Soft Mozart: Музична освіта нового покоління
Хелен Хайнер, відома також під українським ім'ям Олена Ніколаєва, народилася 21 лютого 1961 року в Ленінграді (нині Санкт-Петербург). У дитячому віці разом із сім'єю переїхала в Україну. Свою музичну освіту вона здобула в Україні: спочатку закінчила музичну школу в Покрові, потім музичний коледж імені Косенко в Житомирі, здобувши спеціальність теоретика музики. Свою музичну освіту Хелен завершила в Харківському університеті мистецтв, отримавши диплом музикознавця та музичного критика.
Свою педагогічну діяльність Хелен Хайнер розпочала в 1980 році в українській музичній школі, де викладала фортепіано та музичну теорію. Після здобуття вищої музичної освіти продовжила викладати у Запоріжжі. Переїхавши до США у 1993 році, вона заснувала власну програму музичного розвитку для дітей. Її новаторські методики привернули увагу американських ЗМІ, а розроблена нею інтерактивна програма "Soft Mozart" стала популярною у всьому світі. Сьогодні Хелен Хайнер є засновницею та керівником міжнародної компанії, яка просуває її методику в різних країнах.
Багато хто вважає, що Софт Моцарт – це така "комп’ютерна навчалка", іграшка, за допомогою якої можна вивчити кілька п’єс. Насправді це – глибока система, що включає знання про психологію сприйняття музики, фізіологію формування, розвитку та вдосконалення навичок і розвитку слуху, музичного зору та музичного мислення будь-якої людини. Ця програма не лише снабжає "рибою", а дає "вудку" – разучуючи конкретні п’єси і проходячи ігри-тести, людина розуміє, як у музиці все устроєно, щоб потім бути в змозі читати музичне письмо так само легко і непримушено, як він читає книги. Тому навчання цій системі вимагає від бажаючих досить багато часу, зусиль і головне – бажання навчитися чомусь новому, скласти іспити і пройти практику. В мої плани не входить навчати професійних музикантів тим предметам, які вони пройшли в консерваторії, і вирішувати ті завдання, з якими вони і так добре справляються. Але дати їм абсолютно новий, ефективний підхід в навчанні, якого у них ніколи раніше не було. Багато видатних педагогів близько підійшли до цієї системи, на досягненнях великих майстрів минулого ця система і була створена. Але аналогів їй у світовій музичній практиці на сьогоднішній день немає. Тому мої переміщення по світу пов’язані в першу чергу не з бажанням попутешествувати і подивитися достопримечательности різних країн. Я їду в інші країни, щоб разом з вами працювати, щоб потім ви могли передати знання і навички іншим, і щоб музична освіта стала на порядок вище."
Найголовніше, що кожен з Вас має зрозуміти:
Існують різні релігії та філософії, є напрямки в мистецтві та жанри. Вони можуть співіснувати. "Данте не перекреслює Гомера".
Наука ж – це сходинки. Тобто Земля не може бути одночасно на трьох китах і бути круглою. У науці нове відкриття перекреслює попередні. Крапка. Так, колись вклали гроші в підручники, які описували, як саме кити тримали земну твердь. Але ніхто в здоровому глузді не стане вчити за цими книгами дітей на основі того, що "заплачено".
Я хочу, щоб кожен з Вас раз і назавжди зрозумів наступне:
"Софт Моцарт" – це не "чергова", "інша", "ще одна" методика, яка дає право всім іншим методикам "мирно співіснувати". Це відкриття світового значення, засноване на тому, що зір людини має бути навчений для читання нотного запису, як і координація та слух. В іншому випадку ми будемо продовжувати вчити лише природно обдарованих. Тому як би кому не було гірко і образливо, але істина дорожча: жодна система навчання музики, яка пропонує початківцю традиційний нотний стан і не може тренувати слух, координацію та музичний зір одночасно, не є ефективною і має бути переглянута негайно.
Аргумент, що всі ці століття як-то когось все ж таки вчили, не працює. Вчили тих, хто був спочатку музично обдарований. Не завдяки системі, а всупереч. Свідчення тому – сучасний стан музичної грамотності у світі, коли музичний текст здатні читати лише одиниці.
"Софт Моцарт" – це не комерційне підприємство. Це – наукове відкриття, яке належить усім і яке збагатить усіх, і яке змінить шлях музичної освіти незворотньо.
Якщо Ви розповідаєте про це відкриття, робите презентації, берете участь у конференціях, то значить, Ви просуваєте науку, а не працюєте на жменьку приватних капіталістів. Тому Ваш ентузіазм, Ваша енергія і Ваше особисте ставлення не можуть ніким оплачуватися – це Ваш особистий, людський вибір.
Є на світі значно важливіші речі, ніж особисте збагачення. Ці речі – виживання людства, його освіта і процвітання. Саме сьогодні і саме Вам доведеться зробити особистий вибір: турбує це Вас чи краще шукати протоптаних шляхів для реалізації персонального комфорту.
Не можна бути наполовину вагітною. Або людина бачить ноти і все прекрасно в музичному освіті – або потрібен "Софт Моцарт", який музичний зір розвиває разом зі слухом і координацією. Розвиває у всіх і кожного. Третього не дано. Я довго піддавала сумніву цей тезис. Довго вивчала питання. І тепер відповідаю за свої слова.
ТРЕТЬОГО НЕ ДАНО.
Тези для майбутніх конференцій
До створення програми "Софт Моцарт" світова музична педагогіка так і не випрацювала системи навчання, в якій була б присутня природна «точка опори» для розвитку музичної грамотності. Так, досягаючи шкільного віку, багато дітей вже знають кілька десятків букв алфавіту, а деякі вміють швидко читати. Однак ми не знаємо жодного випадку, коли дитина, яка поступила в музичну школу, була б здатна швидко читати з нот музичні твори, навчившись цього за дитячими нотними збірниками.
Єлена Хайнер створила абсолютно новий підхід до навчання нотному читанню, заснований на вже виправданих принципах навчання літературної грамотності. Цей підхід отримав всесвітнє схвалення професіоналів завдяки своїй беззаперечності та високому рівню ефективності. На сьогодні програму використовують у понад 50 країнах світу. Інтерес до «Soft Way to Mozart» зростає досить швидко, а результати радують своєю ефективністю.
У програмі "Софт Моцарт" комп'ютер став учасником складного ансамблю з людиною. Для того, щоб досягти цього, автор спиралася:
Традиційний нотний стан (як і традиційне нотне письмо в цілому) практично непридатний для навчання музичної грамотності маленьких дітей. Він є носієм «чистої» музичної інформації, а міг би стати захопливим дидактичним посібником, де є і різні кольори, і образні малюнки. В результаті сформований зоровий досвід (здатність розрізняти кольори та образи), а також слуховий (вміння сприймати музичні звуки) допомогли б в освоєнні нового шару невідомої інформації – музичної писемності.
Основоположним відмінністю програми "Софт Моцарт" є можливість кожного початківця бачити клавіші та ноти з самого початку навчання. Цей важливий компонент був упущений усіма і традиційними і новаторськими методами, які коли-небудь існували на Землі. Багато хто плутає поняття "дивитися" – і "бачити". Абстрактність і ускладненість нотного письма, графічна ідентичність нот і клавіш не дає можливості учням бачити ноти і клавіші так, як їх бачать професіонали. Це позначається на м'язовому розвитку учнів і ніяк не сприяє музичній грамотності.
Єлена Хайнер – автор програми "Софт Моцарт" – по суті винайшла "Музичну Азбуку", яка за допомогою кольору та образу розшифровує нотне письмо так само, як колір та образ розшифровує абстрактні букви Алфавіту – за допомогою малюнків і фонетики. Суть цього видатного винаходу така: якщо зір початківця не може одразу вловити графічну різницю між однаковими "кружечками" – нотами, і однаковими клавішами – чорно-білими відрізками однакової величини, значить, їх потрібно "підкреслити", "обвести" і "наділити відмінними візуальними ознаками":
Клавіші фортепіано також "кодуються": на них наклеюються зелені і коричневі смужки, а також червоні і сині кружки з назвами нот.
Поміж "Азбучної презентації" музичного письма, в програмі "Софт Моцарт" також розроблений поступовий і логічний перехід до абстрактного нотопису, що дозволяє тренувати очі людини в міру розвитку його координації. Наклейки на клавіші поступово замінюються закладками, а "Азбучна" презентація нотного стану проходить через 6 модифікацій:
Інтонаційна природа музики допомогла зробити вибір на користь сольмізаційної системи читання нотного тексту. Ось чому в програмі введено сольфеджування у всі види музичної діяльності – від теоретичних вправ до разучування фортепіанного репертуару. Присутність нотних символів в 1-му і 3-му варіантах презентації нотоносця дозволяє початківцям сольфеджувати разом з грою, використовуючи фортепіано як звуковий орієнтир. Проспівування мелодій сольфеджіо надзвичайно покращує якість гри на інструменті і прискорює запам'ятовування музичного тексту. Звучання інших голосів або акомпанементу при сольфеджуванні розвиває гармонічний слух і сприяє вдосконаленню музичної пам'яті.
Будь-яке завдання програми так чи інакше орієнтоване на розвиток музичного слуху учня. Однак в деяких видах роботи слуховий тренінг виходить на перший план. Так, наприклад, в курсі сольфеджіо потрібно проспівати ряд мелодій, запам'ятати їх і записати, а потім підібрати за слухом відповідне акордове супроводження. Комп'ютерна графіка допомагає учню перевірити правильність виконання завдання.
Комп'ютерні технології допомогли зробити систему інтерактивною. Мультиплікація допомагає учням зрозуміти тривалість нот і правила координації на інтуїтивному рівні без усних або письмових пояснень. Можливість почути звучання п'єси, разучити матеріал окремими руками, почувши партію другої руки, вивчити твір напам'ять підконтрольно, побачити результат кожного виконання в точних цифрах – далеко не повний перелік того, що допомагає зробити пристрій "Софт Моцарт" для кожного початківця. Можливість на початковому етапі допомагати фокусу людини зчитувати як мінімум 10 чорних і 11 білих смужок нотного письма теж неоціненна.
Навчання музичної грамотності в програмі розглядається як комплексний навик, який ближче до пілотування, ніж до читання книг. Для розвитку цього навику всі його компоненти – зір, слух, координація,
Джерела:
https://globalmusiceducation.com/pages/about-us-1 https://www.youtube.com/watch?v=DIH9npACNUw https://globalmusiceducation.com/pages/elena-helen-hiner-author-russian