Шосте жовтня Дистанційна робота. Урок мовленнєвого розвитку 2. Складання анкети головного героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Номер слайду 2
Тести за змістом роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}2. . Кому з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» належать слова: «Скрізь неправда… Скрізь!.. Живеш, нудишся, тратиш силу, волю,щоб куди заховатись від неї, втекти від неї, плутаєшся в темряві, падаєш, зновувстаєш, знову простуєш, знову падаєш… коли б можна, — увесь світ виполонив, авиростив новий… тоді б, може, й правда настала!..»?А Чіпці;Б Максиму;В Грицькові;Г батьку Чіпки;Д Лушні.
Номер слайду 3
Тести за змістом роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}5. Уривок з роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»«Чіпку все зачіпало, все торкало. Він про все баби розпитував. Баба розказувала, їй любо було одкривати світ його очам, — утішно думати: з якою натоптаною головою виросте її онуча. А Чіпка не брав — гарбав усе те!»вказує на таку рису головного героя: А жорстокість. Б жадібність. В Г Д допитливістьпрацьовитістьдоброта
Номер слайду 4
Тести за змістом роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}8. Хто у творі «пропаща сила»?А Колишні кріпаки. Б Злочинці. В Максим і Чіпка. Г Дружина Чіпки. Д Творчий потенціал народу.
Номер слайду 5
1. Бесіда з учнями• Яке враження склалося у вас про образ Чіпки? 2. Обмін думками• Які вчинки Чіпки викликають у нас осуд? А схвалення?• Як Чіпка пояснює свої злочинні дії?• Як автор пояснює злочинні дії свого героя?• Чи можна назвати Чіпку вольовою людиною?• Назвіть випадки, в яких Чіпка не дотримується норм народної моралі.• Як можна оцінити поведінку Чіпки після вигнання із земства?• Хто з персонажів бореться за Чіпку?
Номер слайду 6
Складання таблиці «Роздвоєність душі Чіпки»{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Правдошукач. Злочинець. Опіка матері; казки та розповіді баби Оришки; допомога дідові Уласу. Невтомний господар на своїй землі; закохується в Галю. Підтримує селянський страйк, організовує відсіч каральному загонові, терпить покарання за це. Одружився з Галею; кидає розбій; повертається до господарства; стає членом земської управи. Насмішки однолітків з дитини двожонця, знущання над байстрям; зростає в злиднях; багатій Бородай за впертість проганяє з роботи. Землю відбирають; не знаходить захисту в суді; втрачає віру в справедливість; горе топить у чарці; ображає матір. Товаришує з людьми соціального дна Лушнею, Матнею, Пацюком; уперше йде на грабунок; убиває сторожа. Виключають із земства як «неблагонадійного»; остаточно стає на шлях злочину; убивство сім'ї козака Хоменка Чіпка — «роздвоєна» людина. У чому полягає це роздвоєння? У цьому нам допоможе розібратися анкета літературного героя.
Номер слайду 7
Бланк анкети{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}ПІБ героя. Час і місце народження. Прототип. Батьки. Соціальний стан. Рід занять Персонаж. Портрет героя. Характер персонажа. Риси характеру. Життєві випробування. Соціальне значення героя. Проблеми, порушені автором через цей образ, їх актуальність. Психологія характеру Анкета (від фр. enquete) — структурно організований набір запитань, кожне з яких логічно пов'язане з основною метою дослідження, отримання інформації відбувається шляхом опитування.
Номер слайду 8
Анкета Чіпки Вареника{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}ПІБ героя. Нечипір Іванович Вареник. Час і місце народження1844рік («Чіпці минуло 17 років. Того самогороку віковічні кріпацькі кайдани розбилися»), с. Піски. Прототип. Розбійник Василь Гнидка. Батьки. Мотря Жуківна, Іван Вареник. Соціальний стан. Селянин. Рід занять Землероб, розбишака, полотенщик, розбійник. Персонаж. Головний Портрет героя" Ніс невеличкий, тонкий, трохи загострений; темні карі очі - теж гострі; лице довгообразе - козаче; ні високого, ні низького зросту, - тільки плечі широкі, та груди високі... Дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духова міць, разом з якоюсь хижою тугою..."
Номер слайду 9
Анкета Чіпки Вареника{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Характер персонажа. У розвитку Риси характеру. Роздвоєність душі : пошуки справедливості - жага помсти; прагнення бути добрим, поетично відчувати красу навколишнього світу - злість, жорстокість. Життєві випробування. Насмішки однолітків з дитини двожонця, знущання над байстрям; зростає в злиднях, відбирають землю; не знаходить захисту в суді; виключають із земства як «неблагонадійного»; остаточно стає на шлях злочину. Соціальне значення героя. Бунтар і одночасно злочинець
Номер слайду 10
{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Проблеми, порушені автором через цей образ, їх актуальність.✵ землі і достатку( актуальна) ;✵ добра і зла( актуальна);✵ народної моралі( актуальна);✵ батьків і дітей( актуальна);✵ гріха і спокути( актуальна);✵ милосердя і жорстокості( актуальна).{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Психологія характеру Працьовитість, любов до землі, ненависть до експлуататорів, пристрасне бажання волі й кращого життя, здатність бути жорстоким і немилосердним. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ?Центральне. Головна. Кармічним зв'язком з Мотрею, Іваном Вареником, Галею. Емоційним – Лушнею, Матнею, Пацюком. Духовним – Максимом Гудзем, Грицьком. Мова як засіб самовираження героя «Що тепер я?.. Людський попихач, наймит?.. Пропало… все пропало!.. І добро, і душа пропала… бо немає правди на світі… А все люди, все люди…»
Номер слайду 11
{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Ставлення до нього автора й інших дійових осіб. «Собі на лихо, рядом з добрими думками, у малому серці ворушилося щось недобре, невпокійне… розбуджене, воно не давало йому забутися, ніколи не прощало нікого, коли бачило яку помилку… І росло лихо в його серці – і виростало до гарячої відплати, котра не зна ні впину, ні заборони» (Автор) «Не гультіпака – лихий чоловік, гультіпака – зло людське, неправда людська! – казало її серце… У Чіпки й серце добріше, й душа чистіша»(Христя)«Він парень добрий, та тільки чудний собі. А тепер, кажете, зажив? От і добре!» (Грицько) Опіка матері. Казки та розповіді баби Оришки. Кохання Галі. Спонукання до «слизької» дороги сумнівним товариством.
Номер слайду 12
{E0 EF2 F69-CE22-4103-9 BA4-F5 E55 C18 E212}Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись. Твір змушує нас замислитись і над загальнолюдськими проблемами: чи може зло породити добро, чи кожен гріх можна спокутувати, що керує вчинками окремих людей? Й зараз є чимало "чіпок", які вважають себе обділеними і, прагнучи легкого хліба, бажання мати все й одразу, піднімають руку на людей, які мають більший достаток. Приклади такі ледве не щоденно наводять засоби масової інформації.
Номер слайду 13
Підсумок Інтерактивна вправа «Мікрофон»✵ Чому автори роману зупинилися на алегоричній назві твору?✵ Які загальнолюдські проблеми порушено у творі?✵ Чи задумувались ви над тим, що більшість проблем, порушених у творі, є актуальними у наш час? РЕФЛЕКСІЯ✵ «Цікавим питанням на уроці було…» ,✵ «Хочу дізнатися більше про…».