Урок №3. Тема: Скалярні та векторні величини
предметна компетентність:
ключові компетентності:
мовленні фізичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; поповнювати свій словниковий запас;
навчальної діяльності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: підручник з фізики за 10 клас, автори: Бар’яхтар, Довгий, Божинова, Кірюхіна, 2018 р.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Бесіда за питаннями
2. Перевірити виконання вправи № 2: завдання 1.
№2.1. Щоб довести закон збереження механічної енергії, провели експеримент. За отриманими даними середня енергія системи тіл до взаємодії дорівнювала 225 Дж, а після взаємодії — 243 Дж. Оцініть відносну похибку експерименту
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
III. Вивчення нового матеріалу
Мотивація навчальної діяльності учня
До розуміння того, що для описування природи потрібно використовувати мову математики, учені дійшли давно. Власне, певні розділи математики було створено для того, щоб описувати природу стислою й доступною мовою. Так, для визначення миттєвої швидкості, роботи змінної сили, об'єму тіл неправильної форми та ін. було створено диференціальне та інтегральне числення. Для наочнішого описування фізичних процесів навчилися будувати графіки функцій, а для швидкої обробки результатів експерименту придумали методи наближених обчислень. Згадаємо скалярні та векторні величини, без яких вам не обійтися в ході вивчення курсу фізики 10 класу.
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект
Скалярні та векторні величини
У сучасній фізиці застосовують математичні величини різних типів, зокрема скалярні та векторні.
Скалярні величини – це величини, які визначаються тільки значенням.
(Густина води дорівнює 1000 кг/м3, а тривалість земної доби – 24 год)
Додати дві скалярні фізичні величини означає додати їхні значення, подані в однакових одиницях (наприклад, не можна додавати масу до часу, а густину до роботи тощо).
Векторні величини – це величини, які мають значення (модуль) і напрямок.
Вектор – це напрямлений відрізок, тобто відрізок, що має і довжину, і напрямок.
Модуль вектора – це довжина напрямленого відрізка.
Позначають векторні величини літерами грецького та латинського алфавітів, над якими поставлено стрілки.
позначає вектор швидкості, а – модуль швидкості
Суму двох векторів визначають за правилом паралелограма або правилом трикутника.
Визначення суми двох векторів і за правилом паралелограма:
Визначення суми двох векторів і за правилом трикутника:
Як визначити суму кількох векторів?
Як визначити різницю двох векторів?
1-й спосіб
До вектора додають вектор, протилежний вектору : , тобто
2-й спосіб
Вектори і розміщують так, щоб вони виходили з однієї точки, вектор , що з’єднує кінець вектора із кінцем вектора , і є вектор різниці векторів і , тобто
Що вийде у результаті множення векторної величини на скалярну?
У результаті множення векторної величини на скалярну величину k виходить вектор
Якщо , вектори і співнапрямлені.
Якщо , вектори і напрямлені протилежно.
Проекції вектора на осі координат
Як знайти проекції вектора на осі координат?
Визначення проекцій вектора на осі координат:
– проекція вектора на вісь
– проекція вектора на вісь
IV. Засвоєння нових знань і способів дій
№1. Чи можна додавати площу й об’єм? вектор імпульсу й енергію? вектор швидкості та вектор сили? енергію та роботу? Чому?
№2. Перенесіть у зошит рис. 1. Для кожного випадку знайдіть суму та різницю двох векторів.
№3. Перенесіть у зошит рис. 2. Для кожного випадку знайдіть суму трьох векторів.
№4. Визначте проекції векторів на осі координат (рис. 3).
V. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
Бесіда за питаннями
VI. Домашнє завдання
(§3, № 3 завдання 3)