Система роботи щодо сприяння успішній адаптації молодих педагогів до професійної діяльності

Про матеріал
Молодий педагог у закладі освіти для адміністрації означає не тільки приплив молодих творчих сил, але й розробка системи заходів втраченої ланки методичної роботи – роботи з молодими фахівцями. Реалізується вона різними шляхами та залежить від учасників всіх рівнів освітнього процесу. Але своє перше «причастя» педагоги отримують у закладі огсвіти, і саме від адміністрації, педагогічного колективу залежить становлення молодого педагога.
Перегляд файлу

Система роботи

 щодо сприяння успішній адаптації молодих педагогів

до професійної діяльності

 

Саме самоосвіта,  за словами Жан-Жака Руссо, тільки вона спроможна сформувати справді ерудовану та всебічно розвинену особистість, якою, без сумніву, повинен бути освітянин.

Молодий педагог у закладі освіти для адміністрації означає не тільки приплив молодих творчих сил, але й розробка системи заходів втраченої ланки методичної роботи – роботи з молодими фахівцями.   Реалізується вона різними шляхами та залежить від учасників всіх рівнів освітнього процесу.  Але своє перше «причастя» педагоги отримують у закладі огсвіти, і саме від адміністрації, педагогічного колективу залежить становлення молодого педагога.

Професійне становлення молодих педагогів—безперервний процес набуття особистістю професійної компетентності, що виражається в саморозвитку та самореалізації , у педагогічній діяльності.

  Професійне становлення особистості молодого педагога – це процес його входження у професійну діяльність, у ході якого відбувається привласнення ролі вчителя, формується його професійна позиція й визначаються шляхи самореалізації у подальшій педагогічній діяльності.

    Педагог-наставник – досвідчений, високоморальний педагог-майстер, який має необхідні професійні вміння й навички і потребу в передаванні свого досвіду вчителям-початківцям у процесі їхнього професійного й особистісного становлення безпосередньо в умовах певного навчального закладу.

    Наставництво - процес, що сприяє адаптації педагога-початківця до реальних умов педагогічної праці, формуванню позитивного ставлення до своєї професії, виникненню відчуття психологічного комфорту в нових незвичних умовах психолого-педагогічного середовища навчального закладу, встановленню доброзичливих взаємовідносин із суб’єктами навчально-виховного процесу, спрямуванню на самовизначення й самореалізацію у професійній діяльності.

 

 

Молодий спеціаліст стає хорошим учителем, перш за все, завдяки обстановці творчої праці педагогічного й учнівського колективів.

В.О.  Сухомлинський

 

Реалізація змісту, форм і методів науково-методичного супроводу молодих педагогів ґрунтується на діагностико-аналітичній основі  та вимагає дотримання чітко визначеної послідовності дій, спроектованих на розв’язання основних цілей та завдань роботи з адміністрації з початківцями:

Планування         Організація           Контроль         Корегування

Під час планування та організації роботи враховуються умови, завдяки яким здійснюється процес професійного становлення малодосвідчених педагогів.

-   діагностування, запровадження різноманітних форм роботи наставника,

 

 

-  бесіди, анкетування, відвідування уроків, допомога у вирішенні проблем, що виникають, складання програми професійного росту та ін.;

-     моніторинг;

-     психологічна підтримка.

 

 

Діяльність методичної служби ліцею

Індивідуальна робота                                               

 

На етапі планування  роботи з педагогом  – початківцем адміністрація закладу продумує та розробити Кейс «інструментів  впливу» :

-       особові інформаційні карти;

-       анкети;

-       пам’ятки,  рекомендації (щодо проведення уроків, щодо моделювання уроків; оцінювання навчальних досягнень учнів, складання тематичних планів тощо) .

Найбільш ефективними фактором формування педагогічної майстерності є досвід керівництва стажуванням і наставництва молодих спеціалістів кращими педагогами. 

Для першого року роботи програма підвищення загальнопедагогічного й методичного рівнів однакова для всіх молодих педагогів. Починаючи з другого року вона диференціюється залежно від наслідків стажування за перший рік і результатів діагностування. Діагностування проводиться в квітні — травні кожного навчального року з метою оцінювання роботи молодого педагога.

 

Зміст і форми роботи наставника з молодим педагогами:

• складання індивідуального плану роботи молодого педагога з урахуванням його потреб і можливостей;

• взаємовідвідування уроків і позаурочних заходів з їх подальшим обговоренням;

• спільні відвідування уроків досвідчених колег і ретельний їх аналіз;

• спільне складання поурочно-тематичних планів, конспектів уроків;

• допомога молодому педагогу у розробці уроків, позаурочних заходів;

• надання молодому педагогу рекомендацій щодо самоосвіти;

• ознайомлення молодого педагога з науково-популярною літературою;

• обговорення новинок педагогічної літератури, творчих здобутків інших вчителів;

• допомога у роботі з “важкими” дітьми та їх сім’ями;

• залучення молодих педагогів до методичної, громадської роботи.

 

Зміст ефективних форм методичної  роботи з молодими педагогами

 

-     розв'язання педагогічних ситуацій;

-       засідання педагогічних читань;

-     дискусії;

-     робота над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою);

-       консультування;

-       звіт за результатами опрацювання літературних джерел;

-       дидактичні ігри;

-       ділові ігри;

-       практичні семінари;

-       тренінги;

-      творчий портрет молодого педагога;

-      майстер-класи;

 

Чим більше ви вивчаєте й спостерігаєте досвід своїх старших колег, тим необхідніші вам  самоспостереження, самоаналіз, самовдосконалення, самовиховання. На основі самоспостереження, самоаналізу у вас народжуватимуться власні педагогічні ідеї.

В.О. Сухомлинський

 

На сьогоднішній день  майстер-клас постає як одна з оптимальних форм професійного навчання, взаємообміну. Завдання, яке постає перед молодим педагогом, знайти свій особистій підхід до втілення ідеї через власні методи та прийоми навчання. Але аналіз проведеного молодим педагогом уроку – це також одна з ефективних форм допомоги.

Основні завдання роботи з молодими спеціалістами - допомога ям у їхньому професійному становленні, розв'язанні конкретних проблем методики викладання предмета; сприяння розвитку їх творчого та професійного потенціалу, ознайомленню із сучасними методами і технологіями навчання, ППД і, на цій основі, — виробленню власного педагогічного стилю роботи.

 

Провідні форми методичної роботи з молодими педагогом:

-     відвідування уроків і позаурочних заходів, які проводять досвідчені колеги;

-     індивідуальні консультації;

-     практичні заняття, на яких здійснюється моделювання та обговорення запропонованих уроків, позаурочних заходів, виготовлення зразків дидактичних матеріалів;

 

 Однією з невід’ємних  умов успішного професійного зростання малодосвідчених педагогів є цілеспрямована й систематична самоосвіта та самоаналіз власної діяльності (додаток).

Професійному становленню молодого педагога сприяє добре налагоджена система внутрішньоліцейного контролю за його роботою.

Рік

Вид контролю

Мета

Терміни

Результат

І рік

Оглядовий

для загального ознайомлення з професійним рівнем роботи молодого педагога  шляхом відвідування 3-4 уроків з однієї теми

після 2—3 тижнів роботи педагога

дає можливість оцінити рівень ділових якостей педагога, ефективність організації освітнього процесу

Запобіжний

прогнозування та визначення можливих помилок у роботі, запобігання їм

жовтень

у молодого педагога формується впевненість у собі, своїх можливостях досягти успіху.

 

визначити, як педагог працює над усуненням недоліків, реалізацією пропозицій, рекомендацій, висловлених у ході здійснення оглядового та запобіжного контролю

квітень

ІІ рік

Персональний контроль

вивчення всієї системи діяльності педагога

Протягом року

 

За результатами методист складає довідку, яка може бути заслухана на засіданні педагогічної ради, нараді при директорові.

-       визначає фактичний стан справ;

-       аналізує дієвість та ефективність створеної у ліцеї системи роботи з молодими педагогами за результатами даних діагностики та  моніторингу навчальних досягнень учнів тощо;

-       дає рекомендації,  пропозиції щодо вдосконалення  освітнього процесу  та ліквідації недоліків, прорахунків;

-       встановлює  терміни ліквідації недоліків і, якщо необхідно, терміни повторного  контролю за виконанням рекомендацій

  

План роботи методиста з молодими педагогами

 Ознайомлення молодого педагога з правилами внутрішньоліцейного розпорядку закладу, з основними правами і обов’язками педагога.

  1. У ході вступної бесіди виявити нахили, здібності, потенційні можливості молодого педагога, його сімейний стан, матеріальне становище, побутові умови.
  2. Закріплення  за педагогом наставника.
  3. Надання допомоги молодому педагогу у плануванні його роботи.                                
  4. Ознайомлення педагога  з організацією виховної роботи у ліцеї.
  5. Включення педагога до роботи школи молодого педагога.
  6. Проведення методичними комісіями роботи щодо вдосконалення професійної майстерності молодого педагога.
  7. Проведення діагностування молодого педагога ( в кінці першого року роботи ).
  8. Організація самоосвіти молодого педагога.
  9.  Включення молодого педагога в роботу майстер-класів, творчих груп.
  10. Складання пам’яток на допомогу педагогу-початківцю.
  11. Ознайомлення педагога з передовим педагогічним досвідом.
  12. Організація, здійснення внутрішньоліцейного контролю за роботою молодого педагога.

 

Робота  молодих педагогічних працівників

Самоосвіта педагогів:

-        наявність теми роботи, чітко визначеної мети та завдань, якість і зміст цієї роботи;

-        наявність перспективного плану самоосвіти

-        чи ознайомлені вчителі з публікаціями, які стосу­ються змісту і характеру їхньої роботи, в газетах, фахових журналах? Як викорис­товуються педагогами ці рекомендації в освітньому процесі.

Діяльність психологічної служби

1.      Наявність діагностичного інструментарію.

2.      Система спланованих заходів щодо підвищення психологічної культури та педагогічного мислення педагогів.

3.      Наявність рекомендацій, пам’яток для педагогічних працівників.

  

 

А Н К Е Т А МОЛОДОГО  ПЕДАГОГА

(проводиться в кінці першого року роботи)

 

1. Чому Ви обрали професію педагога (підкреслити, дописати):

а) подобається робота з дітьми;

б) підходить режим і характер роботи педагога;

в) вирішальний вплив мала любов до даної спеціальності;

г) під впливом бажання здобувати вищу освіту;

д) під впливом інших чинників , яких?).

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Чи хотіли б Ви перейти на іншу, непедагогічну роботу (підкреслити):

а) так;

б) ні;

в) не знаю.

________________________________________________________________

 

3. Чи подобається Вам робота в ліцеї (підкреслити):

а) так;

б) байдуже;

в) ні.

__________________________________________________________________

 

4. Що подобається Вам найбільше (підкреслити):

а) проведення уроків;

б) позакласна робота з предмета;

в) позакласна виховна робота;

г) робота з батьками;

е) робота над темою самоосвіти;

д) методична робота;

є) громадська діяльність.

________________________________________________________________

 

5. Чи обрали б Ви знову для вступу, якби можна було повернути час, педагогічний вуз (підкреслити):

а) так;

б) не знаю;

в) ні.

________________________________________________________________

 

6. Що викликає найбільше труднощів у Вашій роботі (підкреслити):

а) підготовка до уроків;

б) організація навчального процесу;

в) спілкування з учнями, їхніми батьками, колегами, адміністрацією;

г) підготовка до виховної роботи;

д) проведення виховних заходів;

е) організація свого часу і праці (питання НОП);

є) ведення шкільної документації;

ж) аналіз своєї діяльності, внесення відповідних коректив;

з) інше (що саме?).

________________________________________________________________

 

7. Як Ви оцінюєте свою підготовку до педагогічної праці (підкреслити):

а) фахову: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

б) з методики викладання: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

в) з організації спілкування: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

г) з виховної роботи: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

д) із самоосвіти: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

ж) з уміння організувати свою працю: цілком задоволений, задоволений, не задоволений;

е) з інших боків (яких?).

________________________________________________________________

 

8. Як Ви ставитеся до обраної професії (підкреслити):

а) задоволений цілком;

б) більше не подобається, ніж подобається;

в) байдуже;

г) більше подобається, ніж не подобається;

д) зовсім не подобається;

ж) не можу визначитися.

________________________________________________________________

 

9. Як було організовано ваше стажування (підкреслити):

а) добре;

б) задовільно;

в) незадовільно.

________________________________________________________________

 

10. У чому полягало це стажування (підкреслити, дописати):

а) був інтенсивний план стажування;

б) був призначений учитель-наставник;

в) була добре організована робота з наставником;

г) цією роботою цікавилася адміністрація;

д) інше (що саме).

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

А Н К Е Т А

ВИВЧЕННЯ ЗАПИТІВ МОЛОДИХ  ПЕДАГОГІВ

(проводиться в кінці навчального року)

1.                 Які уроки своїх колег Ви відвідали?

2.                 Що Вам особливо сподобалося на цих уроках?

3.                 Скільки уроків відвідали у Вас наставники?

4.                 Яку допомогу Ви дістали від наставників?

5.                 Хто, крім наставників, допомагав Вам у підготовці до уроків?

6.                 Яку методичну літературу Ви використовуєте в підготовці до уроків?

7.                 Які труднощі Ви відчуваєте під час проведення уроків? Яку, на вашу думку, допомогу слід надавати з метою поліпшення якості роботи?

8.                 Яких труднощів Ви зазнаєте під час використання наявної навчально-матеріальної бази?

9.                 Що, на Ваш погляд, потрібно зробити для її вдосконалення?

10.            Чи задовольняє Вас розклад уроків, позаурочних заходів?

11.            Що слід зробити для поліпшення роботи шкільних методичних об’єднань? Чи допомагають вони Вам у роботі?

12.            Які загальноліцейні заходи (педради, психолого-педагогічні семінари, ділові, рольові ігри, тощо) найбільше Вам запам’яталися? Чому?

13.            Чи задовольняє Вас система самоосвіти, підвищення кваліфікації, яка склалася в ліцеї?

14.            Що, на Ваш погляд, слід зробити для збільшення часу на самоосвіту?

15.            Що нового Ви дізналися за минулий навчальний рік під час відвідування відкритих уроків, взаємовідвідування уроків, зокрема, свого наставника?

16.            Які методичні прийоми, на Вашу думку, Ви вдосконалили впродовж року?

17.            Яку методичну допомогу Ви бажали б дістати від шкільної адміністрації, наставників?

18.            Що необхідно зробити для поліпшення індивідуальної роботи з учнями?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
1800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку