТІ СПАДКОВОСТІ.

Становлення генетики як науки,  її предмет і завдання

Біологічний диктант

  1. Наука про закони та механізми  спадковості та

мінливості …..(генетика);

  1. Прикладна  генетика, якою люди  займалися ще в

    давнину …..(селекція);

  1. У результаті багатовікової роботи були виведені нові …..(породи)  свійських тварин та …..(сорти) культурних рослин;
  2. «Змішуючись, як дві рідини, ці «спадкові фактори крові» передаються нащадкам». Ця помилкова гіпотеза  про успадкування ознак була названа…..(пангенезисом);
  3. Згідно з цією  концепцією кожна клітина організму з током крові передає статевій  клітині дрібний зародок…..(гемулу);
  4. Гіпотезу пангенезису висунув…..(Ч.Дарвін);
  5. Результати дослідів  Менделя спростували уявлення про те, що спадкові фактори зміщуються,  як два  розчини, і демонстрували, що ознаки батьків успадковуються як дискретні ознаки, тобто…..(окремо);
  6. Науковець, який висловив припущення, що кількість хромосом у статевих клітинах  повинна бути вдвічі меншою, ніж у соматичних…..(Август Вейсман);
  7. У 1901 році Фріз увів у біологічну термінологію поняття…..(мутація);
  8.  Морган проводив досліди на …..(дрозофілах);
  9.  Вчений, який склав карти розташування генів у хромосомах мушки дрозофіли…..(Морган);
  10.  Результатом  дослідження Морганом дрозофіл стала…..(хромосомна теорія спадковості).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи генетичних досліджень

Тести (можливі дві і більше відповіді)

1.Усі об’єкти генетичних досліджень, на яких, як на моделях, вивчають основні закономірності спадковості та мінливості, мають відповідати певним вимогам:

     А)легке одержання з природи       Б)можливість легко культивуватись;

     В)численне потомство та короткий репродуктивний період;

     Г)усі варіанти вірні.

2.Таким вимогам найкраще відповідають:

        А)кишкова паличка;             Б)дрозофіла;  

        В)людина;                              Г)паличка Коха.

3. Найважливішим методом генетики є:

        А)цитогенетичний;               Б)спостереження;

        В)гібридологічний;                Г)генеалогічний.

4. Метод,  при якому проводять схрещування організмів, які володіють  ознаками, що цікавлять  дослідника, а потім вивчають закономірності успадкування  цих ознак отриманим потомством:

        А)цитогенетичний;              Б)спостереження;

        В)гібридологічний;               Г)генеалогічний.

5. Наймолодший метод генетики. Суть полягає у вивченні функціонуванні, кількості форм і розмірів хромосом:

      А)близнюків;                         Б)цитогенетичний;  

      В)гібридологічний;                Г)генеалогічний.

6. Метод, який застосовують у медицині для виявлення  причин ряду захворювань людини, оскільки хвороби спричиняються порушенням кількості хромосом або помилками чи змінами структури окремих з них:

      А)цитогенетичний;              Б)спостереження;   

      В)гібридологічний;               Г)генеалогічний.

7. Метод полягає у вивченні зміни будь – якої ознаки в ряді поколінь піддослідного, він називається:

       А)цитогенетичний;              Б)спостереження;

       В)гібридологічний;              Г)генеалогічний.

8. Метод, за допомогою якого можна  з тією чи іншою імовірністю передбачити появу хворої дитини, вгадати, яку зовнішність  матимуть нащадки:

       А)цитогенетичний;             Б)генеалогічний;

       В)гібридологічний;             Г)спостереження;

9. Суть цього методу полягає у   вивченні  будь – якої ознаки в ряді поколінь піддослідного:

      А)дерматогліфічний;             Б)близнюків;

      В)гібридологічний;                Г)генеалогічний.

10. До класичних методів генетики  відносять:

     А)цитогенетичний та генеалогічний;   

     Б) дерматогліфічний метод;

     В) метод дослідження патології обміну речовин;

     Г)молекулярно – генетичний метод.

11. Метод «генетичних відбитків пальців» відноситься до методу:

     А)цитогенетичний;             Б)генеалогічний;

     В)гібридологічний;             Г)молекулярно – генетичний метод.

12. За допомогою спеціальних реактивів визначають наявність чи відсутність в дитини фенілкетонурії, це метод:

А)цитогенетичний;   Б)дослідження  патології обміну речовин;             В)гібридологічний;             Г)генеалогічний.

 

 

 

 

Генетична термінологія і символіка

Тести

1. Носіями спадкової інформації є:

      А)гени;                                       Б)локуси;     

      В)соматичні клітини ;              Г)алелі.

2. Локус – це:

      А)місце у хромосомі;               Б)одиниця спадковості;  

      В)ген;                                        Г)соматична клітина.

3. Кожна соматична клітина містить:

      А)диплоїдний набір хромосом;     Б)гаплоїдний;

      В)триплоїдний;                              Г)одинарний.

4. Алельними генами називають гени, що:

      А)знаходяться поруч;           Б)впливають на різний прояв  тієї самої ознаки;

      В)працюють синхронно;      Г)розташовані у не гомологічних хромосомах.

5. Алельний стан генів  завжди альтернативний, тобто алелі мають різні і, як правило:

     А)однакові властивості;                   Б)не мають властивостей;

     В)сильні властивості;                       Г)протилежні властивості.

6. Якщо в одній особині присутні два алелі, зовні проявлятиметься тільки один з  них – сильніший:

     А)домінантний;                             Б)рецесивний;

7. «Слабший», пригнічуваний алель називають:

     А)домінантний;                             Б)рецесивний.

8. Гомозиготними організмами називають ті, в яких:

     А)в обох гомологічних хромосомах перебувають однакові алелі гена;

     Б)перебувають різні алелі гена.

9. Гетерозиготними називають організми ті, в яких:

     А)в обох гомологічних хромосомах перебувають однакові алелі гена;

     Б)перебувають різні алелі гена.

10. Уся сукупність генів властива для даного організму:

     А)генотип;        Б)фенотип;        В)геном;       Г)гібрид.

11. Ознаки і властивості організму, які є наслідком прояву генотипу:

     А)генотип;     Б)фенотип;        В)геном;       Г)гібрид.

12. Генетичний матеріал (ДНК) повного галоїдного набору хромосом організму:

     А)генотип;     Б)фенотип;          В)геном;       Г)гібрид.

13. Потомство, одержане від схрещування особин, які чітко відрізняються генотипами:

     А)генотип;     Б)фенотип;          В)геном;      Г)гібрид.

 

 

 

 

 

 

 

 

Закони  Г.Менделя,  їх статистичний характер

Біологічний диктант

1. Група організмів,  генетично однорідних, гомозиготних, за всіма генами ….(чисті лінії);

2. Мендель проводив ряд дослідів,  у яких послідовно вивчав  закономірності успадкування якоїсь однієї ознаки…..(моногібридне схрещування);

3. Досліди, що підтверджують закономірності успадкування двох ознак, дістали назву…..(дигібридне схрещування);

4. Перше покоління гібридів одноманітне  за фенотипом і генотипом. Усі гібриди першого покоління однакові і подібні до однієї, домінантної, з батьківських форм. Це закон …..(закон однаковості гібридів першого покоління або перший закон Менделя);

5. При схрещуванні  гібридів першого покоління  між собою  спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1…..(закон розщеплення або другий закон Менделя);

6. Ознака, яка зникає у гібридів першого покоління, насправді не втрачається, а лише …..(пригнічується);

7. Модель являє собою таблицю,  до якої  записують, які гамети беруть участь  у розмноженні і які гібриди будуть отримані в різних комбінаціях цих гамет. Така модель називається…..(решітка Пеннета);

9. Під час утворення статевих клітин у кожну гамету потрапляє тільки один алель з пари алелей даного гена…..(закон чистоти гамет);

10. Ознаки, які успадковуються відповідно до законів  Менделя називаються …..(моногенними);

11.  Кожна пара ознак успадковується незалежно від  інших пар…..(третій закон Менделя або закон незалежного  успадкування);

12. Явище дотримання законів Менделя у ході будь – якого схрещування називають…..(менделівським успадкуванням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія алельних генів

Тести

1. Ознаки, що успадковуються відповідно до законів Менделя називають:

       А)менделевським  успадкуванням;      Б)менделевським домінуванням;

       В)менделевським  розчаруванням;      Г)гібридами.

