Система уроків із вивчення драми Г. Ібсена "Ляльковий дім"

Про матеріал
Система складається з трьох уроків, де буде висвітлено особливості літературного процесу другої половини 19 ст. та основні принципи"нової драматургії", особливості драматичного конфлікту у п'єсі "Ляльковий дім" та психологічні портрети героїв твору Ібсена.
Перегляд файлу

Система уроків із вивчення драми Г. Ібсена «Ляльковий дім»

Урок 1

Тема. «Стара» і «нова» драма. Зміни у драматургії кінця 19 ст. – початку 20 ст. Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство

Мета: ознайомити школярів із особливостями літературного процесу другої половини 19 ст. та основними принципами «нової драматургії»; вчити характеризувати життєвий і творчий шлях Г. Ібсена – відомого драматурга цього періоду; розвивати навички складання опорного конспекту, зв’язного мовлення, аналітичного мислення; виховувати любов до літератури та театру.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: Зарубіжна література: підручник для 9 кл./ Є. Волощук.– К.: Генеза, 2017; портрет Ібсена

Хід уроку

Вступна частина

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Репродуктивна бесіда

        Які літературні роди ви знаєте?

        Чим драматичний рід літератури відрізняється від усіх інших? Згадайте відомі вам драматичні жанри та їхні особливості.

        Назвіть вже вивчені вами драматичні твори та їх авторів.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

        Сьогодні на уроці ми розглянемо особливості літературного процесу другої половини 19 ст. та основні принципи «нової драматургії», ознайомимося із життям і творчим шляхом Г. Ібсена.

Основна частина

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя

        Упродовж 19 ст. в умовах бурхливого розвитку світової економіки, науки і техніки розвиток культури, порівняно з попередніми епохами, теж був швидким. Як ви вже знаєте, у літературі другої половини 19 ст. в деяких країнах Західної Європи ще продовжував існувати романтизм із властивим йому захопленням непересічними особистостями та поетизацією пригод. Але переважав повсюдно реалізм. Завдяки реалізму, розвивалися й нові літературні явища кінця століття. Так у мистецтві виник натуралізм і нереалістичні течії, об’єднані поняттям декадансу: імпресіонізм, символізм, естетизм. Різноманітність виражальних засобів, постійні пошуки нових форм, образів, тем та ідей стали ознакою літератури другої половини 19 ст.

Історичні умови і культурні досягнення вплинули і на театр, ключові принципи якого сформувалися ще в античні часи, основу п’єси становила дія, яка рухалася завдяки інтризі. Характери головних героїв розкривалися через їхні вчинки, монологи й діалоги, а про свої почуття дійові особи розповідали вголос. Театр – повчав і розважав, але не передбачав переосмислення світу та місце людини в ньому. У 19 ст. існувала дискусія між прихильниками класичної та романтичної драми.

Драма

 

                                   Класична                                                Романтична

             (театр підпорядковувався                                          (захоплювалися творчістю

  законам, сформованим античними                                                        Шекспіра)

  авторами та класицистами 17 ст.)

Наприкінці 19 ст. драматурги звернулися до актуальних для їхнього часу проблем, які часто мали дискусійний характер. Так у європейській драматургії з’явився «новий» театр, що прагнув показати повсякденне життя людини.

  1. Складання опорного конспекту

кінець 19 ст.

«Нова драма»

    переживання дійових осіб

    недомовки

    побутовий конфлікт (зовнішній)

    підтекст

    символи

 

 

дискусійний                                                                                       інтелектуальний    

    злиття театру й дійсності

    глядач повинен зробити власні висновки

    сучасні конфлікти набувають трагічного звучання

    провідні драматурги – Г. Ібсен (Норвегія), Б. Шоу (Англія)

  1.      Робота з підручником (опрацювання с. 233-236 – життя та творчість Ібсена)

V. Закріплення нового матеріалу

        Складання сенкану

Генрік Ібсен

сучасний, інтелектуальний

працює, вражає, захоплює

представник «нової драми»

норвезький письменник

Заключна частина

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Бесіда

        Чому «новий театр» кінця 19 – початку 20 ст., який порушував філософські питання отримав назву дискусійного та інтелектуального? Назвіть найяскравіших представників нової драматургії.

VІІ. Домашнє завдання

Повторити біографію Ібсена. Прочитати драму «Ляльковий дім».

 

 

 

Урок 2

Тема. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту у п’єсі.

Мета: ознайомити школярів зі змістом та героями драми; розвивати навички роботи з текстом художнього твору, зв’язного мовлення учнів; виховувати почуття чесності та справедливості.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Зарубіжна література: підручник для 9 кл./ Є. Волощук.– К.: Генеза, 2017

Хід уроку

Вступна частина

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Колективне складання «Асоціативного куща»

 

19 ст.

       відкритий фінал                                             соціально-психологічна                                

 

       підтекст                                                                                Ібсен

                                                                                           

                      актуальні проблеми                                    2 конфлікти                 

            Шоу

  1. Інтерактивна технологія «Мікрофон»

     Що вам відомо про Ібсена?

1 учень. Народився в невеликому норвезькому місті Шиєні в купецькій сім’ї.

2 учень. Ібсен – норвезький поет і драматург, якого вважають засновником «нової драматургії» у світовій літературі.

3 учень. Завжди Ібсен захоплювався творчістю Шекспіра, і в його драмах було відчутно бурхливі пристрасті, вплив Шекспіра.

4 учень. Ібсен вважав, що його завдання полягає не у розв’язуванні у п’єсі проблем, а в їх порушенні. Глядач повинен стати співавтором п’єси, розмірковуючи над поставленим питанням.

5 учень. Світову славу Ібсена принесли соціально-психологічні драми про сучасних людей у сучасних умовах.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

        Сьогодні на уроці ми працюватимемо зі змістом драми Ібсена «Ляльковий дім», вправлятимемося у роботі з текстом художнього твору.

Основна частина

ІV. Робота над темою уроку

  1. Слово вчителя

 – До дискусійних ібсенівських творів належить соціально-психологічна драма «Ляльковий дім», написана у 1879 р. Дискусійність полягає у зверненні до актуальної для тогочасної Європи проблеми несвободи особистості і тиску на неї лицемірної суспільної моралі. У центрі уваги драматурга образ Нори – вродливої і хазяйновитої жінки. Головна героїня має реальний прототип – норвезьку письменницю Лауру Кіллер.

  1. Репродуктивна бесіда

– Кого можна назвати головними героями «Лялькового дому»?

– Якою постає родина Хельмерів на початку драми, а якою – наприкінці?

– Чому Нора розчарувалася в коханій людині? Чого, на вашу думку, вона чекала від свого чоловіка?

– Як комерціалізація суспільної моралі відобразилася на стосунках головних героїв – Торвальда і Нори?

– Яким було ставлення Торвальда до дружини? У чому він помилився щодо неї?

– Схарактеризуйте образ Нори. Доберіть відповідні цитати.

– У чому Нора вбачає недоліки власного виховання і виховання своїх дітей?

– Як сцена пробачення (дія 3) характеризує подружжя?

– Визначте тему та ідею драми, запишіть у зошити.

3. Робота у групах (клас об’єднаний у 3 групи, кожна група отримує завдання)

1 група. Проаналізуйте, як у драмі «Ляльковий дім» розкривається тема суспільної несвободи особистості і безправ’я жінки?

2 група. Що, на вашу думку, символізує назва драми Ібсена «Ляльковий дім»?

3 група. Згадайте, що таке психологізм. Як ви вважаєте, у чому полягає прихований психологізм зображення героїв драми «Ляльковий дім»?

V. Рефлексія

        Колективне створення психологічного портрету Нори за допомогою прийому «Гронування»

                                                              вродлива

                                                             хазяйновита

                                                             грайлива

                                     Нора Хельмер                     сильна особистість

                                                                                не хоче бути іграшкою

                                                                  вірна своїм уявленням про порядність

 

 

Заключна частина

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

        Чи можна було, на вашу думку, врятувати шлюб Торвальда і Нори?

VІІ. Домашнє завдання

Скласти психологічний портрет Торвальда Хельмера, опрацювати матеріал підручника с. 236-240.

 

 

Урок 3

Тема. Розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої) у творі. Композиція п’єси, образна система. Підтекст та символіка у п’єсі «Ляльковий дім». Відкритість фіналу твору.

Мета: продовжити роботу над змістом драми, простежити розвиток сценічної дії, вчити добирати цитатний матеріал для підтвердження власних думок та думок автора твору; розвивати вміння орієнтуватися в тексті та читати в особах; виховувати інтерес до творчості Ібсена загалом.

Тип уроку: закріплення навчального матеріалу

Обладнання: Зарубіжна література: підручник для 9 кл./ Є. Волощук.– К.: Генеза, 2017

Хід уроку

Вступна частина

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Робота з психологічним портретом Торвальда Хельмера

 

                                                              егоїстичний

                                                             суворий

                                                             любить комфорт

                                     Торвальд Хельмер                слабкий чоловік

                                                                                працьовитий

                                                                  схильний до подвійних стандартів

 

ІII. Актуалізація опорних знань

  1. Репродуктивна бесіда

        Що таке аналітична п’єса?

        За якими ознаками «Ляльковий дім» Ібсена визначають як типову аналітичну п’єсу?

        Що таке зовнішня і внутрішня дія? Яка з них є важливішою для аналітичної п’єси?

        Що таке підтекст? Наведіть приклад.

        Як ви розумієте поняття соціально-психологічна драма? Якими ще термінами його позначають? («нова драма», «ібсенізм»)

ІV. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

        Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над змістом драми Ібсена «Ляльковий дім», простежимо розвиток сценічної дії, будемо вчитися добирати цитатний матеріал на підтвердження власних думок.

Основна частина

V. Робота над темою уроку

        1. Слово вчителя

        В основі художніх принципів «ібсенізму» лежить дискусійність порушених у творі проблем і зображення актуальних для сучасників конфліктів. Прихильники «ібсенізму» відстоювали необхідність реалістичного змалювання повсякденного життя звичайних людей.

Послідовники Ібсена намагалися пояснити різкі повороти в долях своїх героїв, виходячи із соціальних причин. Водночас вони акцентували увагу не на зовнішньому драматизмі обставин, а на внутрішньому конфлікті в душах героїв.

        2. Робота з текстом твору (читання в особах уривку з 3 дії драми)

        3. Робота над проблемними питаннями

        1) Дія п’єси розгортається протягом трьох днів, твір має аналітичну композицію. Визначте кульмінаційний епізод п’єси.

        2) Чому, на вашу думку, драматург віддаляє кульмінацію? Які вчинки героїв створюють напруження в 3 дії? Наведіть відповідні цитати.

        3) Як ви оцінюєте чоловіка, що залишає дружину і дітей, або жінку, що залишає чоловіка і дітей? Чи можна в цьому відношенні назвати Нору позитивною героїнею «Лялькового дому»?

        4. Робота над символікою драми

Символи

Їхнє значення

Ляльковий дім

Дім фальшивих цінностей та облудних ідей, подвійних стандартів

Ялинка

Подружнє життя Нори, яке лише на перший погляд здавалося щасливим, ідеальним

Мигдалеве печиво

Внутрішнє «Я» Нори, яка спочатку була лише лялькою, а потім показала себе справжню – сильну особистість

Тарантела

Передчуття небезпеки, катастрофи

Маскарадний костюм

Роль Нори у сімейному житті

Крогстад

Неприємності, життєві негаразди, випробування

Діти

Символ майбутнього

 

VІ. Рефлексія

        Доведіть, що внутрішній конфлікт визначив розвиток зовнішнього конфлікту у драмі «Ляльковий дім».

        У чому полягає відкритість фіналу драми Ібсена

Заключна частина

VІІ. Домашнє завдання. Оцінювання учнів

Опрацювати біографію Бернарда Шоу с. 253-256, ознайомитися зі змістом комедії «Пігмаліон».

docx
Додано
31 січня
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку