Найважливіший механізм формування соціального досвіду дитини – це її трудове виховання. Праця – один із найважливіших чинників соціалізації, без якого вона неможлива. Раціонально організована праця зумовлює й інтегрує розвиток фізичних, розумових та моральних якостей людини, формує її естетичний смак.
Актуальні проблеми трудового виховання дітей. Зниження інтересу до праці Низький рівень сформованості трудової діяльності Недостатня мотивація праці Відсутність бажання брати участь у повсякденній праці Низький рівень знань про працю Поблажливе ставлення через вади дитини (ведмежа послуга)
Завдання трудового виховання: Формування мотивації (потреб, інтересу, почуття обов’язку і відповідальності) позитивно-емоційного ціннісного ставлення до праці як до форми буття і способу самореалізації дитини;Формування системи необхідних знань для трудової діяльності , вибору професії, соціального, професійного і життєвого самовизначення;Формування досвіду соціально корисної виробничої діяльності, вміння використовувати теоретичні знання на практиці, здатності до творчості.
Господарсько-побутова праця. Наводити порядок (у власній шафі або тумбочці);Самостійно прибирати у спальні ( починаючи з іграшок , а згодом і вологе прибирання );Самостійно чергувати :у їдальні (розподіл порцій та приборів на столи) ;у класі (слідкувати за охайністю в класі , за готовності дошки до уроку, за кімнатними квітами);Суботник ;Заохочення до прикрашання шкільного подвір’я(квітами і деревами);Формувати почуття задоволення від чистоти і порядку в приміщені ,на майданчику , ділянці.
Праці у природіПривчати дітей прибирати у куточку природи ;Регулярно залучати дітей до упорядкування території; Учити правильно користуватися граблями і лопатою;Формувати вміння : робити лунки; доглядати за посівами і посадками на городі та квітнику;Виховувати працелюбність, організованість. Уміння доводити розпочату справу до кінця,бережне ставлення до результатів праці, прагнення допомогти .
Ручна (художня) праця. Навчати виготовлювати з природного, допоміжного матеріалів, картону та паперу іграшки , сувеніри , картини тощо;Привчати стежити за порядком свого робочого місця; Спонукати до участі у конкурсах та виставках ;Виховувати інтерес до творчої праці, бажання виготовляти своїми руками;
Трудове виховання поділяється на вікові типи: Дошкільне - діти спочатку оволодіватимуть елементарними трудовими операціями у групі, розвиваючи моторику рук та координацію рухів. Молодше шкільне - в цілому, трудове виховання вихованців молодшого шкільного віку активізує їхню художньо-технічну творчість, допомагає формуванню найважливіших життєвих навичок, пов’язаних зі спілкуванням з іншими людьми, з навчанням, самообслуговуванням;
Старше шкільне - підлітків та юнаків трудове виховання формує науково-технологічні аспекти світогляду; закріплює на практиці знання про технологічну діяльність; ознайомлює з інформаційно-комунікаційними технологіями, роллю комп’ютерної техніки у виконанні завдань пошуку, систематизації, зберігання та опрацювання різноманітних даних; залучає до різних видів діяльності; створює умови для професійного самовизначення, обґрунтованого вибору професії з урахуванням власних здібностей, уподобань та інтересів; виробляє навички культури праці, та побуту, раціонального ведення домашнього господарства, відповідальності за результати власної діяльності, комплексу особистісних якостей, потрібних сучасному громадянину та учаснику виробничих процесів; сприяє становленню активної життєвої позиції, професійній адаптивності, готовності до безперервної професійної освіти, конкурентної боротьби на ринку праці, підприємницької діяльності.