Тема.Фантазія,творчість,добро і милосердя
Складання казки «Чарівна квітка»
Формувати компетентності.
Предметні:активізувати та розширювати знання учнів про розмаїття квітів;
спонукати дітей складати розповіді,казки на основі творчої уяви, стиму-
лювати творчу активність шляхом використання ТРВЗ-методів.
Ключові:
уміння вчитися:розвивати вміння під керівництвом учителя визначатимету роботиі план її виконання,презентувати свої спостереження оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників;
комунікативну:удосконалювати вміння робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя;зв язно і послідовно описувати побачене;
загальнокультурну:бажання милуватися красою квітів,прагнення їх охороняти;
здоров язбережувальну:удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальну:формувати навички продуктивної співпраці в парах,пізнавальний інтерес до предмета.
Обладнання:картки із зображенням квітів,опорні схеми для складання діалогів;аудіозаписмузичного твору Д.Шестаковича «Вальс квітів»;ілюстрації картин українських художниць К.Білокур та В.Міленко.
Хід уроку
І. Вступна частина
Організаційний момент
Наш урок цікавим буде
Казку люблять усі люди:
І дорослі,і малі,
Й наші мудрі школярі.
Будемо ми працювати
Йруку вправно піднімати.
Казка кличе нас усіх,
Починаємо мерщій.
(Звучить спокійна музика)
-Девіз нашого уроку «Вигадуй,пробуй,твори,розум і фантазію прояви»
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Сьогодні на уроці ми будемо говорити про вічних супутників людського життя.
(Відгадування загадки)
-Яскраві пелюстки і запах пречудовий,
І хочеться усім побачити їх знову.(Квіти)
-Так,це –квіти.Ми побуваємо вгостях у квітів:дізнаємось про їх життя-буття,помилуємось їх красою.
Побудова діалогів «Розмова квітів»
-Щоб відгадати назву квітів,у розмові обов язково вкажіть:
*форму та колір пелюсток;
*схожість квітки з іншими предметами;
*де росте квітка;
*коли зацвітає.
Наприклад
-У тебе такі гарні білі пелюстки й жовта серединка.Ти,неначе сніжинка,біла-біла.
-Дякую за такі приємні слова.Ти також дуже гарна і схожа палке велике серце.
-Дякую! А де ти живеш?
-Мій дім-у гаю або в лузі.А де твоя хатка?
-У полі.
-Коли ж ти цвітеш?
-На жаль,закінчую цвісти в червні.А ти коли?
_А я в липні.(Ромашка та мак)
Слово вчителя
-А зараз позначимо ,що у квітах «добре» , що «погане».
Яким чином можна розв язати ці суперечності?
(Інтерактивна вправа «Метод ПРЕС» за методикою ТРВЗ)
Учні висловлюють свою думку за алгоритмом:
-Я вважаю…
-Тому що…
-Наприклад…
-Отже…
(Гра «Добре-погано»)
Добре:дарують радість,прикрашають землю,мають лікувальні властивості,важлива роль у житті людини(дають кисень),складова частина природи…
Погано:з часом відмирають, можуть призвести до погіршення стану здоров я людини…
-Незважаючи на існування суперечностейу квітах. Безперечнимє те.що без
них життя на Землі неможливе.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
-Дивовижною красою квітів захоплюються письменники і поети,художники і композитори.Ось послухайте твір Д. Шестаковича «Вальс квітів».
(Прослуховування твору)
-Яку картину намалювала ваша уява ,коли ви слухали цей твір?
-Який настрій викликає у вас?
Квіти є окрасою життя.Вони вражають своїми пахощами,милують кольорами.На душі стає весело,коли ми їх бачимо.
Відома українська художниця К.Білокур,коли була такою як ви,бігала у поле,сад,гай,щоб порозмовляти з квітами.Вона плакала,коли вони перецвітали.Щоб увіковічити їхню красу, К.Білокур малювала різноманітні квіти.На полотнах художниці химерне розмаїття квітів,якого в природі не існує.Цеказкове плетево кручених паничів,рож, маків. Півоній,чорнобривців.Тут квіти розмовляють,посміхаються,милуються,танцюють, співають,як у казці.
(Виставка ілюстрацій картин В. Маленко та К. Білокур.
-Який настрій викликає ця кольорова гама?
-За допомогою яких кольорів створює цей чарівний образ квітів?
Розповідь
-Я хочу вам розповісти про одного художника,який любив малювати квіти.Та взимку все навколо замітав сніг,і він дуже сумував за ними.Гріючись біля грубки,художник часто заплющував очі і згадував квіти: ніжні блакитні дзвоники,горді жоржини і веселі айстри. Одного разу увісні майстер побачив дивовжну квітку.Він пачав працювати,але чарівний образ зник.
-Допоможіть художнику і створіть у своїй уяві Країну чарівних квітів.
ІV.Повідомлення теми і мети уроку
-Отже,сьогодні на уроці ми будемо створювати образи казкових квітів і складати творчі розповіді про них.
1. Вправа «Метод фокальних об єктів»
-Створити чарівні квіти нам допоможуть слова-помічники.
(Учні добирають 2 допоміжні слова :цукерка,синиця.Потім до них добирають 5визначень.)
зимуюча солодка
вертлява барвиста
корисна шоколадна
турботлива льодова
з крилами запашна
Дібрані ознаки прикладають до слова у фокусі «квітка», розглядають
отримані словосполучення.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-Як квітка може бути зимуючою?
(Взимку її підгодовують,і вона росте.Пелюстки-сніжинки.Це –поцілунки зими.)
-Вертлява квітка (Жодної хвилини вона не була уважною ,спокійною.Квітка-пустунка).
Квітка корисна;квітка турботлива;квітка з крилами;квітка солодка;квітка барвиста;квітка шоколадна;квітка льодова; квітка запашна…
Завдання
-Скласти казку про чарівну квітку ,використовуючи утворені словосполучення.
-Пригадайте,з яких частин складається текст?(Зачин,основна частина,кінцівка)
-Яких вимогви повинні дотримуватись під час складання розповіді?(Послідов-
ність викладу думок,вживання художніх засобів,обрання місця дії,визначення
головної думки, виховна спрямованість твору).
(Диференційований підхід під час складання казки)
Група «Бджілки» працюють самостійно.
Група «Ластівки» працюють за планом.
-Де росте квітка?
-Якою вона є : на що схожа,які у неї пелюстки,листки?
-У чому чарівність квіточки?Кому вона допомогла?
--Чим мене вона захоплює?
Самостійне складання тексту та іі запис.
Читання 2-3 розповідей.
VI.Підсумок уроку. Рефлексія
-Ви допомогли художнику.На основі творчих розповідей, у нього виникло дуже багато образів чарівних квітів.
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього вас завжди закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.