 2.  Домінантний ген пригнічує дію рецесивного, тому й домінантні гомозиготи  фенотипові мають:

       А)рецесивну ознаку;                                Б)гарний вигляд; 

       В)домінантну ознаку;                             Г)переваги.

3. Класичний, найпростіший тип взаємодії генів:

      А)неповне домінування;                         Б)наддомінування;

      В)кодомінування;                                     Г)домінування.

4. В другому поколінні  гібридних схрещувань рецесивні фенотипи відщеплюються у співвідношенні до домінантних:

      А)1:3;                     Б)3:1;

      В)9:3:3:1;               Г)1:2:1. 

5. Такий тип взаємодії генів,  за якого у гетерозиготи проявляється  не домінантна ознака, а щось середнє, проміжне між домінантною та рецесивною ознаками:

      А)неповне домінування;                Б)над домінування;

      В)кодомінування;                             Г)домінування.

6. Успадкування забарвлення квітки: космеї є прикладом :

      А)над домінування;                       Б)неповне домінування;

      В)кодомінування;                           Г)домінування.

7. У першому поколінні при неповному домінуванні всі гібриди мають бути однаковими, а в другому поколінні розщеплення ознак становитиме відношення:

      А)1:3;                     Б)3:1;

      В)9:3:3:1;               Г)1:2:1.

8. Такий тип взаємодії алель них генів, за якого кожний з алелів  проявляє свою дію й жодний алель не пригнічує дію іншого:

     А)неповне домінування;              Б)над домінування;

     В)кодомінування;                           Г)домінування.

9.  Успадкування груп крові в людини є прикладом успадкування:

     А)неповне домінування;              Б)над домінування;

     В)кодомінування;                           Г)домінування.

10. Більший пряв ознак у гетерозиготної особини, ніж у кожній з гомозиготних називають:

      А)неповним домінуванням;         Б)наддомінуванням;

      В)кодомінуванням;                         Г)домінуванням.

 11. Алелі, у разі  фенотипового  прояву яких організм гине найчастіше на ранніх стадіях онтогенезу називаються:

     А) домінантні;                                   Б)рецесивні;

     В)летальні;                                       Г)нейтральні.

12. Як правило летальні гени:

     А) домінантні;                                   Б)рецесивні;

      В)летальні;                                        Г)нейтральні.

Взаємодія неалельних генів

Біологічний диктант

1.Взаємодія неалельних генів, у разі якої одночасна дія двох домінантних генів різних локусів дає нову ознаку..…(комплементарність);
2. Кожний з домінантних генів, що може проявлятися самостійно називають…..(комплементарними);
3. Прикладом комплементарної дії спадкування забарвлення шерсті є приклад забарвлення …..(хатньої миші);
4. Особина з генотипами за участю домінантних алелів А і В матиме сіре забарвлення, що називають забарвленням …..(дикого типу);
5. Приклад комплементарної дії генів-спадкування забарвлення оперення …..(хвилястих папуг);
6. Змішування жовтого і блакитного пігменту оперення пташок дає …(зелене оперення);
7. Взаємодія алель них генів, коли домінантний алель пригнічує рецесивний…..(домінування);
8. Тип взаємодії генів, за якого ген однієї алельної пари пригнічує дію гена іншої пари…..(епістаз);
9. Вид епістазу коли рецесивний алель пригнічує прояв іншого гена…..(рецесивний);
10. Той ген, що пригнічує дію іншого, називають …..(супресором);
11. Відхилення від стандартного спадкування груп крові людини…..(бомбейський феномен);
12. Випадок множинної дії гена, коли один ген може впливати на розвиток кількох ознак..…(плейотропія);
13. Прикладом плейотропної дії генів є ген забарвлення шерсті…..(кішок);
14. Плейотропною дією одного гена пояснюється спадкова патологія під назвою …..(синдром Марфана);
15. Синдром Марфана зумовлює дефект …..(пальців);
16. Прямо протилежне плейотропії явище..…(полімерія);
17. Характерна формула для полімерії…..(багато генів-одна ознака).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. Кросинговер

І. Біологічний диктант

  1. «Гени знаходяться у хромосомах і розташовані там у лінійному порядку»     Це головне положення сформулював…..(Морган);
  2. Гени, розташовані в різних хромосомах, передаються потомству…..один від одного(незалежно);
  3. У.Бетсон та Р.Пеннет  вивчаючи спадкування забарвлення квітів та форм пилкових зерен  горошку запашного «відкрили» явище…..(зчепленого  спадкування ознак);
  4. Саме досліди Моргана, показали, що гени, розташовані в одній хромосомі,  передаються потомству всі разом, утворюючи…..(групу зчеплення);
  5. Кількість груп зчеплення генів відповідає кількості хромосом…..(галоїдного набору);
  6. Обмін  ділянками гомологічних хромосом під час кон’югації у І–й метафазі  мейозу…..(кросинговер);
  7. Загальний відсоток особин, чий фенотип є результатом кросинговеру, називають…..(частотою кросинговеру);
  8. Схема взаємного розташування і відстані генів, локалізованих у цій хромосомі …..(генетична карта хромосом);
  9.  Одиницею вимірювання на цій карті є…..(морганіда);
  10.  За відстані у 50 і більше морганід ознаки успадковуються …..(незалежно).

ІІ. Відкрите питання

У чому суть хромосомної теорії спадковості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Успадкування, зчеплене зі статтю

Тести

1. Багато організмів мають хромосоми, які називають:

      А)структурними;     Б)статевими;     В)соматичними.

2. Саме їх сполучення у зиготі зумовлює:

      А)жіночу чи чоловічу стать особини;

      Б)високих та низеньких;

      Г)здорових і хворих.

3. Самки дрозофіл:

      А)гомогаметні;             Б)гетерогаметні;

      В)УУ;                            Г)ХУ.

4.Тобто несуть дві величезні хромосоми, які вони дістали від:

      А)матері і батька;       Б)матері;

      В)батька;                       Г)природи.

5. Самці дрозофіл:

     А)гомогаметні;              Б)гетерогаметні;

     В)УУ;                             Г)ХУ.

6. У рептилій і птахів самки:

     А)гомогаметні;              Б)гетерогаметні;

     В)УУ;                             Г)ХУ.

7. У перетинчастокрилих комах (зокрема бджіл) самці зявляються з незапліднених яєць й тому:

     А)гаплоїнді;                Б)диплоїдні;

     В)триплоїдні;             Г)поліплоїдні.

8. Самки перетинчастокрилих  зявляються з запліднених яєць й тому:

     А)гаплоїнді;                Б)диплоїдні;

     В)триплоїдні;              Г)поліплоїдні.

9. У риб стать визначається  після:

     А)запилення;              Б)народження;

     В)покльовування;       Г)запліднення.

