В структуру уроку включено інноваційні форми і методи навчання, що максимально сприяє активізації навчальної діяльності учнів, розвитку критичного і креативного мислення. Даний урок можна використати для очно-дистанційного навчання.
УРОК 11
ТЕМА УРОКУ: КАТЕГОРІЯ «ЗБАЛАНСОВАНИЙ РОЗВИТОК», ЇЇ ЕВОЛЮЦІЯ. НАЙВАЖЛИВІШІ БАЛАНСИ У СФЕРІ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
Цілі уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з категорією «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері користування;
Розвиваюча: розвивати логічне, критичне і креативне мислення;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням
процесів природокористування, схеми біогеохімічних циклів.
ХІД УРОКУ
Перевірка готовності групи до уроку.
Діагностика емоційного стану учнів.
ЗАХИСТИ КОНСПЕКТ…
ЗНАЙДИ ВІДПОВІДНІСТЬ
А. Великий кругообіг
Б. Малий кругообіг
1.Біогенний
2.Абіогенний
3. 4 млрд років
4. З виникненням життя на Землі.
5. Карбон, Оксиген, Нітроген, Фосфор.
6. Потужність оцінюється у2«1016т на рік
БЕСІДА
1. Що таке кругообіг речовин та енергії?
2.Які елементи беруть участь у кругообігу на нашій планеті?
3.Як впливають антропогенні фактори на кругообіг Нітрогену?
4.Як впливають антропогенні фактори на кругообіг Карбону?
III.Мотивація навчальної діяльності учні
Ми одержали в спадок невимовно прекрасний і різноманітний сад, але біда наша в тому, що ми — погані садівники, які не засвоїли найпростіших правил садівництва. Дж.Даррелл
Якщо кожна людина перейде до такого способу життя, що не шкодитиме навколишньому середовищу, це дасть великий поштовх для розв’язання екологічних проблем. Сотні тисяч людей у різних країнах уже живуть по- іншому, прагнучи стійкого розвитку людства. Запрошуємо Тебе приєднатися до цього руху. Отримуй задоволення від своїх дій та досягнень!
Повідомлення теми і мети уроку
ДЧЦМПЗ?
ІV. Вивчення нового матеріалу
СКЛАДАННЯ НАВІГАТОРА ЗНАНЬ І ТЕЗ ДО НЬОГО
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ
Збалансований розвиток (англ. зизіаіпаЬіе — підтримуючий, тривалий, безперервний і а1еVе^ортепі — розвиток) — 1) розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольняти свої потреби; 2) такий розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення і підтримувати життєдіяльність теперішніх і майбутніх поколінь.
Що таке сталий розвиток? Поява терміну «сталий розвиток» 1987 рік - прем′єр-міністр Норвегії Гру Харлем Брундланд сформулювала поняття «sustainable development» (сталий розвиток) в звіті «Наше спільне майбутнє». Сталий розвиток у формулюванні ООН – це розвиток суспільства, що дозволяє задовольняти потреби нинішнього покоління, не наносячи при цьому шкоди можливостям майбутніх поколінь для задоволення їхніх власних потреб.
У 50—60-х рр. XX ст. розвиток пов'язували лише з економічним прогресом і зростанням економічної ефективності. На початку 70-х рр. у зв'язку з несправедливим розподілом прибутків і зростанням кількості бідних у країнах, що розвиваються, питання соціальної справедливості були визнані так само важливими, як і збільшення економічної ефективності. Проте зростаюче споживання природних ресурсів призвело до деградації довкілля й негативно вплинуло на здоров'я людей. Реальною загрозою стала проблема «меж зростання», на яку 1972 року звернув увагу світової громадськості Римський клуб. Щоб уникнути екологічної кризи, до концепції розвитку необхідно було включити третю мету — збереження довкілля. Вперше це питання було порушено на Конференції ООН з довкілля людини (1972, м. Стокгольм).
Термін «збалансований розвиток» з'явився 1980 року, коли вийшла «Всесвітня стратегія охорони природи» (ВСОП), підготовлена Міжнародною спілкою охорони природи (МСОП). Ця стратегія висунула принципово нове положення: збереження природи нерозривно пов'язане з питаннями розвитку. Розвиток суспільства має відбуватися за умови збереження природи. Поняття «збалансований розвиток» почали широко застосовувати після публікації 1987 року звіту Міжнародної комісії з довкілля та розвитку «Наше спільне майбутнє», підготовленого під керівництвом Г. X. Брундтланд. Концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу після Конференції ООН з довкілля та розвитку (1992, м. Ріо-де-Жанейро) і була відображена в прийнятому на конференції Порядку денному на XXI століття. Світове співтовариство визнало, що збалансований розвиток «має стати пріоритетним питанням порядку денного міжнародного співробітництва».
Загальновизнаним є розуміння збалансованого розвитку як гармонійного поєднання економічних, соціальних та екологічних складових розвитку. Лише досягнення збалансованості між ними забезпечить можливість перейти до такого суспільного розвитку, який не виснажуватиме природні й людські ресурси, а тому матиме можливість тривати досить довго. В українській мові популярності набув термін «сталий розвиток», який з'явився внаслідок перекладу терміна «устойчивое развитие» з російської мови, а не безпосереднього перекладу з англійської.
Важливим завданням науковців є складання балансу між господарськими потребами суспільства та природними можливостями їх задоволення. Маючи такий баланс і озброївшись принципово новою безвідходною технологією, можна буде зняти антагоністичне протиріччя між суспільством і природою. Для цього необхідно враховувати таке: економіко-географічне положення певного регіону; мінерально-сировинний, земельний, водний, рекреаційний потенціал та його просторовий розвиток; соціальний (демографічна ситуація, якісна та кількісна структура населення, соціальна інфраструктура); економічний (сільське та водне господарство, промисловість) і природоохоронний потенціал.
Сталий розвиток і майбутнє України В короткостроковій перспективі стратегічною метою сталого розвитку України повинне бути подолання економічної та структурної кризи, що розвинулись в період переходу до ринкової економіки та демократичного громадського суспільства. Для досягнення сталого розвитку є необхідним комплексний підхід: екологічна безпека: стратегічна мета - збереження і відновлення природних екосистем, стабілізація та поліпшення якості навколишнього середовища, зниження викидів шкідливих речовин і т.д. економічна стабільність: метою є створення соціально й екологічно ефективної економіки, що забезпечує гідний рівень життя громадян, конкурентноздатність продукції. Важливою цільовою настановою повинно стати забезпечення економічного розвитку переважно на вже освоєних територіях. соціальне благополуччя: основною метою є збільшення середньої тривалості життя населення, планування родини та раціоналізація особистого споживання, поліпшення середовища існування людини, розвиток його соціальної активності, забезпечення рівних можливостей в одержанні медичної допомоги, соціальний захист уразливих груп населення
V. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА
ЗНАЮ: Що таке збалансований розвиток?
РОЗУМІЮ: Чому виникла потреба у формуванні поняття «збалансований розвиток»?
ВИКОРИСТОВУЮ: Коли концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу?
АНАЛІЗУЮ: Яке значення збалансованого розвитку?
СИНТЕЗУЮ: Які шляхи досягнення збалансованого розвитку територій?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
Самоаналіз учнями рівня засвоєння нових знань на уроці…Корекція оцінок викладачем.
V.І Домашнє завдання
VІІ. Підсумок уроку: оцінювання і аргументація знань
ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА
1.Збалансований розвиток—розвиток, що задовольняє потреби нинішнього покоління.
2.Збалансований - такий розвиток країн і регіонів, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися.
3. Важливим завданням науковців є складання балансу між господарськими потребами суспільства І їх задоволення
4. Загальновизнаним є розуміння збалансованого розвитку як гармонійного поєднання економічних, соціальних та екологічних складових розвитку.
5. Концепція збалансованого розвитку набула провідного статусу після Конференції ООН з довкілля та розвитку (1990, м. Ріо-де-Жанейро)
6. Термін «збалансований розвиток» з'явився 1980 року, коли вийшла «Всесвітня стратегія охорони природи»
7. Реальною загрозою стала проблема «меж зростання», на яку 1970 року звернув увагу світової громадськості Римський клуб.
8. Щоб уникнути екологічної кризи, до концепції розвитку необхідно було включити третю мету — збереження довкілля.