СИСТЕМА УРОКІВ З ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ М.Т.РИЛЬСЬКОГО
в 5 класі
Урок 1. Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»).
МЕТА: ознайомити учнів із основними віхами життя М.Т.Рильського, його поезією «Дощ». За допомогою поетичного слова розкрити красу природи, викликати інтерес до творчості поета, вдосконалювати навички виразного читання поезії, вміння аналізувати текст, робити висновки, висловлювати та обґрунтовувати власні думки з приводу прочитаного. Розвивати естетичні почуття, творчі здібності учнів, логічне мислення. Виховувати любов до природи. рідної землі, почуття пошани, поваги до творчості Максима Рильського – майстра створювати красу засобами поетичної мови.
ОБЛАДНАННЯ: портрет М.Рильського, фотодокументи, виставка збірок поета, музика «Пори року», ілюстрації, дидактичний матеріал.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Мені хотілося б здійснити з вами невеликий екскурс сторінками творчості прекрасного лірика, чудового поета М.Т.Рильського. Вслухайтесь у ці рядки.
Звучить аудіозапис «Люблю пісні мойого краю» у виконанні автора.
Слово вчителя.
Про що прослухана вами поезія? Хто її автор? Сьогодні мова піде про майстра слова, любителя рідної природи, патріота Максима Рильського. Цей вірш прозвучав у виконанні автора.
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями:
ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети та завдань діяльності школярів.
ІV. Біографічна екскурсія-оповідка: життєвим шляхом Максима Рильського.
1. Учнівське повідомлення про життя і творчість М.Рильського.
2. Робота з підручником. Самостійно прочитати біографічну статтю про М.Рильського.
3. Робота в парах: складання запитальника за змістом прочитаної статті.
4. Взаємоопитування:
V. Художнє сприйняття та осмислення твору.
Слово вчителя.
Молодий Рильський не знав гніту злиднів, і українське село правило йому за своєрідну Елладу. Він цінував цей світ свідомо з дитинства і охрестив його назвою своєї першої, майже в дитячі роки написаної збірки поезій «На білих островах». Рильському було тоді 15 років. Головне, чого він навчився за ці перші півтора десятка років життя, — любити: любити природу, людей, красу, мистецтво, легенди і дійсність.
Благодатний, довгожданий,
Дивним сяйвом осіянний,
Золотий вечірній гість
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко
На закурені будинки
Зголоднілих передмість.
Відкривай гарячі груди,
Мати земле! Дощ остудить,
Оживить і запліднить,—
І пшеницею й ячменем
Буйним повівом зеленим
Білі села звеселить.
2. Бесіда за питаннями.
Тема: показ ліричного героя, краси і гармонії літньої природи, які щасливо дочекалися довгожданого дощу.
Ідея: возвеличення краси і гармонії літньої природи, бажання показати зв’язок між станом людської душі та довкіллям.
Основна думка: природа і людина єдині у своєму пориві оживати, жити в гармонії, процвітати.
Художні особливості твору:
Епітети – «Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний, золотий вечірній гість», «закурені будинки зголоднілих передмість»…
Метафори – «Дощ остудить, оживить і запліднить.., білі села звеселить», «гість впав».
Які образи виникають в уяві, коли читаєш поезію? (Золотий вечірній гість мокра Людина-Дощ в образі чоловіка у широкополому брилі, з ціпком у руці, який трансформується у парасольку, та Людина-Дощ не прикривається нею від дощу, адже навколо тепло, радісно, святково ( шляхом художнього малювання учні усно описують цей образ), Мати-Земля – це зморена українка у вишиванці із серпом у руках, замість волосся у неї хлібні колоски, вона спрагло чекала літнього щедрого дощу, і зараз у неї в очах надія, щастя і спокій).
ДОЩ
Матеріал для вчителя:
Прислів’я.
Загадки
Коли прийду – тікають.
А тільки покажусь –
Ховатися почнуть.
А як пройду – знов оживає.
А в дім не попаде;
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
Хтось невидимий в імлі
Небо сірими нитками
Пришиває до землі.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія. «Вільний мікрофон».
Сьогодні на уроці …..
Я дізнався…
Я зрозумів…
Я навчився…
Новим на уроці для мене було …
Або:
- Спробуйте визначити, яким був для вас урок за допомогою синквейна. Приклад:
|
|
VІІ. Оцінювання. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання. Намалювати ілюстрації до поезії «Дощ», вивчити напам’ять вірш, за бажанням написати власного вірша чи прозову мініатюру про красу природи, гармонію людини і природи.
Урок 2.Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям у віршах М.Т.Рильськиого «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…».
МЕТА: ознайомити учнів із змістом та особливостями поезій Максима Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…»; розвивати навички аналізу поетичного твору, культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, уміння виразно і вдумливо читати поетичні твори, уміння відтворювати емоції та почуття ліричного героя, порівнюючи із власним образним баченням природи; формувати світогляд школярів, уміння прослідкувати зв’язок між станом людської душі та довкіллям, усвідомлювати образне бачення світу як важливого чинника розвитку творчих здібностей; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Максима Рильського – майстра створювати красу засобами поетичної мови, до рідного краю, народу, прищеплювати риси доброти, інтерес до наслідків власної праці.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.
ОБЛАДНАННЯ: репродукції картин відомих художників про осінь, природу, дидактичний матеріал (картки із завданням), збірка творів М.Рильського.
ЕПІГРАФ: В зелених лаврах, в синій світлотіні,
У сяйві сонця й вишнях у цвіту,
В огні троянд, у моря мерехтінні
Побачить кожен може красоту.
М.Рильський
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання (огляд учнівських ілюстрацій, заслуховування коментарів, виразне читання напам’ять вірша «Дощ»).
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями:
ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети та завдань діяльності школярів.
ІV. Художнє сприйняття та осмислення твору.
Слово вчителя.Презентація епіграфа:
Мені хотілося б здійснити з вами невеликий екскурс сторінками творчості прекрасного лірика, природолюба, естета, чудового поета М.Т.Рильського, щоб ви черговий раз змогли переконатися у його майстерності описувати природу за допомогою слова. Вслухайтесь у ці рядки (читання поезії «Осінь - маляр із палітрою пишною…» вчителем, а потім учнями).
Бесіда:
Складання «асоціативного куща»
до слова осінь
Отже, кожен сприймає осінь по- різному. Якою постає перед нами осінь із рядків поезії?
Робота з текстом вірша:
Осінь- маляр із палітрою пишною
Тихо в небі кружляє,
Все осипає красою розкішною.
Там розсипа вона роси сріблисті,
Там тумани розливає,
Ліс одягає у шати барвисті.
Ліс обливає кольорами,
Ніжно сміється до вітру,
Грає цілунками з ним переливними .
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря…
Ніжні осінні пісні тиходзвонні.
Робота в групах. Вставити пропущені слова:
1 група
Осінь - маляр із палітрою пишною
Тихо в небі ………….
Все …………. красою розкішною.
Там ………вона роси сріблисті,
Там тумани……………,
Ліс …………..у шати барвисті.
Ліс ………кольорами дивними,
Ніжно ……………..до вітру,
……….цілунками з ним переливними .
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря!
Ніжні осінні пісні тиходзвонні…
2 група.
Осінь- маляр із палітрою …………….
Тихо в небі кружляє,
Все осипає красою розкішною.
Там розсипа вона роси сріблисті,
Там тумани розливає,
Ліс одягає у шати…………...
Ліс обливає кольорами………..,
………….сміється до вітру,
Грає цілунками з ним …………….
Фарби………, ………., …………,
………………………………повітря…
………… …………… пісні………..
(Спікери команд записують на дошці результати, добирають узагальнювальне слово).
1 група: кружляє, осипає, розсипа, розливає, одягає, обливає, сміється, грає - осінь -трудівниця
2 група: пишною, розкішною, сріблисті, барвисті, дивними, переливними – осінь - чарівниця
Висновки:
1 команда виписала дієслова – створюється прийом олюднення. Осінь постає перед нами живою істотою.
2 команда виписала прикметники – епітети – відтворює красу природи, її чарівність.
Пояснення вчителя:
Особливою у творі є колористика. Прислухайтеся:
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря…
Ніжні осінні пісні тиходзвонні!
-Як ви розумієте значення слова тиходзвонні?
-Як воно утворилося,?
Слово вчителя
Краса природи рідної землі надихала багатьох митців на створення визначних шедеврів. Природа, її гармонійна краса і щедрість присутні і в ліриці та поетичному епосі М. Рильського, в його нарисах і оповіданнях.
Ліричний герой Рильського ніколи не вважав себе «царем природи». Він — її талановита дитина, вірний і дбайливий син, а природа — вічне й невичерпне джерело життя і творчості.
Робота з текстом вірша:
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
Вона — не тільки тема вірша
Або картини,—
В ній є висоти незміримі
Й святі глибини.
У неї є душа могуча,
Порив є в неї,
Що більший над усі пориви
Душі твоєї.
Вона — це мати. Будь же сином,
А не естетом,
І станеш ти не папіряним,—
Живим поетом!
Робота в парах. Пошуки у вірші художніх засобів і заповнення таблиці.
Художні засоби виразності,
які автор використав у вірші «Люби природу…»
Метафори |
Епітети |
Протиставлення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок:
Ліричний герой Рильського ніколи не вважав себе «царем природи». Він — її талановита дитина, вірний і дбайливий син, а природа — вічне й невичерпне джерело життя і творчості.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах: скласти 4 – 5 тестових завдань за вивченим на уроці матеріалом.
Вправа «Запитання – відповідь». Оцінювання.
VI. Підсумок уроку «Віільний мікрофон».
Сьогодні на уроці …..
Я дізнався…
Я зрозумів…
Я навчився…
Новим на уроці для мене було …
Або:
- Спробуйте визначити, яким був для вас урок за допомогою синквейна. Приклад:
|
|
Заключне слово вчителя.
У творчості Максима Рильського створений повнокровний образ людини, що має «серце друзів одкрите... розум до інших уважний», чуттєвої до краси навколишнього світу, їй любі «сині світанки над водами, шум у лісі зелений і шум золотий, спів солов'їний і пісня людська, скромна шипшина і горда троянда». Вона живе у злагоді з природою і збагачує її новою, незрівнянно вищою, незнаною раніше красою. Пейзажна лірика Рильського розвиває високі естетичні смаки, вчить людину бути спостережливого, серцем і розумом сприймати природу. Отож хочу ще раз зачитати вам рядки епіграфа. Нехай вони стануть вашим життєвим кредо:
В зелених лаврах, в синій світлотіні,
У сяйві сонця й вишнях у цвіту,
В огні троянд, у моря мерехтінні
Побачить кожен може красоту.
VІІ. Оцінювання. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання. Скласти усне висловлювання «Люби природу»; або вивчити вірш (за вибором) напам’ять.