В структуру уроку включено інноваційні форми і методи навчання, що максимально сприяє активізації навчальної діяльності учнів, розвитку критичного і креативного мислення. Даний урок можна використати для очно-дистанційного навчання.
УРОК 10. КРУГООБІГИ РЕЧОВИН, ЕНЕРГІЇ, ІНФОРМАЦІЇ ТА IX ЗМІНИ АНТРОПОГЕННОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
Цілі уроку:
НАВЧАЛЬНА: ознайомити учнів зі змінами кругообігу речовин, енергії та інформації внаслідок антропогенної діяльності;
РОЗВИВАЮЧА: розвивати навички узагальнення та зіставлення, критичне і креативне мислення.
ВИХОВНА: виховувати позитивне мислення.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням процесів деградації природних компонентів та їх наслідків.
Тип уроку: з використанням інноваційних технологій.
Методи і методичні прийоми: бесіда, взаємоопитування, навігатор, складання тез, робота з інформаційним матеріалом, вправи на визначення вірних тверджень, таксономія Блума.
ХІД УРОКУ
Підготовка учнів до уроку
Діагностика емоційного стану
Термінологічна дуель -2-5хв.- біологічний розігрів (одна група називає термін, з вивчених раніше тем…друга повинна підібрати термін, що відповідав би по змісту заданому. Наприклад: ноосфера – людина, біологічний кругообіг – жива речовина і т. д.).
ЗНАЮ: Що таке кругообіг речовини та енергії? Що таке біогеохімічний цикл?
РОЗУМІЮ: Які елементи беруть участь у кругообігу на нашій планеті?
Яке значення для життя на планеті мають біогеохімічні цикли?
ЗАСТОСОВУЮ: Довести, що біогенна міграція викликається обміном речовин в організмі. ростом і розмноженням.
АНАЛІЗУЮ: Чому причиною кругообігу є обмеженість елементів з яких будується тіло організму?
СИНТЕЗУЮ: Що і чому є рушійною силою в біогеохімічному циклі?
Визнач 4 вірних твердження…
8.Для біогенної міграції характерним є накопичення хімічних елементів у живих організмах, а також їх вивільнення в результаті розкладу мертвих організмів
Повідомлення теми і мети уроку
ДЧЦМПЗ?
ПОБУДОВА НАВІГАТОРА ЗНАНЬ І СКЛАДАННЯ ТЕЗ ДО НЬОГО
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ
За рахунок процесів міграції хімічних елементів усі геосфери Землі пов'язані єдиним циклом кругообігу цих елементів. Такий кругообіг, рушійною силою якого є тектонічні процеси та сонячна енергія, дістав назву великого (геологічного) кругообігу. Цей кругообіг має абіотичний характер. Тривалість його існування — близько 4 млрд років. Потужність великого (геологічного) кругообігу речовин у атмосфері, гідросфері та літосфері оцінюється у2«1016тнарік.
Виникнення життя на Землі спричинило появу нової форми міграції хімічних елементів — біогенної. За рахунок біологічної міграції на великий кругообіг наклався малий (біогенний) кругообіг речовин. У малому біологічному кругообігу переміщуються, в основному, Карбон (1011 т на рік), Окситен (2 • 1011 т на рік), Нітроген (2 • 1011 т на рік) та Фосфор (106 т на рік).
Зараз обидва кругообіги відбуваються одночасно, тісно пов'язані між собою. Завдяки взаємодії різних груп живих організмів між собою та з навколишнім середовищем в екосистемах виникає певна й характерна кожному виду екосистем структура біомаси, створюється своєрідний тип потоку енергії та специфічні закономірності її передачі від однієї групи організмів до іншої, формуються трофічні ланцюги, що визначають послідовну передачу речовини й енергії між трофічними рівнями.
Проблеми народонаселення та ресурсів біосфери тісно пов'язані з реакціями навколишнього природного середовища на антропогенний вплив. Природний екологічно збалансований стан навколишнього середовища зазвичай називають нормальним. При цьому відбуваються малий (біологічний) і великий (геологічний) кругообіги речовин і встановлюються енергетичні баланси між різноманітними геосферами й космосом, що поєднує природу в єдине ціле.
Геохімічний параметр стану навколишнього середовища в наш час унаслідок антропогенного впливу суттєво змінився, особливо стосовно біологічного й геологічного кругообігів. Під впливом людської діяльності відбуваються великі зміни в розподілі хімічних елементів у біосфері, природна й антропогенна трансформація речовин, а також перехід хімічних елементів з одних сполук до інших. Природний біологічний кругообіг речовин порушений людиною на площі, яка досягає майже половини всієї поверхні суши: антропогенні пустелі, індустріальні та міські землі, сади, вторинні низькопродуктивні ліси, виснажені пасовища і т. д. Порушення геологічного кругообігу речовин спричинили такі фактори:
А саме:
1.На колообіг Нітрогену значною мірою впливає виробництво синтетичних азотних добрив, в якому зв’язують азот повітря, поетапно його перетворюють спочатку в амоніак, потім — у нітратну кислоту, необхідну для утворення нітратів. Цей процес набув великих масштабів і залучає до колообігу Нітрогену з атмосфери значну кількість азоту, приблизно 6,4 • 107 тонн щороку. За прогнозами, до 2020 р. обсяги промислової фіксації азоту збільшаться майже вдвічі.Збираючи врожай, людина втручається у цей процес, порушує природну рівновагу, збіднює ґрунти Нітрогеном. Тому певні дози азотних добрив у ґрунт треба вносити регулярно
3.Під впливом антропогенних чинників озоновий шар зазнає руйнування, в ньому утворюються «озонові дірки». Відомі десятки речовин — забруднювачів атмосфери, які руйнують озоновий шар. Учені дослідили, що особливо небезпечними є оксиди Нітрогену, які утворюються під час роботи авіаційних двигунів. Щодо ступеня впливу інших речовин, то він у природних умовах остаточно не визначений.
4.На стан природного колообігу Карбону суттєво впливає господарська діяльність людини. Незважаючи на те, що площі культурних рослин, користувачів вуглекислого газу, наближаються до площі природних біоценозів, через різке збільшення спалювання різних видів палива вміст вуглекислого газу в атмосфері зростає, а вміст кисню зменшується. Так, за минуле століття вміст вуглекислого газу збільшився на 10 %. Це призвело до підвищення температури повітря на один градус і зумовило виникнення так званого «парникового ефекту» — шар вуглекислого та інших газів грає рольскла в парнику.
5.Людина своєю діяльністю значно збільшує концентрацію сполук Сульфуру в навколишньому середовищі. Великі кількості оксидів сульфуру утворюються під час спалювання сміття, різних видів палива, добування металів із сульфатів, у виробництві та використанні сульфатної кислоти.
V. Практична робота
Тема роботи. Аналіз схем кругообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю
Мета роботи: провести аналіз схем кругообігу основних речовин у природі на предмет зміненості їх ланок антропогенною діяльністю.
Обладнання й матеріали: картки для практичної роботи зі схемами кругообігу елементів, робочий зошит.
Хід роботи
VІ Узагальнення і систематизація знань.
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА
ЗНАЮ: який кругообіг є великим?
РОЗУМІЮ: Коли і як сформувався малий кругообіг?
ЗАСТОСОВУЮ: Чому зараз обидва кругообіги відбуваються одночасно?
АНАЛІЗУЮ: Що дає це поєднання?
СИНТЕЗУЮ: Які фактори спричинили порушення геологічного кругообігу речовин ?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.