 

10. Деякі ознаки людини чи  дрозофіли бувають закодованими тільки в хромосомах:

     А)що визначають стать;    Б)соматичних.

 

11. Гени, відповідальні за формування цих ознак, локалізовані у:

     А)аутосомах;    Б)статевих хромосомах.

12. Фенотиповий прояв генів, що перебувають у статевих хромосомах, набагато частіше спостерігаються в:

     А)чоловіків;    Б)жінок.

 

13. Типовий випадок спадкування гена, зчепленого з Х-хромосомою, є спадкове захворювання, що характеризується незгортуваністю крові:

     А)полідактилія;          Б)дальтонізм;

     В)гемофілія;               Г)анорексія.

14. Гемофілію спричинює дія:

     А)рецесивного мутантного гена;     Б)домінантного рецесивного гена.

15. Захворювання, при якому людина не здатна  розрізняти червоний і зелений кольори, передається рецесивним мутантним геном і називається:

     А)полідактилія;          Б)дальтонізм;

     В)гемофілія;               Г)анорексія.

 

16. Крім ознак, зчеплених зі статтю, існують ознаки, залежні від статі. Гени, що визначають ці ознаки,  «включаються» під впливом:

     А)зовнішніх умов;    Б)харчування;

     В)опромінення;         Г)статевих гормонів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 6. ЗАКОНОМІРНОСТІ МІНЛИВОСТІ.

 Поняття про мінливість та спадковість.  Модифікаційна мінливість          

 

Варіант І

І. Тести

1. Властивість спадкоємності  організмів  у ряді поколінь:

      А)спадковість;         Б)мінливість;        В)фенотип;

2. Завдяки мінливості  кожний організм має свої особливості, у такий спосіб підтримується:

     А) фенотипічна подібність;

     Б)сталість внутрішнього середовища;

     В)різноманітність організмів одного виду.

3. Вид мінливості, яка має пристосувальний характер, оскільки зазвичай  спрямована на зменшення  негативного впливу  факторів  середовища:

     А)спрямована мінливість;       Б)генетична;        В)генотипова.

4. За характером змін виділяють два типи мінливості:

      А)модифікаційну і генотипові;       Б)індивідуальну і групову.

5. Рівень прояву мінливості, при якій розглядають просту різноманітність особин одного виду за різними ознаками  і параметрами організму, включаючи його видовий  склад:

      А)індивідуальна;            Б)групова;          В)фенотипова.

6. Причиною групової мінливості є:

      А)генотипові особливості кожного організму, які й визначають мінливість ознак;

     Б)особини різних  популяцій живуть у неоднакових умовах. А тому на них по-різному впливають  фактори середовища.

7. Оборотність властива:

      А)модифікаційній мінливості;     Б)генетичній;      В)генотиповій мінливості.

8. Модифікаційна мінливість ознак укладена у певний діапазон мінливості, зумовлений:

      А)фенотипом;         Б)генотипом;         В)зовнішніми умовами.

9. Модифікаційну мінливість  будь-якої ознаки можна  описати кількісно за допомогою методів:

      А)варіаційної статистики;       Б)варіаційного ряду;    В)спостереження.

ІІ. Відкрите  питання

 Охарактеризуйте  властивості модифікаційної мінливості.

 

Варіант ІІ

І. Тести

1. Властивість порушувати читку спадковість:

       А)спадковість;      Б)мінливість;     В)фенотип.

2. Модифікаційну(фенотипові мінливість) ще називають:

       А)спрямованою мінливістю;     Б)генетичною;     В)генотиповою.

3. Вид мінливості, при якому  відсутній чіткий зв’язок між умовами життя організму або дією на нього певних факторів середовища(температури, вологи, сонячного світла):

      А)спрямованою мінливістю;       Б)неспрямованою мінливістю.

4. Мінливість, за рівнем її прояву  поділяють на :

     А)модифікаційну і генотипову;     Б)індивідуальну і групову.

5. Рівень мінливості, при якій розглядають  відмінності популяції, видів,  родів і таксонів більш високих рівнів за будь – якими ознаками, у тому числі й генетичними:

     А)індивідуальна;     Б)групова;      В)фенотипова.

6. Причиною індивідуальної мінливості є:

     А)генотипові особливості кожного організму, які й визначають мінливість ознак;

     Б)особини різних  популяцій живуть у неоднакових умовах;

     В) тому на них по-різному впливають  фактори середовища.

7. У разі модифікаційних змін зачіпається:

     А)генотип;       Б)фенотип.

8. Модифікаційна мінливість ознак укладена у певний діапазон мінливості, зумовлений генотипом. Ці межі мінливості  називають:

      А)нормою реакції;      Б)варіаційний ряд;     В)зовнішніми умовами.

9. Для кількісної оцінки розподілу  обов’язково використовують два показники:

      А)вік і зріст;      Б)середнє значення і дисперсію;     В)вагу та об’єм.

ІІ. Відкрите  питання

 Поясніть поняття «норма реакції».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Генетична  мінливість: мутації та рекомбінації генетичного матеріалу

І. Біологічний диктант

Варіант І

  1. Мінливість, яка успадковується,  є зумовленою генетичними факторами і  різноманітністю ознак…..(генетична);
  2. Причинами генотипової мінливості є мутації генів та їх    …..(комбінування);
  3. Мінливість організмів, викликана мутаціями, дістала назву…..(мутаційної мінливості);
  4. Утворення організмів з новими властивостями та ознаками,  що супроводжується підтриманням високого рівня  фенотипової мінливості відбувається завдяки мінливості, що називається…..(генетичною);
  5. Усі зміни генетичного апарату, які успадковуються і можуть передаватись нащадкам…..(мутації);
  6. Найчастіше порушення генетичного апарату організму,  призводить до…..(смерті або безпліддя);
  7. Генні, точкові мутації для організмі, як правило, мають  наслідки…..(негативні);
  8. Зміни структур хромосом  також відносять до  розряду  мутаційних подій у більшості  випадків  хромосомні перебудови найчастіше призводять до……(летальних наслідків);
  9. Причиною геномних мутацій є …..(грубі порушення мейозу);
  10.  Анеуплоїдія – один з видів…..(геномних мутацій);

ІІ. Відкрите  питання

Які існують фактори рекомбінації генетичного апарату?

Варіант ІІ

І. Біологічний диктант

  1. Стійка раптова зміна фенотипу пов’язана із зміною генотипу, що успадковується …..(мутація);
  2. Поняття  «мутація»  у науковий вжиток увів…..( Х. де Фріз);
  3. Яка з відомих Вам видів мінливості  полягає головним чином у спонтанних змінах генотипів…..(мутаційна мінливість);
  4. Найважливішим джерелом еволюційних перетворень є …..(мутаційна мінливість);
  5. За характером спадкових змін генетичного апарату виділяють …..(три типи мутацій);
  6. Мутації на рівні первинного ланцюга ДНК, які призводять до порушення амінокислотної послідовності  у білках…..(точкові, генні мутації);
  7. Зміни кількості хромосом…..(геномні мутації);
  8. Геномні мутації, пов’язані з кратним збільшенням кількості хромосомних наборів , називають…..(поліплоїдією);
  9. Різноманітність організмів, що виникає у процесі рекомбінації,  дістали назву…..(рекомбінаційної мінливості);
  10. Обмін ділянками гомологічних хромосом під час кон’югації у першій метафазі мейозу…..(кросинговер);

ІІ. Відкрите  питання

Чому найбільш пересічний фенотип, притаманний даному виду організмів, називають диким типом?

 

 

 

 

Чому виникають мутації

Біологічний  графічний диктант

Варіант І

  1. Вивчення природи та причини мутацій стало можливим після дослідження,   експерименту, тобто впливу на організм мутагенів.
  2. Впровадження математичних  методів, за допомогою яких став можливим суворий  облік мутацій, що виникають під час дії мутагенів, дало ряд цікавих результатів, котрі стимулювали подальший розвиток генетики.
  3. Мутації,  знайдені у природних популяціях називають індукованими мутаціями, спонтанними.
  4. Індуковані  мутації набагато різноманітніше й фенотипові проявляються сильніше, ніж спонтанні.
  5. До фізичних мутагенів також відносяться ультрафіолетові промені та підвищена температура.
  6. Електрони, що вивільнюються, приєднуються до інших атомів, надаючи їм негативного заряду. В результаті у клітині і ядрі утворюється величезна кількість високоактивних хімічних радикалів.
  7. Якщо високоактивні хімічні радикали взаємодіють із ДНК,  відбуваються необоротні зміни.
  8. Одним з  найбільш небезпечних наслідків опромінення кісткового мозку  є лейкоз.
  9. Важливою властивістю фізичних мутагенів є пряма залежність між дозою опромінення, яку дістає організм, і виходом мутацій.
  10.  Хімічні мутагени -  віруси, ДНК.
  11.  Хімічний мутагенез  має багато спільного з фізичним.
  12.  Саме на  мутагенній дії ґрунтується і канцерогенний ефект вірусів, адже виникнення злоякісних пухлин розпочинається з переродження соматичних клітин, викликаного порушеннями їх генетичного апарату різноманітними мутагенами.

 

  1

   2

   3

   4

   5

   6

   7

   8

   9

  10     11     12

  +

   +

  -

  +

   +

   +

   +

   +

   +

   +            -        +         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологічний графічний диктант

Варіант ІІ

1. Сильнодіючі  фізичні фактори або хімічні речовини, що спричиняють появу мутацій називають  гормонами.

2. Мутації, викликані у лабораторних умовах називають спонтанними.

 

3.Спонтанні і індуковані мутації за фенотиповим проявом майже не відрізняються.

 

4. Рентгенівське опромінювання відноситься до хімічних мутагенів.

5. Уперше принципову можливість штучного викликання мутацій довів у 1927році  американський  дослідник Г.Д.Мьоллер.

 

6. Якщо високоактивні хімічні радикали взаємодіють із структурними білками або ферментами, змінюючи їх структуру, то це  тільки на якийсь час призводить до порушень функціонування клітини.

7. Мутагенний ефект випромінювання у клітинах, що  перебувають у стані поділу, нищій.

8. Людський ембріон не є чутливим до дії іонізуючого випромінювання.

9. Граничні дози дії іонізуючого опромінення існують.

10. Саме С.М.Гершензону та його учня вдалось довести, що ДНК є носієм спадкової інформації.

11. Кількість мутацій не залежить від  дози  хімічного мутагену.

12. Сильні мутагенні властивості мають циклічні органічні сполуки, у яких бере участь  атом Нітрогену. До цієї групи сполук відносять  усі аналоги азотистих основ.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10 11     12

-

-

+

-

+

+

-

-

+

   +         -   +

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 7. ГЕНОТИП ЯК ЦІЛІСНА СИСТЕМА.

Будова гена. Організація геному у прокаріотів  і еукаріотів

Біологічний диктант

1. Носієм генетичної інформації є …..(ДНК);

2. Ділянка ДНК, що складається  із специфічної послідовності нуклеотидів і має специфічний вплив на одну або кілька ознак організму…..(структурний ген, локус);

3. Російський генетик О.О.Серебровський та його учні провели дослідження та довели, що ген …..(неподільний);

4. Якщо на ділянках ДНК відбувається синтез і-РНК, яка є матрицею для синтезу білків, то такі гени називають…..(білковими);

 5. Ділянки, де перебувають гени, що кодують р-РНК, добре помітні у світловий мікроскоп, вони дістали назву…..(ядерець);

6. Ядерця добре помітні тому, що на певній ділянці ДНК збирається кілька генів, кожний з яких кодує певний тип р-РНК. Ці групи називаються…..(кластерами);

7. Ділянки ДНК, які у процесі дозрівання і-РНК вирізаються,  дістали назву…..(інтронів);

8. Відносно мутацій інтрони виконують   функцію ….(пастки);

9. Ділянки ДНК, які зшиваються і слугують матрицею для трансляції називаються…..(екзонами);

10. Гени, що визначають  початок, швидкість і послідовність процесів синтезу РНК називаються …..(регуляторними  генами);

11. Зростання розмірів геному майже завжди супроводжується збільшенням кількості…..(генів);

12. ДНК у клітинах будь-яких організмів  набагато…..(більше) ніж необхідно для забезпечення структурних генів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Механізм впливу генів на фенотип. Гомологічні ряди спадкової мінливості. Позаядерна спадковість

Варіант І

І. Тестові вправи

 1. Моногенні фенотипні ознаки - це ознаки які зумовлені:

          А)одним  геном;                Б) двома  генами;               В) трьома генами.

 2. Моногенних фенотипних ознак у природі:

           А)забагато;                       Б)замало.

 3. Полігенні фенотипні ознаки мають:

          А)якісний прояв;               Б)кількісний прояв.

 4. Прикладом якісного  прояву є:

      А)колір очей або волосся, кучерявісь;  Б)стійкість до хвороб, продуктивність.

 5. Диким типом прийнято називати:

          А)звичайне забарвлення;

          Б)певний фенотип, властивий даному   виду;

          В)рідкісне забарвлення особин.

6. Під час розведення організмів у штучних умовах в їх популяціях   накопичується  значна кількість фенотипів, які відхиляються від дикого   типу, що зумовлено:

         А)домінантними проявами;

         Б)гомозиготними комбінаціями рецесивних генів.

 7. Збої в метаболізмі, викликані мутаціями генів, що кодують ферменти є:

         А)причиною багатьох мутацій із зовнішнім фенотипним проявом;

         Б)наслідком багатьох мутацій із зовнішнім фенотипним проявом.

ІІ. Словник

Експресія, цитоплазматична спадковість.

ІІІ. Відкрите  питання

Поясніть головний  принцип сучасної генетики «один ген – один поліпептидний ланцюг».

Варіант ІІ

І.Тестові вправи

  1. Полігенні фенотипні ознаки-це ознаки які зумовлені:

         А)одним  геном;   

         Б)  двома  генами  і більшою кількістю незалежних генів;

         В) трьома генами.

2. Полігенних фенотипних ознак у природі:

         А)забагато;    Б)замало.

3. Могогенні фенотипні ознаки мають:

         А)якісний прояв;   Б)кількісний прояв.

4. Прикладом кількісного   прояву є:

        А)колір очей або волосся, кучерявісь;

        Б)стійкість до хвороб, продуктивність.

5. Дикий тип формують:

        А)домінантні алелі;        Б)рецесивні алелі; 

        В)домінантні алелі, які перебувають у  гомо-,  або гетерозиготному стані.

6. Майже повна відсутність у природі мутантних особин повязана з тим, що:

        А)наприклад, білу  ворону  швидше вистежить хижак;

        Б)будь – яка мутація має плейотропну дію.

7. Генетично близькі, пов’язані один з одним єдністю походження, види   і роди характеризуються  подібними рядами спадкової мінливості. Мова йде про:

         А)Перший закон Менделя;     Б)Закон гомологічних рядів;

         В)Третій закон Менделя.

ІІ.Словник

Паралельна мінливість, плазміди.

ІІІ. Відкрите  питання

Чому гени, що зумовлюють колір очей з більшим насиченням меланіну, домінують над тими, які зумовлюють його менше насичення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Генетика людини і медична генетика

Біологічний диктант

Варіант І

1. Наука про спадковість і мінливість ознак у людини  …(генетика людини);

2. Основу генетичного апарату становить …..(ДНК);

3. Генетичний код побудований з …..(триплетів);

4. Генетичні дослідження виду Homo sapiens відрізняються від  генетичних    досліджень інших організмів тому,  що людина…..(істота соціальна);

5. Усунення від участі у розмноженні людей з негативними характеристиками, тобто штучне підтримання або навіть поліпшення  генофонду людини, називається…..(негативною  євгенікою);

6. Релігійні та соціальні бар’єри  накладають обмеження на  вільне…..(схрещування);

7. Медичні втручання, забруднення води, повітря та їжі мутагенами, підвищення рівня радіації та озонові дірки мають призводити до….(генетичного тягаря);

8. Медична генетика передусім вивчає…..(спадкові хвороби);

9. Хвороби, викликані неправильною дією одного гена…..(генні патології);

10. Захворювання,  при якому на руках або ногах є додаткові пальці, називається …..(полідактелія);

11. Генна патологія рецесивного типу, пов’язане з порушенням обміну речовин…..(фенілкетонурія);

12. Спадкові захворювання, викликані наявністю або відсутністю однієї з статевих хромосом…..(геномні мутації, анеуплоїдія).

 

Варіант ІІ.

1. Будова генетичного апарату людини  і будова генетичних апаратів усіх мешканців Землі між собою…..(подібні);

2. Уся різноманітність генів побудована за участю лише ….(4-х нуклеотидів);

3. Ділянки хромосоми, які схожі  на той або інший структурний ген, проте  містять деяку кількість, образно кажучи, «друкарських помилок», котрі роблять їх не функціональними…..(псемотерапія);

4. Вчення про селекцію людини …..(євгеніка);

5. Максимальне залучення  до участі у відтворенні людського роду більш здорових,  гарних, розумних і обдарованих людей …..(позитивна євгеніка);

6. У людини природній добір, спрямований проти несприятливих мутацій, ефективний лише на….. (ембріональних стадіях розвитку), коли не життєздатні ембріони гинуть;

7. Медичний аспект генетики людини вивчає..(медична генетика);

8. Розлади організму, пов’язані з порушеннями генетичного апарату: генів, окремих хромосом або геному…..(спадкові хвороби);

9. Крім захворювань, що чітко успадковуються, існує значна категорія хвороб із…..(спадковою схильністю);

10. Прикладом генної патології рецесивного типу  успадкування є…..(фенілкетонурія);

11. Хвороби, викликані порушенням однієї хромосоми…..(хромосомні хвороби);

12. Крім захворювань, що чітко успадковуються, існують хвороби, для розвитку яких є необхідною  комбінація двох факторів…..(спадкових та вплив зовнішнього середовища).

 

 

 

Генетичні основи селекції організмів.  Завдання і методи сучасної селекції. Поняття про сорт, породу, штам

Варіант ІІ

І. Тестові вправи

1.  Наука про виведення нових форм тварин, рослин, грибів і бактерій з цінними для людини властивостями:

     А)генетика;             Б)селекція;                    В)біохімія.

2. Поняття  «порода» стосується:

     А)рослин;                Б)тварин;                      В)бактерій.

 

3. Критерієм  того, що  дана сукупність особин є саме породою, є:

     А)  передача всіх (корисних) її ознак майже без змін із покоління в покоління;

     Б)  передача всіх ознак із значними змінами із покоління в покоління; 

     В)  закріплення корисних ознак на певний період.

4. Спадковість  і мінливість є  основою:

     А)анатомії;               Б)гістології;                 В)селекції.

5. Основні методи селекції є:

А)гібридизація і штучний добір;   Б)природній і штучний добір;                                               В) гібридизація і експеримент.

6. Добір, проведений відповідно до поставлених завдань і заснований на знаннях генетичних особливостей об’єкту називається:

     А)методичним добором;    Б)природнім добором;      В)несвідомим добором.

7. Створення колекцій різних сортів, форм і диких видів тварин називають:

     А)генетичним банком;     Б)гетерозисом;                 В)гібридизацією.

8. Основна проблема, з якою стикаються селекціонери при віддаленій гібридизації:

     А)аутбридинг;                           Б) гетерозис;                    В)безплідність.

9.Спарювання родинних організмів називають:

     А)інбридингом;                         Б)гетерозисом;                  В)аутбридинг.

ІІ. Відкрите  питання

Поясніть, чому більшість сучасних сортів рослин є поліембріонія?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант ІІ

І. Тестові вправи

1. Наука про методи створення нових форм організмів:

     А)цитологія;            Б)генетика;                 В)селекція.

2. Поняття «сорт»  стосується:

     А)рослини;               Б)тварин;                    В)бактерій.

 3. Характерними рисами сортів і штамів є:

     А)  передача всіх ознак із значними змінами із покоління в покоління; 

     Б) здатність зберегти характерні властивості та ознаки з покоління у покоління;

     В)закріплення корисних ознак на певний період.

 4. Штучний добір – основа для:

     А)розмноження;           

     Б)клонування;      В)будь-якого селекційного процесу.

 5. Основними поняттями селекції є :

       А)органела, клітина, тканина;     

       Б)ген, хромосома, геном;                      В)сорт, порода, штам.

 6. Розрізняють  два види добору:

       А)моногібридний  і дигібридний;  

       Б)масовий і індивідуальний;                    В)інбридинг  і аутбридинг.

 7. Явище, за якого гібриди першого покоління мають підвищену життєздатність  і продуктивність:

      А)інбридинг;                      Б)гетерозис;                  В)аутбридинг.

9.Схрещування генетично споріднених особин називають:

       А)інбредним;                     Б)вдалим;                       В)резистентним.

  8. Аутбредним  називають схрещування:

       А)неспоріднених форм;      Б)споріднених форм;      В)поліплоїдія.

  9. Процес отримання гібридів називається:

       А)генетика;                        Б)гібридизація;               В)селекція.

 

ІІ. Відкрите питання

Поясніть, для яких організмів використовують індивідуальний добір?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні напрями сучасної біотехнології. Трансгенні та

 химерні організми

І. Біологічний диктант

1. Дисципліна, яка вивчає можливості використання живих організмів для розв’язання технологічних завдань:

     А)генна інженерія;      Б)біотехнологія;       В)селекція.

 

2. Термін «біотехнологія» у 1917 році запропонував угорський   інженер К.Ерекі, коли описував процес виробництва:

     А)свинини;                  Б)конини;              В)молока.

3. Маніпуляція з генетичним апаратом і певними генами:

     А)генна інженерія;     Б)біотехнологія;      В)селекція.

4. Швидко і у великій кількості одержують інтерферон, імуноглобуліни, різні гормони, незамінні амінокислоти використовуючи…..(бактерії);

5.Частини й розриви ниток ДНК склеюють  за допомогою іншого ферменту…..(лігази);

6. Сукупність методів генної інженерії і медицини, спрямованих на лікування патологій генетичного апарату…..(генна терапія, генотрапія);

7. Суть генної  терапії полягає у тому, що у деякі клітини хворого вводять ті гени, які …..(у нього уражені);

8. Організм, що складаються з генетично різнорідних клітин…..(химерні організми);

9. Ізольовану тканинну клітину організму можна змусити  жити в штучному середовищі. Безліч нащадків  цієї клітини називають …..(клітинною культурою);

 

ІІ. Відкрите питання

Яким є Ваше ставлення до генетично модифікованих організмів. (Відповідь обґрунтуйте).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ ІV. НАДОРГАНІЗМЕНІ РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЯ.

Тема 1. ПОПУЛЯЦІЯ. ЕКОСИСТЕМА. БІОСФЕРА.

Екологія як наука, її предмет та завдання. Середовище існування

 

Біологічний диктант

  1. Термін «екологія» запропонував у 1866 році німецький біолог – еволюціоніст …..( Е. Гекель);
  2. Саме слово екологія походить від давньогрецького ойкос, що означає…..(життя);
  3. Предметом екології є сукупність певним чином організованих і структурованих зв’язків між …..(організмом і середовищем);
  4. Важливою складовою екологічних досліджень є  ….. здобутих знань про живу природу…..(їх практичне застосування);
  5. Головним об’єктом екологічних досліджень є …..(природні комплекси живих організмів і середовища існування);
  6. В екології виділяють такі основні напрямки…..(аутекологія, синекологія);
  7. Напрям в екологія, що досліджує зв’язки окремого організму або виду організмів з навколишнім середовищем…..(аутекологія);
  8. Напрям в екології, що досліджує життєдіяльність багатовидових угруповань тварин, рослин і мікроорганізмів у середовищі їх життя – лісах, річках, морях…..(синекологія);
  9. За завданнями, які постали перед сучасною екологією, її можна поділити на …..(загальну і прикладну);
  10.  Розділ біологічної науки, який досліджує загальні закономірності  взаємин живих організмів та їх середовища життя…..(загальна екологія);
  11.  Прикладну екологію у вітчизняній науковій літературі зазвичай називають …..(охороною навколишнього середовища);
  12.  Частина природи, яка оточує живий організм і справляє на нього прямий або непрямий вплив називається …..(середовищем життя);
  13.  За особливостями умов існування  розрізняють три основних типи середовища життя, кожний з яких має свої ключові компоненти…..(наземне, водне, підземне);
  14.  Висока щільність, дефіцит кисню й відсутність світла – це характеристика …..(підземного середовища життя);
  15.  Первинним середовищем життя є …..(вода).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічні фактори та їх вплив на живі організми

Біологічний диктант

1. Все, що оточує живі організми називається …..(середовищем існування);

2. Окремі компоненти середовища існування, які безпосередньо або не прямо впливають на живі організми називаються ….(екологічними факторами);

3. Найрізноманітнішими формами впливу живих організмів один на одного та на середовище є …..(біотичні фактори);

4.  Випадок, коли, наприклад, особини одного або різних видів змагаються за один ресурс називається …..(конкуренцією);

5. Взаємини між двома однаковими за рівнем організації, одна з яких активно полює (хижак), а друге є об’єктом цього полювання (жертвою) називаються …..(хижацтвом);

6.Форма ворожих стосунків організмів різних видів, один з яких (паразит), поселяючись на тілі або в тілі іншого (хазяїна), живиться за його рахунок і заподіює йому відчутну шкоду називається …..(паразитизмом);

7. Взаємини між особинами різних видів, які їм не шкодять, проте й не дають користі називаються …..(коменсалізмом);

8. Співжиття організмів різних видів, за якого один організм використовує іншого як житло й джерело живлення без шкоди для партнера називається…..(квартиранство);

9. Випадок, коли один вид тварини (коменсал) підбирає залишки з “панського стола” іншого хазяїна, що дуже корисно для одного виду й абсолютно байдуже для іншого називається …..(нахлібництво);

10. Рідкісний випадок взаємно корисного співжиття організмів різних видів …..(мутуалізмом);

11. Властивість рослин, бактерій і мікроскопічних грибів виділяти біологічно активні речовини, які негативно впливають на життєдіяльність інших рослин або мікроорганізмів називається …..(алелопатія);

12. Вплив неживої природи на живі організми називається впливом …..(абіотичних  факторів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Популяції та її властивості. Біологічні адаптивні ритми

Біологічний диктант

Варіант 1

     2.Чим простіший організм і чим сильніша його залежність від умов    існування, тим більшою мірою межі його розселення визначаються…..(умовами середовища);

    3.Зазвичай межі популяцій чітко окреслені у нерухливих організмів…..(рослин або грибів);

    4. Ближче до зими  зграйки зливаються і навіть утворюють  змішані зграї з іншими видами синиць…..(синиці блакитні, гаїчки);

    5.Популяція журавлів називають …..(клин журавлів);

    6.Головним критерієм популяції  або ключовою властивістю  популяції вважають можливість особин, що її складають…..(вільно схрещуватись);

    7.Важливою характеристикою панміктичної популяції є те, що кожна особина, що до неї входить має свій особливий…..(генотип);

     8.В різноманітності особин і певної популяції існує певний порядок, який називають…..(структурою популяції);

     9. Динамічний показник, що постійно змінюється,  за сезонами і роками…..(чисельність популяції);

     10. Здатність відчувати час…..(біологічний годинник);

     11.Ритми повязані з пристосуванням організму до зміни дня і ночі …..(добові);

     12. Реакція організму на тривалість світлового дня …..(фотоперіодизм);

  1. Періодичні зміни  чисельності популяцій та їх структури дістали назву…..(хвилі життя);

     14.Велику небезпеку людям несуть  різкі підйоми чисельності…..(мишоподібних гризунів), за якими звичайно йдуть спалахи

небезпечних  інфекційних захворювань, насамперед туляремії та лептоспірозу;

     15. Місячні ритми пов’язані з …..(фазами місяця).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2.

1. Колонію сріблястої чайки,  що розміщується на одному острові, або кілька її колоній на прилеглих островах, або поселення одного виду в одній великій затоці, або навіть на узбережжі усього моря можна вважати…..(популяцією);

2. Чим розвиненіша, рухливіша й розумніша істота, тим більше значення під час формування популяції набуває ефект..…(групи);

3. Ключовим для підтримки співтовариства рухливих і досить розумних  істот, як синиці, багато в чому є…..(соціальні відносини);

4. Популяція риб…..(косяк);

5. Поселення одного виду, в яких самки і самиці мають рівні шанси зустрітися у шлюбний період і залишити потомство, прийнято називати…(панміктичними);

6. Вважається, що кожна популяція може сформувати свій особливий..…(генофонд);

 

7.Незважаючи на те, що особини одного виду, вони відрізняються за…..(генотипами, розмірами, віком, статтю);

8.Залежність співвідношення статей і щільності й чисельності особин популяції є важливою складовою…..(популяційного гомеостазу);

9.Здатність популяцій періодично рік у рік змінювати свою чисельність дістала назву…..(багаторічної динаміки чисельності);

10. Повторювані зміни характеру життєдіяльності організму..…(біологічні ритми);

11.Ритми засновані на періодичних фізіологічних процесах, що протікають усередині організму…(внутрішні);

 

12. Біоритми, що пов’язані з фазами місяця…(місячні);

13. Сумну популярність завдяки своїй особливості  давати спалахи  чисельності популяції здобула…..(перелітна сарана);

 

14. Біологічні ритми, виникнення яких пов’язане з необхідністю пристосовуватися до періодично змінюваних умов навколишнього середовища…..(адаптивні біологічні ритми);

 

15. Ритми, які впливають на припливи та відпливи, культивуванні організмів, поведінці людей…..(місячні ритми);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поняття про екологічну систему

Тести

1.Між популяціями різних видів організмів, які живуть у певних кліматичних, фізичних і хімічних  умовах, виникають:

     А)закономірні зв’язки;      Б)залежності;        В)хвороби.

  2.Зв’язки організмів один з одним та з абіотичними компонентами середовища життя    формують:

     А)систему;                         Б)екосистему;       В)угруповання.

  3.Будь-яка екосистема складається з:

     А)рослин і тварин;           Б)кліматичного режиму;    В)певних компонентів.

4. Виробники органічної речовини: автотрофи. У трофічних ланцюгах виступають як:

     А)продуценти;                  Б)консументи;                   В)редуценти.

5.Споживачі органічної речовини: тварини, паразитичні гриби, бактерії, які споживають створену рослинами органічну речовину – це:

      А)продуценти;                  Б)консументи;                 В)редуценти.

6.Бактерії, гриби, котрі руйнують мертві тіла або відпрацьовану органічну речовину до стану простих неорганічних сполук – це:

       А)продуценти;                 Б)консументи;                 В)редуценти.

7.Будь-який природній об’єкт – це екологічна система, яка складається з:

      А)абіотичної і біотичної частини;                        Б)рослин і тварин; 

     В)кліматичних чинників і комах.

8.Одна досить однорідна ділянка суходолу або водойми – це:

      А)біогеоценоз;                Б)фітоценоз;                    В)біотоп.

9.Одна досить однорідна ділянка суходолу або водойми, в якій формуються певні відносини – це:

      А)біоценоз;                      Б)фітоценоз;                     В)біотоп.

10.Біоценоз і біотоп разом утворюють:

      А)мікоценоз;                   Б)біогеоценоз;                  В)фітоценоз.

11. Рослинний компонент біоценозу – це:

       А)фітоценоз;                 Б)мікоценоз;                     В)мікробіоценоз.

12. Популяції тварин – це:

      А)зооценоз;                     Б)мікоценоз;                     В)мікробіоценоз.

13. Сукупність грибів біоценозу – це:

      А)фітоценоз;                   Б)мікоценоз;                     В)мікробіоценоз.

14. Різні бактерії, що живуть у межах даного біотопу:

      А)фітоценоз;                   Б)мікоценоз;                    В)мікробіоценоз.

15.Здатність біоценозу автоматично встановлювати й підтримувати на постійному рівні біологічні показники називається:

      А)саморегуляцією;            Б)саморозвитком;              В)самоорганізацією.

16. Для позначення  угруповання дрібних організмів,  прив’язаних до будь-якого великого організму  використовується спеціальний термін:

     А)біогеоценоз;                Б)фітоценоз;                     В)консорція.

17. Екологічні відносини у водних екосистемах вивчає наука:

      А)гідробіологія;               Б)зоологія;                       В)мікологія.

18. Для позначення всієї сукупності об’єднаних спільним простором живих організмів, які представляють певний зріз історичного розрізу життя, користуються терміном:

      А)біота;                           Б)фітоценоз;                    В)біотоп.

19. Система найвищого рівня називається:

     А)біоценоз;                      Б)фітоценоз;                     В)біосфера.

20. Популяція кожного виду, що входить до складу біоценозу, займає:

     А)територію;                   Б)екологічну нішу;           В)положення.

 

 

 

Потоки речовини та енергії, ланцюги живлення і трофічні зв’язки

Біологічний диктант

  1. Уся послідовність живих організмів, що складається з ланок, зв’язаних один з одними відносинами називають ….. (трофічним ланцюгом);
  2. Трофічні ланцюги поділяють на ….. ( ланцюги  виїдання та ланцюги  розкладання);
  3. Дрібні частки мінералізованої органічної речовини, що залишилися від відмерлих організмів….. (детрит);
  4. Органічна речовина, утворена в результаті фотосинтезу ..… (первинна продукція);
  5. Органічні речовини вироблені на другому та вищих трофічних рівнях є ….. (вторинна продукція);
  6. Сукупна маса всіх організмів - ….. (біомаса);
  7. Першим, хто встановив кількісні закономірності, яким підпорядковуються трофічні рівні був ….. (Чарльз Елтон);
  8. Співвідношення у продуктивності різних трофічних рівнів екосистеми дістали назву ….. (правило екологічної піраміди);
  9.  Розрізняють три типи екологічних пірамід: ….. (піраміда чисел, піраміда біомаси, піраміда енергії);
  10.  Під час переміщення ланцюгами живлення речовини та енергії відбуваються їх ….. (втрати);
  11.  Харчовий ланцюг включає в себе декілька …..(трофічних рівнів);
  12.  Перший трофічний рівень завжди представлений…..(продуцентами).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Динаміка і продуктивність екосистем

Графічний біологічний диктант

  1. Важливою властивістю екосистеми, що відрізняє її від простої сукупності організмів, є стійкість – властивість зберігати свою структуру і функціональні параметри стабільними  протягом двох – трьох років(-);
  2. Властивість  екосистеми, зберігати свою структуру і функціональні параметри стабільними  протягом  багатьох  років, досягається за рахунок здатності біоценозів до саморегуляції і самовідтворення(+);
  3. Угруповання організмів може залишатися стабільним лише у разі сталості кліматичних і фізичних   факторів середовища(+);
  4. Через потепління клімату, природні катастрофи і негативний вплив діяльності людини природні умови постійно змінюються, що неминуче спричиняє зміни видового складу біоценозу і порушення його екологічних параметрів(+);
  5. Через потепління клімату, природні катастрофи і негативний вплив діяльності людини природні умови постійно змінюються але  не змінюється структура популяцій видів, що формують тип екосистеми(-);
  6. Екосистеми не ізольовані глухими стінами. У них активно вселяються нові  види. Як правило, це екологічно агресивні види, здатні швидко створювати численні популяції (+);
  7. Цілком закономірні зміни видових співтовариств іншими, пов’язані з  перетворенням екосистем, прийнято називати сукцесіями(+);
  8. Первинні сукцесії можуть бути наслідком стихійних лих, змін клімату або руйнівного впливу людини(-);
  9. Вторинні сукцесії виникають у місцях, де життя на певний час повністю зникло, наприклад на схилах вулканів, якими текла лава(-);
  10.  Один з етапів розвитку первинних сукцесій є утворення чагарникових угруповань за участю різних видів верб(+);
  11.  Існують так звані регресивні сукцесії, пов’язані зі спрощенням екосистем, зменшенням  ярусності, зниженням чисельності і продуктивності організмів (+);
  12. Типовим прикладом прогресивної сукцесії є сучасна екосистема Азовського моря(-);
  13.  Кожна сукцесія завершується періодом стабільності, який прийнять називати клімаксом(+);
  14.  Клімакс настільки сталий, що у ньому, як вважають, будь – яке угруповання організмів може  перебувати нескінченно довго(+);
  15.  Дуже важливою складовою стабільності біоценозів є рівновага між організмами і фізичними факторами середовища існування(+);
  16.  Типовими клімаксними системами помірних широт є діброви(+);
  17.  У сучасній Україні корінні усталені екосистеми – велика рідкість(+);
  18.  Тільки у Карпатах або глухих районах Полісся  ще збереглися ділянки стародавніх лісів – пралісів, які можна назвати клімаксними групами(+);
  19. Екосистеми відрізняються своєю продуктивністю, яка  не залежить від їх географічного положення на поверхні земної кулі(-);
  20.  Прикладом середньої продуктивності можна вважати арктичні й тундрові екосистеми(-);
  21.  Найбільш продуктивними й багатими у видовому відношенні є угруповання організмів на межах двох  біомів(+);
  22.  Властивість підвищувати видову різноманітність і продуктивність  на прикордонних просторах часто називають «ефектом узлісся», а такі місці – екотонами(+);
  23.  У межах однієї природно – кліматичної системи можна виділити різні за продуктивністю екосистеми. Найменш продуктивними  є агроценози(+);
  24.  Агроценози  здатні до самовідтворення і  саморегуляції(-).

 

 

 

 

Біосфера та її межі

І. Тести

1. Автор вчення про біосферу:

      а) Г.Мендаль;                                    б) М.І.Вавилов;
      в) В.І.Вернадський;                           г) Т.Морган.

2.Верхня тверда оболонка Землі:

      а) літосфера;                                    б) тропосфера;
      в) гідросфера;                                    г) стратосфера.

3.Автотрофні організми, які продукують органічні речовини:

      а) редуценти;                                     б) продуценти;

      в) деструктори;                                 г) консументи.

4.Тип взаємодії шапкових грибів та дерев:

     а) мутуалізм;                                  б) паразитизм;

     в) хижацтво;                                    г) конкуренція.

5.Реакція організмів на сезонні зміни тривалості світлового дня:

     а) симбіоз;                                        б) паразитизм;

     в) мутуалізм;                                    г) фотоперіодизм.

6.Приблизний вік біосфери:

     а) 1-2 млрд. років;                            б) 2-3 млрд. років;

     в) 3-4 млрд. років;                            г) 4-5 млрд. років.

7. Термін "біосфера"запропонував: 
     а) Ч.Дарвін;             б) Вернадський;         в) Ламарк.

 8. Де вища ефективність засвоєння сонячної енергії:

     а) у Світовому океані;                 б) на суходолі.

9. Поверхневий пухкий і родючий шар  землі, у якому ростуть рослини й живе безліч тварин, грибів і бактерій, називають:

      а)грунтом;                б)гідросферою;

      в)біосферою;             г)атмосферою.

10. Яке середовище життя  вважають  дуже сприятливим для життя:

     а)грунт;                     б)повітря;

     в)вода;                      г)організм.

11. Вищою стадією еволюції біосфери, становлення якої повязане з розвитком людського суспільства, стала:

      а)біосфера;              б)гідросфера;

      в)літосфера;             г)ноосфера.

12. На стадії розвитку біосфери, коли людина як вид набуває планетарного значення, фактором, що визначає існування і розвиток  біосфери, стає розумна людська діяльність. Людський розум є силою геологічного й, навіть, космічного масштабу. Так вважав науковець:

      а)Луї Пастер;           б)Ч.Дарвін;

     в)Навашин;               г)Вернадський.

 

ІІ. Відкриті питання

1. Який зміст вкладають у поняття БІОСФЕРА?

2. Які частини земної поверхні є найбільш продуктивними?

 

 

Біогеохімічні цикли як основа біосфери

Тести

1. Скільки відсотків опадів є життєво важливим для живих організмів:

      А) 30%;                   Б) 20%;

      В) 80%;                   Г) 10%.

2. Міграція хімічних елементів це:

     А) перехід їх з одного стану в інший;

     Б) процес розкладання органічних речовин;

     В) переміщення хімічних елементів від одного виду організмів до іншого;

     Г) кругообіг води.

3. В що перетворюють нітрифікуючи бактерії NO2:

      А) НNO3;              Б) H3PO4;

      В) HNO2;              Г) NO.

4. Що здатні руйнувати денітрифікуючі бактерії:

     А) амінокислоти;           Б) клітини тварин та рослин в наслідок паразитизму;

     В) нітрати;                   Г) нітрити.

5. Важливим джерелом поповнення азотних сполук у грунт є:

     А) консументи;             Б) азотобактерії;

     В) людина;                     Г) щитинкові.

6. Саме 80% опадів випадає:

     А) в горах;                     Б) на суходолі;

     В) Світовий океан;       Г) долини і низини.

7. Енергетичний баланс Землі це:

     А) співвідношення енергії що надходить і витрачається;

     Б) співвідношення енергії до площі Землі;

     В) маса всієї живої речовини;

     Г) енергія променів Сонця що відбились від поверхні Землі.

8. Скільки % світла  поглинає грунт та атмосфера:

     А) 20%;          Б) 42%;

     В) 10%;          Г) 58%;

9. Скільки тон органічної речовини продукують рослини земної кулі:

     А) 100 млрд т;        Б) 50 млрд т;

     В) 20 млрд т;          Г) 10 млрд т;

10. Як виглядає схема кругообігу речовин у біосфері:

     А) органічні сполуки -> неорганічні речовини -> неорганічні речовини;

     Б)  неорганічні речовини -> органічні сполуки -> неорганічні речовини;

     В) органічні сполуки -> неорганічні речовини -> органічні сполуки;

     Г) органічні сполуки -> органічні сполуки -> неорганічні речовини;

11.Охарактерезувати колообіг Нітрогену в біосфері.

12.Охарактерезувати колообіг Оксигену в біосфері.

 

 

 

 

 

 

Людина і  біосфера

Біологічний диктант

Варіант І

  1. Основою людського існування є ..… (природні ресурси);
  2. Випромінювання Сонця,  прісна вода, грунт,  корисні копалини

називають…..(абіотичними ресурсами);

  1. Абіотичні ресурси поділяються на..… (відновлювані, теоретично вичерпні та вичерпні);
  2. Біотичні ресурси – це ….. (тваринний і рослинний світ);
  3. Основною причиною забруднення атмосфери є ..… (спалювання палива і викиди важкої промисловості);
  4. Парниковий ефект спричинений ….. (накопиченням діоксиду Карбону);
  5. Суміш туману, пилу й диму …..(смог);
  6. Забруднення прісних вод спричинене ….. (викиданням відходів виробництва,  змиви з полів пестицидів та мінеральних добрив);
  7. Основною проблемою Світового океану є ….. (забруднення нафтопродуктами);
  8. Руйнування й знесення грунтового покриву потоками води або вітром – це …..(ерозія);
  9. Сукупність видів організмів, що живуть на певній території або в цілому на планеті Земля, являють собою …..(біологічну різноманітність);
  10.  Комплекс послідовно здійснюваних держзаходів, що включає пошук нових наукових рішень, розширення наявних знань - …..(охорона природи).

 

Варіант ІІ

  1. Основою людського існування є наявність…..(природних  ресурсів);
  2. Природні ресурси ділять на …..(абіотичні та біотичні);
  3. Ресурси живої природи – це ..… (біотичні природні ресурси);
  4. Ресурси неживої природи -  це ..… (абіотичні природні ресурси);
  5. Спалювання палива і викиди важкої промисловості -  ..… (забруднення атмосфери);
  6. Людина стала потужним екологічним фактором, що має рівень біосферного впливу. Викликані нею зміни призвели до ..… (змін планетарного масштабу);
  7. Запас родючості грунтів забезпечують сполуки ..… (нітрогену);
  8. Задля збереження тваринного і рослинного світу, створюються ….. (заповідники і заказники);
  9. Реакліматизація – це ….. (штучне повернення в якусь місцевість раніше існуючого там виду живих організмів; процес пристосування (адаптації) організму до умов середовища, які стали для нього незвичними, але раніше були звичайними);
  10. Комплекс послідовно здійснюваних держзаходів, що включає пошук нових наукових рішень, розширення наявних знань це …..(охорона природи);
  11. Скільки виділяють стратегічні напрями охорони природи ….. (два);
  12. Назвіть декілька видів зниклих тварин на території України….. (тур, сайгак, росомаха, орел степовий).

 

docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
2645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку