Методика формування літературної компетентності учнів на уроках української літератури
Скільки існує школа, стільки й точаться дискусії про те, як зацікавити дітей нелегкою працею – навчанням, як досягти того, щоб уроки літератури викликали інтерес в учнів, були для них справжньою школою духовності. Погоджуюся з думкою, що однією з основних передумов виникнення у школярів інтересу до навчання – налагодження тісної праці між ними і педагогом . А ще потрібно, щоб слово вчителя не тільки несло інформацію, а й хвилювало, інтригувало. Звісно, що для цього викладач повинен бути людиною ерудованою, обізнаною, емоційною, здатною зацікавити учнів своїм предметом і зробити їх співавтором уроку. Не можна не погодитися з В. Сухомлинським: «Найважливіше – в своєму учневі бачити живу людину . Навчання – це насамперед живі людські стосунки між педагогом і дітьми, а не перекладання з голови педагога в голову учня».
Починаємо урок з чіткого формулювання теми уроку. Тема уроку може містити повну проблему й визначати його цілі, завдання, тип та структуру. Наприклад :
Уже саме формулювання теми викликає багато запитань, спонукає до роздумів, пошуку, дослідження.
При визначенні цілей уроку необхідно враховувати те, що є, на мою думку, найголовнішою умовою оновлення навчально-виховного процесу. Це гуманістичність, яка передбачає створення передумов для самореалізації особистості, розкриття її природних задатків. Тому про визначенні цілей уроку педагог повинен оперувати словами «спонукати», «сприяти», «допомогти», «забезпечити», «створити умови» тощо.
Наступний етап уроку - мотивація. Мета – сфокусувати увагу на проблемі й викликати інтерес до теми. Учень повинен усвідомлювати, що і для чого він робитиме на уроці . Завдання вчителя – відшукати просту, зрозумілу, привабливу мету в колі вікових інтересів для захоплень вихованців. Маючи особистісну зацікавленість, учень буде налаштований на ефективний процес пізнання. З цією метою можуть бути використані такі прийоми, що :
Це може бути :
Загальною, але разом з тим універсальною мотивацією на уроках літератури може стати вступне слово вчителя : «Цей твір читало не одне покоління (можна сказати, скільки років вивчається твір). Кожне шукало і знаходило в ньому свої проблеми. Мені теж доводилось чути від ваших ровесників чимало цікавих думок, суджень. А яким же постав цей твір перед вами, чим цікаві герої, які проблеми є актуальними сьогодні, які висновки з прочитаного зробите ви? Сподіваюсь, наше спілкування буде приємним і цікавим
як для вас, так і для мене».
Цілі уроку реалізуються завдяки вибору ефективних методів і прийомів.
Основні правила при доборі методів і прийомів:
1.Спрямовувати зусилля на те, щоб кожна дитина була повноцінним, творчим суб’єктом діяльності, відчула свою і неповторність самодостатність.
2.Треба довіряти учням, стимулювати ініціативність, створювати «ситуацію успіху» для кожного вихованця.
3. Виконувати роль консультанта, порадника.
4. Не навчати, а створювати ситуації.
5.Сприяти усвідомленому засвоєнню навчального матеріалу, створювати умови для формування ціннісних орієнтацій дитини, забезпечувати вироблення вмінь і навичок, необхідних для життєвого і професійного вибору.
6. Дивувати учнів, адже ніщо так не стимулює роботу мозку, як цікаве, незвичайне.
7. Не використовувати прийом, якщо в учнів немає засобів довести істину.
Основні методи та прийоми для формування літературної компетентності:
1. Анкета як спосіб навчання. Учитель розробляє анкети з питаннями,які дозволяють повністю повторити тему в системі.
2. «Бортовий журнал» - спосіб ведення робочого конспекту: інформація фіксується за допомогою ключових слів, коротких словосполучень чи речень, умовиводів, графічних схем та моделей, запитань.
3. Гра «Так чи ні?». Проводиться у формі конкурсу між 2-3 командами. Учні ставлять одне одному запитання, яке завершується словами «Так чи ні?». Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.
4. «Вірю - не вірю». Кожне із сформульованих запитань починається словами: «Чи вірите ви, що...». Учні погоджуються із запропонованим твердженням або ні.
5. «Гронування». Пропонований вид роботи спонукає учнів вільно думати і відверто висловлюватися на певну тему, стимулює до пошуку зв’язків між окремими поняттями. Для роботи обирають опорне слово, поняття, термін. Відповідно до нього добирають слова за певними зв’язками, асоціації. Грона бувають однорівневими (від одного відправного слова) та багаторівневими (кожне слово наступного рівня стає опорним для добирання інформації.
6. Інтелектуальна розминка – це декілька не дуже складних запитань для розмірковування. Основна мета розминки – налаштувати дітей на роботу.
7. Кросворди. Можливими є такі варіанти роботи з кросвордами:
1 заповнити готовий кросворд, визначити ключове слово і пояснити його значення;
2 розгадати готовий кросворд, заповнивши порожні клітинки;
3 створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, імена, дати тощо, які були вивчені раніше чи під час самостійного опрацювання навчального матеріалу.
8. «Ланцюжок» - способи залучення до роботи максимальної кількості учнів:
9. Лист до літературного героя або автора (робота в парах). Листи призначені для стимулювання діалогу між двома читачами у формі запитань та відповідей.
10. «Методика взаємних запитань» - вид діяльності, який надає учням можливість виступити в ролі вчителя та керувати процесом читання. Учень готує запитання і ставить його учням класу або сусіду по парті. Отримавши відповідь, він погоджується з нею або коригує її. Потім він сам отримує зустрічне запитання і відповідає на нього.
11. Стратегія «Мікрофон» використовується для підбиття підсумків уроку, передбачає відповідь-узагальнення усіх присутніх у класі; тривалість відповіді обмежена в часі (як правило, формулюється одним реченням або однією фразою). «Мікрофон» учні передають одне одному по черзі, висловлюється тільки той, у кого він у руках.
12. «Мозковий штурм» («мозкова атака») – метод опитування, за якого приймаються будь-які відповіді учасників щодо обговорюваного питання чи теми.
13. «Сенкан» - п’ятирядковий неримований вірш, який складається за такою схемою:
14. «Створи тест». Наприкінці вивчення теми учням пропонують створити систему тестів, які б охоплювали матеріал усієї теми (згідно з вимогами до тестів). Кожен тест має супроводжуватися варіантами відповідей.
15. Тести. Використовують відкриті (учень самостійно записує коротку відповідь) та закриті (запропоновано кілька варіантів відповіді) тести. Тестове завдання має бути записане у формі, що відповідає цілям і завданням тесту; завдання розміщують у порядку зростання складності; тести повинні бути різноманітними. Якщо тести використовують для оперативного контролю як елемент уроку, перевіряти їх слід одразу ж після виконання. Можна використати елемент взаємоперевірки.
Складаючи тести для контрольної роботи, потрібно поділити їх на чотири групи за складністю:
Рефлексія – найважливіший етап уроку. Учні запитують, інтерпретують, застосовують, сперечаються, змінюють та поширюють набуті знання, роблять огляд ідей, що були відкриті ними.
Функції цього етапу :
Під час обговорення пропонуємо запитання:
На підсумковому етапі уроку виділяють стадії :
На завершення роботи вчитель може запропонувати учням пригадати, в якій послідовності вони виконали роботу, над чим міркували на тому чи на іншому етапі роботи, що було найбільш цікавим, у чому помилялися, в чому бачать причину помилки тощо. Найчастіше на етапі рефлексії використовують методи : « Мікрофон», «Прес», «Незакінчені речення» тощо.
Далі робота з текстом. Кожен учень повинен прочитати текст (мовчки), роблячи паузи для обговорення (в парах) прочитаного. Дуже важливо не заглядати в наступні частини тексту, а працювати разом з усіма.
Після прочитання першої частини ставляться питання:
Перед останньою частиною можна запитати:
Після останньої частини питаємо:
Стратегію «Понятійна таблиця» використовують після вивчення декількох творів. Учні отримують можливість самостійно досліджувати прочитані художні твори, висловлювати свою точку зору.
Наприклад, після ознайомлення з певним періодом творчості
Т.Г. Шевченка пропонуємо заповнити таблицю:
Назва твору |
|
Жанр |
|
Головні герої |
|
Історичні події та постаті |
|
Образи-символи |
|
Тема |
|
Проблеми |
|
Ідея |
|
Вивчення біографії письменника на уроках літератури має певний стереотип: розповідь учителя чи робота з підручниками і складання хронологічних таблиць. Така методика не дає змоги учням побачити автора як живу людину, вони уявляють лише абстрактну постать, що «залишила багато творів для вивчення». А можна представити митця, заінтригувавши дітей якимось примітним епізодом з його життя: це може бути, наприклад, трагічна історія вірша «Любіть Україну» (В. Сосюра), нерозділене нещасливе кохання до польської панянки (І.Франко), двотижнева «одіссея» одинадцятирічного Григора Тютюнника в 1941р. тощо. У старших класах можна спочатку, читаючи текст, дати учням завдання уявити характер людини, яка про це писала.
Наприклад, під час вивчення «Зачарованої Десни» О. Довженка учні доходять висновку, що це писала людина добра, закохана у рідний край, яка милується працею, добре знає побут і характер людей, а ще особа дотепна, з гумором і великий майстер слова. На фоні цих знань лише засвоюється біографія. Особливо, якщо при цьому використати додатковий матеріал.
Загальновідомо, що урок літератури – це, за великим рахунком, урок становлення особистості, де є бар’єри між книжкою і життям. Важко не погодитися з відомим сучасним педагогом Ш. Амонашвілі:
«Кожен вірш, кожне оповідання – це згусток емоцій, переживань, думок, закликів, попереджень. У них треба пірнути, пройнятися ними, сприйняти їх серцем…бо духовний світ дитини може збагачуватися тільки в тому разі, якщо вона це багатство вбирає через свої емоції, через почуття, співпереживання, спів, радощі; насильно збагачувати цей світ рівнозначно тому, що зловмисно саджати райські яблука в отруєний ґрунт».
Твори, які вивчаються, повинні бути не тягарем знань, а дороговказом на життєвому шляху. Тому, розглядаючи літературні тексти, треба намагатися наблизити умови життя літературних героїв до нашого часу, навчити дітей робити дітей власний вибір. Для цього слід ставити учням добре продумані, проблемні, а інколи й провокаційні питання.
Наприклад:
І. Нечуя -Левицького «Кайдашева сім’я»).
Щоб активізувати мислення учнів, зацікавити їх висловити власні міркування про художній твір, слід звернутися до проблемно-пошукових завдань. Їх можна ставити і під час опитування, і під час пояснення нового матеріалу.
Наприклад, проблемно-пошукові завдання до твору Лесі Українки «Лісова пісня»:
Література – це передовсім мистецтво слова, і до її викладання треба підходити саме з цих позицій. Перевірити знання тексту твору можна не звичайним переказом його, а за допомогою тестових завдань та нестандартних форм роботи (розповідь про життя героя від першої особи; взаємоопитування учнів; складання морального кодексу героя тощо). Цікавими прийомами є інтерв’ю з відомим персонажем, розповідь його про себе, свої життєві принципи, дії, вчинки та пояснення їх, дискусія героїв між собою на інтригуючу тему.
Ознайомлення з критичною літературою обов’язкове, але кожен повинен мати і власну думку, яку треба обґрунтувати.
Щоб привчити школярів аналізувати та оцінювати роботи своїх товаришів, можна запропонувати само – і взаємоперевірку, рецензування відповідей.
Вивчення народних казок у п’ятому класі пропонуємо побудувати таким чином, щоб на уроках діти могли порівняти вивчені казки з прочитаними самостійно українськими і зарубіжними казками й зробити певний висновок щодо їх побудови, особливостей. Ставимо учням ряд запитань:
Такий контекст формує у п'ятикласників літературні компетенції; поняття про народну казку, її особливості.
Для проведення перевірки й самоконтролю знань учнів з української літератури можна проводити літературні диктанти, які охоплюють питання найрізноманітнішого характеру: і репродуктивного, і узагальнюючого, і порівняльного, і творчого.
Літературний диктант до казки «Про правду і кривду»
Літературні диктанти мають і виховну мету–вони сприяють уважному читанню учнями художніх творів, вчать виділяти головне, розвивають уважність, наполегливість, вміння зіставляти, порівнювати, робити висновки.
Народознавчий контекст, а саме знання про народні традиційні свята сприятиме розумінню школярами сюжетного вірша Т.Шевченка «На Великдень, на соломі...».
У 7 класі радимо частіше розглядати літературу в історичному контексті та в контексті інших літератур. Так, вивчаючи повість І.Франка «Захар Беркут», звернемо увагу не тільки на історичну основу твору, а й на те, що розповідь про події XIII ст. український прозаїк вирішив написати в кінці XIX ст. твір на історичну тематику про героїзм і витримку предків?
Зрозуміло, що в середніх класах матеріал часто готує вчитель, але старшокласники уже добре виділяють його самі. Тож десятикласникам досить легко пояснити, чому Леся Українка саме в 1910 році створила «Бояриню». Учні 11класу пояснять причини еміграції в 20-40-і роки XXстоліття, а значить і теми творів письменників, представників — українських еміграційних кіл.
Наведемо приклади реалізації окремих проектів.
Фінансовий обман у п’єсі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»
І етап
Чому Герасим Калитка потрапляє в ситуацію фінансового обману?
ІІ етап
Економічний контекст:
ІІІ етап
ІV етап
Літературні компетенції:
Проблема моральної і фізичної свободи людини в романі
І. Багряного «Тигролови»
І етап
Чому І. Багряний у своїй творчості (роман «Тигролови») порушив проблему моральної і фізичної свободи людини?
ІІ етап
ІІІ етап
ІV етап
Літературні компетенції:
Не кожна інформація, яку засвоюють учні на уроках, вимагає пошукових форм її осмислення. Як би ми не намагалися активізувати учнів під час вивчення біографії письменника, з'ясування історії написання твору і т.п., пошукові завдання не можуть бути тут основними у набутті нових знань. Учні, скажімо, повинні просто запам’ятати, що Т. Шевченко народився в кріпацькій сім'ї у 1814 році, що геніальна поема «Слово о полку Ігоревім» була вперше опублікована відомим дослідником старовини О. Мусіним-Пушкіним. Учням не під силу самостійно розв’язувати і складні теоретичні питання, наприклад, що таке натуралізм, постмодернізм.
На уроках літератури необхідна і робота з підручником, і конспектування літературно-критичних праць, і переказ, близький до тексту твору, складання плану, відповіді на запитання, які вимагають репродуктивного способу відтворення нових знань.
Дев'ятикласники, наприклад, під час вивчення теми «Давня українська література. Біблія», працюючи з підручником, дають відповіді на такі запитання:
Наприклад, запитання для обговорення новели М.Хвильового «Я (Романтика)»:
У своїй роботі використовую різні форми роботи: від традиційної роботи над змістом твору й вивчення теоретичного матеріалу, тестової перевірки, до
творчо-пошукових завдань, покликаних виявити своє розуміння матеріалу. Питання вибору форми тематичної атестації є непростим і залежить від учителя. Контроль та оцінювання мають бути систематичними, усебічними, об’єктивними, диференційованими, різнобічними, наочно відкритими, гуманними, ураховувати психологічні та вікові особливості тощо.
Види контрольних робіт зі знання фактичного матеріалу:
Види контрольних робіт із розвитку зв’язного мовлення:
Нерозривність освітніх і виховних задач у викладанні літератури дозволяє прослідкувати знання історико-літературного характеру й теоретико-літературного характеру, рівень ідейної, моральної та естетичної вихованості школярів під час аналізу письмових та усних висловлювань учнів, пов'язаних із ідейно-моральною проблематикою літературних творів та аналізом художнього тексту.